Gå til innhold

Ikke fått barnehageplass og jeg må ut i jobb... krise!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere, en liten krisesituasjon fra min side. Jeg har ikke barnehageplass til sønnen min på 10 måneder og skal ut i jobb om to uker. Jeg hørte et rykte om at man kunne motta kontantstøtte og bruke pengene til å betale dagmamma? Stemmer fortsatt dette. Fant en gammel artikkel der blant annet Hareide gjorde dette. Det er ikke aktuelt og ta utvidet permisjon, det har vi rett og slett ikke råd til.

https://www.nrk.no/norge/bruker-kontantstotten-pa-dagmamma-1.11677356

Anonymkode: 9cc3f...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det stemmer. Du kan bruke pengene på dagmamma. Skal selv ha kontantstøtte, men skal gå hjemme frem til barnet får plass i bhg.

Anonymkode: 6ef1e...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kontantstøtte fra barnet er 1 år. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantstøtte  Det går fint an å bruke de pengene på dagmamma. Ofte betaler de pengene fra kontantstøtte (7500 kr) og den summen en barnehageplass ville ha kostet (ca 3000 kr).  

Anonymkode: 29eb0...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får kontantstøtte fra barnet er 1 år. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantstøtte  Det går fint an å bruke de pengene på dagmamma. Ofte betaler de pengene fra kontantstøtte (7500 kr) og den summen en barnehageplass ville ha kostet (ca 3000 kr).  

Anonymkode: 29eb0...a4a

Første utbetaling er fra 13 måneder. 

 

Men ts må nok bruke dagmamma uansett, er ikke 10 måneder for liten for plass i bhg. Her jeg bor er grensa 11,5 måneder. Kun besøk er lov før da. 

Anonymkode: 2bb1f...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første utbetaling er fra 13 måneder. 

 

Men ts må nok bruke dagmamma uansett, er ikke 10 måneder for liten for plass i bhg. Her jeg bor er grensa 11,5 måneder. Kun besøk er lov før da. 

Anonymkode: 2bb1f...37d

Noen barnehager tar inn fra 9 mnd.. Men ja, kontantstøtten gjelder først fra 13 mnd. Men ts, hvordan planla dere dette da? Du visste vel at du måtte tilbake i jobb? 2 uker er jo ganske knapt til å finne en dagmamma også.. 

Anonymkode: a511a...38c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke far permisjon da? Er slik vi løser det her, vi har barnehageplass fra januar og da rekker far akkurat å gjøre seg ferdig med permisjonen sin. Kontantstøtte får du dessverre kun fra barnet er 13 måneder, så hvis dere skal bruke dagmamma fra nå og utover, må dere klare å betale det uten hjelp fra kontantstøtten. 

Anonymkode: cffcc...58b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RødeFare

Hvis dere har råd kan du eller mannen ta ut ulønnet permisjon en stund. Alternativt kan du prøve å få tak i dagmamma, men det er ikke så lett er min erfaring. 

Ellers hadde jeg ringt kommunen og hørt om mulighetene for barnehageplass i høst. Stor forskjell for dere om dette er en midlertidig situasjon på et par måneder, eller om dere ikke kan regne med å få plass før senere.

Jeg mener dere skal ha rett på plass når barnet er 1 år, ettersom han/hun er født innen utgangen av november i fjor. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det men det er jo noen måneder til du får kontantstøtte. Sett deg opp på venteliste i alle barnehager  nærheten. Har du råd til å ta ubetalt permisjon så gjør du det. Har dere besteforeldre som kan passe litt?

Anonymkode: 90a02...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor relativt sentralt: ring rundt til alle private barnehager i nabokommunen og hør om de har noe ledig. Kontantstøtte hjelper deg ikke, er som sagt ikke før 13 mnd og innen den tid har du jo krav på barnehageplass. 

Men hvordan planla dere dette? Det kommer jo ikke akkurat uventet, og barnehageplass har du jo ikke krav på før innen samme mnd som barnet er født (gjelder dog kun fram til november, og for barm født før august så har de kun krav fra august det året de blir 1).

Alternativt så ringer du banken, får avdragsfrihet på lånet, sier opp alt av abbonnementer etc og spiser tom fryseren/billig i de to månedene det er snakk om. 

Anonymkode: 3a6a9...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er barnehagesituasjonen i din kommune generelt? Hvis barnet ditt blir 1 i oktober, har i du i følge barnehageloven rett på plass innen utgangen av oktober. Så så lenge du søkte i hht fristen for hovedopptaket og kommunen faktisk har nok barnehageplasser, skal du få plass i oktober. Ville ringt kommunen og hørt hva som var status. Så må dere rett og slett finne en løsning for de neste to mnd.

Anonymkode: b94c0...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte du barnehageplass innen fristen?

Og dette kom vel ikke uventet nå? Hvis dere hadde spart på ferie fra i sommer og i fjor sommer og tatt litt hver for dere, kunne dere strekt permisjonen mye. 

Anonymkode: 0313a...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at en sånn «krise» kommer plutselig! 

 

Uten sammenligning forøvrig, men jeg jobber på sykehus og opplever nybakte foreldre som «plutselig» har et barn og ikke har en plan for økonomien det neste året 🙈😅 DET er skremmende. 

Anonymkode: 9aa59...ead

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ja, det er sant at man får kontantstøtte fra barnet er 13 til 23 måneder. Det er en veldig uheldig situasjon, men det er jo mulig å ansette en dagmamma om noen måneder frem til barnet blir gammelt nok. Du kan jo se hva som er der ute i mens, kanskje starte søket nå. Er ikke bare bare å finne en man liker og stoler på. Du kan jo se her for eksempel:  www.yoopies.no
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...