Gå til innhold

Er dere åpen om ivf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er dere åpen om at dere må/måtte igjennom ivf? Isåfall hvem fikk vite det?

Har akkurat fått henvisning selv, og ingen andre enn jeg og samboeren vet om det, da jeg synes dette er en privatsak. Men hvordan er det? Må arbeidsgiver vite det? Jobber 100% og nærmeste sykehus som utfører ivf er 6 timer unna... får man sykmelding? Eller må man spør seg fri?

Anonymkode: 27a6d...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte å være mer åpne da vi startet opp med IVF. Jeg syns det var godt, og samboeren var enig i det. Fram til da hadde folk trodd at vi egentlig ikke ønsket barn, eller ville vente, selv om alderen tilsa at det ikke var så lurt. Vi fikk mye kommentarer og spørsmål om barn, og det kjentes ikke greit å late som ingenting mer.

Man får sykemelding, og trenger dermed ikke si det på jobb. For meg ble det likevel problematisk at jeg visste at jeg kom til å bli borte (noen timer ifbm. ultralyd underveis for å se hvordan eggene utviklet seg og i forbindelse med innsett av egg, samt hele uttaksdagen). Men jeg visste aldri nøyaktig når på forhånd, siden man ikke vet hvor fort eggene vil vokse, når de bør tas ut og hvor lenge man skal vente med å sette dem inn. På min jobb arbeider vi i team, og fraværet merkes godt for både leder og kolleger. Jeg sa det derfor først til lederen min, og opplevde at han var støttende. Videre måtte jeg ta sprøyter i arbeidstida, og jobber langvakter hvor det ikke alltid er mulig å planlegge pausene sine. Jeg endte dermed med å fortelle til de jeg jobbet nærmest med, og de hjalp meg å få tatt en liten pause når sprøytene skulle settes. En ulempe med den åpenheten kunne vært at de også lurte på resultatet av forsøket, og det er jo slett ikke sikkert man orker eller vil dele det når man står midt oppi. Men for min del var det helt ok. Det var også godt at de nærmeste på jobb visste hvorfor jeg var litt utafor da jeg var full av hormoner og fikk negativ graviditetstest. For meg hadde det altså blitt slitsomt å ikke si noe på jobb. Men det kommer jo helt an på hva slags jobb man har. 

Vi var åpne om at vi holdt på med IVF til nær familie og noen venner, stort sett uten at vi gikk i detalj. Da fant vi ut at det var et vennepar som holdt på med det samme. 

I ettertid legger vi ikke skjul på at datteren vår ble til med prøverrør dersom det skulle være naturlig å si det (f.eks. når vi blir spurt om når det kommer søsken).

Anonymkode: e6e19...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del har vi holdt dette for oss selv, og fortalt det kun til ett par. Arveidsgiver vet det ikke og jeg har vært mye sykemeldt grunnet dette . 

Anonymkode: a177e...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at vi var semi-åpen om det. Enten ble vi skuffet fordi de ikke tok seg bryet med å spør/vise at de var her for oss når det gikk ad dundas, eller så har de vært for pågående i ettertid og nesten mast om neste forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det med førstemann, ikke andremann. Klok av skade. 

Anonymkode: be28e...2e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt til det, men så satt jeg ved siden av en fremmed fyr jeg ikke kjente i en middag som liret av seg hvor egoistiske folk som tok ivf var, og at man bare måtte innse at det ikke var meningen at de genene skulle føres visere. Lite visste han at vi snart skulle i gang. 

Da bestemte jeg meg for at jeg skulle skåne meg for sånne som han. 

Anonymkode: 63a3c...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig tenkt til det, men så satt jeg ved siden av en fremmed fyr jeg ikke kjente i en middag som liret av seg hvor egoistiske folk som tok ivf var, og at man bare måtte innse at det ikke var meningen at de genene skulle føres visere. Lite visste han at vi snart skulle i gang. 

Da bestemte jeg meg for at jeg skulle skåne meg for sånne som han. 

Anonymkode: 63a3c...a0a

Folk altså 🤯

Anonymkode: b26ee...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er dere åpen om at dere må/måtte igjennom ivf? Isåfall hvem fikk vite det?

Har akkurat fått henvisning selv, og ingen andre enn jeg og samboeren vet om det, da jeg synes dette er en privatsak. Men hvordan er det? Må arbeidsgiver vite det? Jobber 100% og nærmeste sykehus som utfører ivf er 6 timer unna... får man sykmelding? Eller må man spør seg fri?

Anonymkode: 27a6d...2ed

Jeg har valgt å være åpen med både arbeidsgiver og venner og familie. 

Man må søke om permisjon til timene og du må jo på et par ultralyden, ta prøver, uthenting, innsetting osv. Jeg har en del reisevei til klinikken så bruker fort hele dagen på det. Derfor vet lederen min om det. 

 

Anonymkode: 392ac...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har vært skikkelig åpen om det, noen vil sikkert si for åpen😜 For oss falt det seg naturlig å gjøre det. Oppdaterte familien og venner om alt fra oppstart på sprøyter, til egguthenting, antall befruktede egg, innsett og graviditetstest. 

Nå klaffet det heldigvis på første forsøk hos oss. Det hadde nok ikke vært like spennende for de rundt oss å få så tett oppdatering om det ble flere forsøk.

Anonymkode: 899fb...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har valgt å være åpen med både arbeidsgiver og venner og familie. 

Man må søke om permisjon til timene og du må jo på et par ultralyden, ta prøver, uthenting, innsetting osv. Jeg har en del reisevei til klinikken så bruker fort hele dagen på det. Derfor vet lederen min om det. 

 

Anonymkode: 392ac...e4e

Du trenger ikke å søke om permisjon, du har rett til å bruke egenmelding eller få sykemelding for dagene som går med til behandling av barnløshet. 

Vi er ikke åpne om IVF, jeg synes det er veldig privat og har ikke behov for å dele nedturene med alle rundt oss. 

Anonymkode: 56eec...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å søke om permisjon, du har rett til å bruke egenmelding eller få sykemelding for dagene som går med til behandling av barnløshet. 

Vi er ikke åpne om IVF, jeg synes det er veldig privat og har ikke behov for å dele nedturene med alle rundt oss. 

Anonymkode: 56eec...a0d

Åja leder har nå hvertfall satt det som permisjon med lønn. 

Anonymkode: 392ac...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig åpne, også om grunnen som er tette eggledere. Vi slapp mer mas om barn ved å si at vi jobbet med saken, men at det ikke gikk så bra. Alle var megaspente da vi skulle ha andre forsøk og det opplevdes som en massiv støtte når kolleger ble så glade på mine vegne. Med dette forsøket er det annerledes da, kun noen veldig få som vet at vi er i gang med søskenforsøk. Jeg orker ikke så mye fokus på det denne gangen, har annet å bruke energien på for min egen del også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er semi-åpne om at vi er i ferd med å gå inn i ivf-mølla. Noen nære venner vet og sjefen vet. 

Anonymkode: d36a7...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.8.2019 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig tenkt til det, men så satt jeg ved siden av en fremmed fyr jeg ikke kjente i en middag som liret av seg hvor egoistiske folk som tok ivf var, og at man bare måtte innse at det ikke var meningen at de genene skulle føres visere. Lite visste han at vi snart skulle i gang. 

Da bestemte jeg meg for at jeg skulle skåne meg for sånne som han. 

Anonymkode: 63a3c...a0a

Blir man noe mer skånet for slike om man ikke er åpen da, da? Jeg vil nesten si omvendt – de færreste legger ut om ting de misliker dersom de vet at noen av dem som hører på er berørt, så å være åpen vil gjøre det mindre sannsynlig å få slike opplevelser. 

 

Anonymkode: d9ecf...8ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjennomgikk ivf fra høsten 2009-feb 2012. Var åpen med familie ,venner og jobb fra dag 1. Viktig for meg (og ektemann) og å støtte underveis ,uansett hvordan det gikk. Ble et barn født i 2012 som resultat. Ble sykemeldt ifb ned uttak/innsett, og kirurgiske inngrep jer gjennomgikk og fikk velferdsperm av sjefen til undersøkelser underveis. Sprøyter satte jeg på tidspkt hver jeg var hjemme, så det gikk helt fint. Lykke til😃

Anonymkode: e8139...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir man noe mer skånet for slike om man ikke er åpen da, da? Jeg vil nesten si omvendt – de færreste legger ut om ting de misliker dersom de vet at noen av dem som hører på er berørt, så å være åpen vil gjøre det mindre sannsynlig å få slike opplevelser. 

 

Anonymkode: d9ecf...8ad

Men dette var jo en tilfeldig fremmed. Jeg ville jo uansett ikke sagt til han «hei jeg heter ... og vi skal igjennom ivf». 

Anonymkode: 63a3c...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er også semi-åpne om det. En del på jobben vet, leder vet pga fravær. Venner som har spurt, og venner som har gått gjennom det samme vet. Det har vært greit i begynnelsen av prosessen, men nå som det snart blir ruge-tid er jeg litt mer usikker på hvor åpne vi kommer til å være. Kommer nok til å tvinge seg frem tidlig hvis det går bra, siden jobben min gjerne krever litt tilrettelegging, men vi får se hvordan det går :)

Anonymkode: be55d...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette var jo en tilfeldig fremmed. Jeg ville jo uansett ikke sagt til han «hei jeg heter ... og vi skal igjennom ivf». 

Anonymkode: 63a3c...a0a

Nei, selvsagt ikke. Men er man åpen, slipper man i alle fall ubetenksomme kommentarer fra venner og familie. Kommentarer fra ukjente slik du beskrev, kan du jo ikke beskytte deg mot ved å ikke være åpen heller?

Anonymkode: d9ecf...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...