Gå til innhold

Når er sjansen størst for å bli gravid?


Prinsesse-vil-ikke

Anbefalte innlegg

Er det noen perioder det er størst sjanse for å bli gravid?

Og ett til:

Jeg har akkurat sluttet på p-piller etter sammenhengende bruk i 9 år. (dag to uten...) Er det noen som har merket noen forandringer i kroppen etter langvarig pillebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er EN periode det er sannsynlig at du blir gravid, nemlig når du har eggløsning. Sædceller kan optimalt leve i 5 døgn, egget lever i 1 døgn, to9talt er det altså 6 fruktbare dager. Resten av syklusen kan du ikke bli gravid.

Problemet er bare at du gjerne ikke vet når du har EL om du ikke går inn for det (temping, egløsningstester etc) og nå som du akkurat hat sluttet på p-piller kan din første eggløsning være i dag, eller om 3 måneder, og hvilkensomhelst dag i mellomtiden. Så dersom du vil vite når det skjer, og øke sjangsen for svangerskap (eller unngå det) bør du vurdere temping eller tester.

Forøvrig: Jeg sluttet selv med p-piller for et par måneder siden. (Jeg forsøker fortsatt å unngå svangerskap, altså) og har i alle fall merket at sexlysten kom tilbake. Og en del av det dårlige humøret forsvant. Og at jeg har fått kviser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid første måneden etter at jeg sluttet med P-piller. hadde da brukt pillen sammenhengende i over 10 år.

Eneste forskjellen jeg har merket etter å ha sluttet er at jeg har fått vesentlig mer kviser.

Men uansett er det en billig pris å betale.

Nå har jeg kuttet p-pillen for godt og har heller satt inn P-stav. Anbefales !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan også finne ut når man har eggløsning på andre måter enn tester og temperatur!

under eggløsningen blir utfloden helt blank og slimaktig, det er i hvertfall et ganske sikkert tegn på el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, tester, temp, utflod, livmortappen... gjerne en kombinasjon av flere av disse.

Dersom man ikke kjenner kroppen sin så godt er det ikke så lett å klare dett bare med utflod i alle fall, og ikke ale HAR el-slim engang, i alle fall ikke i sånne mengder at man merker det med mindre man passer godt på. Mens andre kan ha massevis i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på p-piller i 13 år og merket INGEN forskjell da jeg sluttet. Samme syklus, litt mer menssmerter, men that's it.

Selv sverger jeg til temping, billig og enkelt, og veldig pålitelig.

Og lurer du på når du faktisk har EL? Regn 12-14 dager tilbake fra 1. dag mens så vet du når du har det. Og har du regelmessig syklus vet du til slutt når du har neste.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...