Gå til innhold

Overgangsalder og sex

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at de unge damene ikke vil ha en mann med høyt hårfeste, hengeballer og sviktende ereksjon.

Anonymkode: e1107...e9e

TS igjen. Jeg har heldigvis verken høyt hårfeste, hengeballer eller sviktende ereksjon. Dessuten har jeg "valgt" en dame som er mer enn 10 år yngre enn meg og vi har vært sammen i over 30 år (som en kommentar til 0eb). Vi kysser og koser hver dag, men som oftest blir det ikke noe mer. Selvsagt presser jeg ikke noe på og lar det som skjer skje. Når vi av og til har sex tenner hun lett, blir kåt og våt og sexen er helt som før. Helt tørke er det dermed ikke, men vanligvis hindrer disse hetetoktene noe mer. Jeg sipper eller sutrer ikke og er uendelig glad i min kone så noe utroskap fra min side er helt uaktuelt. Jeg ville bare høre andre sine erfaringer om tema og det har jeg fått noe av. Tusen takk til dere alle 💕. Godt å vite at jeg ikke er alene og at jeg i grunnen har det ganske bra.

Anonymkode: 84a16...e78

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forståelig at når dere kvinner er i en «overgangsalderprosess», og kanskje også en stri arbeidshverdag, så er det ikke sex som står øverst på listen. Er det imidlertid slik at dere kan finne på å fingre/masturbere, og i såfall; fungerer det rent fysiske (fuktighet, god følelse ved stimulering osv)?

Anonymkode: e516d...513

Ja, alt virker. Men kanskje jeg ikke er i overgangsalder, eller kanskje man ikke blir tørr før etter overgangsalder ? Det finnes jo noen som også kommer sent i overgangsalder.. Men for kvinner som sliter med tørt underliv så finnes det hormon behandling slik at underlivet blir som før. Og det er jo positivt også for mannen.

Anonymkode: 3393d...0eb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alt virker. Men kanskje jeg ikke er i overgangsalder, eller kanskje man ikke blir tørr før etter overgangsalder ? Det finnes jo noen som også kommer sent i overgangsalder.. Men for kvinner som sliter med tørt underliv så finnes det hormon behandling slik at underlivet blir som før. Og det er jo positivt også for mannen.

Og så finnes det testosteron som også kvinner treng litt av, og det virket meget bra for lysten her i huset. Ingen bivirkninger, bare økt sexlyst og mer energi i hverdagen.

Anonymkode: 5bae2...aed

• Liker 3
Skrevet

Jeg kom altfor tidlig i overgangsalderen, og uansett om den hadde kommer seinere eller enda før - heeelt uaktuelt for meg å både miste lyst, ha hetetokter, monsterbitch-humør etc. Jeg har nevnt dette på forumet her før, hva løsningen kan være. Men som alt annet er det et valg. Det valget må kvinnen ta sjøl.

Da jeg syntes det var ekkelt at mannen min tok på meg og ville være intim, da jeg hadde "spist ham levende til frokost, lunsj og middag" pga humørsvingninger, da det ble mer interessant å vaske opp enn å ha sex, da det kjentes ut som om jeg bodde i en brennende trykkoker; da tok jeg grep. (og stakkars mannen min, tenkte jeg...) Jeg valgte HRT (hormone replacement therapy) + Testosteron. Veldig få fastleger har peiling, så jeg dro til Medicus (spesialist på kvinnehormoner og behandling) og fikk hormonplaster og Tostran gel 2%. Har man intakt livmor, får man østrogen og progesteron. Har man fjerna livmor(eggstokker og alt), trenger man bare østrogen. Men det er testosteronen som fremmer sexlysta!!! Og det er ikke noe poeng å sjekke blodverdinivået, da det ikke engang finnes sikre kilder på hva som vil være et optimalt nivå for kvinner. Det sies rundt 3 nmo/l - men for mange er ikke det nok. Tror mitt ligger på 14 nå :)  (jeg tar 1/2-1 gang større dose enn forslått av legen og trives med det).

Det er forsket på bivirkninger og kreftfare etc på disse hormonene - og det er forsvinnende liten sjanse (synes å huske hun sa 2-3 %  større sjanse) for å få kreft - og det etter å ha brukt det 5-10 år. Men igjen - dette er et valg. Så kan man jo alltids prøve kun med Testosteron først og se om det blir bedre. Men personlig ser jeg ikke det helt store ved det ; svettepøler, dritthumør og tørr skjede fremmer jo ikke akkurat lysta til noen...Kan jo teste ut Femarelle og se om det demper sistnevnte symptomer(øker dog ikke lysta).

Jeg har ikke fått monstermus, skjegg eller mannestemme, jeg er heller ikke mer sint og oppfarende (slike ting som folk tror at man får om man tar testosteron i betimelige mengder). Merker dog litt raskere hårvekst på legger etc. Men det synes jeg det er verdt, for vi har digg sex flere ganger i uka. Og det har jeg tenkt til å ha til det gror mose på meg ! :)

Fra jeg starta med plaster og T-gel, tok det ca 3 uker før virkningen kom. Og mannen fikk mye annet å gjøre enn å ta i mot "antihormonhumør-bomber" fra meg :fnise:

• Liker 5
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der hørtes ikke så ille ut, egentlig. Langt fra ille nok til å forklare at man ikke har lyst på mannen sin mer enn én fattig gang i løpet av en måned. Enten er du for forsiktig i beskrivelsen eller så er det andre forklaringer. 

Anonymkode: e8e60...9fd

HORMONER er forklaringen. Eller mangelen på de, rettere sagt. Man kan ikke styre sexlysten sin. Det er hormoner som avgjør hvor lyst man har. Akkurat som med menn, en del menn opplever lavere testosteronnivå i den mannlige overgangsalderen, og mister derfor lysten på sex så ofte, de også.

Samme med kvinnen. Naturen har innrettet oss sånn, at når hun ikke lenger er fruktbar, ser ikke naturen noen hensikt med at hun stadig skal ha sex lenger, så de hormonene kan bare droppes. Dermed faller sexlysten som en stein til bakken. Dødt. Noen kvinner og menn opplever imidlertid ikke dette, men hvorfor det er ulikt, vet ingen. De er heldige da.

Det er faktisk ganske kjipt å være så totalt blottet for sexlyst. Man vil jo som kvinne gjerne være intim med mannen sin, men det mangler absolutt all lyst til sex. Skal man da tvinge seg til å åpne beina og ha sex, vil det til syvende og sist føles som et overgrep, man blir tvunget til noe man ikke har lyst til. Og det er ingen god idè.

Vanskelig å forholde seg til for mannen, ja, men det er nok like kjipt for kvinnene, som må leve med det.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så finnes det testosteron som også kvinner treng litt av, og det virket meget bra for lysten her i huset. Ingen bivirkninger, bare økt sexlyst og mer energi i hverdagen.

Tusen takk for nyttig tips. Jeg skal foreslå dette om det ikke bedrer seg i løpet av relativt kort tid. Tror lysten er tilstede, hun blir både tent og våt når jeg først slipper til, men hetetokter hindrer ofte nærhet og sex.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for nyttig tips. Jeg skal foreslå dette om det ikke bedrer seg i løpet av relativt kort tid. Tror lysten er tilstede, hun blir både tent og våt når jeg først slipper til, men hetetokter hindrer ofte nærhet og sex.

Problemet med hetetokter og sex, man ender kanskje med dobbel porsjon varme, sex er jo ikke akkurat kjølende... Min egen sexlyst og evne er uforandret, det eneste som kan komme i veien er rett og slett at det kan bli for varmt og jeg er ikke engang veldig plaget. 

Anonymkode: 8bb39...d2d

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Skogshuldra skrev:

Jeg kom altfor tidlig i overgangsalderen, og uansett om den hadde kommer seinere eller enda før - heeelt uaktuelt for meg å både miste lyst, ha hetetokter, monsterbitch-humør etc. Jeg har nevnt dette på forumet her før, hva løsningen kan være. Men som alt annet er det et valg. Det valget må kvinnen ta sjøl.

Da jeg syntes det var ekkelt at mannen min tok på meg og ville være intim, da jeg hadde "spist ham levende til frokost, lunsj og middag" pga humørsvingninger, da det ble mer interessant å vaske opp enn å ha sex, da det kjentes ut som om jeg bodde i en brennende trykkoker; da tok jeg grep. (og stakkars mannen min, tenkte jeg...) Jeg valgte HRT (hormone replacement therapy) + Testosteron. Veldig få fastleger har peiling, så jeg dro til Medicus (spesialist på kvinnehormoner og behandling) og fikk hormonplaster og Tostran gel 2%. Har man intakt livmor, får man østrogen og progesteron. Har man fjerna livmor(eggstokker og alt), trenger man bare østrogen. Men det er testosteronen som fremmer sexlysta!!! Og det er ikke noe poeng å sjekke blodverdinivået, da det ikke engang finnes sikre kilder på hva som vil være et optimalt nivå for kvinner. Det sies rundt 3 nmo/l - men for mange er ikke det nok. Tror mitt ligger på 14 nå :)  (jeg tar 1/2-1 gang større dose enn forslått av legen og trives med det).

Det er forsket på bivirkninger og kreftfare etc på disse hormonene - og det er forsvinnende liten sjanse (synes å huske hun sa 2-3 %  større sjanse) for å få kreft - og det etter å ha brukt det 5-10 år. Men igjen - dette er et valg. Så kan man jo alltids prøve kun med Testosteron først og se om det blir bedre. Men personlig ser jeg ikke det helt store ved det ; svettepøler, dritthumør og tørr skjede fremmer jo ikke akkurat lysta til noen...Kan jo teste ut Femarelle og se om det demper sistnevnte symptomer(øker dog ikke lysta).

Jeg har ikke fått monstermus, skjegg eller mannestemme, jeg er heller ikke mer sint og oppfarende (slike ting som folk tror at man får om man tar testosteron i betimelige mengder). Merker dog litt raskere hårvekst på legger etc. Men det synes jeg det er verdt, for vi har digg sex flere ganger i uka. Og det har jeg tenkt til å ha til det gror mose på meg ! :)

Fra jeg starta med plaster og T-gel, tok det ca 3 uker før virkningen kom. Og mannen fikk mye annet å gjøre enn å ta i mot "antihormonhumør-bomber" fra meg :fnise:

Hvor mange trykk bruker du på tostran pumpen?

Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange trykk bruker du på tostran pumpen?

Ca 2 de fleste dager i uka. Men det hender jeg glemmer å ta en dag eller så.

Endret av Skogshuldra
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 27.8.2019 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Tilskudd av hormoner hjelper. Feks hormonplaster. Men hvorfor har dere valgt dere "eldre" damer når dere vet at overgangsalderen kommer?

ALLE damer kommer i overgangsalderen bare man er lenge nok sammen med de..

Anonymkode: 236d0...fc8

AnonymBruker
Skrevet
På 27.8.2019 den 16.09, Skogshuldra skrev:

Høres ut som et "drømmescenario" for de som tåler hormoner,men for meg som fikk smerte i brystet og armen etter den andre p-pillen,og må bruke støttestrømper når du skal sitte lenge som på f.eks fly, er ikke hormoner et valg engang desverre.

Anonymkode: 236d0...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...