Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er for smalt tema. 

Jeg har hatt dårlige karakterer omtrent hele "skolekarrieren" da jeg var yngre bortsett fra i språk og kunstfag. Men jeg merker nå som voksen etter at jeg helt sikkert har blitt mer moden og holder på med noe jeg er interessert i at karakterene og motivasjonen min for å faktisk lære stoffet har steget.

Er det flere som har gjort det dårlig på skolen fra barneskole til VGS/universitet som tok utdanning senere i livet [typ rundt 30 eller eldre] som plutselig fikk veldig gode karakterer? Hadde vært gøy å høre litt motiverende historier 😄

Anonymkode: ff084...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe ja! Var forsåvidt flink på barneskolen. Men ungdomsskolen ble bare akkurat bestått. Videregående droppet jeg ut av. Fikk plutselig ånden over meg og klarte til slutt 23/5 fagene sånn noenlunde. Sammen med full pott med alderspoeng så kom jeg akkurat inn på det studiet jeg ville. Har nå master med B i snitt. Begynte å studere da jeg var 28. Så det går an!

• Liker 4
Skrevet

Hadde heller ikke gode karakterer på vgs, tok meg bachelor og ligger mellom C og B i snitt.

Begynte med bachelor når jeg var 31 år

Anonymkode: b46fd...1b4

• Liker 2
Skrevet

Absolutt! Jeg var skolelei fra 7.klasse og «droppet ut» før fullført vgs. Gjorde det bra i arbeidslivet i noen år før jeg tok opp fag under 23/5. Nå studerer jeg på tredje året ved universitet og har kun A’er og B’er. 

Jeg var umoden, umotivert, lat på skolen og manglet retning da jeg var yngre. Nå er jeg eldre, har livserfaring, høyere refleksjonsnivå og generell allmennkunnskap jeg kan bruke i studiene, samt en glede, motivasjon og forståelse for som jeg manglet da jeg var ung. 

Likevel må det nevnes at ingenting er gratis selv om man er voksen og at de gode karakterene ikke bare kommer. Man må jobbe for resultater uavhengig av alder, men for meg er som nevnt refleksjonsnivået og motivasjonen høyere. 

Det kan også være tungt å «lære seg å lære» igjen, men når man kommer over den kneika er det kun fordeler slik jeg ser det. 

Jeg anbefaler på det varmeste å studere når man er over 30! 

Anonymkode: 4336f...72f

• Liker 2
Skrevet

Ja! Jeg hadde det nok "i meg" tidligere også, men jeg var så lei av skolen at jeg bare ikke gadd å gjøre en innsats. Resultatet ble at jeg ikke kom inn på de studiene jeg egentlig ville, og endte opp med middelmådig "alt" (studium, karakterer, jobb). Fikk ånden over meg som 30-åring og tok nesten alle fag fra videregående om igjen, fikk 5 og 6 uten noe innsats utover livserfaring og å lese gjennom læreboka, og kom inn på et såkalt prestisjestudium. 5 år senere ble jeg endelig det jeg egentlig ville være :) Kan angre på at jeg sløste bort så mange år i de yngre dager, men samtidig føler jeg at jeg som moden og voksen passer mye bedre inn i karrieren jeg nå har valgt meg. Så er egentlig fornøyd med veien jeg har tatt :)

Anonymkode: b3b69...86d

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Jeg hadde det nok "i meg" tidligere også, men jeg var så lei av skolen at jeg bare ikke gadd å gjøre en innsats. Resultatet ble at jeg ikke kom inn på de studiene jeg egentlig ville, og endte opp med middelmådig "alt" (studium, karakterer, jobb). Fikk ånden over meg som 30-åring og tok nesten alle fag fra videregående om igjen, fikk 5 og 6 uten noe innsats utover livserfaring og å lese gjennom læreboka, og kom inn på et såkalt prestisjestudium. 5 år senere ble jeg endelig det jeg egentlig ville være :) Kan angre på at jeg sløste bort så mange år i de yngre dager, men samtidig føler jeg at jeg som moden og voksen passer mye bedre inn i karrieren jeg nå har valgt meg. Så er egentlig fornøyd med veien jeg har tatt :)

Anonymkode: b3b69...86d

Gratulerer👍🏻 Hva har du utdannet deg til?

Anonymkode: 95395...908

Skrevet
På 26.8.2019 den 2.22, solmåneogstjerner skrev:

Hehe ja! Var forsåvidt flink på barneskolen. Men ungdomsskolen ble bare akkurat bestått. Videregående droppet jeg ut av. Fikk plutselig ånden over meg og klarte til slutt 23/5 fagene sånn noenlunde. Sammen med full pott med alderspoeng så kom jeg akkurat inn på det studiet jeg ville. Har nå master med B i snitt. Begynte å studere da jeg var 28. Så det går an!

Jeg kunne skrevet akkurat det samme selv. Jeg droppet ut av vgs. fire ganger før jeg ga opp. Jobbet noen år, fikk et barn og tok 23+5-fagene, kom inn på Universitetet og elsket å være student. 

Anonymkode: feeff...c70

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...