Gå til innhold

38 år og IVF? Trenger deres tanker.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger deres tanker..

Jeg er altså blitt 38 år.. Dessverre :( Har et barn som ble utsatt for en alvorlig ulykke og krever mye på grunn av det. Mens jeg har vært alvorlig syk og måtte gjennomgå behandling før jeg kunne tenke på å få barn igjen. Så da sitter jeg altså her og er 38 år plutselig. Jeg som skulle være ferdig med og ha tre barn før jeg fylte 35.

Vi har prøvd i ett års tid uten hell. Da vi fikk barnet vårt ble jeg gravid umiddelbart. Har derfor vurdert IVF. Har tatt blodprøver privat siden det er ventetid offentlig. Mannen må inn for å ta sædprøve og så er det videre oppfølging.

Et problem er at vi trenger å bruke sparepengene våre på å bygge om og tilpasse huset vårt for rullestol. Og kanskje til adopsjon på sikt? Det koster også mye penger. Jeg synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Vil så gjerne ha et barn til og å oppleve en «vanlig» hverdag. 

Dere som har vært på samme alder og har gått for IVF, hva ville dere gjort i min situasjon? Privat eller offentlig? Hvor mange forsøk? Tror dere sjansen er der uansett? Har prøvd veldig aktivt med eggløsningstester, så det burde klaffet. Er også redd for prematur osv siden jeg er blitt eldre.

Anonymkode: bd4fa...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville hørt med en privatklinikk hva de tenker, få en utredning og se om det i det hele tatt er håp om å få flere barn. Og så ville jeg tatt det derfra. Haster det (kommer an på hva utredning sier) ville jeg nok prioritert å ta ivf privat, hvis ikke hadde jeg ventet på det offentlige. 

38 år er ikke så utrolig gammelt heller,dette kan gå helt fint. 😊

Anonymkode: b2d44...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke for sent :) jeg vet om flere som har blitt gravide når dem har vært 42-45 år, og da naturlig.  Så jeg vil definitivt tro dere vil få det til med ivf. Men eldre grense hos offentlig er vel kanskje 38 år? Kan være lurt å oppsøke privat raskt heller. Lykke til ;)

Anonymkode: 15534...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er lurt å vente og se hva utredningen sier, og få råd fra legene ut i fra det. Det trenger helt klart ikke være for seint, men det er også veldig individuelt. Jeg kjenner flere som fikk mye bedre resultater (antall og kvalitet på egg, og raskt gravid) med IVF da de var 40 eller litt under, enn vi fikk da jeg var 33. Noen klare svar får man ikke, så man må jo også velge å ta sjansen. Mtp. aldersgrense (offentlig) er det antagelig lurt å undersøke hva den er, og gå i gang med prosessen med én gang. Det er mulig å ta forsøk privat i ventetiden. Der er dere godt innafor mtp. alder enda i hvert fall. Men det koster jo også betydelig mer. 

Hvis det ikke er noen store problemer på utredning, er det kanskje en mulighet å sette seg en grense. F.eks. prøve tre IVF-forsøk, og så gå videre med andre alternativer?

Men det er jo bare dere som kan finne svarene, med litt hjelp fra utredningssvarene og hva de antyder om sjanse for å lykkes. Masse lykke til!

Anonymkode: 48824...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivf offentlig kan ta tid. Grensen er 38 år, så ikke sikkert du rekker det. Vil du gå rett på og starte nå, er privat best. 

Ang adopsjon er det aldersgrense på dette også. Her varierer det litt med alder på barn, deres alder til sammen og hvilket land det blir adoptert fra. Men som Førstegangs adoptivere kan dette også ta tid. Vanskeligere jo eldre man blir her også. 

Når det er sagt så synes jeg ikke du er for gammel til å få barn på ene eller andre måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntrende ord, det trengte jeg virkelig ❤️

Anonymkode: bd4fa...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppmuntrende ord, det trengte jeg virkelig ❤️

Anonymkode: bd4fa...6f0

Lykke til! Jeg ville også gått privat, for å spare tid, og hatt en klar grense for hvor lenge vi skulle prøve. Hvis dere bruker 2-3 år på ivf uten hell kan dere risikere å bli for gamle for adopsjon. Har et vennepar som havnet i den situasjonen og angrer bittert. 

Anonymkode: 72456...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...