Gå til innhold

Oppstart av ivf i det offentlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par i slutten 20-årene, alt er ok med oss og vi har et barn på fire år. Har prøvd i litt over et år, men blir ikke gravid. Skal om til gynekologisk undersøkelse på sykehuset (selv om jeg har hatt sjekk privat).

erfaringer om veien videre? Dersom vi blir henvist til ivf, tar det lang tid? Må det kihullsoperasjon osv før de kan henvise oss? Lurer bare på om jeg kan tenke igangsetting i 2019 eller 2020.

Anonymkode: fcc06...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det åpnet igjen for søskenforsøk i det offentlige, altså?

Anonymkode: 9fec2...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det åpnet igjen for søskenforsøk i det offentlige, altså?

Anonymkode: 9fec2...473

Ja, uheldigvis er det det. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, uheldigvis er det det. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

Unner du ingen å kunne få ett søsken til sitt ene barn dem har? Er du virkelig så sjalu?

Anonymkode: 1816c...556

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unner du ingen å kunne få ett søsken til sitt ene barn dem har? Er du virkelig så sjalu?

Anonymkode: 1816c...556

Sjalu? Hva i alle dager har dette med sjalusi å gjøre? Jeg er imot at søskenforsøk dekkes av det offentlige, så enkelt er det. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjalu? Hva i alle dager har dette med sjalusi å gjøre? Jeg er imot at søskenforsøk dekkes av det offentlige, så enkelt er det. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

Hvorfor? Å ikke få barn nr to er like jævlig og sårt som å ikke få nr en. 

Hilsen ei som sleit med begge. 

Anonymkode: 0f224...e9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Å ikke få barn nr to er like jævlig og sårt som å ikke få nr en. 

Hilsen ei som sleit med begge. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Det skaper lenger kø for de som sliter med å få et barn. Og jeg synes ikke det kan sammenlignes det med barn nummer to, selv om det også er sårt. 

Hilsen en som gikk igjennom ivf med første og kommer til å ta privat ivf nå med nummer to.

Anonymkode: 5a02a...f2b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skaper lenger kø for de som sliter med å få et barn. Og jeg synes ikke det kan sammenlignes det med barn nummer to, selv om det også er sårt. 

Hilsen en som gikk igjennom ivf med første og kommer til å ta privat ivf nå med nummer to.

Anonymkode: 5a02a...f2b

Køen er ikke så jævli lang som du skal ha det til. Vi måtte selv bruke donor, noe som tar ekstra lang tid, men ventetiden er overkommelig og jeg ville hatt utrolig dårlig samvittighet hvis jeg hadde visst at sykehusene korter ned ventetiden for at mange par ikke skal få mulighet til å få søsken til sine

Anonymkode: 1816c...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skaper lenger kø for de som sliter med å få et barn. Og jeg synes ikke det kan sammenlignes det med barn nummer to, selv om det også er sårt. 

Hilsen en som gikk igjennom ivf med første og kommer til å ta privat ivf nå med nummer to.

Anonymkode: 5a02a...f2b

Nei, vet du hva. Den er for tynn. Køen er slett ikke så lang. 

Anonymkode: 0f224...e9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skaper lenger kø for de som sliter med å få et barn. Og jeg synes ikke det kan sammenlignes det med barn nummer to, selv om det også er sårt. 

Hilsen en som gikk igjennom ivf med første og kommer til å ta privat ivf nå med nummer to.

Anonymkode: 5a02a...f2b

Fint å ha det som prinsippsak når man har økonomi til å velge privat? 

Anonymkode: a7628...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vet du hva. Den er for tynn. Køen er slett ikke så lang. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Skal man ha et barn til bør man ha økonomi til det. Har man ikke råd til ivf har man ikke særlig god økonomi og det burde holde med ett barn.

Anonymkode: 5a02a...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi er et par i slutten 20-årene, alt er ok med oss og vi har et barn på fire år. Har prøvd i litt over et år, men blir ikke gravid. Skal om til gynekologisk undersøkelse på sykehuset (selv om jeg har hatt sjekk privat).

erfaringer om veien videre? Dersom vi blir henvist til ivf, tar det lang tid? Må det kihullsoperasjon osv før de kan henvise oss? Lurer bare på om jeg kan tenke igangsetting i 2019 eller 2020.

Anonymkode: fcc06...b80

For å svare på det du faktisk lurer på da, siden det bare ble avsporinger her, så varierer ventetiden litt, har en følelse av at det går litt raskere nå en da jeg startet. Jeg ventet ca 3,5 måned på første oppstart samtale etter at henvisning ble sendt, deretter ca 2 mnd før jeg var i gang med selve forsøket. Hvis du er utredet privat så pleier ikke sykehuset nødvendigvis kjøre nye prøver, men henvisning ble ikke sendt av der du var privat? Ofte det som tar litt tid, vente på svar på henvisningen, og så må det jo klaffe med syklus osv. Jeg ble henvist før jeg tok lap, men du må ikke nødvendigvis ha det med mindre det er mistanke om endometriose el. Ville nok anbefalt det uansett, veldig greit å kunne utelukke eller avdekke. Vil tro det kan fort bli 2020 før du kommer i gang hvis henvisning ikke er sendt enda, men du kan være heldig og treffe syklus bedre en jeg gjorde. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ha et barn til bør man ha økonomi til det. Har man ikke råd til ivf har man ikke særlig god økonomi og det burde holde med ett barn.

Anonymkode: 5a02a...f2b

For en comeback! Hadde niks, nada og null med hva jeg skrev å gjøre! Gralla. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en comeback! Hadde niks, nada og null med hva jeg skrev å gjøre! Gralla. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Du kan ikke skrive at det er like jævlig og sårt å ikke få barn nummer to. Det er sårt, ja, men det kan ikke sammenlignes. Hvis du virkelig synes det, så lurer jeg på hvordan du er skrudd sammen. Det er et hån mot de som ikke får til å få barn. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ha et barn til bør man ha økonomi til det. Har man ikke råd til ivf har man ikke særlig god økonomi og det burde holde med ett barn.

Anonymkode: 5a02a...f2b

Nå må du søren meg gi deg. Dette er utrolig ufint av deg.

Anonymkode: 1816c...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere la dette ligge. Start en ny tråd hvis dere vil diskutere dette.

Min historie er lik seilet sin. 3,5 mnd før forsamtale (da var vi ferdig utredet på forhånd), og deretter 2 mnd før oppstart. 

Vet også at det er noen mnd ventetid mellom hvert ferskforsøk også. Dette ved st olavs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Køen er ikke så jævli lang som du skal ha det til. Vi måtte selv bruke donor, noe som tar ekstra lang tid, men ventetiden er overkommelig og jeg ville hatt utrolig dårlig samvittighet hvis jeg hadde visst at sykehusene korter ned ventetiden for at mange par ikke skal få mulighet til å få søsken til sine

Anonymkode: 1816c...556

Hvor lang ventetid var det for donor? 

Anonymkode: 24ca4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang ventetid var det for donor? 

Anonymkode: 24ca4...574

Fra oppstart samtale fikk vi beskjed om 8 mnd, men etter 4 mnd fikk vi brev og kunne starte opp ved neste syklus. Ikke ille i det hele tatt:)

Anonymkode: 1816c...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke skrive at det er like jævlig og sårt å ikke få barn nummer to. Det er sårt, ja, men det kan ikke sammenlignes. Hvis du virkelig synes det, så lurer jeg på hvordan du er skrudd sammen. Det er et hån mot de som ikke får til å få barn. 

Anonymkode: 5a02a...f2b

Jeg har ikke fått til å få barn i over 8 år, og syntes fortsatt at det var helt jævlig å ikke få til nr to. 

Er helt normalt skrudd sammen, og nei, det er ikke et hån mot barnløse at de som ikke får til nr to syns det er jævlig og at det blir en stor sorg. 

Og det er jo du som begynner med alskens absurde greiee i stedenfor å holde deg til tena i tråden. 

For å bruke det andre argumentet som bare er så ufattelig teit: har man ikke råd til å betale hele gildet selv fra start, har man kanskje ikke råd til selv et barn da eller? 

Fader og teit. Pell deg ut av tråden omdu ikke har noe annet enn avsporinger å komme med. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått til å få barn i over 8 år, og syntes fortsatt at det var helt jævlig å ikke få til nr to. 

Er helt normalt skrudd sammen, og nei, det er ikke et hån mot barnløse at de som ikke får til nr to syns det er jævlig og at det blir en stor sorg. 

Og det er jo du som begynner med alskens absurde greiee i stedenfor å holde deg til tena i tråden. 

For å bruke det andre argumentet som bare er så ufattelig teit: har man ikke råd til å betale hele gildet selv fra start, har man kanskje ikke råd til selv et barn da eller? 

Fader og teit. Pell deg ut av tråden omdu ikke har noe annet enn avsporinger å komme med. 

Anonymkode: 0f224...e9e

Men du har i alle fall opplevd å få et barn fra før. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra oppstart samtale fikk vi beskjed om 8 mnd, men etter 4 mnd fikk vi brev og kunne starte opp ved neste syklus. Ikke ille i det hele tatt:)

Anonymkode: 1816c...556

Takk for svar 😊

Anonymkode: 24ca4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...