AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Del Skrevet 25. august 2019 Jeg har denne sommeren fått smaken på å gå på fjellet, og har gått en del grønne turer. Har også gått noen blå, og disse klarer jeg fint, selv om jeg bruker lengre tid enn de fleste... Er ikke godt trent og er i perioder i dårlig form (formen daler så sykt om jeg går bare et par uker uten å gå en fjelltur). Men jeg kjenner kroppen min og er flink å tilpasse meg. Har sett meg ut et par røde turer, som er kategorisert som krevende. Lengdene på disse turene er overkommelige, uten tvil, men er jo skeptisk siden det er kategorisert som en krevende tur. Er jeg helt tulling som prøver å gå en slik tur? Her er det snakk om fjell på max 700 moh. Høyeste jeg har vært på er bare noe å 500 moh. Tips og råd? Bør jeg vente til neste år? Eller skal jeg bare ta sjansen? Jeg har så lyst til å gå disse turene for de ser så fine ut. Anonymkode: e5720...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Del Skrevet 25. august 2019 Noen? Anonymkode: e5720...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Del Skrevet 25. august 2019 Prøv slogen. Anonymkode: e2229...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Del Skrevet 25. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv slogen. Anonymkode: e2229...3ff Les innlegget mitt...... Anonymkode: e5720...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PallePalle Skrevet 25. august 2019 #5 Del Skrevet 25. august 2019 Hvilke fjell er det du tenker på? Sånn generelt er det jo viktig å kjenne sin egen kapasitet, pluss utstyr og klær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Del Skrevet 25. august 2019 Hvilke fjell er det snakk om da? Anonymkode: 8c1d6...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Del Skrevet 25. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les innlegget mitt...... Anonymkode: e5720...064 Høgsvora. Anonymkode: e2229...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Del Skrevet 25. august 2019 4 minutter siden, PallePalle skrev: Hvilke fjell er det du tenker på? Sånn generelt er det jo viktig å kjenne sin egen kapasitet, pluss utstyr og klær. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fjell er det snakk om da? Anonymkode: 8c1d6...893 Egentlig alle røde turer som viser på stikkut på sunnmøre. Samt noen i romsdal, f.eks i Fræna. Anonymkode: e5720...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PallePalle Skrevet 25. august 2019 #9 Del Skrevet 25. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig alle røde turer som viser på stikkut på sunnmøre. Samt noen i romsdal, f.eks i Fræna. Anonymkode: e5720...064 I møre og Romsdal er det mange rød turer som fort hadde vært sorte et annet sted, det er feks lite merking og dårlige stier. Ikke gå der alene som nybegynner. Du må kjenne deg selv, utstyr og natur før du er trygg. Mange erfarne går heller ikke de områdene helt alene. Først sa du max 700m, det er jo noe annet, og ikke så risikabelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Del Skrevet 25. august 2019 Av de røde på årets Stikk ut liste har jeg bare vært på Tverrbotshornet. Både den og Høgsvora har jeg klart helt fint som relativt utrent (eneste trening har vært sporadiske fjellturer i helgene/ettermiddag). Så lenge du tar med nok mat/drikke/klær, har vett til å snu om nødvendig, og går i et tempo som passer formen din klarer du nok fint turen til Høgsvora. Personlig synes jeg at feks Saksa og Blåskjerdingen er hardere turer med omtrent lik høyde. Sjekk gjerne ut bloggen Fjellglede - den har gode turbeskrivelser. Anonymkode: e6c9a...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 25. august 2019 #11 Del Skrevet 25. august 2019 Bare å gå🤙 Det er få av de røde turene som er veldig krevende. Men du trenger jo ikke å begynne med den argaste røde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Del Skrevet 25. august 2019 Tusen takk for svar dere. Da prøver jeg meg, om det blir for ille så snur jeg jo bare. 😄 Anonymkode: e5720...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 28. august 2019 #13 Del Skrevet 28. august 2019 Som alltid i fjellet er det ingen skam å snu. Kommer du ikke opp så har du jo ihverfall prøvd. Fin tur blir det jo likevel. Start i rolig tempo.Gå lett ta med nok mat og drikke finner man stort sett på veien. Gå lett mener jeg ikke ta med for mye unødvendig. Lange pauser bør du ikke ta. Ekstra vindjakke og gnagsåplaster og vanlig plaster kan være lurt å ta med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2019 #14 Del Skrevet 30. august 2019 Høgsvora er en fin tur! Jeg har vokst opp i nabolaget og dette var en fast tur om sommeren. Ta deg pauser underveis om det blir tungt. Det er ingen skam å bruke den tiden du trenger. Husk å bade i elva når du kommer ned! Om du prøve deg på litt enklere turer er Halvardsfjellet eller Geitanibba i Vaksvika, eller Verahornet og Liafjellet på Sjøholt gode alternativer. Anonymkode: b6644...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå