Gå til innhold

Hva tror du har skjedd? Sak om skjelett-innsjø i Himalaya


Million

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/livsstil/skjelettsjo-mysteriet-ble-akkurat-enda-mer-mystisk--vi-ble-ekstremt-overrasket/3423833794.html

I en innsjø i Himalaya har man funnet hundrevis av gamle skjeletter. DNA testing og undersøkelser har vist at noen er fra 800 år FØR vår tidsregning, andre enda eldre. Hovedsaklig stammer de fra Asia, men pussig nok er 14 fra Hellas, som er laaangt unna. Hva gjorde en gruppe mennesker fra Hellas i Himalaya for hundrevis, tusenvis av år siden?

Dette vet ikke forskerne, og ingen har funnet svar på hvorfor alle disse hundrevis av menneskene havnet i innsjøen. Kan innsjøen ha vært dekket av et lag is, og menneskegruppene var på vei over og gikk igjennom isen? Iskaldt brevann dreper på få minutter. Eller ble de rett og slett ofret av en ond stamme med mennesker som bodde i området, som tok reisende mennesker til fange og ofret dem i innsjøen?

Jeg tror den førstnevnte teorien.

Hva tror du? Hvilken teori har du om hva som kan ha skjedd med 300 mennesker?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle menneskene falt ikke samtidig, men over flere hundre år. Så det kan være helt ulike årsaker til at de var der. 

Handelsfolk, krigere eller noen fordrevet fra sine hjemtrakter. 

Isen er vel en snarvei, men farlig på noen tider av året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstallene i artikkelen er helt gale. De er fra 800-tallet og 1800-tallet.

Anonymkode: 739c5...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange mennesker faller ikke gjennom isen, her er det noe helt annet som har skjedd.

Anonymkode: c7f4e...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange mennesker faller ikke gjennom isen, her er det noe helt annet som har skjedd.

Anonymkode: c7f4e...4d5

Hvorfor skulle de ikke kunne det? 🤷‍♂️

Anonymkode: 1ab11...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så mange mennesker faller ikke gjennom isen, her er det noe helt annet som har skjedd.

Anonymkode: c7f4e...4d5

Har du hørt om "Hoyo Negro"?

Det er et hulesystem i Mexico som nå er under vann, hvor blant annet skjelettet av en ung jente fra istiden er funnet, sammen med mange andre skjeletter av forskjellige dyrearter som har forvillet seg inn og dødd i hulesystemet over tid, før det lå under vann.

https://www.nationalgeographic.com/news/2017/08/ice-age-fossils-underwater-cave-bears-humans-science/

Jeg har ikke hørt om denne innsjøen i Himalaya, men jeg skal begynne å grave litt nå og se hva dette dreier seg om, jeg syns det er kjempespennende med tidlige menneskers evolusjon og spredning, så nå fikk jeg noe å slå ihjel litt tid på jobb med :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Million said:

 

Hva tror du? Hvilken teori har du om hva som kan ha skjedd med 300 mennesker?

 

Jeg tror at de har druknet, fordi de av en eller annen grunn er havnet i vannet. Det er ikke vanskelig å forestille seg 300 druknede mennesker i perioden fra 800 f. kr. til våre dager. Det reelle tallet er nok mye høyere, men dette er de individene der benvev av ulike årsaker ikke er blitt fullstendig tilintetgjort.

Jeg ser ikke noe mystisk i dette i det hele tatt.

Anonymkode: db0f2...c31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn apropos det med alderen på skjelettene, så har nok Nettavisen fomlet litt med oversettelser, for det oppgis at de nye dateringene daterer en av gruppene, de av sør-asiatisk/indisk herkomst, til å ha havnet der fra det 7. til det 10. århundre, i vår tid, og de greske har havnet der mellom det 17. til det 20 århundre, i vår tid.

Spesielt den største gruppen, den på 23 individer av indisk genetisk herkomst, har også havnet der i flere omganger i løpet av tidsrommet som er oppgitt, altså ikke alle på en gang.

Jeg har bare såvidt begynt å pirke i dette, men ville bare nevne dette først :)

https://www.sciencealert.com/the-mystery-of-skeleton-lake-in-the-himalayas-has-just-deepened

 

Edit: Her er artikkelen på nature.com som Nettavisen bruker som kilde, og de bruker tegnet tilde ( ~ ) før de årstallene som er oppgitt, altså ~800 CE og ~1800 CE. (CE står for Current Era, atså vår tid)

https://www.nature.com/articles/s41467-019-11357-9

Tilde betyr "ca.", så skjelettene er fra ca. år 800 og ca. år 1800....

Ser ut som oversetteren har tolket det som et minustegn.....

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om de sier det samme om våre kirkegårder 1000 år fram i tid? «Hva gjorde at flere hundre mennesker døde her? Noen fra 1800-tallet, andre fra 2000-tallet!» 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende !! 

Flere som tror på tidligere sivilisasjoner her? 

Anonymkode: 1e8be...b36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link om Roopkund på r/UnresolvedMysteries, hvor folk diskuterer hvordan de havnet der, jeg regnet med at jeg kom til å få napp hvis jeg søkte på saken der, en av mine favoritt-reddits.. :) 

https://www.reddit.com/r/UnresolvedMysteries/comments/ctgwve/where_did_the_skeletons_of_roopkund_lake_come_from/

 

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Spennende !! 

Flere som tror på tidligere sivilisasjoner her? 

Anonymkode: 1e8be...b36

Hva mener du med tror på tidligere sivilisasjoner? Det finnes mange veldokumenterte tidligere sivilisasjoner som gikk under, det er ikke noe som trenger "tro".

Anonymkode: 739c5...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med tror på tidligere sivilisasjoner? Det finnes mange veldokumenterte tidligere sivilisasjoner som gikk under, det er ikke noe som trenger "tro".

Anonymkode: 739c5...7f5

😂

Anonymkode: cbc7b...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.8.2019 den 3.15, 282_NaughtySpark skrev:

Her er en link om Roopkund på r/UnresolvedMysteries, hvor folk diskuterer hvordan de havnet der, jeg regnet med at jeg kom til å få napp hvis jeg søkte på saken der, en av mine favoritt-reddits.. :) 

https://www.reddit.com/r/UnresolvedMysteries/comments/ctgwve/where_did_the_skeletons_of_roopkund_lake_come_from/

 

Interessant lesning!

Hva står "CE" for? Jeg skjønner at det betyr "etter Kristus", men hva er CE forkortelse for? 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en gammel "snarvei" e.l mennesker som.ble overrasket av uvær med så lange tidsrom er ikke så usannsynlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Nuka skrev:

Jeg tror det er en gammel "snarvei" e.l mennesker som.ble overrasket av uvær med så lange tidsrom er ikke så usannsynlig :)

Det tror jeg også. Kanskje det så ut som en fin vei å gå, og så viste det seg å være en tynn isbro over vannet, som så brøt sammen når de var midt utpå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På Sunday, August 25, 2019 den 7.14, Million skrev:

https://www.nettavisen.no/livsstil/skjelettsjo-mysteriet-ble-akkurat-enda-mer-mystisk--vi-ble-ekstremt-overrasket/3423833794.html

I en innsjø i Himalaya har man funnet hundrevis av gamle skjeletter. DNA testing og undersøkelser har vist at noen er fra 800 år FØR vår tidsregning, andre enda eldre. Hovedsaklig stammer de fra Asia, men pussig nok er 14 fra Hellas, som er laaangt unna. Hva gjorde en gruppe mennesker fra Hellas i Himalaya for hundrevis, tusenvis av år siden?

Dette vet ikke forskerne, og ingen har funnet svar på hvorfor alle disse hundrevis av menneskene havnet i innsjøen. Kan innsjøen ha vært dekket av et lag is, og menneskegruppene var på vei over og gikk igjennom isen? Iskaldt brevann dreper på få minutter. Eller ble de rett og slett ofret av en ond stamme med mennesker som bodde i området, som tok reisende mennesker til fange og ofret dem i innsjøen?

Jeg tror den førstnevnte teorien.

Hva tror du? Hvilken teori har du om hva som kan ha skjedd med 300 mennesker?

 

Aliens helt garantert! 

Anonymkode: d0718...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...