Gå til innhold

Baksiden av medaljen - om å selge livet sitt på nett

Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

https://www.seher.no/kjendis/fikk-refs---na-bekrefter-hun-ryktene/71507659

Når du har fulgt bloggverden over tid er det særlig en ting som utmerker seg, hvordan de etterhvert forteller om psykiske plager. 

Jeg har lenge lurt på hvor sunt det er å leve av å blogge om livet sitt. Fordelene ser man jo, men det kan synes som det er svært belastende også. 

I artikkelen jeg lenker til er BI sitert på følgende: 

« Vi er inne i en periode nå der jeg prøver å holde alle jobbene mine litt mindre personlighetsselgende»

Jeg synes begrepet er svært beskrivende. Og jeg ser at flere influencere nå ser for seg å lukke igjen. Sophie Elise antyder noe av det samme.

Spørsmålet er om symbiosen som de har med følgerne tåler det eller om det nettopp er det er «venninnefølelsen» som bærer interessen. I artikkelen siteres en skuffet følger på «.....fansen som dere sier at dere elsker.....» noe som har vært et velbrukt virkemiddel for å knytte leseren til seg. 

Jeg håper vi ser en dreining bort fra personlighetsselgende blogg, det tror jeg er sunt for både bloggere og følgere, men er usikker på hva som da skjer med interessen. 

I tråden om bloggerbarna har man diskutert retten til privatliv som er nedfelt i Grunnloven. Den er der for en grunn, og jeg tror mange bloggere får opp øynene for akkurat hvorfor man bør verne om det. Det å selge privatlivet sitt på nett har sine fordeler hva kommer til følgere og beundring, men omkostningene kan synes å være vel så store. Det er en grunn til at kjendiser som er kjent i kraft av et talent, jobber hardt for å verne om privatlivet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillesnøfnugg
På 25.8.2019 den 8.41, CecilieX skrev:

https://www.seher.no/kjendis/fikk-refs---na-bekrefter-hun-ryktene/71507659

Når du har fulgt bloggverden over tid er det særlig en ting som utmerker seg, hvordan de etterhvert forteller om psykiske plager. 

Jeg har lenge lurt på hvor sunt det er å leve av å blogge om livet sitt. Fordelene ser man jo, men det kan synes som det er svært belastende også. 

I artikkelen jeg lenker til er BI sitert på følgende: 

« Vi er inne i en periode nå der jeg prøver å holde alle jobbene mine litt mindre personlighetsselgende»

Jeg synes begrepet er svært beskrivende. Og jeg ser at flere influencere nå ser for seg å lukke igjen. Sophie Elise antyder noe av det samme.

Spørsmålet er om symbiosen som de har med følgerne tåler det eller om det nettopp er det er «venninnefølelsen» som bærer interessen. I artikkelen siteres en skuffet følger på «.....fansen som dere sier at dere elsker.....» noe som har vært et velbrukt virkemiddel for å knytte leseren til seg. 

Jeg håper vi ser en dreining bort fra personlighetsselgende blogg, det tror jeg er sunt for både bloggere og følgere, men er usikker på hva som da skjer med interessen. 

I tråden om bloggerbarna har man diskutert retten til privatliv som er nedfelt i Grunnloven. Den er der for en grunn, og jeg tror mange bloggere får opp øynene for akkurat hvorfor man bør verne om det. Det å selge privatlivet sitt på nett har sine fordeler hva kommer til følgere og beundring, men omkostningene kan synes å være vel så store. Det er en grunn til at kjendiser som er kjent i kraft av et talent, jobber hardt for å verne om privatlivet sitt. 

Når det gjelder bloggerbarna så håper jeg at det å ikke vise de frem vil bli normalen når det gjelder det å bli mer «privat». At bloggere som bruker barna sine i reklamejobben sin blir sett på som Harry eller mangler integritet ville da blitt satt som en standard. Baksiden av medaljen gjennom utlevering av privatliv er tydelig i VP tråden. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god artikkel hvor BI setter ord på mye av det jeg også synes må være ytterst problematisk når det du selger for å tjene til livets opphold er dit eget liv - eller regisserte deler av eget liv. Og det hun sier, burde noen reflektere over rundt eksponeringen av egne barn. Hva gjør det med folk - både voksne og barn at det er hundretusenvis av mennesker som mener at de kjenner influenceren - og familien? Det er den berømmelige baksiden av medaljen - som man virkelig begynner å se nå som personlighetsselgende SoMe-virksomhet ikke lenger er noe nytt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hørte en radiodokumentar for noen år siden om en annen svensk blogger (mener jeg?) som plutselig fra en dag til den neste sluttet med daglige oppdateringer til sine mange tusen følgere, pga et samlivsbrudd som kom som lyn fra klar himmel. Mens hele livet hennes brøt sammen forlangte og forventet den faste følgerskaren forklaringer og detaljer. Løsningen hennes ble å bare gå under jorden. (Jeg har dessverre glemt navnet, kanskje andre vet).

Uansett, poenget mitt er at slike bombenedslag skjer i alle liv før eller siden. Plutselig rammes man av alvorlig sykdom eller en ulykke i nær familie, ting som er utenfor ens kontroll, og så altoverskyggende at de ikke kan skjules i daglige blogginnlegg med dagsferske selfies. Dermed vil man som stor SoMe-aktør tvinges til å ta det umulige valget mellom å ta leserne med gjennom krisen - eller å miste levebrødet ved å la være. Slike omveltninger i livet kan være krevende nok å dele med den reelle vennekretsen, fordi alle nære reagerer ulikt med egne sorgreaksjoner på det som rammer en, slik at det å takle andres reaksjoner blir en ekstrabyrde i tillegg til å håndtere selve situasjonen. Hvordan slikt arter seg når man har noen tusen "nære" som kjenner eierskap til ens hverdagsliv og alvorlige problemer orker jeg faktisk ikke å tenke på engang.

Dessuten, når kriser rammer er det ikke bare lenger ens egen sak å bestemme om man skal gjennomleve den for åpen scene - en stor mengde av familie og pårørende vil også berøres på en langt med dyptgripende måte enn når eventuelle blogginnlegg bare handler om trening, manikyr og nye antrekk, og bloggeren vil måtte ta valgene sine på vegne av dem alle. En etisk hengemyr, rett og slett, også for bloggere uten egne barn.

Endret av Aricia
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Huttetuen

Personlig ville ikke jeg gjort det, men det kommer litt ann på balansen mellom det som er privat og det som er hverdagen.

Er litt vanskelig å ha en mening om det, folk har forskjellig toleranse om hva man vil dele og hva som er privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Huttetuen skrev:

Personlig ville ikke jeg gjort det, men det kommer litt ann på balansen mellom det som er privat og det som er hverdagen.

Er litt vanskelig å ha en mening om det, folk har forskjellig toleranse om hva man vil dele og hva som er privat.

Nettopp derfor er det ganske lett å ha en mening om det slik jeg ser det. For heller ikke bloggere er uten familie og annet nettverk. Alle enkeltmenneskers liv er tett sammenvevd med andre menneskers liv, og når man tar så drastiske valg som å dele høyst private problemer med hele verden, så tar man også disse valgene på vegne av alle i nær familie som man deler etternavn med. Fordi noen av dem sannsynligvis har andre grenser for hva som er greit å brette ut for all verden er det et etisk problematisk valg å ta. 

I tillegg har man selvsagt problemet med at bloggere har en tendens til å lage SoMe-innhold også om nær familie - fortrinnsvis barn uten samtykkekompetanse, eller feks ved å blogge om besteforeldres død og begravelse (sic). 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...