Gå til innhold

Graviditet og alkohol i middelalderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig interessert i historie spesielt middelalderen. Er sykemeldt pga graviditet så ser mye på TV. Har sett ett par episoder om mat og hva de spiste i middelalderen. Det de forskjellige hadde til felles var at det ikke var trygt å drikke van. Det ble sagt at alle uansett klasse drakk rundt 2-3 liter vin om dagen. Den hadde noe lavere alkohol prosent enn i dag men kunne fint komme opp i 10 %o. Så det jeg da stusser på hvorfor ble ikke alle barn født med FAS syndrom?

Anonymkode: cc8ee...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke sånn i dag heller at barn automatisk blir født med FAS om mor har drukket i svangerskapet. Det er en risiko for at barnet KAN bli rammet av det, ja, men det skjer ikke i ethvert tilfelle, nei. Noen ganger går det bra likevel.

Barn med lidelser ble som regel ikke særlig gamle i middelalderen. Dersom barnet var misdannet eller det åpenbart var noe galt, ble de f.eks. satt ut i skogen og døde. Eller man tok ganske enkelt livet av det, fordi det var forbundet med forbannelser og overtro å føde et misdannet barn.  

Anonymkode: d7ac1...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Men i hvilket land handlet disse episodene om? I Norge var vin en nokså sjelden vare i middelalderen, men det ble drukket mye øl her. Ølet var mye svakere enn det vi drikker i dag, mellom 1-2 % alkohol. Og det sies at unggutter i 10-12 års alderen begynte å drikke øl i Norge. Men det var aller helst i byene at drikkevannet var farlig, og folk måtte drikke øl for å ikke bli syke. Ute på landet kunne man fint drikke vann fra elver og brønner, trodde jeg. Folk flest bodde på landet i Norge på middelalderen, så jeg trodde ikke problemet var så utbredt her. 

Så er det jo også slikt som vedkommende ovenfor skriver: ikke alle blir født med FAS selv om mora drikker i svangerskapet, og misdannede barn ble som regel drept i middelalderen.  

Anonymkode: f7de1...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. Men i hvilket land handlet disse episodene om? I Norge var vin en nokså sjelden vare i middelalderen, men det ble drukket mye øl her. Ølet var mye svakere enn det vi drikker i dag, mellom 1-2 % alkohol. Og det sies at unggutter i 10-12 års alderen begynte å drikke øl i Norge. Men det var aller helst i byene at drikkevannet var farlig, og folk måtte drikke øl for å ikke bli syke. Ute på landet kunne man fint drikke vann fra elver og brønner, trodde jeg. Folk flest bodde på landet i Norge på middelalderen, så jeg trodde ikke problemet var så utbredt her. 

Så er det jo også slikt som vedkommende ovenfor skriver: ikke alle blir født med FAS selv om mora drikker i svangerskapet, og misdannede barn ble som regel drept i middelalderen.  

Anonymkode: f7de1...009

Hei i dere tilfellet var det Frankrike, Italia og noe England. Jeg skjønner det men bare stusset så fælt på både alkohol innholdet de sa at det måtte være minst 7%o fordi at da var det bakteriedrepende. Det hadde de visst funne ut av. Dette gjaldt både rød, hvitvin og cider. Så stusset liksom på mengden 2-3 liter var det vanligste men mange drakk mer enn det. Jeg bare tenker på meg selv hvor utrolig tørst jeg er nå som jeg er gravid så må jo de gravide drukket mye mer. 

Anonymkode: cc8ee...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...