Gå til innhold

Hvorfor er menn generelt bedre lærere enn kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne og jeg VET ikke om dette stemmer, men på alle skoler jeg har gått har menn vært bedre likt og bedre til å lære fra seg enn kvinner. Finnes unntak. 

Broren min opplever det også slik. Menn er flinkere til å skape engasjement og sette seg i respekt, mens kvinnene har det ofte med å bli dårlig likt og dår ikke like lett respekt. 

Anonymkode: a8d68...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe hold i at menn er bedre undervisere enn kvinner. Men det er nok riktig at menn får mer respekt, og respekt skaper mer engasjement også. Dette handler jo om de gamle og skadelige kjønnsrollemønsterne barn lærer fra å vokse opp i et samfunn basert på et patriarkat, hvor man lærer at menn er mer verdt enn kvinner. 

 

Anonymkode: 4c53e...176

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D stemmer. Menn er flinkere å lære fra seg enn kvinner. 

D er jo kjent at barn med mannlige barnehagelærere blir flinkere og smartere enn barn med kvinnelige barnehagelærere:

https://www.barnehage.no/artikler/ny-forskning-flere-menn-i-barnehagen-flinkere-barn-pa-skolen/426283

Anonymkode: 669e9...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne erfaringen har jeg ikke dess eldre jeg ble, iallefall. Hadde noen svært gode mannlige lærere på grunnskolen, men det er jo helt tilfeldig at jeg har den erfaringen fordi vi var så liten skole at de var friere i undervisningen, hadde tid til alle, og en lærer ofte hadde 2-4 fag som gjorde i at jeg hadde mer med enkelte å gjøre.

På vgs synest jeg mennene som var lærerene mine var av de dårligere. Flertallet der var så lite engasjert i faget etter å ha undervist på samme måte i det som virket 100år, og få av de klarte svare godt på spørsmål slik at alle hadde mulighet til å forstå. Det ble svar som "se på eksempelet i boken" og "spør sidemannen". Legg på en del snakk om whiskey og sauer som ene læreren elsket (og vi gladelig fulgte opp på for å få tiden til å gå slik at vi skulle slippe undervisning). Da trivdes jeg bedre med kvinnene som var et spekter mellom rene teater-undervisningen i norsk til skumle damer i økonomi som skremte bort så mange som mulig fra klassen de første timene for å sitte igjen med de interesserte. Felles var likevel at de engasjerte, gode i faget og fikk oss med.

Anonymkode: 00d27...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne erfaringen har jeg ikke dess eldre jeg ble, iallefall. Hadde noen svært gode mannlige lærere på grunnskolen, men det er jo helt tilfeldig at jeg har den erfaringen fordi vi var så liten skole at de var friere i undervisningen, hadde tid til alle, og en lærer ofte hadde 2-4 fag som gjorde i at jeg hadde mer med enkelte å gjøre.

På vgs synest jeg mennene som var lærerene mine var av de dårligere. Flertallet der var så lite engasjert i faget etter å ha undervist på samme måte i det som virket 100år, og få av de klarte svare godt på spørsmål slik at alle hadde mulighet til å forstå. Det ble svar som "se på eksempelet i boken" og "spør sidemannen". Legg på en del snakk om whiskey og sauer som ene læreren elsket (og vi gladelig fulgte opp på for å få tiden til å gå slik at vi skulle slippe undervisning). Da trivdes jeg bedre med kvinnene som var et spekter mellom rene teater-undervisningen i norsk til skumle damer i økonomi som skremte bort så mange som mulig fra klassen de første timene for å sitte igjen med de interesserte. Felles var likevel at de engasjerte, gode i faget og fikk oss med.

Anonymkode: 00d27...910


Det er min erfaring også. 
Jeg lærte mye mer av de kvinnelige lærerne jeg hadde, men det er ingen tvil om at de mannlige på et vis ble sett mere opp til og respektert, selvom de vimsa, sløva, ikke var særlig gode på å lære bort. 

Anonymkode: 4c53e...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke noe hold i at menn er bedre undervisere enn kvinner. Men det er nok riktig at menn får mer respekt, og respekt skaper mer engasjement også. Dette handler jo om de gamle og skadelige kjønnsrollemønsterne barn lærer fra å vokse opp i et samfunn basert på et patriarkat, hvor man lærer at menn er mer verdt enn kvinner. 

 

Anonymkode: 4c53e...176

Jeg tror de får mer respekt fordi mange av dem er flinkere til å møte barna -spesielt gutter- i en skole der undervisningsformen er tilpasset jenter. Menn er flinkere til å relatere seg til barna.

Anonymkode: 969a4...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er såpass få mannlige lærere kan det hende terskelen for å bli lærer er noe høyere for menn, og at de som går denne veien dermed er mer motiverte.

Ellers har jeg i stor grad samme erfaring. For min del handlet det nok mye om at de mannlige lærerne var flinkere til å sette seg i respekt og få orden på klassen, noe som økte læringsutbyttet veldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

D stemmer. Menn er flinkere å lære fra seg enn kvinner. 

D er jo kjent at barn med mannlige barnehagelærere blir flinkere og smartere enn barn med kvinnelige barnehagelærere:

https://www.barnehage.no/artikler/ny-forskning-flere-menn-i-barnehagen-flinkere-barn-pa-skolen/426283

Anonymkode: 669e9...a01

Er du mann?

Anonymkode: 07bcd...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både mannlige og kvinnlige flinke lærere. Flest kvinner, men det er jo fordi andelen kvinner har vært størst også. tror menn blir oftere sett på som flinke og dyktige grunnet deres selvtillit der de tror på seg selv, mens kvinner er mer ydmyke og kan fremstå som dårligere enn de er. 

Anonymkode: 029ef...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må vi bli enige om menn virkelig er bedre lærere enn kvinner. Alle de gode lærerne jeg har hatt har vært kvinner, men jeg er ikke så arrogant at jeg våger å si at alle de bedre lærerne er kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ganske så 50/50 gode lærere fordelt på kjønn. For meg har det handla om hvor interesserte læreren selv er i å være i klasserommet og personlighet. En god lærer for meg var kanskje ikke en god lærer for en annen.

Anonymkode: 1e97a...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

D stemmer. Menn er flinkere å lære fra seg enn kvinner. 

D er jo kjent at barn med mannlige barnehagelærere blir flinkere og smartere enn barn med kvinnelige barnehagelærere:

https://www.barnehage.no/artikler/ny-forskning-flere-menn-i-barnehagen-flinkere-barn-pa-skolen/426283

Anonymkode: 669e9...a01

Den her studien trenger mye mer for å vise at det stemmer. 

Her står det jo tom at de er usikre på hvorfor det er slik, for mennene kunne tom være vikarer. 

I tillegg fulgtes barna kun over to år. 

Anonymkode: 36f42...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være lærer handler om å være leder.

Menn er generelt bedre ledere.

Anonymkode: 4b318...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den her studien trenger mye mer for å vise at det stemmer. 

Her står det jo tom at de er usikre på hvorfor det er slik, for mennene kunne tom være vikarer. 

I tillegg fulgtes barna kun over to år. 

Anonymkode: 36f42...acb

Jeg er svært enig. Det finnes gode og mindre gode lærere av alle kjønn. Kvinner er likevel som regel flinkest og derfor også de beste lærerne. Det burde likevel også finnes enkelte mannlige lærere, for eksempel 10%, men det burde settes ekstra strenge krav til deres evner og deres levnet, særlig i forhold til kvinner.

Anonymkode: 2d086...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...