Gå til innhold

Vask bærekraftig Visste du at vasken står for 25 prosent av hvert plaggs totale karbonavtrykk? Her får du noen råd som kan hjelpe deg med å


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Vask bærekraftig

Visste du at vasken står for 25 prosent av hvert plaggs totale karbonavtrykk? Her får du noen råd som kan hjelpe deg med å redusere miljøpåvirkningen og samtidig få plaggene dine til å leve lenger. Win-win, med andre ord."

https://indiska.com/no/Wash

Her er det mange gode tips 😊

Vasker du bærekraftig? Fortell gjerne om hva du gjør 😊

Anonymkode: 2a566...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visste du at Norges karbonutslipp utgjør 1,4 promille? Hvordan vi vasker klærne våre her til lands vil ikke bidra som en kamelfis i ørkenen en gang...

Anonymkode: 7bc08...592

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør omtrent alt her. 

Anonymkode: 88c89...b06

Jeg også. Og det har jeg gjort i mange år. Man sparer ikke bare miljøet, men også strøm, vann og slitasje på klærne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dritlei alt miljøsnakket!! Aly vi gjør skal gjlres mest miljøvennlig. Vi er et lite land i en stor verden. Få med deg de store nasjonene så snakker vi 

Anonymkode: 6add2...432

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk at skyllemiddel er litt både og. På den ene siden inneholder det stoffer som ikke er bra, men samtid gjør det at klærne holder seg fine lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perelandra skrev:

Bruk at skyllemiddel er litt både og. På den ene siden inneholder det stoffer som ikke er bra, men samtid gjør det at klærne holder seg fine lengre.

Skyllemiddel kan med hell byttes ut med en dæsj hvit husholdningseddik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalie skrev:

Skyllemiddel kan med hell byttes ut med en dæsj hvit husholdningseddik. 

Lukter det ikke?

Anonymkode: 88c89...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosalie skrev:

Skyllemiddel kan med hell byttes ut med en dæsj hvit husholdningseddik. 

Har prøvd det, men synes ikke det har samme virkning. Som et alternativ til skyllemiddel, hender det at jeg bruker hårbalsam. Det har litt av samme effekten, men det spørs om det er så mye mer miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av dette var nytt for meg. Jo, forresten, jeg tror ikke jeg kommer til å vaske sengetøy og håndklær på 30 grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å bli flinkere til å ta flekker uten å vaske hele plagget. På klær som lukter svette under ermene, men ellers ser reine ut, hender at det jeg bare vasker der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti.
Hva vi i lille Norge, eller i vesten for dens saks skyld, gjør betyr absolutt ingenting så lenge de ikke endrer atferd i Asia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2019 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dritlei alt miljøsnakket!! Aly vi gjør skal gjlres mest miljøvennlig. Vi er et lite land i en stor verden. Få med deg de store nasjonene så snakker vi 

Anonymkode: 6add2...432

Amen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 20.11, Rivjernet skrev:

Norge lager sin egen strøm. Så den må du lenger ut på landet med.

Nei. Det er faktisk et helt gyldig poeng at om vi sparer strøm, så kan vi selge overskuddsstrøm til land som baserer seg på kull og gass.. og dermed spare miljøet.

Anonymkode: 8db95...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her kommer sengetøy, håndkler, kjøkkenkluter og undertøy fremdeles til å bli vasket på 60 grader.

Utenom det så har jeg vasket på den beskrevne måten helt siden jeg flyttet hjemmefra i forrige årtusen en gang.

Anonymkode: 36e15...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er faktisk et helt gyldig poeng at om vi sparer strøm, så kan vi selge overskuddsstrøm til land som baserer seg på kull og gass.. og dermed spare miljøet.

Anonymkode: 8db95...15b

Ja det har nok mye å si at vi vasker ei maskin mindre i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker bomull på 40 grader og har både umbrojoggedresser og gamle lange championsokker fra mine glansdager i håndballen for femten-tyve år siden som brukes år ut og inn på hytta uten å slites i nevneverdig grad. Så enten er disse laget av bomullsgranitt eller førti grader er veldig skånsomt. Har riktig nok Mielemaskin, men disse klærne må jeg har brukt noen tusen ganger. Sokkene er litt tynnere i stoffet, kanskje, joggedressene nok noe blassere, men ubegripelig langlivede. Har nok med kleskvaliteten å gjøre også.  Før var det trening og kamper, men jeg bruker disse klærne nesten ukentlig på hytta fortsatt. Min mann har gitt opp å få meg i noe annet. Ikke for det, han har noen gamle adidasjoggedresser som heller ikke vil dø. 

Anonymkode: 1680d...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...