Gå til innhold

Hvorfor er det likhetstrekk der selv om man velger en annen vei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om ikke valgte samme utdannelse er yrke, er den samme sosiale statusen og økonomiske statusen der, og det er jævla irriterende!! Mamma var den i sin søskenflokk som «aldri hadde råd», og det ser nesten ut som jeg arver mest fra henne. Selv om mine brødre og søster ikke har noe høyere klarer de på en eller annen måte å få tak i mye penger og ha god råd. Er det totalt uungåelig å bli helt som moren sin? Er økonomi arvelig? Skulle jo tro det! 

Anonymkode: 3e931...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dine brødre og søstre klarer det, men ikke du, så er det vel ikke arvelig? Da hadde dere jo arvet det alle sammen. Sett opp budsjett, planlegg pengebruken din og før regnskap etterpå. Spar til ting du trenger.

Anonymkode: 57825...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om ikke valgte samme utdannelse er yrke, er den samme sosiale statusen og økonomiske statusen der, og det er jævla irriterende!! Mamma var den i sin søskenflokk som «aldri hadde råd», og det ser nesten ut som jeg arver mest fra henne. Selv om mine brødre og søster ikke har noe høyere klarer de på en eller annen måte å få tak i mye penger og ha god råd. Er det totalt uungåelig å bli helt som moren sin? Er økonomi arvelig? Skulle jo tro det! 

Anonymkode: 3e931...927

Sosial status og økonomisk ståsted er «arvelig» i den grad at de fleste lærer dette av sine foreldre. For å bli bedre enn dem må man altså evne å lære opp seg selv, noe som er en vesentlig vanskeligere oppgave når en står der som 19-åring og ikke har blitt ordentlig fortalt hvordan verden rundt seg funker. Det kan også føles bittert når en oppdager at venner faktisk har blitt fortalt hvordan verden funker.

Men dette er Norge 2019 - sjansen har knapt noengang vært større til å tilegne den kunnskap og bli det du vil. 

Første steg: akseptere at økonomien din den er det du som bestemmer. Er den ikke god? Ja, da er det ditt ansvar. Er den god? Ja, da er det din fortjeneste. Den «blir» ikke dårlig av seg selv. ;) 

Anonymkode: 9464f...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...