Gå til innhold

Hvordan skal jeg kunne bli vegetarianer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har kraftig IBS som utløses av kikerter, bønner, linser, hvitløk og løk og sopp. Egentlig alt av belgfrukter. Jeg har nøtteallergi også. 

Men jeg ønsker å bli vegetarianer, men forstår ikke hvordan jeg skal få det til med de utfordringene jeg har. Kan noen komme med tips til matretter jeg kan spise? 

Anonymkode: 20796...517

Jeg er veggis. Spiser svært sjeldent belgenfrukter. 

Anonymkode: 93839...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg, ost, pasta, poteter, ulike salattyper, agurk, tomat, brød, supper, wok, yoghurt, müsli, bær/frukt, soyabaserte erstatningsprodukter, beyond meat/incredible osv osv. Massevis av mat 🙂 

Anonymkode: 93839...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ibs, er ikke vegetarianer, men spiser kun fisk. Det er masse mat du fortsatt kan spise selv om du er vegetarianer med ibs. Du kutter jo bare ut kjøttet, det kan du lett erstatte med noe annet. Spiser du lav fodmap? 

Anonymkode: 5683f...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest kommentarene. 

Jeg er vegetarianer selv og ser utifra det du skriver at det så og si er umulig å bli vegetarianer

Anonymkode: 7f909...8fe

Hva baserer du det på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veggis. Spiser svært sjeldent belgenfrukter. 

Anonymkode: 93839...f87

Samme her. 

Reiser også til Sverige og handler maten der, har man mulighet til det, en tredjedel av prisen og 10 ganger bedre utvalg, veldig bra for alle med div allergier, Sverige har alt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
På 24.8.2019 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har kraftig IBS som utløses av kikerter, bønner, linser, hvitløk og løk og sopp. Egentlig alt av belgfrukter. Jeg har nøtteallergi også. 

Men jeg ønsker å bli vegetarianer, men forstår ikke hvordan jeg skal få det til med de utfordringene jeg har. Kan noen komme med tips til matretter jeg kan spise? 

Anonymkode: 20796...517

Jeg sliter med IBS og er vegetarianer. 

Er mye du kan spise på alle Food map. Som oftest handler det om mengde. F.eks kan jeg spise blåbær, men ikke for mye for da går det over grensen for hva IBS’en takler. 

Anbefaler denne https://www.friskforlag.no/lavfodmap-lister/

I tillegg tar jeg fiberhusk hver morgen, 6 dråper med ren peppermynteolje og unngår sterk mat. Magen min har blitt mye bedre etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 3 år siden fikk jeg diagnosen morbus chrons. Jeg kuttet ut kjøtt, ble frisk og har vært 100% frisk siden.

Jeg spiser fisk da. Og mye sunn probiotika (som melkesyrebakterier) som gjør underverker for tarmfloraen. Yoghurt, fermentert kål, kimchi osv.

Du kan spise supper (søtpotetsuppe, gulrotsuppe, soppsuppe, tomatsuppe), grøt (risgrøt, havregrøt, byggrynsgrøt). Tofu, kjøtterstatninger, soppburger, rødbeteburger, kjøttfri pizza osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2019 den 7.40, minister-mio skrev:

Hva baserer du det på?

Dette ☝️🤔🤔🤔

Anonymkode: 93839...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette ☝️🤔🤔🤔

Anonymkode: 93839...f87

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg har IBS og har det mye bedre som vegetarianer. Har vært vegetarianer i ca 8-9 år nå. 

Man reagerer jo ofte på forskjellige ting, men jeg merker at kjøtt var mye verre og tyngre å fordøye, mens bønner og linser fungerer kjempebra så lenge jeg drikker nok vann.

Du bør bløtlegge linser og bønner og skifte vann flere ganger, så kvitter du deg med fytinsyren i dem. Det gjør også at magen liker det bedre. Mye mer lettfordøyelig enn kjøtt :)

For oppskrifter, hva bruker du for å smaksette i stedet for løk og hvitløk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2019 at 3:10 PM, AnonymBruker said:

Hva slags lege var det? De færreste leger utdanner seg videre innen kosthold. 

Anonymkode: 59aa6...aa4

Men leger vet mye mer om kosthold enn selvutnevnte "eksperter" på nettet. Det er fordi man lærer grundig de fysiologiske og biokjemiske prosessene næringsomsetningen utgjør, og hvilke sykdomstilstander som kan oppstå når næringstilgangen på ulike måter er utilstrekkelig. Og leger henviser gjerne til ernæringsfysiolog og tilstøtende fagområder når det er nødvendig.

On 8/24/2019 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Har IBS og er veganer. Helsen min er fin fortsatt etter 10 år, og IBS-en er under kontroll så lenge jeg ikke spiser de matvarene jeg reagerer verst på, som prosesserte produkter med hvete og den slags. 

De fleste leger har lite kunnskaper om ernæring (de lærer ikke noe særlig om ernæring på legestudiene), ingen leger har kunnskpaer om vegetarisk og vegansk kosthold med mindre de har gjort research på fritiden, og kanskje er det selv. Så de fleste leger aner ikke om du kan leve på det med IBS

Anonymkode: b6e22...672

Dette er løgn.

Og IBS er ikke én sykdom, men en gruppe tilstander med ulikt opphav, og ulike manifestasjoner hos ulike pasienter. Eventuell behandling, hvis mulig, må vurderes ut fra hver enkelt pasients symptomtrykk og toleranser. Du vet ikke hva IBS er.

On 8/24/2019 at 3:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg skrev at ts må leie noen til å skrive kostholdsplan til henne, har aldri sagt noe om hva hun tåler eller ikke. Det er du som bombastisk skriver at man ikke kan være vegatarianer om man har IBS. Jeg har ikke skrevet at man bombastisk kan være veganer heller, jeg skrev at det er mulig for meg. TS har heller ikke IBS så det er for så vidt irrelevant for henne og hun må snakke med noen med kunnskaper. Lege hjelper ikke, fordi de ikke har dybdekunnskaper om kosthold og ernæring

Anonymkode: b6e22...672

Hvorfor i all verden skal ts gå til slike ytterligheter, når et vegetarisk kosthold vil skape store problemer for henne?

En hver lege har mye bedre kunnskaper om kosthold og ernæring enn fanatikerne på ulike nettfora.

On 8/25/2019 at 4:18 AM, AnonymBruker said:

Dette er en kilde som ikke baserer seg på vitenskap, og som kan medføre stor fare for helseskade og død om man baserer sine helsevalg på den.

Anonymkode: 9ff45...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men leger vet mye mer om kosthold enn selvutnevnte "eksperter" på nettet. Det er fordi man lærer grundig de fysiologiske og biokjemiske prosessene næringsomsetningen utgjør, og hvilke sykdomstilstander som kan oppstå når næringstilgangen på ulike måter er utilstrekkelig. Og leger henviser gjerne til ernæringsfysiolog og tilstøtende fagområder når det er nødvendig.

Dette er løgn.

Og IBS er ikke én sykdom, men en gruppe tilstander med ulikt opphav, og ulike manifestasjoner hos ulike pasienter. Eventuell behandling, hvis mulig, må vurderes ut fra hver enkelt pasients symptomtrykk og toleranser. Du vet ikke hva IBS er.

Hvorfor i all verden skal ts gå til slike ytterligheter, når et vegetarisk kosthold vil skape store problemer for henne?

En hver lege har mye bedre kunnskaper om kosthold og ernæring enn fanatikerne på ulike nettfora.

Dette er en kilde som ikke baserer seg på vitenskap, og som kan medføre stor fare for helseskade og død om man baserer sine helsevalg på den.

Anonymkode: 9ff45...7e0

Nå er det flere her som sier de blir bedre og jeg kjenner selv flere veganere med IBS,så det er absolutt ingen ting som tilsier at Ts med 100% sikkerhet vil få store problemer 

Anonymkode: 3e7fd...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså dere som skriver at leger ikke kan noe om ernæring: vi har faktisk et helt semester viet til ernæring! Både på mikronivå og makronivå. 

Anonymkode: cffea...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Geirfuglen skrev:

Jeg har IBS og har det mye bedre som vegetarianer. Har vært vegetarianer i ca 8-9 år nå. 

Man reagerer jo ofte på forskjellige ting, men jeg merker at kjøtt var mye verre og tyngre å fordøye, mens bønner og linser fungerer kjempebra så lenge jeg drikker nok vann.

Du bør bløtlegge linser og bønner og skifte vann flere ganger, så kvitter du deg med fytinsyren i dem. Det gjør også at magen liker det bedre. Mye mer lettfordøyelig enn kjøtt :)

For oppskrifter, hva bruker du for å smaksette i stedet for løk og hvitløk?

 

Takk for dette tipset. Jeg sliter med både IBS, og mye allergi for mat. Og elsker linser, men har ikke kunnet spise det på flere år. Men da skal jeg prøve tipset ditt. Og se om det går. 

Anonymkode: e1c36...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det flere her som sier de blir bedre og jeg kjenner selv flere veganere med IBS,så det er absolutt ingen ting som tilsier at Ts med 100% sikkerhet vil få store problemer 

Anonymkode: 3e7fd...8e3

Men nå har ts altså såpass mange ernæringsmessige utfordringer at dette vil bli en vanskelig diett. Jeg vet om en som vokste opp som vegetarianer, som sier at hun følte seg mye bedre da hun begynte å spise kjøtt. Det er et like godt "bevis" som at flere her sier de føler seg bedre på vegetarisk diett. Man kan ikke lene seg på slike argumenter, men må se på hva vi har evidens for.

Når man att på til mener at leger ikke kan noe om ernæring, begynner troverdigheten definitivt å synke. Hva skal ts egentlig vinne på en slik diett, utover en masse stress og nitidig planlegging? Det ligger ingen gevinst i dette ut fra hva vi vet i dag.

Jeg kan ikke se at noen av dere har kommet med noen hverken gode eller gyldige argumenter for at dette vil ha noen gunstig innvirkning på ts' helse. Man kan gjerne redusere kjøttmengden, men en komplett vegetarisk diett er neppe hensiktsmessig.

Anonymkode: 9ff45...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for dette tipset. Jeg sliter med både IBS, og mye allergi for mat. Og elsker linser, men har ikke kunnet spise det på flere år. Men da skal jeg prøve tipset ditt. Og se om det går. 

Anonymkode: e1c36...887

Jeg har tålt det bedre etter hvert, så nå bløtlegger jeg det bare såvidt, men her er det tips til hvordan du kan gjøre det. Håper det funker, det er så godt og enkelt med linser! Masse lykke til :)

https://optimaltkosthold.no/sunt-plantebasert-kosthold/bonner-erter-og-kikerter-koketips/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har ts altså såpass mange ernæringsmessige utfordringer at dette vil bli en vanskelig diett. Jeg vet om en som vokste opp som vegetarianer, som sier at hun følte seg mye bedre da hun begynte å spise kjøtt. Det er et like godt "bevis" som at flere her sier de føler seg bedre på vegetarisk diett. Man kan ikke lene seg på slike argumenter, men må se på hva vi har evidens for.

Når man att på til mener at leger ikke kan noe om ernæring, begynner troverdigheten definitivt å synke. Hva skal ts egentlig vinne på en slik diett, utover en masse stress og nitidig planlegging? Det ligger ingen gevinst i dette ut fra hva vi vet i dag.

Jeg kan ikke se at noen av dere har kommet med noen hverken gode eller gyldige argumenter for at dette vil ha noen gunstig innvirkning på ts' helse. Man kan gjerne redusere kjøttmengden, men en komplett vegetarisk diett er neppe hensiktsmessig.

Anonymkode: 9ff45...7e0

Det er jo en generell helsemessig gevinst av å være vegetarianer, og i tillegg er det noe TS ønsker. Det er vel gode nok grunner? 

Man tror vegetar er stress inntil man får litt kunnskap om det, og deretter føles det veldig bra å spise ren og god mat basert på grønnsaker framfor et kjøttstykke med grønnsaker ved siden av.

Anonymkode: 888ba...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, minister-mio skrev:

?

At jeg er enig med deg. Synes det var en merkelig ting å påstå. Hilsen veggis som nesten aldri spiser belgenfrukter. 

Anonymkode: 93839...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo en generell helsemessig gevinst av å være vegetarianer, og i tillegg er det noe TS ønsker. Det er vel gode nok grunner? 

Man tror vegetar er stress inntil man får litt kunnskap om det, og deretter føles det veldig bra å spise ren og god mat basert på grønnsaker framfor et kjøttstykke med grønnsaker ved siden av.

Anonymkode: 888ba...d8c

Det er ingen helsegevinst hvis man får store gastrointestinale plager av så mange av de essensielle delene av kostholdet som det ts beskriver i første innlegg. Det er ikke noe poeng i å ha et religiøst forhold til vegetarisk kosthold.

Det er ikke noen spesielle helsemessige gevinter ved et vegetarisk kosthold som man ikke kan oppnå på en mer variert diett. Snarere tvert i mot.

At det for noen kan føles bedre, kan jeg godt væremed på - men det er neppe de som har problemer med å få kroppen til å tåle en mengde av basisvarene i en vegetardiett.

Anonymkode: 9ff45...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...