Gå til innhold

Hvordan skal jeg kunne bli vegetarianer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har kraftig IBS som utløses av kikerter, bønner, linser, hvitløk og løk og sopp. Egentlig alt av belgfrukter. Jeg har nøtteallergi også. 

Men jeg ønsker å bli vegetarianer, men forstår ikke hvordan jeg skal få det til med de utfordringene jeg har. Kan noen komme med tips til matretter jeg kan spise? 

Anonymkode: 20796...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bli veggis. Det blir ekstremt utfordrende, du blir dritt lei og sannsynligvis vil ende opp med mangler. 

Anonymkode: c2166...aca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du enten finner ut av det selv eller spør noen med kunnskaper innen vegetarisk kosthold og ernæring. Det er for mye å forvente at fremmende på nett skal skrive en kostholdsplan til deg. Det krever flere timer å skulle lage en kostholdsplan til deg, derfor burde du betale for tjenesten eller gjøre jobben selv

Anonymkode: b6e22...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser plantebasert selv, men utifra det du forteller så hadde jeg ikke anbefalt deg å utelate animalske produkter. Man kan ikke ha et sunt kosthold på bare ris og grønnsaker. Dritt lei kommer du til å bli også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv IBS og etter 5 mnd som vegeterianer fikk jeg beskjed av legen om at jeg måtte gå tilbake til fullkost om jeg ville bevare helsa. 

Anonymkode: 9942d...bdf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har selv IBS og etter 5 mnd som vegeterianer fikk jeg beskjed av legen om at jeg måtte gå tilbake til fullkost om jeg ville bevare helsa. 

Anonymkode: 9942d...bdf

Hva slags lege var det? De færreste leger utdanner seg videre innen kosthold. 

Anonymkode: 59aa6...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags lege var det? De færreste leger utdanner seg videre innen kosthold. 

Anonymkode: 59aa6...aa4

God nok lege til at jeg stoler på tolkningen av tester og vekt-vurdering. Selvlærte på nett stoler jeg aldri på uansett tema.

Anonymkode: 9942d...bdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gjennomføre dette, ta kontakt med en ernæringsfysiolog. Med dine vansker er det ikke sikkert det er en endring kroppen din vil tåle.

Du kan jo evt. Begynne med 1-2 kjøttfrie dager i uken. Det gjør vi, som et av våre tiltak hjemme. Hvis du gjør dette mtp miljø og bærekraft, så finnes det mange andre ting du kan gjøre for å «veie opp», blant annet kjøpe brukt, prøve å kjøre tilnærmet «no waste» o.l.

Mange tenker på dyrene. Det gjør vi også, og har valgt å begynne å kjøpe kjøtt direkte fra bønder vi kjenner til. 

Anonymkode: f44d3...ad9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags lege var det? De færreste leger utdanner seg videre innen kosthold. 

Anonymkode: 59aa6...aa4

Leger vet mye mer om både kosthold og helse enn de fleste med hjemmesnekret phd i kostholdsgoogling. 

Anonymkode: c2166...aca

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har selv IBS og etter 5 mnd som vegeterianer fikk jeg beskjed av legen om at jeg måtte gå tilbake til fullkost om jeg ville bevare helsa. 

Anonymkode: 9942d...bdf

Har IBS og er veganer. Helsen min er fin fortsatt etter 10 år, og IBS-en er under kontroll så lenge jeg ikke spiser de matvarene jeg reagerer verst på, som prosesserte produkter med hvete og den slags. 

De fleste leger har lite kunnskaper om ernæring (de lærer ikke noe særlig om ernæring på legestudiene), ingen leger har kunnskpaer om vegetarisk og vegansk kosthold med mindre de har gjort research på fritiden, og kanskje er det selv. Så de fleste leger aner ikke om du kan leve på det med IBS

Anonymkode: b6e22...672

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har IBS og er veganer. Helsen min er fin fortsatt etter 10 år, og IBS-en er under kontroll så lenge jeg ikke spiser de matvarene jeg reagerer verst på, som prosesserte produkter med hvete og den slags. 

De fleste leger har lite kunnskaper om ernæring (de lærer ikke noe særlig om ernæring på legestudiene), ingen leger har kunnskpaer om vegetarisk og vegansk kosthold med mindre de har gjort research på fritiden, og kanskje er det selv. Så de fleste leger aner ikke om du kan leve på det med IBS

Anonymkode: b6e22...672

Om du har IBS så vet du at vi er ulike. Verken du eller jeg er skikket til å vurdere om TS vil tåle det ene eller andre kostholdet. Legen kan hjelpe henne mye mer enn vi kan. Å undergrave legene bare fordi de ikke roper halleluja for ditt livssyn blir for dumt. De leser seg opp når de tregs og er habile.

Anonymkode: 9942d...bdf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Heisann1234 skrev:

Spiser plantebasert selv, men utifra det du forteller så hadde jeg ikke anbefalt deg å utelate animalske produkter. Man kan ikke ha et sunt kosthold på bare ris og grønnsaker. Dritt lei kommer du til å bli også.

Hun kan jo spise egg og meieriprodukter da. Trenger ikke leve på ris og grønnsaker fordi man er vegetarianer. Jeg spiser f. Eks en del pizza.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du har IBS så vet du at vi er ulike. Verken du eller jeg er skikket til å vurdere om TS vil tåle det ene eller andre kostholdet. Legen kan hjelpe henne mye mer enn vi kan. Å undergrave legene bare fordi de ikke roper halleluja for ditt livssyn blir for dumt. De leser seg opp når de tregs og er habile.

Anonymkode: 9942d...bdf

Jeg skrev at ts må leie noen til å skrive kostholdsplan til henne, har aldri sagt noe om hva hun tåler eller ikke. Det er du som bombastisk skriver at man ikke kan være vegatarianer om man har IBS. Jeg har ikke skrevet at man bombastisk kan være veganer heller, jeg skrev at det er mulig for meg. TS har heller ikke IBS så det er for så vidt irrelevant for henne og hun må snakke med noen med kunnskaper. Lege hjelper ikke, fordi de ikke har dybdekunnskaper om kosthold og ernæring

Anonymkode: b6e22...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ileostomi og kan heller ikke bli vegeterianer, mange grønnsaker kan forårsake full stopp i tarmen min (jeg har kun tynntarmen igjen, all tykktarm er operert bort) og det er livsfarlig.

Før jeg fikk ileostomien hadde jeg ulcerøs colitt, men jeg tålte heldigvis de fleste grønnsaker godt. Jeg savner å kunne gnage på råe grønnsaker, spesielt gulrot, kålrabi og blomkål.

Anonymkode: 2c2ee...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å gi deg råd dessverre, men det er ikke dermed sagt at du ikke kan bli vegetarianer. Jeg ville oppsøkt fagfolk for rådgivning, hvis jeg var deg. Kanskje må du spise litt animalsk. Oppdater gjerne hva du eventuelt finner ut.

Anonymkode: 3f8fd...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest kommentarene. 

Jeg er vegetarianer selv og ser utifra det du skriver at det så og si er umulig å bli vegetarianer:( 

Kanskje bytte ut rødt kjøtt hvertfall? Slik at du hvertfall gjør noe bedre for miljøet:)

Anonymkode: 7f909...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God nok lege til at jeg stoler på tolkningen av tester og vekt-vurdering. Selvlærte på nett stoler jeg aldri på uansett tema.

Anonymkode: 9942d...bdf

Ja det er nå en ting at man ser det på prøver, men en ernæringsfysiolog kan eks gi deg råd og tips hvordan øke nivåene på et vegansk kosthold i stede for å avskrive det med engang slik som legen din gjorde. Det er der det skilles mellom en som kan kosthold eller ikke. Derfor mener jeg nå at det din lege sier ikke helt stemmer med realiteten, men er en "lettvint" løsning for legen. 

 

Anonymkode: 59aa6...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er nå en ting at man ser det på prøver, men en ernæringsfysiolog kan eks gi deg råd og tips hvordan øke nivåene på et vegansk kosthold i stede for å avskrive det med engang slik som legen din gjorde. Det er der det skilles mellom en som kan kosthold eller ikke. Derfor mener jeg nå at det din lege sier ikke helt stemmer med realiteten, men er en "lettvint" løsning for legen. 

 

Anonymkode: 59aa6...aa4

Da jeg spiste kjøtt og leverpostei hver dag fikk jeg jernmangel, men legen sa aldri at jeg måtte bytte til et annet kosthold. Enig i at legene velger de lettvinte løsningene her, og de har heller ikke kunnskaper innen ernæring der de kan gjøre noe annet enn å anbefale etter de generelle retningslinjer som spis fisk og 5 om dagen. Fikk ingen kostholdsråd da jeg fikk jernmangel, jeg spiste jo etter boka. Ernæring er ikke et dybdefag i legeutdanningen. Vegetarisk kost enda mindre så. 

Anonymkode: b6e22...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minister-mio skrev:

Hun kan jo spise egg og meieriprodukter da. Trenger ikke leve på ris og grønnsaker fordi man er vegetarianer. Jeg spiser f. Eks en del pizza.

Ja, det er sant det og. Jeg tenkte fra vegansk perspektiv, men du har rett ja. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje spør en ernæringsfysiolog. Du kan også lage noen gode salater i ny og ne og spise gulrøtter og grønnsaker du tåler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...