Gå til innhold

Familien vil ha hund, men jeg er redd...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en golden retriever? De er ikke særlig bjeffete, og de aller fleste er snille som dagen er lang. Så ser de jo veldig snille ut i tillegg, og det er vel en bonus for en som er litt engstelig :)

Anonymkode: 12458...3a7

Golden retriever har mange sykdommer.

Men man skaffer seg ikke hund hvis man er redd og har en mann som er mye borte. Det er mye jobb med hund. Selv små hunder krever en del.

Anonymkode: 23392...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel, og har litt av samme grei. Jeg er veldig skeptisk/redd hunder.

Men det er veldig mange menn som har og vil ha hund så jeg har vurdert denne situasjonen mye.

Jeg kunne aldri vært komfortabel med en stor hund, ikke en slik «kamp-hund» (de som ser hissige ut).

Jeg kunne aldri blitt sammen med en som har stor hund. Om jeg finner en singel man uten hund, men som vil ha. Da hadde noen viktige ting vært: være med på å bestemme rase, ha den fra den er valp, finne riktig valp (de er jo ulike alle sammen i personlighet). Tatt den med på alt av kurs og alt, for å få en lydig hun. 

Ja jeg hadde gjort mitt for å finne den hunden jeg virkelig kan være komfortabel med. :) 

 

Anonymkode: 9f599...0f6

Ofte er store hunder mer vennlige. Jeg har stor hund, en schäfer. Aldri møtt en mer medgjørlig hund. Kan gjøre hva som helst med den. 

Kjenner også flere små hunder som pomeranian osv. Mange av de er jeg usikre på. De bjeffer og knurrer. Glefser også hensynsløst. Det er gjerne fordi eieren bærer mye på den, så den får ofte en storhetsfølelse der den sitter på armen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en golden retriever? De er ikke særlig bjeffete, og de aller fleste er snille som dagen er lang. Så ser de jo veldig snille ut i tillegg, og det er vel en bonus for en som er litt engstelig :)

Anonymkode: 12458...3a7

Helt enig! Har en golden valp selv og alle sier at hun er så snill. Hun er 5 mnd og Jar fortsatt ikke ødelagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Tabris said:

Jeg synes ikke det nødvendigvis er et godt råd for de som er engstelige, fordi goldenvalper kan være en håndfull. Joda, de fleste er rolige og sindige som voksne,men mange kan være ganske heftige som valper og unghunder.

Men jeg forsto det som at mannen hennes er svært godt vant med og flink med hunder?

Tenkte at han kan vise henne hva hun skal gjøre mens valpen er liten og svært lite skummel og da er hun jo allerede vant med hund når den eventuelt får en litt uregjerlig tenåringsfase i ett og et halvtårsalderen.

Anonymkode: 12458...3a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng at det er annerledes når man blir kjent med dem som valper. Jeg er ikke redd valper, og da blir jeg jo vant til hunden fra dette utgangspunktet. Og mannen min er klar over dette selvfølgelig, og vil være tålmodig med meg.

Ja, jeg er "på glid" 🙂 

Anonymkode: a98e2...42e

Vi hadde en i nær familie som var redd hunder da vi skulle ha det. Løsningen ble at hun var mye sammen med hunden helt fra den var valp. Det endte med at hun fantes ikke redd vår hund - hun passet den til og med da vi var på ferie.

Redselen for andre hunder ble ikke helt borte, men den ble bedre, mye bedre.

Så eksponeringsterapi der, altså 🙂

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også livredd hunder. For mange år siden skulle jeg bo ett helt år hos en familie i USA, med to golden retrievere... Første 2 dagene var kjempeslitsomme, men så var det greit 😊 

Nå har vi to hunder selv, maltipoo. Kjempefine småhunder (ca 3-5 kg), allergivennlige og røytefri. Glade i barn og lek. Elsker å gå tur. Så anbefaler lett maltipoo (malteser + puddel) eller havapoo (havanaise + puddel) - frisk og fin blanding fra seriøs oppdretter. Søk gjerne etter Maltepoo på Facebook, tror der er to seriøse grupper.

Og guess what; jeg er fortsatt redd hunder! Fremmede hunder! 🙈😂

Anonymkode: c6f7f...5c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Tabris said:

Jeg synes ikke det nødvendigvis er et godt råd for de som er engstelige, fordi goldenvalper kan være en håndfull. Joda, de fleste er rolige og sindige som voksne,men mange kan være ganske heftige som valper og unghunder.

Hvilke raser ville du anbefalt til noen som ikke er så hundevante forresten? Jeg har cocker og breton og de er verdens beste, men STA som bare det :fnise: Jeg liker det, men tror det kunne vært utfordrende for engstelige førstegangseiere, derfor anbefalte jeg ikke de rasene. Hadde golden i oppveksten.

Anonymkode: 12458...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke raser ville du anbefalt til noen som ikke er så hundevante forresten? Jeg har cocker og breton og de er verdens beste, men STA som bare det :fnise: Jeg liker det, men tror det kunne vært utfordrende for engstelige førstegangseiere, derfor anbefalte jeg ikke de rasene. Hadde golden i oppveksten.

Anonymkode: 12458...3a7

Spørs hva du legger i "sta". De fleste hunder er trenbare, man må bare knekke koden på hvilken belønning de er villig til å jobbe for. Cocker og breton pleier ikke være vanskelige å belønne, men det finnes selvsagt alltid unntak.

Det er vanskelig å anbefale en rase, fordi det kommer an på så mange faktorer. Hvilken størrelse ønsker man på hunden? Pelsstell? Hvor mye, og hvilken type, aktivisering kan man gi hunden i hverdagen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta redselen din på alvor fremfor å gå med på å skaffe hund for å imøtekomme partneren og barnets ønsker i så måte... Hva med å passe en hund en periode først,hvis dere har mulighet til det? Rett og slett for å se om redselen bedrer seg og om hund er noe du kan bli fortrolig med (eller ikke). «Alle» 8-åringer vil ha hund. Alt ansvaret vil uansett falle på foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hunder er det din mann vokste opp med? Det kan ofte være sånn at den som vokste opp med store hunder har mer lyst på en stor hund enn en liten hund. Og alle barn på 8 år har lyst på hund. Sånn er det bare.

Hvis en potensiell hund i praksis vil bli mye din hund å håndtere i arbeidsukene så kan dette fort bli noe som ikke trenger gi deg like mye glede som det kan tenkes å gi mann og barn.

Anonymkode: f74e2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...