Gå til innhold

Blir ikke gravid 😥


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gjennom mange insemineringsforsøk + 1 ivf forsøk.

Ifølge legene er det ingenting feil med meg. Hos oss er mannlig faktor årsaken til at vi går gjennom assistert befruktning.

 

Alle prøver som er tatt av meg ser fine ut. Likevel blir jeg ikke gravid. 

 

Hva kan det være som vi overser? Kan man ta noen flere tester eller undersøkelser som ikke er "standard" hos legene?

 

Vi har prøvd i over 3 år nå og jeg har enda ikke fått en positiv test. Dette sliter oss ut. 

Anonymkode: 68035...c02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere kun har ett IVFforsøk så ville jeg ikke gitt helt opp håpet altså.

Første IVF er gjerne testrunden, så mye kan skje på de 2 neste forsøkene :) 

Om mannen har litt lav kvalitet kan dere be om ICSI for eksempel. I og med at det ikke er snakk om at dere sliter med habituell abort eller liknende så ville jeg ikke nødvendigvis tenkt at at det trengs flere tester helt enda, de færreste lykkes jo på første IVFforsøk - og de fleste har noen år på baken med prøving når IVF er i gang.

Men dere kan jo selvsagt be om flere tester, jeg bare ser ikke helt hva det skulle være helt enda når alle prøver hos deg er fine og dere har en kjent problemstilling som ligger hos mannen (lav sædkvalitet?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett, noen av oss bruker dessverre lang tid. Det er kjipt og frustrerende. Jeg vil bare henvise til pilotfrue. Vet ikke hvor mange år og ivf de prøvde. Var ikke noe galt der heller. Det gikk bare ikke.

Men du blir ikke gravid i det hele tatt? Eller mister du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke gravid i det hele tatt. Mannen er desverre født steril, så vi har måtte bruke donor på aløe forsøkene.

Jeg er bare 28 år og det er ikke påvist noe "feil" med meg.

 

Hi

Anonymkode: 68035...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Det er ikke lett, noen av oss bruker dessverre lang tid. Det er kjipt og frustrerende. Jeg vil bare henvise til pilotfrue. Vet ikke hvor mange år og ivf de prøvde. Var ikke noe galt der heller. Det gikk bare ikke.

Men du blir ikke gravid i det hele tatt? Eller mister du? 

Hadde ikke pilotfruen lav AMH? Så da er det noe «galt». Hun hadde få egg igjen og ofte er de siste eggene «gamle» så det er vanskeligere å få ett bra egg. Derfor så slet pilotfruen. Tror heller ikke hun holdt på i mange år. Hun skrev i bloggen at hun dro til utredning etter 5-6 mnd å gikk rett til prøverør. Så ble hun gravid ikke lenge etter det så tviler på hun brukte mer enn maks 2 år. 

 

Anonymkode: e5698...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke pilotfruen lav AMH? Så da er det noe «galt». Hun hadde få egg igjen og ofte er de siste eggene «gamle» så det er vanskeligere å få ett bra egg. Derfor så slet pilotfruen. Tror heller ikke hun holdt på i mange år. Hun skrev i bloggen at hun dro til utredning etter 5-6 mnd å gikk rett til prøverør. Så ble hun gravid ikke lenge etter det så tviler på hun brukte mer enn maks 2 år. 

 

Anonymkode: e5698...930

Jeg har ikke fulgt så mye med. Trodde vare at det "ikke var noe galt". Mulig hun hoppet tidlig på ivf også. Jeg er selv en av de som brukte over 4 år på å få barn. Kjenner til frustrasjonen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp ivf serum Athen, det hjelp oss etter to år, der alle utredninger utført i det offentlige og private var «perfekte» send inn prøver og test for alt, koster ca 3000 men har hjulpet mange!!

masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Misanthropis skrev:

Søk opp ivf serum Athen, det hjelp oss etter to år, der alle utredninger utført i det offentlige og private var «perfekte» send inn prøver og test for alt, koster ca 3000 men har hjulpet mange!!

masse lykke til!

Hvordan tok dere kontakt med klinikken? Via mail? Jeg er så dårlig på å snakke og fårstå engelsk, så da hadde mail vært det beste :)

 

tar dem ikke slike tester i norge?

Anonymkode: 68035...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi fylte ut et skjema på siden dems, og så Fikk vi svar på Mail og tok alt via Mail hele veien. Vi kunne ringe, men trengtes ikke. De svarte fort og forståelig ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min hadde lest en italiensk studie om diagnosen og behandlingen, men I norge testes det ikke for dette og dermed kan man heller ikke behandles 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte veldig lang tid, 6 år totalt, 1,5 år av de var ivf, 6 forsøk. Tette eggledere hos meg og minimalt med endometriose som egentlig ikke skulle ha noe å si, men allikevel tok det lang tid. Alle mine og mannens prøver var fine ellers, ble ganske lei av å høre det etterhvert. Legenes svar var hele tiden «uflaks». Ikke så lett å forholde seg til, men noen ganger tar det bare tid.

I utlandet tester de ved noen klinikker mer for immunologi som kan være en mulighet, ellers er det ikke så mye annet jeg føler de tester for her i landet. 1 ivf forsøk er ikke så mye da, selv om det selvsagt føles sånn. Har hatt vidt forskjellige resultater i mine forsøk, så ofte er det så enkelt som timing. Så enkelt og så vanskelig samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bytte donor? Noen få går bare ikke sammen... Men ikke gi opp enda! Tungt psykisk, men dere er bare i starten 😊

Og når dere endelig får babyen deres, så hadde dere aldri fått akkurat den babyen, uten alt dere var gjennom først... ♥️

Anonymkode: fb382...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke gravid i det hele tatt. Mannen er desverre født steril, så vi har måtte bruke donor på aløe forsøkene.

Jeg er bare 28 år og det er ikke påvist noe "feil" med meg.

 

Hi

Anonymkode: 68035...c02

Ikke for å være streng her, men da må du vel korrigere at dere har brukt 3 år på prøving?

Antall PP`er er det som telles i praksis på statistikk og så videre. Jeg har prøvd hver eneste måned i 3 år, utenom de månedene jeg har hatt IVF. De som har prøvd i 5 år/2 år osv har jo prøvd hver eneste syklus mer eller mindre og vet at de har truffet EL ved tester osv. Om jeg skulle telt alle år jeg har hatt sex uten prevensjon uten å bli gravid så har jeg jo egentlig «prøvd» i 10 år, men jeg har jo ikke i realiteten gjort det. 

Du har prøvd det antallet ganger du har hatt inseminasjon pluss denne ene IVF` en. 

Selv om det åpenbart er en veldig krevende prosess også for dere som «slipper» selvprøvingen (jeg skjønner det er ekstremt vanskelig og sårt, særskilt for mannen din) - så kan du ikke se statistisk på det på lik linje med egenprøving.

Du har jo ikke sagt noe om antall inseminasjoner, men jeg går utfra at det ikke overstiger 12 ganger? Ett års prøving er jo innenfr normalen, og slik jeg ser det så blir det jo ikke så mye annerledes med inseminasjon (selv om det jo er mer styrt og man treffer EL osv). 

Jeg skjønner at det er veldig tungt, men du kan ikke konkludere med at dere ikke har klart å bli gravide med 3 års kontinuerlig prøving når dere jo bare har fått den hjelpen dere absolutt må ha (grunnet at mannen er født steril) i det jeg antar et et langt mindre antall forsøk?

Prøver ikke å være streng her altså, prøver bare å gi deg litt sånn realisme på hva som er i kategorien normalt og hva som er «uforklarlig infertil». Jeg ville ikke tenkt allerede nå uten selvprøving at du er uforklarlig infertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fnugg skrev:

Ikke for å være streng her, men da må du vel korrigere at dere har brukt 3 år på prøving?

Antall PP`er er det som telles i praksis på statistikk og så videre. Jeg har prøvd hver eneste måned i 3 år, utenom de månedene jeg har hatt IVF. De som har prøvd i 5 år/2 år osv har jo prøvd hver eneste syklus mer eller mindre og vet at de har truffet EL ved tester osv. Om jeg skulle telt alle år jeg har hatt sex uten prevensjon uten å bli gravid så har jeg jo egentlig «prøvd» i 10 år, men jeg har jo ikke i realiteten gjort det. 

Du har prøvd det antallet ganger du har hatt inseminasjon pluss denne ene IVF` en. 

Selv om det åpenbart er en veldig krevende prosess også for dere som «slipper» selvprøvingen (jeg skjønner det er ekstremt vanskelig og sårt, særskilt for mannen din) - så kan du ikke se statistisk på det på lik linje med egenprøving.

Du har jo ikke sagt noe om antall inseminasjoner, men jeg går utfra at det ikke overstiger 12 ganger? Ett års prøving er jo innenfr normalen, og slik jeg ser det så blir det jo ikke så mye annerledes med inseminasjon (selv om det jo er mer styrt og man treffer EL osv). 

Jeg skjønner at det er veldig tungt, men du kan ikke konkludere med at dere ikke har klart å bli gravide med 3 års kontinuerlig prøving når dere jo bare har fått den hjelpen dere absolutt må ha (grunnet at mannen er født steril) i det jeg antar et et langt mindre antall forsøk?

Prøver ikke å være streng her altså, prøver bare å gi deg litt sånn realisme på hva som er i kategorien normalt og hva som er «uforklarlig infertil». Jeg ville ikke tenkt allerede nå uten selvprøving at du er uforklarlig infertil.

Vi prøvde effektivt i 1 år før vi gikk til legen for utredning. Og da prøvde vi hver eneste syklus. Vi gjorde alt som var anbefalt. 

 

Først etter 1.5 år med prøving, får vi den grusomme beskjeden at mannen min er født steril grunnet kromosonfeil. Så det å vite at han er steril etter 1.5 år prøving var utrolig tøfft. Deretter måtte vi bestemme oss for om vi ville prøve assistert befruktning med donor, noe vi bestemte oss raskt for at vi ville. Vi måtte deretter vente i noen mnd før vi fikk donor.  Selve assistert befruktningen har pågått i 1 år nå. 

For hvert eneste forsøk vi får, må vi reise hele veien fra nordland og ned til riksen.  Det er nok mange der ute som må gjøre akkurat samme. Men jo, jeg synes det må være lov å klage litt, da dette er en utrolig stor belastning for noen, og for min del har jeg måtte være mye borte fra jobb grunnet alle undersøkelsene som man må reise 4 timer en vei med bil for å komme seg til nermeste gynekolog. Feks jeg måtte 3 ganger til gyn på dette ivf forsøket som da er 4 timer kjøring en vei + 3 ganger ned til oslo.

 

Skulle virkelig ønske jeg bodde i oslo nå som man går gjennom denne prosessen. 

 

Hi

Anonymkode: 68035...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fnugg skrev:

Ikke for å være streng her, men da må du vel korrigere at dere har brukt 3 år på prøving?

Antall PP`er er det som telles i praksis på statistikk og så videre. Jeg har prøvd hver eneste måned i 3 år, utenom de månedene jeg har hatt IVF. De som har prøvd i 5 år/2 år osv har jo prøvd hver eneste syklus mer eller mindre og vet at de har truffet EL ved tester osv. Om jeg skulle telt alle år jeg har hatt sex uten prevensjon uten å bli gravid så har jeg jo egentlig «prøvd» i 10 år, men jeg har jo ikke i realiteten gjort det. 

Du har prøvd det antallet ganger du har hatt inseminasjon pluss denne ene IVF` en. 

Selv om det åpenbart er en veldig krevende prosess også for dere som «slipper» selvprøvingen (jeg skjønner det er ekstremt vanskelig og sårt, særskilt for mannen din) - så kan du ikke se statistisk på det på lik linje med egenprøving.

Du har jo ikke sagt noe om antall inseminasjoner, men jeg går utfra at det ikke overstiger 12 ganger? Ett års prøving er jo innenfr normalen, og slik jeg ser det så blir det jo ikke så mye annerledes med inseminasjon (selv om det jo er mer styrt og man treffer EL osv). 

Jeg skjønner at det er veldig tungt, men du kan ikke konkludere med at dere ikke har klart å bli gravide med 3 års kontinuerlig prøving når dere jo bare har fått den hjelpen dere absolutt må ha (grunnet at mannen er født steril) i det jeg antar et et langt mindre antall forsøk?

Prøver ikke å være streng her altså, prøver bare å gi deg litt sånn realisme på hva som er i kategorien normalt og hva som er «uforklarlig infertil». Jeg ville ikke tenkt allerede nå uten selvprøving at du er uforklarlig infertil.

For et hodeløst innlegg. Rett og slett upassende.. 

Anonymkode: 5d40e...755

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, kaleidoskop skrev:

Det er ikke lett, noen av oss bruker dessverre lang tid. Det er kjipt og frustrerende. Jeg vil bare henvise til pilotfrue. Vet ikke hvor mange år og ivf de prøvde. Var ikke noe galt der heller. Det gikk bare ikke.

Men du blir ikke gravid i det hele tatt? Eller mister du? 

De prøvde i 18 måneder før hun ble gravid på vanlig måte. 

Anonymkode: 61887...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et hodeløst innlegg. Rett og slett upassende.. 

Anonymkode: 5d40e...755

Hvorfor det?

Om mannen faktisk er helt steril er det jo håp om hun er normalt fertil? Jeg snakker statistisk, ikke at donor og sterilitet liksom ikke er en stor utfordring for folk. Det er jo åpenbart. 

Poenget er jo at de har en god sjanse, om de ønsker å bruke donor slik de gjør.

Og poenget er at de ikke har brukt unormalt lang tid under normale omstendigheter - han er jo faktisk steril.

Alle her vet jo at prosessen i seg selv er tung, og at det ikke er et enkelt valg å bruke donor. 

Mener du man skal si at de ikke har sjanse og skal gi opp? 

De HAR jo faktisk, per dags dato, god sjanse med donor.

At hele prosessen er kjip skjønner jo alle her inne, de:vi driver jo på med dette selv. Med eller uten donor/egg i utland eller liknende. 

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fnugg skrev:

Hvorfor det?

Om mannen faktisk er helt steril er det jo håp om hun er normalt fertil? Jeg snakker statistisk, ikke at donor og sterilitet liksom ikke er en stor utfordring for folk. Det er jo åpenbart. 

Poenget er jo at de har en god sjanse, om de ønsker å bruke donor slik de gjør.

Og poenget er at de ikke har brukt unormalt lang tid under normale omstendigheter - han er jo faktisk steril.

Alle her vet jo at prosessen i seg selv er tung, og at det ikke er et enkelt valg å bruke donor. 

Mener du man skal si at de ikke har sjanse og skal gi opp? 

De HAR jo faktisk, per dags dato, god sjanse med donor.

At hele prosessen er kjip skjønner jo alle her inne, de:vi driver jo på med dette selv. Med eller uten donor/egg i utland eller liknende. 

Hun må da få si at de har prøvd i 3 år når det faktisk er det de har gjort. Synes ditt innlegg som skal korrigere på det var ganske smakløst. Kanskje du ikke mente det slik, men da bør du tenke litt på hvordan du ordlegger deg.

Anonymkode: 6a88f...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må da få si at de har prøvd i 3 år når det faktisk er det de har gjort. Synes ditt innlegg som skal korrigere på det var ganske smakløst. Kanskje du ikke mente det slik, men da bør du tenke litt på hvordan du ordlegger deg.

Anonymkode: 6a88f...fa2

Nå misforstår du litt med vilje muligens, poenget er at med en steril person så blir det jo i praksis som å prøve med dobbel prevensjon. 

Men uansett, jeg ser ikke helt poenget med å diskutere tolkninger og misforståelser  med deg - TS har god sjanse for å lykkes foreløpig. Ingen grunn til å gi opp foreløpig :) 

At hun synes det er slitsomt og tungt var det ingen som stilte spørsmål ved, ikke jeg heller. Hva du føler om formuleringer får ikke jeg styrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...