AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #1 Skrevet 22. august 2019 Er det en del som får jobb på denne måten i Norge? Anonymkode: 1cfcd...b30
applestories Skrevet 22. august 2019 #2 Skrevet 22. august 2019 Absolutt. Det undersøkes stadig hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg, og de siste årene har det blitt hevdet at alt mellom 40% og 70% av stillinger aldri lyses ut. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #3 Skrevet 22. august 2019 Ja, det er vanligere og enklere få jobb på den måten Anonymkode: b532e...d56 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #4 Skrevet 22. august 2019 Ja, har fått jobb på den måten selv. Anonymkode: 8401b...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2019 #5 Skrevet 22. august 2019 Du kan det, men jeg må spørre deg spørsmålet, har du ikke referanser, eller har duu referanser som ikke vil stille deg i godt lys? Anonymkode: cb4c1...d9f 1
Thyra Skrevet 22. august 2019 #6 Skrevet 22. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er vanligere og enklere få jobb på den måten Anonymkode: b532e...d56 Enklere dersom du har bekjente som kan gi deg jobb, så.... 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Jeg har fått jobb via bekjente og kontakter flere ganger, men de har allikevel sjekket referanser hver gang. Noe annet ville jo vært idioti. Anonymkode: 3d432...a95 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Selvsagt. Jeg har tidligere fått meg jobber gjennom venner og bekjente uten referanse.. Men om man har en CV der referanse står oppført så blir man sjekket uansett. Anonymkode: a21e4...c35
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt. Jeg har tidligere fått meg jobber gjennom venner og bekjente uten referanse.. Men om man har en CV der referanse står oppført så blir man sjekket uansett. Anonymkode: a21e4...c35 Det er ikke sikkert. Mange arbeidsgivere har ingen interesse av å sjekke referanser. Jeg kjenner mange som heller gir folk mulighet til å prøve å jobbe noen dager for å vise hvem de er, enn å ringe referanser. Anonymkode: 87aed...b2f
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert. Mange arbeidsgivere har ingen interesse av å sjekke referanser. Jeg kjenner mange som heller gir folk mulighet til å prøve å jobbe noen dager for å vise hvem de er, enn å ringe referanser. Anonymkode: 87aed...b2f Ved å ringe referanser får man utelukket personer som ikke møter presist på jobb, når jobben har begynt å bli kjedelig... 🙂 Anonymkode: 5cb47...b13
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved å ringe referanser får man utelukket personer som ikke møter presist på jobb, når jobben har begynt å bli kjedelig... 🙂 Anonymkode: 5cb47...b13 Jeg er klar over hva en referanse kan brukes til. Det jeg sa var at mange velger å heller prøve personen i jobb for å se selv hvordan de er. En referanse kan være «forurenset» av trynefaktor eller personlig konflikter feks. Anonymkode: 87aed...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Liten historie Søkte jobb hos en av de større rådgivende selskapene i Norge, og fikk avslag tvert. Hadde ikke gode nok karakterer, eller erfaring, så ble ikke engang kalt inn på intervju - men de var greie med tilbakemelding på søknad og CV når jeg spurte om dette. 3 mnd. senere når jeg var hjemme, så traff jeg på en kompis som har samme utdannelse. Fortalte om hendelsen, og det viste seg at han jobbet samme sted. Han mente jeg ville passe veldig godt til en stilling der, og ville ha meg med på laget. Det viste seg at han var god kompis med sjefen som hadde siste ord på ansettelse, så jeg ble sluset forbi HR, og rett på intervju hos den regionale sjefen. Anonymkode: f6df6...179
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 Det er ganske mange som får jobber på den måten der faktisk. Anonymkode: f8f5a...fc6
kanelsnurr Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Det er jo feil å si man slipper referanser på den måten. Den bekjente som anbefaler deg er jo referansen din. Den bekjente løper mer risiko ved å anbefale deg, enn det en tidligere sjef gjør. Han skal tross alt jobbe med deg, og mister også troverdighet om du viser deg å være uegnet i jobben. Man skal altså være rimelig sikker før man tar sjansen på å anbefale en bekjent til en jobb. Og følgelig blir det også tryggere for arbeidsgiver å ansette en som en medarbeider foreslår.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #15 Skrevet 23. august 2019 Jepp. Kjenner CFOen, han ringt hr sjefen sa jeg måtte få enn sjanse. Veldig mannsdominert yrke med enn litt trangsynt leder i hr, så hadde noke aldre fått muligheten vist ikke. Anonymkode: 8ede7...e41
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 Ikke alle krever referanse, den jeg har nå spurte aldri om det. Den var utlyst på finn.no, kjente ingen der fra før. Anonymkode: edf39...4dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå