Gå til innhold

Hvordan spare best til barn og meg selv - nedbetaling av bolig eller fond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% alene med barnet mitt, har ingen familie som hjelper meg og har derfor begynt å stresse med økonomien til barnet mitt som fortsatt går i barnehagen. Jeg sparer til konfirmasjon og førerkort til barnet mitt, samt EK til bolig. Jeg trenger henholdsvis 40 000 i 2030, 20 000 i 2034 og 300 000 i 2036!
 
Heldigvis er barnet lite og som dere ser har jeg lang sparehorisont. Jeg har lav inntekt pr nå og får så vidt spart 1000 i måneden. Men jeg er heldig og har bare 22% belåningsgrad på boligen min. Imidertid må jeg ha ny og større og dyrere bolig om senest 5 år. Belåningsgraden vil da kanskje øke til 30%.
Spørsmålet er om det egentlig lønner seg å ta den risikoen det er å spare i fond. For gevinsten skal uansett beskattes med 22% etter dagens skatteregler. Og man er veldig heldig om renta blir så høy som, si 7%. Alternativet til fondssparing er
 
1. å betale 1000 kr ekstra på boliglånet, og gjenopplåne hos banken til gunstig rente når utgiftene kommer
2. å spare 500 til bolig til barnet på på BSU høyrentekonto uten skattefradrag fram til barnet får inntekt selv og kan spare i egen BSU med skattefradrag
3. å spare 500 i fond, med risiko for tap og i tillegg måtte betale 22% rente når jeg henter ut gevinst i 2030.
 

Anonymkode: f0b23...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste sparingen er å kvitte seg med gjeld.

Anonymkode: 6a11d...546

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den beste sparingen er å kvitte seg med gjeld.

Anonymkode: 6a11d...546

Det er det vanligvis ikke. Å betale ned gjeld er akkurat som å spare banken til lånerente. Det har få blitt rike av. Men med så lavt sparepotensiale som her, tenker jeg nedbetaling av lån er greit nok.

Anonymkode: 29d54...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparing i bank beskattes også med 22%. Og nedbetaling av lån beskattes indirekte med 22% gjennom at du får lavere fradrag på skatten.

Jeg liker forslaget ditt ovenfor med 1000 på lånet, 500 i BSU 2.0, 500 i fond.

Anonymkode: 29d54...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den beste sparingen er å kvitte seg med gjeld.

Anonymkode: 6a11d...546

Ikke når utlånsrenta er lavere enn inflasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spar i hvert fall ikke på barnets BSUkonto. Dersom du gjør det vil du frarøve barnet ditt store summer i skattefradrag senere.

Hadde jeg vært deg ville jeg slappet av med sparingen nå og bare betalt litt ekstra på boliglånet når jeg hadde noe til overs.

Jeg hadde selv veldig dårlig råd da barna var små og sparte ingenting til dem da, men nå når økonomien er bedre sparer jeg over 20000 hver måned. Man får generelt bedre råd ut gjennom livet så det er ingenting å stresse med.

Anonymkode: c410c...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på barnets BSU-konto, men gjerne på noe sånn som barnas boligkonto, som en del banker har. Stort sett er ikke straffen så høy for å bryte avtalen om kun å bruke pengene til bolig så høy heller.

Anonymkode: 29d54...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke spare i barnets navn da dette kan påvirke stipend fra Lånekassen. Dessuten får barnet full disposisjonsrett over pengene når det fyller 18 år, og kan derfor bruke pengene på h*n vil. Det er således ikke sikkert at disse blir brukt på førerkort og bolig selv om det var dette du hadde i tankene. 

Anonymkode: 88b4f...ec0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 8/22/2019 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Du bør ikke spare i barnets navn da dette kan påvirke stipend fra Lånekassen. Dessuten får barnet full disposisjonsrett over pengene når det fyller 18 år, og kan derfor bruke pengene på h*n vil. Det er således ikke sikkert at disse blir brukt på førerkort og bolig selv om det var dette du hadde i tankene. 

Anonymkode: 88b4f...ec0

Du skal spare ganske mye penger i barnets navn for å påvirke stipend fra Lånekassen. Over 400000 mener jeg banken min fortalte meg.

Anonymkode: 1b6d1...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal spare ganske mye penger i barnets navn for å påvirke stipend fra Lånekassen. Over 400000 mener jeg banken min fortalte meg.

Anonymkode: 1b6d1...825

Det er uansett ikke lurt å spare i barnets navn. Barnet vil få full disposisjon over sum som er spart når det er 18 år, og man vet rett og slett ikke hvordan den søte lille er når vedkommende er 18 år. 

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke sparte til mitt barn på konto barnet ville disponere straks myndig. Jeg trodde jeg hadde vektlagt fornuft og økonomi (er selv økonomisk), men penger flyr. Tekniske leker, fest og spise ute. Selv i perioder med full jobb tømmes konto, og kredittkortet brukes. Alt jeg har spart ville gått med i dragsuget. 

Nå er gutten 26 år, og BEGYNNER å bli litt mer fornuftig. Likevel, ikke klar for en krone jeg har spart opp i ek til ham. 

Sjeleglad for at de pengene ennå står trygt, i mitt navn. 

Anonymkode: 1f0b8...50f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å holde deg på samme inntektsnivå som nå i all fremtid? 

Den beste investeringen du kan gjøre er deg selv. Hva må du gjøre for at du om 5 år tjener mer enn idag?

Ek til barnet er jo barnets ansvar, skal du sy puter under ungen din, eller lære h*n verdien av arbeid?

 

Anonymkode: fb2b5...b9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger virkelig ikke å spare opp egenkapital til barnet mener jeg. Det er sånn man lærer økonomi tidlig i livet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...