Gå til innhold

Fikk kjeft fordi gutten min har langt hår.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi har slekt i et land der "alle barn" har kort hår som små, og kjønn skilles ved hjelp av øredobber. Jenta mi ble derfor konsekvent tatt for å være gutt, selv med kjole og langt hår.

Ikke snakk om at hun får hull i ørene bare for å slippe de misforståelsene, altså!

 

Og derfor ville jeg ikke brydd meg om at noen tok feil av kjønnet på gutten min heller, basert på noe så meningsløst som hårlengde eller klær.

Anonymkode: ccc2e...06e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov, men du kan likevel ikke endre folk. Folk er rare. Folk har sine oppfatninger. Og folk sier meningen sin uten at noen har bedt om den.
Selv om det bare er denne damen som har sagt noe så er det garantert flere som tenker det samme som henne.

Anonymkode: 09673...43d

Heldigvis er det fleste barn i dag mer oppegående enn generasjonen denne bestemoren tilhørte. Det er garantert flere som tenker det samme, men det er folk som er stuck på 1940 tallet. Menn har hatt langt hår tilbake i vikingetiden, i barokktiden, og ser man til div indianerstammer bakover var langt hår normen. Så de som påstår langt hår på gutter er feminint driter seg bare ut som historieløse. 

Anonymkode: fc5a5...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du at sønnen din skal se ut som en jente? Gutter er mye finere med kort hår.

Anonymkode: 38e22...96f

Venninnen min sin sønn har langt hår. I en slags 70 tallsklipp. Sønnen er en gutt som er ekstremt interessert i musikk og han passer så bra til håret. Selv er han kjempefornøyd. Hva andre synes er ikke viktig, så lenge gutten føler seg bra hvorfor må du bry deg? Hvorfor må alle se klin like ut?

Anonymkode: fc5a5...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eldre folk har litt gammeldagse meninger. Ikke ta deg nær av det.

Anonymkode: 643e6...439

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du vil utsette sønnen din for å bli et potensielt mobbeoffer, fordi du skal «lære» han at man skal kunne gå mot strømmen?

Er dere noe bedre enn foreldre du hevder tvinger barna sine i kjønnsroller når du vil at han skal fortsette å ha langt hår fordi det et kult og fordi dere bestemmer? (Dette er DINE ord som du har skrevet her selv)

Anonymkode: 45e37...63f

Jeg er lærer, og vet om flere gutter med langt hår. Jeg har aldri opplevd at andre barn ser på dette som rart. De som blir mobbet blir det fordi mobberen har et problem, ikke fordi offeret har langt hår, annerledes klær, annerledes navn e.l.

 

Anonymkode: 643e6...439

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle ikke ha sagt noe. Men jeg synes gutter med langt hår er noe fint, uansett alder. 

Anonymkode: ee09a...f07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du at sønnen din skal se ut som en jente? Gutter er mye finere med kort hår.

Anonymkode: 38e22...96f

Jeg har sett mange smågutter med langt hår som absolutt ikke ser ut som jenter. Hva som er finest er en smakssak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe stort ønske om at han skal  se ut som en jente, og det gjør han heller ikke. Jeg syntes gutter og menn med langt hår er finere. Personlig preferanse. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

Finere enn hvem? Jenter og kvinner med langt hår? (Det heter synes/syns i presens)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe stort ønske om at han skal  se ut som en jente, og det gjør han heller ikke. Jeg syntes gutter og menn med langt hår er finere. Personlig preferanse. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

Gutter og menn med langt hår med og uten hestehale er harry og lyser wannabe redneck.

Anonymkode: 38e22...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart at det er frekt å si, men når man beveger seg ute i offentligheten så støter man på alle typer mennesker, barn, fulle, eldre og utviklingshemmede bare for å nevne noen som ofte kan si litt av hvert. Poenget mitt er at det ikke er gutten men DU som har tatt et ukonvensjonelt valg på hans vegne. Det koster. Det er en pris du tydeligvis ønsker å la ditt barn betale, kun fordi DU synes det ser "kult" ut. Jeg har aldri vært så opptatt av hvordan mine barn ser ut (annet enn "hele, rene og velstelte"), og "kul" er det siste jeg ville presset et lite barn til å være. Stakkars unge som skal være mammas reklameplakat.

Anonymkode: 2d2d2...a05

Så ukonvensjonelt er det da tross alt ikke. Ser ofte langhårete smågutter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arabella skrev:

Finere enn hvem? Jenter og kvinner med langt hår? (Det heter synes/syns i presens)

Hva tror du jeg kan ha ment🤔Finere enn de mennene som har kort hår. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du jeg kan ha ment🤔Finere enn de mennene som har kort hår. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

Det virker som du har en fetisj for langt hår, og det er greit. Jeg synes forsåvidt mange frisyrer kan være fine. Hvis langt hår skal være fint (i mine øyne), må hårkvaliteten være tilsvarende. Langt hår er slett ikke kledelig på alle, hverken hun- eller hankjønn. Glattbarberte menn kan være riktig så hot. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utsetter han ikke for å være et potensielt mobbeoffer. Det var én kjærring på én buss. Tipper min sønn har fått mer komplimenter for håret sitt enn de fleste gutter, som forbigås i stillhet. Det er 2019 folkens, langt hår på gutter er ikke SÅ uvanlig. 

Anonymkode: 2edaa...6ed

Så hvis det «bare» er en kjerring på bussen hvorfor føler du for å lage en tråd om det? Dama er født i en annen tid, det burde du også ha skjønt.

Anonymkode: 45e37...63f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært der selv. Lille sønnen min ville ha langt hår selv han, helt til han klippet seg selv en dag i barnehagen 😉 Manbun er søtt og stilig på smågutter 😅

Var noen som tok ham for en jente, men som oftest gikk det bra pga at vi kledde ham «maskulint» om du skjønner.

Har fått kommentarer, men aldri frekke. Noen eldre mister litt eller mye sperrer, og da kommer det litt av hvert ut. 

«Nå er jeg så gammel at jeg kan si hva jeg vil» 😅 Tror de tenker sånn.

Hvis hun er ca 80 nå, var dama i 40-åra på syttitallet. Skulle tro at hun hadde sett verre frisyrer....🤭

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den gamle damen kort hår som mange har? Isåfall kunne du svart at da ser hun ut som en mann med sitt korte hår og nebbete oppsyn.

Ondt skal ondt fordrive.

Anonymkode: 8e3b9...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis det «bare» er en kjerring på bussen hvorfor føler du for å lage en tråd om det? Dama er født i en annen tid, det burde du også ha skjønt.

Anonymkode: 45e37...63f

Fordi det er frekt, selv om det bare var én gang. Selv om hun er født i en annen tid kan hun være hyggelig eller holde kjeft. Da får hun tenke det inni seg og ikke snakke negativt om utseendet til et barn i barnets påhør. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en lang vei å gå til toleranse overfor hverandre, når noe så vanlig som langt hår på en gutt får folk(både den eldre damen og de som har svart her) til å reagere sånn. Han skal da selvfølgelig ikke klippes bare fordi noen syns det er rart eller annerledes med langt hår. Det er da ikke sånn man kjemper mot intoleranse(eller rett og slett mangel på folkeskikk fra buss-damen).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldre damer har vokst opp i en annen tid.

Anonymkode: f51a7...73a

Eldre damer nå for tiden har jo levd seg gjennom både 60-, 70- og 80-tallet og alle de spreke frisyrene som fulgte med, så jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle reagere på en liten gutt med langt hår.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld (selv om jeg har sagt det mange ganger): Jeg har ikke noe i mot langt hår på gutter i prinsipp. Jeg synes ikke det er fint (og heller ikke på så små jenter), men tenker ikke over det.  Jeg synes også det er frekt av en gammel dame å si sånt. Det synes vel alle her. Men sånn er verden. Frekke folk finnes.

Det jeg synes er merkelig er at TS er så opptatt av at et så lite barn skal være "kul". Vi snakker om et (kanskje) bleiebarn her på 2,5 år. Bitte liten. For meg hadde det vært kun praktisk og lettstelt som teller. Og du skriver at han får masse skryt for håret sitt. Jeg synes ikke man skal kommentere på utseendet på barn i det hele tatt. Synes du det hadde vært like OK om en jente fikk "sikkert 100" kommentarer på hvor fint hår hun har? Barn skal vel ikke vennes til å tenke på seg selv som objekter som skal ta seg ut for at andre skal synes de er "kule"? Det virker ærlig talt som om du er opptatt av å iscenesette gutten din som en "mini-hipster" og så blir du irritert når folk ikke ser det men tror han er en jente. Alle dere som synes det er så "utrolig søtt og kult" med en liten gutt med oppsatt hår, ville dere synes det samme om en liten jente? Tror ikke det. 

Anonymkode: 2d2d2...a05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for ordens skyld (selv om jeg har sagt det mange ganger): Jeg har ikke noe i mot langt hår på gutter i prinsipp. Jeg synes ikke det er fint (og heller ikke på så små jenter), men tenker ikke over det.  Jeg synes også det er frekt av en gammel dame å si sånt. Det synes vel alle her. Men sånn er verden. Frekke folk finnes.

Det jeg synes er merkelig er at TS er så opptatt av at et så lite barn skal være "kul". Vi snakker om et (kanskje) bleiebarn her på 2,5 år. Bitte liten. For meg hadde det vært kun praktisk og lettstelt som teller. Og du skriver at han får masse skryt for håret sitt. Jeg synes ikke man skal kommentere på utseendet på barn i det hele tatt. Synes du det hadde vært like OK om en jente fikk "sikkert 100" kommentarer på hvor fint hår hun har? Barn skal vel ikke vennes til å tenke på seg selv som objekter som skal ta seg ut for at andre skal synes de er "kule"? Det virker ærlig talt som om du er opptatt av å iscenesette gutten din som en "mini-hipster" og så blir du irritert når folk ikke ser det men tror han er en jente. Alle dere som synes det er så "utrolig søtt og kult" med en liten gutt med oppsatt hår, ville dere synes det samme om en liten jente? Tror ikke det. 

Anonymkode: 2d2d2...a05

Jeg er så enig med deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...