Gå til innhold

Fikk kjeft fordi gutten min har langt hår.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi syntes han ser kul ut, har aldri klippet håret hans, så det er så langt at han trenger jo å få det bort fra ansiktet. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

Hva er vitsen med langt hår på gutt om det kun er i strikk fordi det er så langt?

Anonymkode: 7eae7...7a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med langt hår på gutt om det kun er i strikk fordi det er så langt?

Anonymkode: 7eae7...7a4

Hva er vitsen i å ha langt hår på jente om det kun er i strikk fordi det er så langt?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med langt hår på gutt om det kun er i strikk fordi det er så langt?

Anonymkode: 7eae7...7a4

??? Samme som jenter vel. Jeg syntes det ser finere ut med langt hår enn kort hår selv om det er i strikk.

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje av den "eldre" garde, men om gutten kler langt hår synes jeg det bare er sjarmerende og fint. Betingelsen er bare at det er rent og velstelt.

Anonymkode: c9e80...d52

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det viktigste her i verden er jo at mor synes sin lille 2-åring ser "kul" ut. For barna er jo bare en forlengelse av en selv. Vel, vel. Da må man nesten tåle å få litt ymse kommentarer uten å lage ramaskrik for det.  Du kan jo forklare barnet ditt at det ikke er helt vanlig at gutter har oppsatt hår eller hestehale, og derfor reagerer noen, spesielt eldre på det. Men siden mamma synes han ser så kul og edgy ut sånn, så må han nesten bare venne seg til slike kommentarer. 

Poenget mitt, TS, er at du skyver barnet ditt foran deg, men du er ikke egentlig så "kul" som du selv tror når du ikke engang kan le av en eldre dame på bussen.

Anonymkode: 2d2d2...a05

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

................ Jeg syntes det hele var ganske ubehagelig. Han er 2 1/2 og skjønner jo hva hun sier. 

Anonymkode: 2edaa...6ed

En 2,5 åring har i utgangspunktet ingen fri vilje hva frisyre angår. 
Skjønner du hva "den elder" damen sa?  Eller det bakenforliggende.  Skjønte du hva hun mente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det viktigste her i verden er jo at mor synes sin lille 2-åring ser "kul" ut. For barna er jo bare en forlengelse av en selv. Vel, vel. Da må man nesten tåle å få litt ymse kommentarer uten å lage ramaskrik for det.  Du kan jo forklare barnet ditt at det ikke er helt vanlig at gutter har oppsatt hår eller hestehale, og derfor reagerer noen, spesielt eldre på det. Men siden mamma synes han ser så kul og edgy ut sånn, så må han nesten bare venne seg til slike kommentarer. 

Poenget mitt, TS, er at du skyver barnet ditt foran deg, men du er ikke egentlig så "kul" som du selv tror når du ikke engang kan le av en eldre dame på bussen.

Anonymkode: 2d2d2...a05

Hehe, nei det er det siste jeg skal si til han. Jeg skal fortelle han at han er fantastisk slik han er og byge opp selvtilliten hans slik at han tåler slike kjerringer. Og så skal jeg støtte han fult ut om og når han tar ukonvensjonelle valg. 

Jeg kan gjerne le eller himle med øynene til en dame på bussen, det var det at hun sa det foran barnet så han hørte på jeg reagerte mest på. For såppass gangsyn må selv eldre damer ha at de ikke høylytt kommenterer negativt på barns utseende når barna hører på. 

Ts

Anonymkode: 2edaa...6ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart folk vokser opp i trange kjønnsroller, når hestehale/hårtopp på en gutt setter igang ramaskrik og frekke kommentarer? 

HVA er det folk er så redd for, at kjønnsrollene skal utfordres? Er det ydmykende for en gutt å ha trekk som minner om jenter, og i så fall hvorfor? Får barna det bedre av at vi gir dem streng beskjed om at "sånt er for gutter, og sånt er for jenter". Tar ikke det bort mye frihet og eksperimentell glede hos mennesker? 

La gutten din ha langt hår, TS, og la ham selv få si fra om han vil klippe seg. Man kan faktisk ikke føye seg etter tilfeldige menneskers trangsynte kommentarer. Lær heller gutten din å stå for den han er, å ha det utseendet han ønsker, å tåle å skille seg ut også når folk stirrer. Den selvtilliten kommer til å gagne ham senere i livet.

Anonymkode: cd063...940

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Farmoren min kommenterer stadig gutten min sitt hår. Han er også 2,5 og har langt hår. Hun spøker om at han er jente, og jeg blir like lei hver gang🙈 «Tok tilbake sist gang». Hun har nemlig helt kort hår, så jeg forklarte at hun, ut i fra hennes egen teori om hårlengde, ser ut som en mann🤷🏻‍♀️ Ikke hørt mer om dette maset siden😅 

Guttungen vår elsker det skulderlange håret sitt. Han vil sjeldent sette det opp, og er ikke interessert i å klippe det kort. Hver gang det klippes så sier han at han vil ha det langt igjen. Sånn bortsett fra min farmor er det utelukkende positive kommentarer :) Han er helt nydelig med det flotte, gyldne håret! Farmoren min spøker jo også, men tror hun skjønte at det ikke var så moro når jeg dro spøken i mot henne. 

Endret av BangersBeans&Mash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 2 1/2 åring som har ganske langt hår som vi pleier å sette opp i hestehale.

Satt på en buss med en eldre dame som først refererte til han som en «henne», da jeg sa at det var en gutt ble hun opprakt! « Du må klippe håret hans, det er alt for langt, han ser ut som en jente». 

Jeg prøvde først å avfeie det, «vi liker det sånn» hvorpå hun ble ganske intens. «Dere kan ikke ha så langt hår på han» «han ser ut som en jente». Jeg syntes det hele var ganske ubehagelig. Han er 2 1/2 og skjønner jo hva hun sier. 

Anonymkode: 2edaa...6ed

Hadde bare sagt: «Du har ingen rett å snakke slik til min sønn, nå er vi ferdig å snakke med deg!» 

Eller hadde jeg vært i det humøret: «Hvorfor har ikke du langt hår (hvis hun har kort hår), du ser ut som en mann!»

Anonymkode: 430c9...872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville ha klipt håret, ville ikke bedt om at barnet mitt skulle bli erta.

Anonymkode: f0749...5eb

Er flere gutter her med langt hår, både i bhg og på skolen, og ingen av de har noen sinne blitt erta! I såfall bør man jobbe med det, ikke kreve at alle skal være like🤬

Anonymkode: 430c9...872

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det rart folk vokser opp i trange kjønnsroller, når hestehale/hårtopp på en gutt setter igang ramaskrik og frekke kommentarer? 

HVA er det folk er så redd for, at kjønnsrollene skal utfordres? Er det ydmykende for en gutt å ha trekk som minner om jenter, og i så fall hvorfor? Får barna det bedre av at vi gir dem streng beskjed om at "sånt er for gutter, og sånt er for jenter". Tar ikke det bort mye frihet og eksperimentell glede hos mennesker? 

La gutten din ha langt hår, TS, og la ham selv få si fra om han vil klippe seg. Man kan faktisk ikke føye seg etter tilfeldige menneskers trangsynte kommentarer. Lær heller gutten din å stå for den han er, å ha det utseendet han ønsker, å tåle å skille seg ut også når folk stirrer. Den selvtilliten kommer til å gagne ham senere i livet.

Anonymkode: cd063...940

Da ene gutten min var fire falt han helt for en rosa sykkel vi gikk forbi på en sportsbutikk. Kjøpte den til bursdagen hans, og flere lurte på hvorfor vi hadde kjøpt jentesykkel til han🤦‍♀️ Skjønner ikke hvorfor rosa og langt hår i strikk og andre ting skal kun være for jenter? Hvorfor???

Anonymkode: 430c9...872

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, saken er ikke om man blir ertet eller ikke. Gutten ble tatt for å være jente, og det er tydeligvis viktig for TS å påpeke overfor andre (også vilt fremmede) at han IKKE er det. Vel, jeg sier som den gamle damen: klipp ham da vel. Hvis ikke må du/han tåle at noen tror han er jente. Hvorfor er det så farlig egentlig? Å ja, poenget med det lange håret var jo at alle skulle se at han er en KUL og trendy liten gutt. 

Anonymkode: 2d2d2...a05

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene, saken er ikke om man blir ertet eller ikke. Gutten ble tatt for å være jente, og det er tydeligvis viktig for TS å påpeke overfor andre (også vilt fremmede) at han IKKE er det. Vel, jeg sier som den gamle damen: klipp ham da vel. Hvis ikke må du/han tåle at noen tror han er jente. Hvorfor er det så farlig egentlig? Å ja, poenget med det lange håret var jo at alle skulle se at han er en KUL og trendy liten gutt. 

Anonymkode: 2d2d2...a05

Det er jo ikke snakk om å ikke tåle at noen tror han er jente, men å ikke godta at fremmede sitter å sier til et barn at han må klippe seg fordi gutter skal ha kort hår!! Det er jo ikke greit! 

Anonymkode: 430c9...872

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Omg for en tråd. Dere som er redd for at gutten skal få kommentarer, bli mobbet og ertet osv. Hvor tror dere folk får holdningene sine fra? Sånne som dere kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har visst litt tungt for det: la gjerne gutten din ha oppsatt hår og for den del kjole og neglelakk. En «kostnad» for gutten blir da at flere vil tro han er jente. Hvis man er så veldig progressiv, kanskje man skulle bare la det gå da, istedet for å påpeke at nei, det er faktisk en gutt. Ingen her er uenige i at damen på bussen var frekk, men hadde ikke TS vært så opptatt av å påpeke at han er gutt så hadde det ikke skjedd. Jeg sier igjen: hvis det er viktig for deg at alle forstår at barnet ditt er en gutt, så får du vel styre unna det som i vår kultur er typiske «jente-markører». Man kan mene at slik burde det ikke være, men når det gjelder småbarn er hår og klær den viktigst kjønnsmarkøren. TS har to valg: enten klippe og kle gutten sin som en gutt - eller gi blaffen i at noen tror han er jente. Du får ikke både i pose og sekk, TS.

Anonymkode: 2d2d2...a05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, minister-mio skrev:

Hva er vitsen i å ha langt hår på jente om det kun er i strikk fordi det er så langt?

Det er sjeldent i strikk på jenter jeg kjenner 

Anonymkode: 7eae7...7a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å si direkte til folk at de oppfører seg frekt. "Nå synes jeg godt du kan holde kjeft, for det er faktisk ganske frekt å kommentere andres utseende. Du som er så gammel burde da vite bedre?" Det er greit å være litt skarp, når hun er så bombastisk. De fleste går rett i forsvar med "nei, men det var da ikke sånn ment". Da står du opp for gutten din, og han ser at den voksne trekker seg. 

Anonymkode: 986e6...8eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke kult. Små gutter med langt hår er ikke kule, det er bare noe foreldrene syns selv.

Er en i paralellklassen til sønnen min, der både storebror og lillebror har langt hår. De ser like ustelte ut begge to.

 

Anonymkode: 693c0...205

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt hår på små gutter. Det er nei. Det ser bare rart ut. 

Anonymkode: 732a7...31f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...