Gå til innhold

Kalorier på stekt/ovnsstekt indrefilet, kylling, fisk osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvor mye kalorier det er i kjøtt som indrefilet av både storfe og svin, samt kyllingfilet, torsk og ørret. Har googlet, men finner bare kalorier på rå og ikke på stekt (tenker på stekt i teflonpanne med minimalt med olje eller ovnsbakt)

Anonymkode: 3d09d...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaloriinnholdet i kjøttet er likt, men du må plusse på kaloriene i stekefettet. Vei før steking 

Anonymkode: 36684...3ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en stekepanne uten belegg hvertfall.

Ikke tenk så mye på hva du steker med, bruk olje eller klaret smør. Ikke heng deg opp i disse kaloriene.

Anonymkode: 6eefb...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indrefilet (både storfe og svin) er god på gassgrillen synes jeg (med bluetooth steketermometer), da trengs ikke fett i det hele tatt. 

Kyllingfilet steker jeg under lokk på middels varme, da trengs ikke mye fett. 

Torsk og ørret kan stekes i folie i stekeovn, da trengs heller ikke noe fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rå tilstand som gjelder. Her er grunnen:

Matvarer inneholder vann. Når du steker mat, så fordamper noe av vannet. Hvor mye som fordamper, kommer an på hvor godt du steker matvaren. En kyllingfilet på 150 g kan f.eks. veie alt fra 90 gram til 130 gram etter steking, men den totale mengden kalorier er den samme. Den eneste forskjellen er at du har stekt den på 90 gram mer, slik at mer av vannet har fordampa. Så hvis du finner næringsinnhold på en stekt vare, så er det ofte upresist, for det vil avvike veldig ut ifra hvor godt varen er stekt.

Endret av Pierre Gynt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...