Gå til innhold

Er det mulig å spise seg frisk fra stoffskiftesykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har blitt frisk/vesentlig bedre av stoffskiftesykdom gjennom kostholdsendring?

Anonymkode: 77fc5...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er noen tilfeller hvor kosthold har hatt positiv effekt: 

https://www.google.no/amp/s/tunmed.blog/2017/02/15/ingvild-spiste-seg-frisk-fra-lavt-stoffskifte/amp/

http://ragnhildnordrum.com/?p=10586

Men dette er nok individuelt, og kommer an på hvor lavt stoffskifter er, samt mange andre faktorer. Men maten vi spiser har utvilsomt effekt på vår helse, så jeg ville gjort en del research, bestilt time på for eksempel Balderklinikken, og gjort et forsøk før du måler stoffskifte igjen etter å ha lagt om kostholdet en god stund. De fleste fastleger virker å ha lest et kapittel om det (gjerne 20 år gammel forskning), og har manglende kunnskap. 

Anonymkode: aa6aa...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen tilfeller hvor kosthold har hatt positiv effekt: 

https://www.google.no/amp/s/tunmed.blog/2017/02/15/ingvild-spiste-seg-frisk-fra-lavt-stoffskifte/amp/

http://ragnhildnordrum.com/?p=10586

Men dette er nok individuelt, og kommer an på hvor lavt stoffskifter er, samt mange andre faktorer. Men maten vi spiser har utvilsomt effekt på vår helse, så jeg ville gjort en del research, bestilt time på for eksempel Balderklinikken, og gjort et forsøk før du måler stoffskifte igjen etter å ha lagt om kostholdet en god stund. De fleste fastleger virker å ha lest et kapittel om det (gjerne 20 år gammel forskning), og har manglende kunnskap. 

Anonymkode: aa6aa...70e

Skriver under på det. 

 

Anonymkode: 61f97...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det, nei.

Man kan påvirke stoffskiftet negativt og positivt om man først har stoffskfiteutfordirnger (giotrogene/ikkegoitroene matvarer). Men da er det snakk om å påvirke - ikke reversere.

Anonymkode: 38fc1...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk påvist begynnende lavt stoffskifte for flere år siden. Legen ville sette meg på medisiner, noe jeg ikke ønsket siden jeg følte meg frisk. Prøvde glutenfritt kosthold, og blodprøvene var fine i mange år. Tilfeldig? 

Nå er jeg gravid, og har måttet begynne med en liten dose Levaxin. Svangerskap påvirker stoffskiftet, og det er viktig å regulere stoffskiftet som gravid. Håpet er at jeg kanskje ikke trenger medisiner senere. 

Anonymkode: 4af90...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.8.2019 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om det, nei.

Man kan påvirke stoffskiftet negativt og positivt om man først har stoffskfiteutfordirnger (giotrogene/ikkegoitroene matvarer). Men da er det snakk om å påvirke - ikke reversere.

Anonymkode: 38fc1...662

Er mange som har spist seg frisk fra lavt stoffskifte. Desverre er det jo ikke mulig for alle, eks de som har operert bort kjertlene eller den delvis/helt ødelagt. 

Det som går igjen er glutenfritt kosthold og mat laget fra bunn av med rene råvarer i tillegg til ekstra vitaminer. Kostholdet påvirker hormonene våres. 

Anonymkode: 61f97...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 5.02, AnonymBruker skrev:

Noen som har blitt frisk/vesentlig bedre av stoffskiftesykdom gjennom kostholdsendring?

Anonymkode: 77fc5...516

Noen tror at de kan flytte fjell. Men å spise seg frisk fra hypothyreose eller andre stoffskiftesykdommer er ikke mulig. 

Vær klar over at diabetes er en annen stoffskiftesykdom. Den spiser man seg delvis frisk fra i kombinasjon med insulin.

Anonymkode: 6981c...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Fikk påvist begynnende lavt stoffskifte for flere år siden. Legen ville sette meg på medisiner, noe jeg ikke ønsket siden jeg følte meg frisk. Prøvde glutenfritt kosthold, og blodprøvene var fine i mange år. Tilfeldig? 

Nå er jeg gravid, og har måttet begynne med en liten dose Levaxin. Svangerskap påvirker stoffskiftet, og det er viktig å regulere stoffskiftet som gravid. Håpet er at jeg kanskje ikke trenger medisiner senere. 

Anonymkode: 4af90...4cc

Det er dessverre ikke noe "bevis" på at glutenfritt kosthold har noen funksjon. Jeg hadde også sublinisk lavt stoffskifte i åresvis før jeg utviklet hypoterose. Lik deg hadde jeg unormale prøver innimellom og normaliserte meg uten medisiner i den perioden. 

ts

Anonymkode: 77fc5...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke noe "bevis" på at glutenfritt kosthold har noen funksjon. Jeg hadde også sublinisk lavt stoffskifte i åresvis før jeg utviklet hypoterose. Lik deg hadde jeg unormale prøver innimellom og normaliserte meg uten medisiner i den perioden. 

ts

Anonymkode: 77fc5...516

Det stemmer vel ikke helt, da det er mye forsket på siste årene. Det er utvilsomt en sammenheng mellom gluten og hypoterose. Hvor har du det fra at det ikke er noen sammenheng?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30060266/

https://chriskresser.com/the-gluten-thyroid-connection/

Og dette er bare ett av hundrevis av artikler hvor det er utført klinisk forskning...

Anonymkode: aa6aa...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer vel ikke helt, da det er mye forsket på siste årene. Det er utvilsomt en sammenheng mellom gluten og hypoterose. Hvor har du det fra at det ikke er noen sammenheng?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30060266/

https://chriskresser.com/the-gluten-thyroid-connection/

Og dette er bare ett av hundrevis av artikler hvor det er utført klinisk forskning...

Anonymkode: aa6aa...70e

Jeg avviser det ikke, jeg ønsker bare å gjøre henne oppmerksom på at det ikke er unormalt å normalisere seg fra subklinisk hypoterose samme hva man spiser og at akkurat det ikke betyr at hun ikke vil få det. Jeg har normalisert meg etter avvikende stoffskifteprøver et tosiffret antall ganger uten medisiner gjennom årene før det bikket over til hypoterose med antistoffer og dårligere verdier enn noensinne. Bare så hun ikke blir skuffet om glutenfritt kosthold ikke er nok i lengden.

Ellers skjønner jeg ikke helt det studiet du viser til. Det sier at antistoffer gikk ned for de 17 kvinnene som var på glutenfritt kosthold, men stoffskiftet i seg selv ble jo ikke bedre for dem. De tok bare bare opp mer D-vitaminer?? Og de konkluderer bare med et diger "may" og det er ikke så overbevisende?

ts.

Anonymkode: 77fc5...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tror at de kan flytte fjell. Men å spise seg frisk fra hypothyreose eller andre stoffskiftesykdommer er ikke mulig. 

Vær klar over at diabetes er en annen stoffskiftesykdom. Den spiser man seg delvis frisk fra i kombinasjon med insulin.

Anonymkode: 6981c...525

Så merkelig at så mange mennesker rundt i verden inkl meg selv har klart det, og i tillegg støttes det av leger også. I de aller fleste tilfeller er lavt stoffskifte en livsstil sykdom og mulig å reversere. Hos noen er det desverre ikke mulig, men riktig kosthold vil selvsagt øke livskvaliteten. 

Anonymkode: 61f97...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så merkelig at så mange mennesker rundt i verden inkl meg selv har klart det, og i tillegg støttes det av leger også. I de aller fleste tilfeller er lavt stoffskifte en livsstil sykdom og mulig å reversere. Hos noen er det desverre ikke mulig, men riktig kosthold vil selvsagt øke livskvaliteten. 

Anonymkode: 61f97...c74

Hvilken stoffskiftesykdom spiste du deg frisk fra? Kan ikke du fortelle litt mer dersom du faktisk har lykkes med dette og har personlig erfaring?

Linkene som er linket opp som du sier du støtter sier ingenting om hvilket konkret utgangspunkt de hadde. Hun Nordrum damen påstår f.eks at hun "hadde så lavt stoffskifte at det ikke var målbart", noe som ikke gir verdens største kredabilitet..Jeg tør ikke ta helseråd fra noen som angivelig har stått opp fra de døde..

 

Anonymkode: 77fc5...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken stoffskiftesykdom spiste du deg frisk fra? Kan ikke du fortelle litt mer dersom du faktisk har lykkes med dette og har personlig erfaring?

Linkene som er linket opp som du sier du støtter sier ingenting om hvilket konkret utgangspunkt de hadde. Hun Nordrum damen påstår f.eks at hun "hadde så lavt stoffskifte at det ikke var målbart", noe som ikke gir verdens største kredabilitet..Jeg tør ikke ta helseråd fra noen som angivelig har stått opp fra de døde..

 

Anonymkode: 77fc5...516

Hypoterose. Gikk på medisiner. La om kosten, kuttet ut all gluten og spiste rene råvarer lagd fra bunn, mest grønnsaker, frukt og nøtter. Spiser ikke raffinert sukker. Tok og tar en del vitaminer i tillegg da jeg hadde en del mangler. Gikk gradvis ned på medisiner i samarbeid med legen. Har nå vært uten medisiner i 1,5 år. Har hatt lavt stoffskifte siden 2008. 

Trener nå 4-5 ganger i uken, barn, fulltidsjobb og fungerer godt. Jeg var sengeliggende i lengre periode når jeg var syk. 

Anonymkode: 61f97...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen seriøs forskning som viser at man kan spise seg frisk av stoffskiftesykdommer. 

Jeg var ikke riktig medisinert. Jeg følte meg sliten og influensasmerter i kroppen hver dag. Men prøvene mine var fine. Jeg trodde etterhvert at det var psykosomatiske smerter, da jeg har slitt litt psykisk. Men så begynte jeg å ta jod, og nå har jeg ikke lenger vondt i kroppen eller føler meg uvanlig sliten. Så det har fungert for meg, men det lave stoffskifte er jo der. Jeg tar fortsatt samme dose Levaxin. 

Anonymkode: 9136b...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hypoterose. Gikk på medisiner. La om kosten, kuttet ut all gluten og spiste rene råvarer lagd fra bunn, mest grønnsaker, frukt og nøtter. Spiser ikke raffinert sukker. Tok og tar en del vitaminer i tillegg da jeg hadde en del mangler. Gikk gradvis ned på medisiner i samarbeid med legen. Har nå vært uten medisiner i 1,5 år. Har hatt lavt stoffskifte siden 2008. 

Trener nå 4-5 ganger i uken, barn, fulltidsjobb og fungerer godt. Jeg var sengeliggende i lengre periode når jeg var syk. 

Anonymkode: 61f97...c74

Tusen takk for svar. Hadde du antistoffer og hvor lang tid gikk det før du opplevde bedring? Kan jeg spørre hvilke mangler du hadde? (Jeg har ingen mangler, men er lav på flere ting så lurte på om det er de samme. Jeg er heller ikke sjekket for jodmangel)

Tok du tilskudd utover for de tingene du hadde mangel på? I såfall: hva tok du og hvorfor? Tok du jod f.eks? 

Beklager at jeg spør mye, men det du spiste er noe som er overkommelig for meg å teste ut fordi det ligner mest på det jeg allerede spiser.  

ts

Anonymkode: 77fc5...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett noen seriøs forskning som viser at man kan spise seg frisk av stoffskiftesykdommer. 

Jeg var ikke riktig medisinert. Jeg følte meg sliten og influensasmerter i kroppen hver dag. Men prøvene mine var fine. Jeg trodde etterhvert at det var psykosomatiske smerter, da jeg har slitt litt psykisk. Men så begynte jeg å ta jod, og nå har jeg ikke lenger vondt i kroppen eller føler meg uvanlig sliten. Så det har fungert for meg, men det lave stoffskifte er jo der. Jeg tar fortsatt samme dose Levaxin. 

Anonymkode: 9136b...5db

Det er litt det samme jeg sliter med. Jeg har én konstant kraftig sykdomsfølelse som gir meg ca null livskvalitet.

Ble du sjekket for jodmangel før du begynte ta det? Å ta jod er også uprøvd for min del.

ts

 

 

Anonymkode: 77fc5...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Hadde du antistoffer og hvor lang tid gikk det før du opplevde bedring? Kan jeg spørre hvilke mangler du hadde? (Jeg har ingen mangler, men er lav på flere ting så lurte på om det er de samme. Jeg er heller ikke sjekket for jodmangel)

Tok du tilskudd utover for de tingene du hadde mangel på? I såfall: hva tok du og hvorfor? Tok du jod f.eks? 

Beklager at jeg spør mye, men det du spiste er noe som er overkommelig for meg å teste ut fordi det ligner mest på det jeg allerede spiser.  

ts

Anonymkode: 77fc5...516

Jeg mener jeg hadde forhøyet anti-TPO i starten. 

Det tok ca 2-3 uker fra jeg kuttet gluten til jeg merket stor forskjell. Jeg brukte vel ca 1/2 år på å trappe ned på medisiner når jeg la om kostholdet. Dette var i samråd med legen. Jeg tok ut p-staven, ble mer nøye på produktene jeg brukte på kroppen (lagde det meste selv), var mer ute for å få frisk luft. 

Jeg er ikke så glad i å legge ut om vitaminer og kosthold da dette er ulikt fra person til person. Mange med ls reagerer negativt på enkelte matvarer og vil ha en negativ effekt med eks enkelte grønnsaker. Vitaminmangel er også ulikt fra person til person. Men de vitaminene jeg hadde mangel på var blant annet jod, B12, D vitamin. Jeg husker jeg hadde noen vitaminmangler til, men det er lenge siden. Jeg hadde også noen veldig høye vitamin nivåer.

D vitamin og C vitamin tar jeg på vinterhalvåret uansett. Jod, selen og B12 har jeg gått på i perioder. Husk at det kan være skadelig å ta vitaminer man ikke har mangel på. Men det er jo kjent at ls pasienter ofte har mye vitaminmangler. 

Jod prøve må du ta. Har du mangel på jod er det lite som hjelper av kost og endringer hvis du ikke har jod nivået høyt nok. 

Jeg spiser generelt lite kjøtt. Ca en til to gang i uken, men da er det rent kjøtt helst økologisk. Samme med fisk. Jeg tar tran og spiser generelt mye frukt, grønt, nøtter etc. 

Anonymkode: 61f97...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskiftet ( hasimoto), 10 år siden det ble påvist, går nå på kombi behandling. Jeg kan ikke droppe medisiner på lavkarbo, men føler meg mer stabil og minsker stoffskifte symptomer når jeg dropper høykarbo. Eneste måten jeg klarer holde vekt/gå ned er på lavkarbo, etter jeg fikk sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...