Gå til innhold

Han er perfekt, men mangler empati. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det går helt fint, kjenner til den ;) 

Ja, jeg har virkelig sansen for at du prøver. Det er mitt inntrykk at man bygger sterkere bånd hvis man klarer å få til noe sammen.

Forstår jo at det er et problem hvis han virkelig ikke eier empati. Men ofte er det heller kommunikasjonen som låser seg. Sånn som de utsagnene hans om at du er like blakk som du er pen, høres for meg ut som et sykt keitete forsøk på flørt. Ikke som alarm alarm, han kommer til å drepe deg. 

(Jeg synes vel heller det er langt mer problematisk når noen tolker det så voldsomt. Det finnes mennesker som er så skremt at de tror folk flest er onde. Folk flest er IKKE onde, folk flest er keitete og feilbarlige og klønete og forelsket.)

Anonymkode: 42e27...e38

Er det også et sykt keitete forsøk på flørt å ignorere et nei som- med ts' egne ord - ikke er til å misforstå?

Anonymkode: f2848...934

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For så vidt.

Men enkelte her skriver som om hun like gjerne kan bestille gravstein om hun ikke bryter kontakten fullstendig og øyeblikkelig. Det er å krisemaksimere. 

At hun bør være på vakt og fortløpende vurdere om hun kan leve med mannen, absolutt. Men jeg tviler på at voldsalarm og hemmelig adresse vil være nødvendig.

Anonymkode: 9ae86...367


Tja, man kan heller se det som at det er du som undervurderer dette. Mønsteret hos voldsmenn og psykopater er ALLTID at de er fantastiske og perfekte og picture perfect når man blir kjent med de , mens når man har flyttet sammen kommer den psykiske og fysiske volden og den ekte dem frem. Hver eneste dag utsettes kvinner i Norge for grov, alvorlig vold fra partner. Hver uke kontakter flere hundre kvinner i Norge sitt lokalekrisesenter, og mørketallene er mange da man vet at de fleste ikke forteller noen om det. Amnesty Norge sier at så mange som 1 av 3 kvinner i Norge har vært eller blir utsatt for grov vold i nær relasjon, dvs partner eller familie. Noen bare en gang, andre månedtlig, ukentlig eller daglig. Noen hele livet fordi de ikke kommer seg vekk fra psykopaten. 7 av 10 kvinner drept av partner , har vært utsatt for psykisk og/eller fysisk vold i lang tid i forkant. Hittill i år så har 9 kvinner blitt drept av sine partnere i Norge, det er mer enn 1 partnerdrap i måneden. Ganske mange! 

Man tror aldri at det vil ramme en selv, man tenker alltid at man ville gått lenge før den tid , men man blir så manipulert at man forstår det ikke før det er for sent. I tråden viser trådstarter at hun allerede er veldig manipulert av denne mannen, som man kan anta at er en psykopat ut fra informasjonen vi har fått. Nå er det heller ikke bare psykopater som er skadelige å leve i forhold med, så det er ikke sånn at han må være psykopat for at ts skal miste seg selv og ende opp lidende i et forhold heller. 
Det finnes helt vanlige menn som trakasserer, helt vanlige menn som ikke tar hensyn til kjærestens følelser og behov, så det er mange menn som kan føre til et skadelig forhold. Man skal ikke tenke at det "ikke skjer med meg, det er jo så liten sjanse, jeg skal ikke krisemaksimere", for dette er ikke krisemaksimering men realiteten.  Og desverre tyder tingene ts deler at dette forholdet vil utvikle seg til å bli mer og mer skadelig. Et menneske uten empati vil aldri gi en et godt liv, respektere ens behov, gi genuin kjærlighet selvom han er flink til å late som iblandt, eller få en til å utvikle livet sitt og seg selv i positiv og voksende retning. Tvert i mot vil man bare forminskes og forminskes og det er derfor viktig å komme seg vekk før man er så forminsket at man tror man fortjener å bli mer ødelagt av partneren. 

Anonymkode: 338e5...fa8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle hvis hun ikke blir værende i forholdet. Noe jeg håper hun ikke blir

Anonymkode: 7cf62...76a

dette er da ikke forhold, hun dater mannen! En person hun var forelsket i flere år, som betyr hun var forelsket i mannen mens han var i et forhold. TS skrev han nylig har kommet ut fra eget forhold. Forstå den som vil. Men for meg er det rene hotel cesær manuskript. 

Anonymkode: f43f6...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes mannen for ufortjent mye kritikk uten at han har mulighet til å forsvare seg og ikke minst masse erklæringer på hva som feiler han.

Men dette er da kun en date, og har ingen forpliktelser rundt det. 

Trodde det var den letteste metoden å trekke seg til side. 

Så hvorfor skriver TS at hun gråter? 

Anonymkode: f43f6...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


Tja, man kan heller se det som at det er du som undervurderer dette. Mønsteret hos voldsmenn og psykopater er ALLTID at de er fantastiske og perfekte og picture perfect når man blir kjent med de , mens når man har flyttet sammen kommer den psykiske og fysiske volden og den ekte dem frem. Hver eneste dag utsettes kvinner i Norge for grov, alvorlig vold fra partner. Hver uke kontakter flere hundre kvinner i Norge sitt lokalekrisesenter, og mørketallene er mange da man vet at de fleste ikke forteller noen om det. Amnesty Norge sier at så mange som 1 av 3 kvinner i Norge har vært eller blir utsatt for grov vold i nær relasjon, dvs partner eller familie. Noen bare en gang, andre månedtlig, ukentlig eller daglig. Noen hele livet fordi de ikke kommer seg vekk fra psykopaten. 7 av 10 kvinner drept av partner , har vært utsatt for psykisk og/eller fysisk vold i lang tid i forkant. Hittill i år så har 9 kvinner blitt drept av sine partnere i Norge, det er mer enn 1 partnerdrap i måneden. Ganske mange! 

Man tror aldri at det vil ramme en selv, man tenker alltid at man ville gått lenge før den tid , men man blir så manipulert at man forstår det ikke før det er for sent. I tråden viser trådstarter at hun allerede er veldig manipulert av denne mannen, som man kan anta at er en psykopat ut fra informasjonen vi har fått. Nå er det heller ikke bare psykopater som er skadelige å leve i forhold med, så det er ikke sånn at han må være psykopat for at ts skal miste seg selv og ende opp lidende i et forhold heller. 
Det finnes helt vanlige menn som trakasserer, helt vanlige menn som ikke tar hensyn til kjærestens følelser og behov, så det er mange menn som kan føre til et skadelig forhold. Man skal ikke tenke at det "ikke skjer med meg, det er jo så liten sjanse, jeg skal ikke krisemaksimere", for dette er ikke krisemaksimering men realiteten.  Og desverre tyder tingene ts deler at dette forholdet vil utvikle seg til å bli mer og mer skadelig. Et menneske uten empati vil aldri gi en et godt liv, respektere ens behov, gi genuin kjærlighet selvom han er flink til å late som iblandt, eller få en til å utvikle livet sitt og seg selv i positiv og voksende retning. Tvert i mot vil man bare forminskes og forminskes og det er derfor viktig å komme seg vekk før man er så forminsket at man tror man fortjener å bli mer ødelagt av partneren. 

Anonymkode: 338e5...fa8

Men her er de altså tidlig i datingfasen, og mannen har allerede vist fram sine forkortede sosiale antenner og oppført seg som en dust.

Poenget mitt er uansett at det ikke spiller større rolle om han er dust, psykopat eller narsissist så lenge TS tar signalene og magefølelsen på alvor og går med mindre det blir snarlig endring.

Og du, det finnes langt flere duster med krøkkete sosiale antenner enn det finnes rendyrkede psykopater.

Anonymkode: 9ae86...367

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

utrolig nedsettende man kan være mot en mann ingen kjenner, ikke vet om... og allikevel få symptomer fra brukere fra KG.

Trådstarter beskriver han som perfekt. Men mangler empati.  

ok, dette er da date, men det jeg ikke forstår er at man er forelsket i en mann lenge før en date er påtenkt. 

Deretter kaller man  det en date, og forventningene til TS er enorme, også å pirke på noe som han ikke har. 

Det finnes sikkert mange andre ting som man ikke har, så det kunne raskt en annen ting som ikke liker og ville hengt seg opp i det også.

Anonymkode: f43f6...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

utrolig nedsettende man kan være mot en mann ingen kjenner, ikke vet om... og allikevel få symptomer fra brukere fra KG.

Trådstarter beskriver han som perfekt. Men mangler empati.  

ok, dette er da date, men det jeg ikke forstår er at man er forelsket i en mann lenge før en date er påtenkt. 

Deretter kaller man  det en date, og forventningene til TS er enorme, også å pirke på noe som han ikke har. 

Det finnes sikkert mange andre ting som man ikke har, så det kunne raskt en annen ting som ikke liker og ville hengt seg opp i det også.

Anonymkode: f43f6...12a

Tidlig dating-fase?? Hun har kjent han i mange år og datet han i flere måneder. Grunnen til at de ikke har datet tidligere er at han hadde kjæreste tidligere (som han i følge ts behandlet ganske likt som henne selv. Skjulte for venner osv.)

Anonymkode: c59ae...1a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Du er ikke den som kommer til å «temme» han eller gjør at han plutselig blir en mann med masse empati og respekt for dine følelser. Akkurat som en kvinne som er sammen med en voldelig mann en dag våkner opp og så er han McDreamy.

Vi har varsellamper og instinkter for en grunn. Alt her hyler løp motsatt vei.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart ingen reagerer på at her er ei kvinne som har vært forelsket i en mann - lenge - 

og dette er kun en date! altså det er noen som dater sammen. Og i date da finnes det overhodet ikke sex i bilde.

skal man skylde på andre for at jeg skal få det perfekt? snakker vi nye trendsettere?

Anonymkode: f43f6...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

victim blaming, ekstremt skadelig, skulle gjerne likt å prate litt med deg, vi har felles opplevelser.

Alt var også min feil, og når jeg påpekte "de spesielle episodene" han utsatte meg for så nektet han for å gjort det.

..

Anonymkode: dcaad...374

Det at ting er den andres feil opplever alle i alle forhold i større og mindre grad når det stormer tror jeg, det er få mennekser som ikke i en slik setting er seg selv nærmest - det TS bør tenke over er hvorvidt det alltid er slik at hans tanker, meninger, følelser, reaksjoner osv er "riktigere" enn hennes og hvordan det får henne til å føle.

Anonymkode: 9f5fe...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som min eks. Han var smart, flott og hadde alt på stell. Ble utrolig glad i han. Alltid fine middager, opplevelser, kjærlighetserklæringer osv.. Men manglet fullstendig empati. Var ikke interessert i hvordan jeg hadde det. Virket som han ikke bryde seg. Kunne ofte si ting som såret meg skikkelig, uten å få dårlig samvittighet i ettertid. 

Etter to år sammen med han kjente jeg meg selv ikke igjen. Forholdet vår gikk ut over min jobb og mine barn. Jeg var bare en skygge av meg selv, til tross for at jeg alltid har vært ressurssterk. 

Til slutt så jeg ikke annen løsning enn å avslutte forholdet med mannen jeg elsket så mye. Jeg har nå brukt et år for å finne tilbake til den jeg var. 

Slik som deg så jeg også tidlig at det var ting som skurret. Har angret mye på at jeg ikke tok det mer seriøst og avsluttet tidligere enn det jeg gjorde. 

Jeg ønsker deg lykke til ☺️

Anonymkode: a6eb8...713

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.8.2019 den 0.20, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Han invaderer grensene dine. Sånn er det uansett om du liker det eller ikke. Enten så må du lære deg å nyte det, eller så er dumping løsningen.

Du bestemmer hva slags liv du vil ha. Jeg hadde ikke orket et forhold som hele tiden tråkket over mine streker. 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si om han har den ene eller andre diagnosen, men slik du beskriver han ser jeg en haug med røde flagg. 

Jeg har dessverre en del erfaring med dette. 

Først en psykopatisk stefar som min mor var sammen med fra jeg var 9 til jeg var 16. 

Da jeg var 16 møtte jeg en på 21 år. Det tok vel bare én måned før han avslørte noen røde flagg, men jeg var bare 16 og hadde allerede lært via min mor hvordan man bare skulle snu seg vekk fra det negative og la seg oppsluke av det positive. Han her var ikke psykopat, men narssisist. Tror jeg da. Jeg endte opp med å være sammen med han i ni år. Han var notorisk utro, han brøt med ned med det ene stygge ordet etter det andre, han kontrollerte meg og manipulerte meg, han truet meg og han tvang meg til sex fordi hvis ikke han fikk nok sex så dro han på byen for å få sex og hvis han ikke fikk nok sex så bygget det seg opp så mye testosteron i han at det var min feil at han klikket og kjeftet meg huden full, han fortalte meg hele tiden hvor jævlig jeg var som person, han tok fra meg maten fordi jeg fortjente ikke å spise, han holdt meg oppe om natten for jeg fikk ikke lov til å sove, alt var alltid min feil og nåde meg om jeg ble ute for lenge hvis jeg dro ut med noen venninner, da var jeg ei hore som ikke kunne stoles på. Og han var selvsagt godt likt av omverden rundt, i løpet av forholdet opparbeidet han seg en lederstilling og som har pleide å si "Æ har som regel rett og andre feil". Han ødela meg fullstendig. Da jeg kom meg vekk fra han så var det ikke mer igjen av meg. Jeg ble alvorlig psykisk syk og har i løpet av de tre siste årene fri fra han vært mer innlagt i psykiatrien enn jeg har vært hjemme. Jeg slet psykisk før jeg møtte han, men han har direkte bidratt til at jeg har utviklet unnvikende, avhengig og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Jeg er helt ødelagt. Klarer ikke regulere følelser, sliter med traumer og har så lav selvtillit at det ikke ligner grisen. Det at jeg møtte han så ung som jeg var har bidratt til at hjernen min har utviklet seg feil. 

Jeg har også vært sammen med en ekte psykopat i 4 uker bare før jeg kom meg vekk. Jeg ignorerte de første røde flaggene for han var jo så perfekt. Så banket han meg og dopet meg ned. Naboene hørte det så politiet kom og jeg ble sendt på sykehuset. Etterpå brøt han seg inn hos meg to dager på rad. Da hadde jeg voldsalarm så politiet kom fort og tok han. Når han slapp ut av varetekt etter 8 uker så brøt han kontakt og besøksforbudet på ulike måter 7 ganger. Han har tatt fra meg tryggheten i eget hjem. Det er 1,5 år siden og jeg sliter enda med traumer og har enda voldsalarm. For han er typen som kan drepe. Venter enda på rettsak så han havner i fengsel og jeg kan puste ut. 

Det er for øvrig han som utsatte meg for psykisk vold og trusler i ni år som har skadet meg mest. Han som banket meg og satte en overdose i meg har gitt meg en annen type traumer og tatt fra meg tryggheten. Han som mishandlet meg og brøt meg ned psykisk over så mange år har ødelagt meg som menneske. Jeg klarer ikke jobbe og er avhengig av tett oppfølging av helsevesenet for å fungere. 

Det at jeg har vokst opp med stefar som er slik og disse to jeg har vært sammen med selv har ødelagt alt. Det går ofte i arv å havne i slike destruktive og giftige forhold. I tillegg er det mange som gjentar mønstret med å falle for slike menn og overse de røde flaggene. En blir blind for de for en vil så gjerne at de skal være den perfekte mannen de virker som (sett bort fra alle de røde flaggene!). 

Jeg er med i et forskningsprosjekt som går på kvinner som havner i voldelige relasjoner flere ganger. 

Så i hvert fall. Jeg har 19 år erfaring med slike menn. Han jeg var med i ni år er får til mine barn så han blir jeg ikke kvitt. Så jeg vil si jeg har kunnskap nok til å se når det er for mange slike røde flagg hos en mann. Jeg har definitivt dårlig dømmekraft til å se det når jeg er i en relasjon selv siden jeg er så ødelagt, og jeg tørr ikke gå inn i noen ny relasjon på grunn av det. Er ødelagt seksuelt også på grunn av all tvangen med nr en og måten nr to var seksuelt. Men jeg ser veldig klart når det er fare på ferde for andre. Når jeg ikke selv er involvert og fastlåst i en blindende forelskelse. Det starter i det små som du opplever nå ts, men dere har bare datet i to måneder og det har skjedd ganske mye allerede. Dessverre er du allerede godt i gang med å sette deg fast i klørne hans. Du bortforklarer det med at han ikke forstår, at dere kanskje har dårlig kommunikasjon, du prøver å forstå deg i hjel på han og hvordan du kan få han til å forstå og hvordan du kan hjelpe han til å endre seg. 

Dere er enda i fasen hvor ting skal være helt perfekt. Hvor man viser sin beste side til hverandre og hvor det negative holdes skjult. Likevel har det allerede dukket opp så mange røde flagg. Det man ser av negative ting i starten er bare en brøkdel av hvordan det vil bli når hverdagen kommer. Det spiller ingen rolle om han er psykopat eller drittsekk. Dette er realiteten. 

Jeg håper virkelig du klarer det som så mange av oss ikke klarte. Nemlig å komme deg vekk. Men jeg ser du trekker mest mot de innleggene som mener han ikke er psykopat og bare sosialt klønete og at det med god kommunikasjon kan fikses. Du er allerede i gang med å lyve for deg selv fordi du vil så gjerne at det skal være en annen realitet enn det er. Og det oppfatter jeg som skummelt og potensielt svært farlig for deg, din psykiske helse og ditt liv. Kanskje også din fysiske helse og faktisk spørsmålet om liv eller død. Men det er mer sannsynlig at det er din psykiske helse som står på spill her. Likevel. Man vet aldri. Jeg så ingen tegn til tendenser til potensiell vold før han klikket og slo meg i ansikt og hode gjentatte ganger og deretter tvang meg til å innta en overdose for så å nekte meg å ringe 113. 

Anonymkode: cc445...e15

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får oppdatere oss på forholdet om 6mnd, ts. Det virker som om du er en type person som er enkel å manipulere, så jeg tenker dette kommer til å gå dårlig. Du snakker om å avbryte datingen, men jeg er ikke overbevist om at du klarer det. Og forholdet kommer til å bli verre med tiden. Ser egentlig for meg at du kommer til å være sammen med denne mannen i mange år, selv om han vil behandle deg dårlig, kontrollere deg osv. 

Det er dumt at så mange bagateliserer overgrep og tenker at det er helt vanlig for en stakkars mann som sliter sosialt. 80% av menn forstår ikke at nei betyr at tafsingen skal stanse, det er helt normalt at menn er så dumme at de ikke forstår det, liksom. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Kattugla skrev:

Jeg er enig. For meg fremstår det mer som han er følelsesmessig umoden og kanskje dårlig på å lese mennesker, enn at han er en "slem psykopat", altså utifra ts sine beskrivelser. 

En voksen mann som gir blaffen i andres grenser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

Jeg syns dere drar det hele fullstendig langt ute på viddene kun basert på egne erfaringer. Jeg har også et forhold bak meg med en som var blottet for empati, og det sa han også selv. Han følte seg «unormal» og var skamfull over det. Ellers var han 100% velfungerende, god karriere og hadde alt på stell. Det eneste som ikke var ok, var at han fint kunne gjøre som han ville uten å tenke på hvordan jeg opplevde det. Dro på turer i hytt og pine uten så mye som å nevne det for meg før det var rett rundt hjørnet. Festet natta lang titt og ofte uten å bry seg døyten om jeg satt hjemme og ventet. Forsøkte hardt å være deltakende når livskriser oppsto, men uten å klare å ikke la det skinne igjennom at det var vanskelig for han. 

Jeg regner med at det kommer fra en tøff bakgrunn, jeg vet han hadde en barndom fra helvete. Bortsett fra dette var han god som gull og alltid ærlig. Jeg følte meg som en prinsesse når alt var bra. 

Går ut i fra at denne type mennesker er litt ødelagte. De har det egentlig best når de er alene og kan gjøre hva de vil; bortsett fra at de har et stort behov for kjærlighet og omsorg, som de har manglet tidligere. Dermed havner de i honningkrukken gang på gang, og ender med å såre mennesker de både er glad i, og som man selv er glad i. Trist. 

Anonymkode: 66729...cb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. 

Jeg syns dere drar det hele fullstendig langt ute på viddene kun basert på egne erfaringer. Jeg har også et forhold bak meg med en som var blottet for empati, og det sa han også selv. Han følte seg «unormal» og var skamfull over det. Ellers var han 100% velfungerende, god karriere og hadde alt på stell. Det eneste som ikke var ok, var at han fint kunne gjøre som han ville uten å tenke på hvordan jeg opplevde det. Dro på turer i hytt og pine uten så mye som å nevne det for meg før det var rett rundt hjørnet. Festet natta lang titt og ofte uten å bry seg døyten om jeg satt hjemme og ventet. Forsøkte hardt å være deltakende når livskriser oppsto, men uten å klare å ikke la det skinne igjennom at det var vanskelig for han. 

Jeg regner med at det kommer fra en tøff bakgrunn, jeg vet han hadde en barndom fra helvete. Bortsett fra dette var han god som gull og alltid ærlig. Jeg følte meg som en prinsesse når alt var bra. 

Går ut i fra at denne type mennesker er litt ødelagte. De har det egentlig best når de er alene og kan gjøre hva de vil; bortsett fra at de har et stort behov for kjærlighet og omsorg, som de har manglet tidligere. Dermed havner de i honningkrukken gang på gang, og ender med å såre mennesker de både er glad i, og som man selv er glad i. Trist. 

Anonymkode: 66729...cb9

Takk! Er helt enig med deg! 

Anonymkode: 42e27...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som dette vil alltid finne ei dame de kan ødelegge. De kan ikke stoppes.

At TS ønsker å bli med denne mannen bør hylles. At hun ofrer seg vil spare andre kvinner for å bli ofre for denne mannen og få et ødelagt liv. Ja, TS får sitt liv ødelagt, men hun tar en for laget og takkes.

Anonymkode: 16b8e...401

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...