Gå til innhold

Våre håpefulle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har sett dokumentaren? Har sett første episode å må si jeg får helt vont av Morten,så mye sinne å så bli møtt på den måten av både læreren og medelevene. For en lite pedagosisk lærer,ikke rart han er syndebukken blant medelevene. 

Anonymkode: 93830...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så bare litt, men fikk samme inntrykk. Reagerte også på den tannepisoden.. virka som om hun læreren ble irritert fordi jenta ikke bare røska ut tanna, selv om den fortsatt satt litt hardt fast. "Nei, da får ho bare spise da! Da tapte ho trætti krona!"

Anonymkode: 724fe...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortellerstemmen sa at dette var en klasse med flere elever med bokstavdiagnoser. Enda viktigere å ha ordentlige lærere da!

Anonymkode: 724fe...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser videre nå, så beklager at jeg skriver tre innlegg på rad her, men nå "leser"(?) læreren fra en avis om en seksåring som banner og det er det ingen som liker. Det er jo helt klart Morten hun mener. Og det så da vitterlig ut som om hun bare latet som om hun leste, men egentlig fant hun det på og virket som om meningen var å fortelle Morten at han oppfører seg galt.

Wow!

Anonymkode: 724fe...267

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ...ja. Som mamma til gutt med ad/hd, fikk jeg vondt i magen av å se hvordan Morten blei møtt.😔 Har bare sett første episode da, og regner med at det er han som har ad/hd. 

Anonymkode: d753f...c2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt. Enig i at lærerne ikke er sp pedagogisk korrekte til tider. MEN hva slags adferd er det der fra en 6åring. Banner, sparker og slår lærerne. Er set normal adferd fra et barn? Eller kan det være noe mer bak?. Syntes også det var rart at han hadde en rull lovehearts i matpakken sin 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Jeg så litt. Enig i at lærerne ikke er sp pedagogisk korrekte til tider. MEN hva slags adferd er det der fra en 6åring. Banner, sparker og slår lærerne. Er set normal adferd fra et barn? Eller kan det være noe mer bak?. Syntes også det var rart at han hadde en rull lovehearts i matpakken sin 

Det som ligger bak er vel ad/hd diagnosen. Jeg "så" ikke en gutt som banner, sparker og slår lærerene. Jeg så en frustrert gutt som tydelig hadde problemer med å kontrolere og utrykke  følelsene sine på riktig måte. (Sitat: "hvorfor banner du Morten? " og gutten svarer "Fordi jeg er sulten".) Selvfølgelig skal man korrigere utagerende oppførsel, diagnose eller ei.  Men synst ikke det ble gjort på en spesiell god måte ut i fra det lille vi fikk se. F.eks. "avisopplesingen" og den episoden der han var sint/frustrert og hadde trukket seg tilbake, hvorpå læreren gikk rett på han og dro han med seg inn til rektor. 

Anonymkode: d753f...c2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet lærer og spesialpedagog og jobbet m mange «Morten barn» Fikk vondt av å se episoden. Læreren skulle fått mye mer veiledning før hun tok imot klassen og underveis. Hun følte seg nok presset og hadde for mye ansvar, men barn som Morten skal ikke behandles på den måten! Uff, så tragisk. Fikk lyst å kaste meg inn i TV skjermen å gi råd til lærer og hjelpe Morten.

Anonymkode: cebb2...739

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gledet meg til denne serien, men orket ikke se hele første episode en gang. Fikk skikkelig vondt av Morten og hadde mest lyst til å fike til ho læreren! Makan til lite pedagogisk lærer!
Joda, det er 10 år siden, men verden har ikke forandret seg så mye når det gjelder behandling av elever med spesialbehov. Jeg har barn som er like gamle og som derfor har fulgt de samme årene på skolen og jeg er glad mine barn har hatt bedre lærere enn denne klassen har. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den banneepisoden ga meg helt vondt i hjertet.   

Bare så det er klart jeg er nordlending selv. At noe er kukat er ikke banning. Det betyr at noe er litt vanskelig, vrient, bakvendt. F.eks plages med å få opp et syltetøyglass, da kan jeg fint si dette lokket var litt kukat.  Eller at jeg synes noen er ufine eller plager en person kan vi fint si slutt å oppfør deg så kukat.  

I dette tilfellet mener jeg hun jenta ertet Morten og han da sa dette ble kukat. Noe som for meg bare er å gi beskjed, slutt å tull med meg.  Det var så vondt å se at læreren reagerte slik med den prekenen i klassen.   Jeg mener det ikke er banning å si at noe er kukat. Det er dialekt. 

Anonymkode: 9b330...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sendes sette programmet ?

Anonymkode: ee8f5...2ce

Tv2. Ligger alle episodene på sumo

Anonymkode: 93830...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tv2. Ligger alle episodene på sumo

Anonymkode: 93830...56d

Takk.

Anonymkode: ee8f5...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får helt vondt av hvordan Morten blir møtt, hvordan læreren "hang han ut" foran klassen med å fortelle historie om en gutt som bannet mye og som havnet i mye trøbbel, alle elevene snudde seg jo mot han og skjønte det var myntet på han.

Samtidig har mange av barna et veldig grovt språk! Det ser man i dagens episode når de går på mellomtrinnet, litt trist om det er vanlig sjargjong der de kommer fra og snakke slik til hverandre. 

Anonymkode: 9ba52...fc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å se siste episode å se hvilken kjekk mann Morten vokste opp til å bli😊

Anonymkode: 93830...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gledet meg til å se denne serien, men jeg har enda ikke klart å fullføre episode 1. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om at serien henger ut Morten, for det er det jeg føler at den gjør.. Jeg syns det blir så feil, liksom. Og det "avisoppslaget" som læreren leste høyt foran alle i klassen. Jeg fikk skikkelig vondt i magen! Hadde det vært meg, hadde jeg blitt kjempelei meg. Greit nok at oppførselen og ordbruken hans skal reageres på, men å henge han ut foran alle i klasserommet, dét blir bare helt feil for min del.  En svært lite pedagogisk måte å gjøre det på. Hva med å forsøke å finne ut av de bakenforliggende årsakene til denne oppførselen?  Nei, jeg fikk bare vondt av å se på. 

Anonymkode: bdae7...25e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde gledet meg til å se denne serien, men jeg har enda ikke klart å fullføre episode 1. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om at serien henger ut Morten, for det er det jeg føler at den gjør.. Jeg syns det blir så feil, liksom. Og det "avisoppslaget" som læreren leste høyt foran alle i klassen. Jeg fikk skikkelig vondt i magen! Hadde det vært meg, hadde jeg blitt kjempelei meg. Greit nok at oppførselen og ordbruken hans skal reageres på, men å henge han ut foran alle i klasserommet, dét blir bare helt feil for min del.  En svært lite pedagogisk måte å gjøre det på. Hva med å forsøke å finne ut av de bakenforliggende årsakene til denne oppførselen?  Nei, jeg fikk bare vondt av å se på. 

Anonymkode: bdae7...25e

Jeg synes virkelig ikke serien henger ut Morten, faktisk gjør det den motsatte. Den viser problemene ved norsk skole og viser hvordan Morten er et offer som tidvis blir møtt på feil måte. Men etter hvert blir det bedre, og de andre lærerne håndterer ham godt. Og han blir en så fin fyr!

Likte denne serien svært godt. Som lærer selv så likte jeg den autoritative (streng, men varm) stilen til den læreren som hadde dem i engelsk og musikk.

Anonymkode: d86ab...938

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en serie som gir et enormt godt innblikk i hvordan det er å være elev først og fremst. Jeg er så glad vi de siste 10 årene har lært mer om de negative virkningene av stigmatisering, uthenging, bruk av fysisk makt og andre metoder som viser seg å ha svært dårlig effekt på den enkelte elev. Jeg har aldri i min karriere brukt noen av disse metodene, men jeg håper virkelig ingen lærere bruker de idag, for som spesialpedagog så følte jeg virkelig med Morten sin frustrasjon de første skoleårene hans. Den siste setningen hans satte også en støkk i meg "For meg var bare skolen en oppbevaringsplass", når en ungdom føler det slik må man gjøre endringer i skolen.. 

Det som får meg til å undre er at Finnmark er den delen i landet som gjør det dårligst i skoleprestasjoner på landsbasis. Jeg lurer på hva som er årsaken til det. Kan det være for lite utdannede lærere der oppe eller kan det være for lite lærertetthet? For lite satsing på spesialpedagoger? Jeg synes det er veldig inyeressant spesielt nå i ettertid av denne dokumentaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle tre og det skulle jeg aldri ha gjort. Det ble ganske sårt og dro frem vonde ting fra min egen barndom. Da jeg var ung, så var jeg som Morten, jeg ble møtt på ganske lik måte, med makt og kjeft og ingen kjærlighet, omsorg eller forståelse. Det har satt sine spor i meg, så klart det er ikke bare det som er roten til mine problemer, men det er en stor del av det. 

Er enig i dette med avisoppslaget, det er en feig og manipulerende måte å møte problemet på. Det du skaper ved å gjøre det slik, er skam og skyldfølelse hos den som føler seg truffet. Man risikere at den personen føler seg uthengt og angrepet. Men siden han var så ung så kan det hende at han ikke tolket det som å bli uthengt eller angrepet. Kan ha følt seg truffet, for det ser det jo ut som han gjør, men ikke at han blir direkte hengt ut og angrepet i plenum, og det er absolutt ikke greit. 

Grunnen til at jeg var sint og lei meg som barn, var fordi jeg ble utsatt for overgrep fra tidlig alder og jeg opplevde rus og omsorgssvikt hjemme. Adferden var et symptom på problemene hjemme, og ikke direkte sitt eget problem. 
Det er identisk som med Mortens reaksjon på søsterens dødsfall, det ble møtt som et eget problem og ikke det symptomet det var. Det er sårt og se med voksne øyne hvor galt det er å møte et barn på en slik måte, både Morten og meg. 

Anonymkode: 9c632...151

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...