Gå til innhold

Kjæreste som sier stygge ting under diskusjoner/krangling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre i forholdet mitt for tiden. Vi har vært sammen i snart 10 år og er i starten av 30 årene, ingen barn, men eier bolig og hytte sammen. 

Vi er veldig mye uenige og diskuterer fryktelig mye, dette har pågått i om lag 2 år nesten. Mitt største problem med han er at han kaller meg veldig mye stygge ting som f**** og utakknemlige drittkjerring etc når vi krangler. I tillegg kan han slå (!) i veggen fordi han blir så sint på meg. Jeg synes dette er helt uakseptabelt og forkastelig oppførsel. Noe som igjen fører til at jeg mister respekt for han for hver gang han kommer med slike  utsagn i sinne og utvikler et slags bittert syn på han. Har sagt dette til han når vi rydder opp etter kranglene våre, men det gjentar seg jo. 

I helgen hadde jeg også besøk og han skulle ha noe i skapet, det var i utgangspunktet god stemning, men så fant han ikke tingen der jeg sa jeg hadde lagt den. Så presterer han å si foran venninnene mine «ikke vær så jævlig lat, kom og bare finn det». Mulig dette er en bagatell, men jeg synes jo det var pinlig å bli snakket sånn til foran venninnene mine. Jeg er i tillegg veldig høysensitiv og legger kanskje mer i det. Tok dette opp med han og da sa han bare «herregud, du er så hårsår». 

 

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke finne meg i å bli snakket til på den måten selv om det er i sinne. Og det at han reagerer med å slå i vegg og kaste asjetter i gulvet når han er forbanna er jo helt ekstremt. Hva synes folk? Jeg er helt lost her. Vi har vært sammen i over 10 år og jeg er jo glad i han. Han har ikke vært slik tidligere, har prøvd å snakke med han mange ganger om hvorfor han har blitt sånn, men han mener han aldri har endret seg..

Anonymkode: 6bfad...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

Jeg hadde en partner som kom med negative karakteristikker og som senere nektet for det.

Jeg ble tvunget til å gi henne friheten tilbake, for å bruke en eufemisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste ting/slå ting i sinne er jo materialistisk vold. Høres kanskje litt snodig ut - men det er det.

At han snakker nedsettende til deg (jeg vet ikke i hvilken grad annet enn utover de få eksemplene du gav) er psykisk/verbal vold...

Er han selv bevisst sine egne handlinger? Viser han anger? Det finnes hjelp for dem som har et så stort problem med sinnet sitt at det går utover en selv og sine relasjoner... Men da må han nesten ønske den hjelpen selv.

Men det betyr ikke at du skal finne deg i det og holde ut i mellomtiden.

Jeg synes du skal bruke litt tid på å tenke på hvor dine grenser går! Hvor mye skal du egentlig finne deg i? Du fortjener i alle fall ikke å bli behandlet på den måten!

Lykke til ♥️

Anonymkode: 29cf7...dcc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre i forholdet mitt for tiden. Vi har vært sammen i snart 10 år og er i starten av 30 årene, ingen barn, men eier bolig og hytte sammen. 

...

Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke finne meg i å bli snakket til på den måten selv om det er i sinne. Og det at han reagerer med å slå i vegg og kaste asjetter i gulvet når han er forbanna er jo helt ekstremt. Hva synes folk? Jeg er helt lost her. Vi har vært sammen i over 10 år og jeg er jo glad i han. Han har ikke vært slik tidligere, har prøvd å snakke med han mange ganger om hvorfor han har blitt sånn, men han mener han aldri har endret seg..

Anonymkode: 6bfad...386

Du har vel tre alternativer:

1. Akseptere hans atferd og gå videre som du stevner...

2. Kreve/ sterkt oppfordre til endret atferd og gå videre i relasjonen.

3. Gjøre det slutt.

Jeg mistenker at han selv ikke ser sin egen atferd utenfra. Han skjønner kanskje ikke hvor destruktivt det han gjør er? Hvis du kan nå dit at han erkjenner det, så kan dere jo bli enige om mål for endring. Det går an å bruke mentaliseringsteknikker for å få ham til å se seg selv mer utenfra- seg selv sett gjennom andres øyne. 

 

Samtidig er det veldig vanskelig å leve i et parforhold der en på en måte er på prøve. Les Renbergs fantastiske roman "Kompani Orheim" for en litterær beskrivelse. Med det mener jeg at det kanskje ikke er en god ide å presentere dette som et ultimatum- det vil kunne skape mange negative bieffekter. Du har en vrien beslutningsprosess foran deg og jeg ønsker deg lykke til!

CD

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du prøvd veldig lenge å få han til å forstå at å slå i veggen og snakke stygt til deg er ting du ikke aksepterer. Men han fortsetter. Jeg tenker dere må ta et steg videre og få hjelp på eks familievernkontoret. De er åpne for parterapi selv om du ikke har barn og de har ikke så alt for lang ventetid vanligvis. Nekter han dette tenker jeg det er lite å gjøre. Da må du godta slik han er eller gjøre det slutt.

Anonymkode: 443b6...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han oppriktig vet hvordan han blir og hvordan han snakker til meg når han er sint. Jeg har flere ganger prøvd å fortelle i etterkant at jeg mister mer og mer respekt for han og utvikler en form for bitterhet mot han. Jeg skjønner ikke at et voksent menneske kan kalle kjæresten sin for drittkjerring, utakknemlige heks etc i sinne. Og dette med å slå i vegger og skrike. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å gå og starte på nytt, men jeg kan jo ikke finne meg i det?! Jeg mister jo meg selv av å bli snakket sånn til, av en som liksom skal være så glad i meg. 

Har foreslått at han skal gå i terapi, men han vil ikke. Tenker å prøve å stille et ultimatum en siste gang, men vet bare ikke om det er verdt det lenger.. 

Anonymkode: 6bfad...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som å lese om oss... Sist gang knakk han jif-moppestanga i raseri🙄 og alt projiseres over på meg selvfølgelig. For alt er nemlig min feil. Kaller meg stygge ting, slår i veggen og bæljer som en drittunge. Jeg mister mer og mer respekt for denne drittungen.

Så nå nylig satte jeg meg ned med ham i «fredstid» og sa bare kort at neste gang så pakker jeg og drar. På en halvtime så er jeg ute. Han har vært som en kattepus etter det og det gjenstår å se hvor lenge dette vedvarer. Har ikke trua men... Samboeren min har masse i bagasjen fra en «ikke helt A-4 barndom». Barnevernet var etter dem hele oppveksten og svigermor er ikke god 🥴 svigerfar har rusa seg til døde og ja... så det er så der.... 

Men jeg har stilt ultimatumet så får vi se. Skjønner deg godt. Det er ikke greit! Det gikk så langt at jeg en periode faktisk trodde at alt var min feil.... 

Anonymkode: 1dc25...1f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer til det punkt at man kaller partner drittkjerring, lat og gjør det til en vane, så vil respekten for deg bli mindre og mindre. Om man kaller noen dum lenge nok, så begynner man å tro at personen ER dum uansett hvordan den egentlig er. Slik er det med han. Hver gang han blir sint bekrefter han sitt eget syn på deg, han bekrefter at du er så tåpelig som han sier du er. Så lenge han ikke tøyler denne tendensen, så vil synet på deg bli verre og verre. Om dette har fpregått i 2 år kan det være vanskelig å bygge repsket igjen, mulig forholdet deres egentlig er dødt. Dere kan alltids ha parterapi og se om noe kan reddes, men etter et punkt så er ofte et forhold dødt fordi der ikke er respekt og varme følelser igjen. Den andre er bare et monster og en tulling i partners øyne

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ett lignende forhold. Når han blir sint, sier han så mye stygt. Det har gjort at jeg har mistet respekten for han, og føler at jeg må forsvare meg og heve stemmen når vi krangler, for å sette meg i respekt, men det gjør det bare verre. Men jeg kan ikke bare ta i mot heller. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi har vært sammen i 5 år, og han påpeker hele tiden at JEG har forandret meg med årene, men det har jo han og! Vi krangla jo ikke på den måten i starten, og måten han snakker til meg på, gjør jo at jeg må forandre på min væremåte også, men det forstår han ikke. Han er verst når han er full, men passe ufin når han er edru også, da er det j**** f****, bitch, osv. Og jeg er ikke vant til å bli snakka sånn til, så jeg eksploderer jo innvendig, men jeg bruker aldri skjellsord tilbake.

Anonymkode: beada...51e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nulltoleranse for slik oppkjørsel. Hadde gått på dagen. Å bli sint er greit, men å anskje skit eller nedslående hører ingen plasser hjemme. Ville tatt det som at han egentlig slo opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Virrevirrevapp skrev:

Jeg har nulltoleranse for slik oppkjørsel. Hadde gått på dagen. Å bli sint er greit, men å anskje skit eller nedslående hører ingen plasser hjemme. Ville tatt det som at han egentlig slo opp.

Samme her. Disse karakteristikkene har jeg aldri tillatt, ikke i sinne og ikke ellers.

Ingen mann har noensinne brukt slike ord mot meg, og jeg hadde vært ute på dagen.

TS og mange andre kvinner har rett og slett en altfor lav standard for hva som er ok oppførsel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Han trenger tydeligvis hjelp til å takle krangler og sinne. Det har skjedd at jeg har knust ting/ødelagt ting i sinne, og sagt ting jeg ikke mente men jeg angret etterpå og når jeg tenker på det nå så føler jeg meg fæl. Hvorfor har jeg gjort det? :(

Kanskje han angrer i skjul men ikke klarer å styre sinnet og ikke vil innrømme det. Han må i alle fall forstå at det ikke kan fortsette sånn. Selvfølgelig er det skummelt og sårende for deg og ingen skal ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mister jo meg selv av å bli snakket sånn til, av en som liksom skal være så glad i meg. 

❤️❤️❤️

Anonymkode: a1a58...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart. Mye å tenke på her nå. 

Kjenner meg ganske mye igjen i ett innlegg over her, der det står at vedkommende hevet stemmen for å sette seg i respekt. Jeg har merket at jeg gjør det selv, jeg blir sint fordi han snakker stygt til meg i sinne og prøver å «late» som jeg ikke aksepterer det ved å heve stemmen. Noe som forsåvidt er ganske teit med tanke på at jeg godtar unnskyldningene i ettertid.. 

I dag ville han prate og spurte om jeg ikke var urettferdig som «startet» den siste krangelen vi hadde nylig. Han klarer å se at han kanskje sier dumme ting og gjør hårreisende ting som å kaste ting i vegger, men han sier folk reagerer på ulike måter.. Jeg har sagt at jeg ikke kan leve sånn, og han mener at det er sånn han er som person og det reaksjonsmønsteret han har. Tenker bare på fremtiden og på potensielle barn som garantert vil bli livredde når faren kaster ting i vegger og skriker til meg under diskusjoner.. 

Føler meg ekstremt tråkket på, selvom jeg skal innrømme at jeg flere ganger har latt meg rive med fordi det har kokt innvending. 

I dag spurte jeg han hvem han trodde han var som kunne snakke sånn til meg og kalle mer stygge skjellsord. Det hadde han ikke svar på. 

Merker dette påvirker meg i andre settinger også, er veldig sjalu på forholdene til venninnene mine og partnere de har. I tillegg blir jeg sur, aggressiv og destruktiv mot meg selv.. 

Men jeg er vel håpløs som tror dette skal endre seg, kan ikke endre en voksen mann. Til tross for at denne oppførselen har kommet i nyere tid. Jeg vet etter 10 år at han aldri har opplevd noe vondt i barndommen, han har en ekstremt flott familie som jeg tror hadde blitt sjokkerte om de hørte hvordan han snakker til meg, hva han kaller meg og hva han gjør i sinne. Han har heller aldri hatt spesielt motgang i livet de årene vi har vært sammen.. 

Anonymkode: 6bfad...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke han oppriktig vet hvordan han blir og hvordan han snakker til meg når han er sint. Jeg har flere ganger prøvd å fortelle i etterkant at jeg mister mer og mer respekt for han og utvikler en form for bitterhet mot han. Jeg skjønner ikke at et voksent menneske kan kalle kjæresten sin for drittkjerring, utakknemlige heks etc i sinne. Og dette med å slå i vegger og skrike. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å gå og starte på nytt, men jeg kan jo ikke finne meg i det?! Jeg mister jo meg selv av å bli snakket sånn til, av en som liksom skal være så glad i meg. 

Har foreslått at han skal gå i terapi, men han vil ikke. Tenker å prøve å stille et ultimatum en siste gang, men vet bare ikke om det er verdt det lenger.. 

Anonymkode: 6bfad...386


Det er nettopp det som er meningen, at du skal miste deg selv. Materiell og verbal vold er ment for å skremme, true, underkue. For at du skal trekke deg, ikke tørre å stå på ditt eller tørre å stå opp for deg selv. At du skal ta mer hensyn til han, ellers "smeller det" igjen. Han respekterer ikke når du har sagt at dette er noe du ikke kan tolerere og tillate mer, og han nekter å gå i terapi. Han skal ha makten. Det er ikke verdt det for deg å prøve mer, han vil alltid ha metoder å underkue deg på . Er det ikke å hive ting i veggen, så er det å kalle deg stygge ting og skylde på at han var stressa eller sur, er det ikke det så er det kanskje å gi stikk kommentarer hvor han kritiserer hva du har på deg, hvordan du ter deg, eller at du er en dårlig kjæreste fordi du er litt for ofte hos vennindene dine for eksempel. Gå. Du mister deg selv. Det er ikke sånn et forhold skal være!

Anonymkode: d0d0f...2a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Kvelertak skrev:

Det har skjedd at jeg har knust ting/ødelagt ting i sinne, og sagt ting jeg ikke mente men jeg angret etterpå og når jeg tenker på det nå så føler jeg meg fæl. Hvorfor har jeg gjort det? :(

Det viktigste er ikke hvorfor du har gjort det, men hvorfor du ikke har ringt og bestilt time hos psykolog dagen etterpå.

Anonymkode: b5da2...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt at kvinner heller er sammen med slike enn trygge og gode menn. Trygge og gode menn ser ut til å være temmelig turnoff, mens slike bavianer kaprer alle damene. 

Anonymkode: 97e08...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt at kvinner heller er sammen med slike enn trygge og gode menn. Trygge og gode menn ser ut til å være temmelig turnoff, mens slike bavianer kaprer alle damene. 

Anonymkode: 97e08...d33


Hold tåta. Typisk "god mann" som egentlig ikke er god, fordi han innerst inne mener at han har mer rett på en kjæreste enn andre menn, og at kvinner skylder han kjæresteskap fordi han er "god og trygg". Da er du også kontrollerende og undertrykkende med den holdningen, og ikke så god og trygg allikevel plutselig. 

Først og fremst kan man ikke bestemme hvem man faller for og elsker. Nummer to så kommer aldri disse sidene av en mann frem i begynnelsen, oftest ikke før man har flyttet sammen og da sitter man allerede låst i saksa, kanskje med delt økonomi, kanskje med et barn, kanskje i en fremmed by hvor man ikke har noen venner og har fått ny jobb så man ikke bare kan slå opp og rømme tilbake igjen. Så er det også sånn at selv de mest voldelige og grusomme mennene, også har gode kvaliteter. De kan til og med være så gode at de er mye bedre enn "gjennomsnittetsmannen".

I tillegg så fungerer det som kaller voldssirkelen på den måten at den trakasserende eller voldelige parten også blir den som gir mest trygghet, fordi man blir så selvutslettet at man ikke tør å forlate leiligheten eller fortelle andre om det, og han blir da den eneste støtten når man dagene etter har det vondt. Kvinner er omsorgsfulle, og som du ser ts allerede gjør i denne tråden så ser hun sammenheng til en dårlig barndom han har hatt, og det kicker et visst morsinnstinkt inn om at hvis man bare gir nok omsorg og kjærlighet så vil han endre seg. 

Det er så mange saker som spiller inn i hvorfor kvinner er sammen med slike menn. Selvom man aldri ønsker det, så er det ikke bare å styre unna heller for man vet ikke hvem de er før det er for sent, og før man sitter i klisteret. 

 

Anonymkode: d0d0f...2a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Hold tåta. Typisk "god mann" som egentlig ikke er god, fordi han innerst inne mener at han har mer rett på en kjæreste enn andre menn, og at kvinner skylder han kjæresteskap fordi han er "god og trygg". Da er du også kontrollerende og undertrykkende med den holdningen, og ikke så god og trygg allikevel plutselig. 

Først og fremst kan man ikke bestemme hvem man faller for og elsker. Nummer to så kommer aldri disse sidene av en mann frem i begynnelsen, oftest ikke før man har flyttet sammen og da sitter man allerede låst i saksa, kanskje med delt økonomi, kanskje med et barn, kanskje i en fremmed by hvor man ikke har noen venner og har fått ny jobb så man ikke bare kan slå opp og rømme tilbake igjen. Så er det også sånn at selv de mest voldelige og grusomme mennene, også har gode kvaliteter. De kan til og med være så gode at de er mye bedre enn "gjennomsnittetsmannen".

I tillegg så fungerer det som kaller voldssirkelen på den måten at den trakasserende eller voldelige parten også blir den som gir mest trygghet, fordi man blir så selvutslettet at man ikke tør å forlate leiligheten eller fortelle andre om det, og han blir da den eneste støtten når man dagene etter har det vondt. Kvinner er omsorgsfulle, og som du ser ts allerede gjør i denne tråden så ser hun sammenheng til en dårlig barndom han har hatt, og det kicker et visst morsinnstinkt inn om at hvis man bare gir nok omsorg og kjærlighet så vil han endre seg. 

Det er så mange saker som spiller inn i hvorfor kvinner er sammen med slike menn. Selvom man aldri ønsker det, så er det ikke bare å styre unna heller for man vet ikke hvem de er før det er for sent, og før man sitter i klisteret. 

 

Anonymkode: d0d0f...2a9

🙌🏻

 

Anonymkode: 2db43...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...