Jump to content
evena

Dere som lener mot ytre høyre politisk...

Recommended Posts

evena

Blir dere overrasket over at et parti som FRP gjør det så dårlig, og at "folk flest" har andre holdninger og verdier enn dere? Syns dere det er rart at under 10% stemmer FRP når det virker som om 80% av folk i kommentarfeltene har de samme holdningene som dere? 

Lurer oppriktig. 

Fortsetter under...

Madame Butterfly
2 hours ago, evena said:

Blir dere overrasket over at et parti som FRP gjør det så dårlig, og at "folk flest" har andre holdninger og verdier enn dere? Syns dere det er rart at under 10% stemmer FRP når det virker som om 80% av folk i kommentarfeltene har de samme holdningene som dere? 

Lurer oppriktig. 

Det er heldigvis ikke så mange som politisk lener mot «ytre høyre», og at disse relativt få som så gjør, skulle lese dette spørsmålet her på dette forum er usannsynlig. Det er nok svært få, om i det hele tatt noen som vil kunne svare på dette spørsmålet. 

Selv er jeg sosialdemokrat, og av den oppfatning at arbeiderpartiet, sammen med de øvrige partier, har gjort en god jobb i å skape et godt samfunn. Forskjellene i realitetene har vært helt minimale, om det var Gro Harlem, Kåre Willoch, eller Kjell Magne Bondevik som satt ved roret. Det var enighet om de sentrale verdier, og alle var vi sosialdemokrater. 

På et eller annet tidspunkt endrer ting seg. Der gikk fra å være uviktig hvem man stemmer på, fordi de alle var så like, like gode, til å bli uviktig hvem man stemmer på, fordi alle er like håpløse. 

Det at alle er like håpløse, er jo nettopp det som gjør at vi ikke har et godt regjerings alternativ. Hadde det vært stortingsvalg i år, hadde jeg stått i mitt lille avlukke, uten å vite hvilken stemmeseddel jeg skulle ha puttet i urnen. 

Det overrasker meg ikke at FrP har 10% oppslutning, eller at MDG har det tilsvarende. Trist er det så uansett, det er 20% trukket fra mot en slagkraftig regjering som vi nesten alle kunne enes om, så kunne uenighetene knyttet seg til finpussingen. 

Dette enorme sprik, som ser ut til å råde både i befolkningen, og blant de styrende partier er ikke positivt. 

Det som forbauser meg, er at så mange folk ser ut til å ha et så grunnleggende annet syn på ting enn hverandre. Det innebærer også slik et annet grunnleggende syn på ting, enn meg selv.

Rosetelys

Nei, det forundrer meg ikke at FrP ligger an til ca. 10%. De har gjort en dårlig jobb i regjering, de vingler, det er mer bompenger enn noen sinne og folk bryr seg egentlig ikke om de får kjøpe lakrispiper når bensinprisen kryper opp nærmere 20 kr. Pluss at migrantavtalen ble signert med FrP i regjering (det hjelper ikke at de var i mot det, den ble fortsatt signert.)

Jeg vet ikke hvem jeg skal stemme på i år. Mest sannsynlig ShP, men time will show. 

Nicathv
3 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Det er heldigvis ikke så mange som politisk lener mot «ytre høyre», og at disse relativt få som så gjør, skulle lese dette spørsmålet her på dette forum er usannsynlig. Det er nok svært få, om i det hele tatt noen som vil kunne svare på dette spørsmålet.

Oioi, du er ny på kvinneguidens aktuelt og politikk-forum? 😜

Forumet har lenge vært dominert av folk med både hel- og halvsprøe ytre-høyre meninger. Bare sjekk hvor mange tråder som er startet av paranoide Resett-folk som er livredde for muslimer og/eller besatt av demografiske forandringer. Det har blitt bittelitt færre av dem etter at det ble mot reglene å linke til visse sider og bruke anonymfunksjonen, men fremdeles er det veldig mange av dem.

Akkurat nå handler minst en tredjedel av trådene på førstesida om innvandring/muslimer/og sutring over sensurering av hatblogger som Resett. Leser man selve trådene er det svært langt mellom de intelligente innleggene, fordi de som vil diskutere disse temaene rasjonelt ikke gidder å gjøre det her.

Meen..beklager avsporinga.

Grunnen til at FrP har så lave målinger er vel todelt:

-En del flere folk har endelig skjønt at de konsekvent fører en borgerlig mer-til-de-rike-politikk og at deres populistiske "folk flest"-retorikk stort sett er løgner. Kutter i tjenestene og utbetalingene til folk samtidig som mesteparten av skattereduseringene går til de rikestes fortjeneste, og stemmer for å gi suverenitet over f.eks Finanstilsynet og energifeltet til EU samtidig som de skryter over hvor mye de er mot EU og for norsk selvråderett.

-For en del andre folk er de ikke rasistiske eller hatefulle nok. Som Rosetelys påpeker, aksepterte de f.eks å signere FNs migrantavtale med bare en moderat mengde sutring. (En nokså uproblematisk avtale, men ikke for dem som har muslimnoia.)

evena
46 minutter siden, Nicathv skrev:

Forumet har lenge vært dominert av folk med både hel- og halvsprøe ytre-høyre meninger. Bare sjekk hvor mange tråder som er startet av paranoide Resett-folk som er livredde for muslimer og/eller besatt av demografiske forandringer. Det har blitt bittelitt færre av dem etter at det ble mot reglene å linke til visse sider og bruke anonymfunksjonen, men fremdeles er det veldig mange av dem.

Akkurat nå handler minst en tredjedel av trådene på førstesida om innvandring/muslimer/og sutring over sensurering av hatblogger som Resett. Leser man selve trådene er det svært langt mellom de intelligente innleggene, fordi de som vil diskutere disse temaene rasjonelt ikke gidder å gjøre det her.

Meen..beklager avsporinga.

Grunnen til at FrP har så lave målinger er vel todelt:

-En del flere folk har endelig skjønt at de konsekvent fører en borgerlig mer-til-de-rike-politikk og at deres populistiske "folk flest"-retorikk stort sett er løgner. Kutter i tjenestene og utbetalingene til folk samtidig som mesteparten av skattereduseringene går til de rikestes fortjeneste, og stemmer for å gi suverenitet over f.eks Finanstilsynet og energifeltet til EU samtidig som de skryter over hvor mye de er mot EU og for norsk selvråderett.

-For en del andre folk er de ikke rasistiske eller hatefulle nok. Som Rosetelys påpeker, aksepterte de f.eks å signere FNs migrantavtale med bare en moderat mengde sutring. (En nokså uproblematisk avtale, men ikke for dem som har muslimnoia.)

You nailed it. Tror du at det er en viktig demokratisk prosess at disse får ytre seg i absolutt alle forumer på nettet, eller kan det bidra til en oppilding til mer ekstremisme og vold? 

Det jeg reagerer mest på overvekten av hatretorikk, det samme oppgulpet om "muslimer, kommunist-AP, kalde-en-spade-en spade-rasisme, forsvare landet vårt mas" på nettet kontra det jeg opplever i det virkelige liv. For når de stakkars håndfulle nynazistene skal "demonstrere" offentlig, så ser man jo hvor få de er. 

Lostintranslation

Det kommer an på hva du legger i "ytre høyre". I begrepets rette betydning vil de jo alltid være i mindretall - det ligger jo i det å ligge i ytterkant av det politiske spekteret. På samme måte som ytre venstre vil være en mindre gruppe med et ganske standhaftig, kommunistisk ståsted. 

Mange kategoriserer det å være kritisk til innvandring som "ytre høyre", men må nok akseptere at det er mange nok som er kritiske til høy ikke-vestlig innvandring og bistand til at det er et mer mainstream ståsted nå. Det å ville ha mindre innvandring er ikke nok i seg selv til å plassere noen i ytterkanten. Ytre høyre har flere ulike ståsteder som de sliter med å finne oppslutning for, og det blir derfor vanskelig å finne seg hjemme i et parti. Mange velger nok selvstendige småpartier som popper opp, noen avstår fra å stemme.

Annonse

Madame Butterfly
46 minutter siden, Nicathv said:

Nei, jeg er ikke ny på dette forum 😊

Jeg setter derimot ikke likhetstegn mellom å ønske å bremse innvandringen til riket, med å være verken høyre ekstrem, eller rasistisk.

Jeg innehar selv dette syn, og jeg er verken rasist eller høyreekstrem.

Fordi om jeg har dette synspunkt til felles med de fleste rasister og høyreekstreme, er ikke det i seg selv tilstrekkelig til å gjøre meg til noen av delene. 

Marcus Halberstram
8 timer siden, evena skrev:

Tror mye av grunnen til at FrP gjør det så dårlig er velgernes prioriteringer. Mange er nok enige med FrP i innvandring/integrerings -spørsmål, men stemmer på andre partier fordi de er opptatt av å få gjennomslag i saker som er viktige for hverdagen deres her og nå. Folk flest opplever ikke "svenske tilstander" i nærområdene sine, derfor vektlegges andre saker mer når de skal stemme. 

bananbøy

Hvordan i alle dager er FRP "ytre høyre"?

De er da mer sentrum nære enn Obama var...

XaoS
28 minutter siden, bananbøy skrev:

På hvilken måte er de sentrumsnære? 

bananbøy
2 minutter siden, XaoS skrev:

På hvilken måte er de sentrumsnære? 

Les deres partiprogram....

XaoS
2 minutter siden, bananbøy skrev:

Les deres partiprogram....

Ja, men hva er ytre høyre for deg da, dersom ikke dette partiet representerer det?

Anonymbruker3
43 minutter siden, XaoS said:

Ja, men hva er ytre høyre for deg da, dersom ikke dette partiet representerer det?

Det bare virker slik når ens eget politiske standpunkt er så langt til venstre at alt som er til høyre for sentrum knapt kan skimtes i horisonten. Hitler og nynazister er ytre høyre.

Annonse

Nicathv
2 timer siden, evena skrev:

You nailed it. Tror du at det er en viktig demokratisk prosess at disse får ytre seg i absolutt alle forumer på nettet, eller kan det bidra til en oppilding til mer ekstremisme og vold? 

Det jeg reagerer mest på overvekten av hatretorikk, det samme oppgulpet om "muslimer, kommunist-AP, kalde-en-spade-en spade-rasisme, forsvare landet vårt mas" på nettet kontra det jeg opplever i det virkelige liv. For når de stakkars håndfulle nynazistene skal "demonstrere" offentlig, så ser man jo hvor få de er. 

Jeg tror det er vitenskapelig påvist at jo mer hatprat, oss-og-dem-retorikk og konspirasjonsteorier folk hører, jo mer ekstreme meninger får folk. Det gjelder forsåvidt for alle synspunkter. Jo mer man hører på noens synspunkt, jo mer enig blir man med dem, spesielt hvis man ikke får inn motstridende synspunkter, og det er det ikke spesielt mye av på dette forumet når det kommer til temaene innvandring og muslimer.

2 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Nei, jeg er ikke ny på dette forum 😊

Jeg setter derimot ikke likhetstegn mellom å ønske å bremse innvandringen til riket, med å være verken høyre ekstrem, eller rasistisk.

Jeg innehar selv dette syn, og jeg er verken rasist eller høyreekstrem.

Fordi om jeg har dette synspunkt til felles med de fleste rasister og høyreekstreme, er ikke det i seg selv tilstrekkelig til å gjøre meg til noen av delene. 

Hvis du ikke formulerer deg mer ekstremt enn "ønsker å bremse innvandringen", så er ikke du en av dem jeg skriver om i innlegget mitt.

1 time siden, bananbøy skrev:

I en norsk partipolitisk sammenheng kan de karakteriseres som ytre høyre. Snakker vi litt bredere, er det klart at de ikke er på aller ytterste kant av spekteret av meninger - de er ikke nazister, og de fleste FrP-politikere er ikke fascister heller.

Men de er definitivt ikke til venstre for Obama, en ekte sentrumsfyr. I en amerikansk sammenheng ville jeg nok ha plassert FrP sånn ca midt i Det republikanske partiet.

bananbøy
3 timer siden, XaoS skrev:

Liberalistene f.eks er veldig langt ut på høyresiden (kapitalisme) på den økonomiske aksen (og selvsagt også veldig langt opp på den liberalistiske siden på den sosiale aksen). De er vel ganske nærme det man kan beskrive som minarkister.

bananbøy
2 timer siden, Nicathv skrev:

I en norsk partipolitisk sammenheng kan de karakteriseres som ytre høyre. Snakker vi litt bredere, er det klart at de ikke er på aller ytterste kant av spekteret av meninger - de er ikke nazister, og de fleste FrP-politikere er ikke fascister heller.

Men de er definitivt ikke til venstre for Obama, en ekte sentrumsfyr. I en amerikansk sammenheng ville jeg nok ha plassert FrP sånn ca midt i Det republikanske partiet.

Du er totalt på jordet. FRP er ikke i nærheten en gang av det amerikanske republikanske partiet.

Og til info nazister befinner seg ikke på høyresiden. De var sosialister. Navnet deres burde vel være et hint: Nasjonal sosialister. Relativt til politikken i resten av verden på den tiden hadde nazistene veldig mye velferds og sosial programmer på sitt partiprogram.

Nicathv
3 minutter siden, bananbøy skrev:

Du er totalt på jordet. FRP er ikke i nærheten en gang av det amerikanske republikanske partiet.

Og til info nazister befinner seg ikke på høyresiden. De var sosialister. Navnet deres burde vel være et hint: Nasjonal sosialister. Relativt til politikken i resten av verden på den tiden hadde nazistene veldig mye velferds og sosial programmer på sitt partiprogram.

Jeg skulle til å gi deg et seriøst svar på ditt første avsnitt, men ditt andre avsnitt er så komisk historieløst at jeg tror ikke det er noen vits i å diskutere med deg.

Takk for en liten nattlatter, sov godt!

Madame Butterfly
20 hours ago, XaoS said:

Det er litt sammenblanding av begreper ute å går 😊 

En kan plotte en klassisk liberalist langt til høyre og en en marxist langt til venstre, og de norske partier et sted midt i mellom. Det er jo det man mener er høyre og venstre i politikken, røde og de blå.

Så har vi de brune, de blir kallet for de høyre ekstreme, for det ytterste høyre, men de er ikke blå, og de er heller ikke røde, de er brune. De kan ha innslag av både typisk røde og blå politiske elementer, men de hører ikke hjemme på denne aksen.

Det er heldigvis ikke så mange av disse brune, som ønsker demokrati, og de grunnleggende friheter og menneskerettigheter avskaffet. De vil ha et autoritært, diktatorisk styre, med vold og tvang.

FrP er ikke et brunt, eller et fascistisk parti. Om det så er fascister som gir sin stemme til FrP, gjør det ikke partiet til er fascistisk parti, ikke engang om de har noen fascister blant sine medlemmer vil gjøre der til et fascistisk parti.

Nasjonalisme er bare en av flere kjennetegn ved fascisme. Mulig det er derfor en bruker ord som brungrums, ikke skikkelig fascistisk? 

Veldig vanskelig å diskutere, drøfte når ikke alle har samme begrepsforståelse. Jeg tror ikke jeg er langt unna de gjeldende definisjonene, men er åpen for å korrigere meg 🤔

Guile
Posted (edited)
18 timer siden, bananbøy skrev:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/6R6/nei-hitlers-parti-nsdap-var-ikke-sosterpartiet-til-det-norske-arbeiderpartiet

Vær så god. Til tross for at artikkelen egentlig tok for seg noe annet så skriver de om det du påstår også. 

Tl;dr du tar feil. 

Edited by Guile

bananbøy
3 timer siden, Guile skrev:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/6R6/nei-hitlers-parti-nsdap-var-ikke-sosterpartiet-til-det-norske-arbeiderpartiet

Vær så god. Til tross for at artikkelen egentlig tok for seg noe annet så skriver de om det du påstår også. 

Tl;dr du tar feil. 

For en sammenrøring av bullshit. Når man begynner å lire av seg fraser som dette forstår man at her gripes det etter halmstrå: 

Sitat

Nasjonalsosialismen inneholdt elementer av sosial rettferdighet, utjevning og nødvendig statlig styring og kontroll med økonomien, men det samlede tankegodset gjør at jeg plasserer dem ytterst til høyre.

Faktum er at objektivt sett hadde nazistene en veldig sosialistisk politikk for tidsperioden. Med både mye velferdsgoder, mye sentral styring av industri og et kollektivistisk tankesett. Dette plasserer dem uten tvil langt ute på venstresiden. Å begynne å blande inn at "nasjonalisme hører til på høyresiden" som denne klovnen driver med er bare tull. Nasjonalisme har ingen ting med høyre/venstre aksen å gjøre. Høyre/venstre aksen handler om økonomi og induviduell frihet hvor venstresiden er kollektivistisk og komunistisk/sosialistisk økonomisk, mens høyresiden er kapitalistisk og for induviduell frihet. Og thats it, alt annet bidrar ikke noen ting hverken til høyre eller venstre.