Gå til innhold

Bekkenløsning eller ryggplager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er gravid med tvillinger 17+4 og har de siste dagene fått en sånn stråling innimellom på høyre rompeballe 🙈 Når det skjer må jeg stå helt stille til det går over for det gjør fryktelig vondt å bevege seg. Heldigvis er det ikke vedvarende. Skjer plutselig.

Merker at jeg kan ha litt vondt rett over rompa om jeg har anstrengt meg, men ikke noe som er ubehagelig. Men den strålingen var litt skummel. 

Er det tegn på bekkenløsning eller typiske graviditetssymptomer? Litt usikker på hvordan bekkenløsning skal føles. 

 

 

Anonymkode: 95df7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan høres ut som bekkenløsning! Du kan ta deg en tur til fastlege, eventuelt fysio om du vil være sikker.

Mine bekkensmerter har i alle fall alltid gitt smerteutstråling fra halebein/rumpe og nedover beina..

Husk å forsøk å gå helt vanlig, ta heller mindre steg og bruk GOD tid! Jeg har haltet med bekkenløsning og bare gjort alt vondt verre. Forsøk å begrense aktiviteten slik at du ikke anstrenger deg til smertene blir uutholdelig!

Anonymkode: 8378d...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan høres ut som bekkenløsning! Du kan ta deg en tur til fastlege, eventuelt fysio om du vil være sikker.

Mine bekkensmerter har i alle fall alltid gitt smerteutstråling fra halebein/rumpe og nedover beina..

Husk å forsøk å gå helt vanlig, ta heller mindre steg og bruk GOD tid! Jeg har haltet med bekkenløsning og bare gjort alt vondt verre. Forsøk å begrense aktiviteten slik at du ikke anstrenger deg til smertene blir uutholdelig!

Anonymkode: 8378d...134

Er det vanlig å få det så tidlig? Når fikk du det? Har fått time hos fastlegen til uken for å ta en titt.

Klarte du å jobbe etter du fikk bekkenløsning? Har en aktiv jobb så går en del. Vil helst ikke sykemelde meg riktig ennå. 

Blir det verre og verre med tiden? 

Takk for tips. Jeg tar ofte lange å raske steg så jeg bør kanskje trippe litt mer 😆 ts

Anonymkode: 95df7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å få det så tidlig? Når fikk du det? Har fått time hos fastlegen til uken for å ta en titt.

Klarte du å jobbe etter du fikk bekkenløsning? Har en aktiv jobb så går en del. Vil helst ikke sykemelde meg riktig ennå. 

Blir det verre og verre med tiden? 

Takk for tips. Jeg tar ofte lange å raske steg så jeg bør kanskje trippe litt mer 😆 ts

Anonymkode: 95df7...918

Jeg fikk det såpass tidlig med enling, og sliter fortsatt ganske kraftig med det 5 år etter fødsel.

»Bekkenløsning» er jo egentlig en litt generell betegnelse - når jeg har det sånn så er det nerve i klem/piriformis som er problemet. Og hovedårsaken er svak muskulatur i bekken (og dertil hofteleddsbøyer/piriformis og blablabla )som følge av bekkenløsning/graviditet.

Om du bor i Oslo kan jeg varmt anbefale Bekken og Barn - eventuelt andre som spesialiserer seg på bekkenutfordringer der du bor. Naprapat og annet har hjulpet med med smertelindring, men ikke med selve bekkenet og styrking av det.

Med tvillinger hadde ikke jeg satset på bare egeninnsats - du bør absolutt ha behandling også. 

Jeg hadde ingen behandling i svangerskapet, og det har straffet seg hardt for min del. Både ved at jeg bare fikk mer smerter, men også at jeg er plaget flere år etterpå. Jeg tror behandling og treningsfokus ville hjulpet meg mye på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å få det så tidlig? Når fikk du det? Har fått time hos fastlegen til uken for å ta en titt.

Klarte du å jobbe etter du fikk bekkenløsning? Har en aktiv jobb så går en del. Vil helst ikke sykemelde meg riktig ennå. 

Blir det verre og verre med tiden? 

Takk for tips. Jeg tar ofte lange å raske steg så jeg bør kanskje trippe litt mer 😆 ts

Anonymkode: 95df7...918

Jeg er gravid med tredje nå, og har hatt bekkenløsning hvert svangerskap! Tidligst fikk jeg allerede i uke 7.... 

For min del ble det bare verre og verre ja... Jeg gikk til fysio i første svangerskap, uten at jeg følte det hadde en stor effekt. Bekkensmertene forsvant etter fødsel, med den første umiddelbart og den andre etter et par uker!

Jeg holdt meg i jobb en stund, deretter fikk jeg tilrettelegging og ble delvis sykemeldt og tilslutt 100 % sykemeldt.. Til slutt kan du ha vondt uansett hva du gjør; sitter/ligger/står/går. 

Jeg investerte i bbhugme-pute, det avlastet bekkenet litt om natten 😊

Anonymkode: 8378d...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid med tredje nå, og har hatt bekkenløsning hvert svangerskap! Tidligst fikk jeg allerede i uke 7.... 

For min del ble det bare verre og verre ja... Jeg gikk til fysio i første svangerskap, uten at jeg følte det hadde en stor effekt. Bekkensmertene forsvant etter fødsel, med den første umiddelbart og den andre etter et par uker!

Jeg holdt meg i jobb en stund, deretter fikk jeg tilrettelegging og ble delvis sykemeldt og tilslutt 100 % sykemeldt.. Til slutt kan du ha vondt uansett hva du gjør; sitter/ligger/står/går. 

Jeg investerte i bbhugme-pute, det avlastet bekkenet litt om natten 😊

Anonymkode: 8378d...134

Har akkurat bestilt en bbhugme pute så gleder meg til å få den :) 

Uke 7 er tidlig 😕 Da bør jeg kanskje bare være glad for at jeg fikk det såpass «sent» med tvillinger. 

Hmm ser noen har effekt av fysio å andre ikke. Kanskje jeg skal prøve å se for det er absolutt ikke behagelig nå. Og om det bare blir verre blir det tungt. ts

Anonymkode: 95df7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fnugg skrev:

Jeg fikk det såpass tidlig med enling, og sliter fortsatt ganske kraftig med det 5 år etter fødsel.

»Bekkenløsning» er jo egentlig en litt generell betegnelse - når jeg har det sånn så er det nerve i klem/piriformis som er problemet. Og hovedårsaken er svak muskulatur i bekken (og dertil hofteleddsbøyer/piriformis og blablabla )som følge av bekkenløsning/graviditet.

Om du bor i Oslo kan jeg varmt anbefale Bekken og Barn - eventuelt andre som spesialiserer seg på bekkenutfordringer der du bor. Naprapat og annet har hjulpet med med smertelindring, men ikke med selve bekkenet og styrking av det.

Med tvillinger hadde ikke jeg satset på bare egeninnsats - du bør absolutt ha behandling også. 

Jeg hadde ingen behandling i svangerskapet, og det har straffet seg hardt for min del. Både ved at jeg bare fikk mer smerter, men også at jeg er plaget flere år etterpå. Jeg tror behandling og treningsfokus ville hjulpet meg mye på sikt. 

Jeg skal sjekke ut bekken å barn :) Jo tidligere jeg behandler jo bedre kanskje. Får se hva legen min sier i første omgang. 

Det som er så rart er at det kun er på høyre side men det er kanskje normalt. ts

Anonymkode: 95df7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du bør sykmeldes fra uke 22 når du går med tvillinger, i og med at du har en aktiv jobb. Det er IKKE det samme å gå med to i magen! 

Kanskje du faktisk bør roe ned allerede nå siden kroppen allerede sier ifra.

Anonymkode: 3a4bc...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at du bør sykmeldes fra uke 22 når du går med tvillinger, i og med at du har en aktiv jobb. Det er IKKE det samme å gå med to i magen! 

Kanskje du faktisk bør roe ned allerede nå siden kroppen allerede sier ifra.

Anonymkode: 3a4bc...dc8

Skal høre med fastlegen hva han tenker. Er glad i å være aktiv og liker jobben min. Aner ikke hva jeg skal gjøre hjemme allerede i uke 22.

Men om det fortsetter slik som dette går det ikke uansett 😕 

Har veldig vondt i rygg å kropp samt bekken nå som jobbdagen er over. ts

Anonymkode: 95df7...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal sjekke ut bekken å barn :) Jo tidligere jeg behandler jo bedre kanskje. Får se hva legen min sier i første omgang. 

Det som er så rart er at det kun er på høyre side men det er kanskje normalt. ts

Anonymkode: 95df7...918

Jeg har det også kun i den ene siden :)

Du får ikke henvisning til Bekken og barn da, det er privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...