Gå til innhold

Bærekraftig jul! Dine beste tips til julegaver?


Gjest Sweet Ingrid

Anbefalte innlegg

i fjor hadde jeg stor suksess med å kjøpe gaver til ungene på finn.no. Folk selger jo ting som er nesten ubrukte der. Lego til den ene og en elektronisk dubbeditt til den andre.

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎20‎.‎08‎.‎2019 den 12.14, Sweet Ingrid skrev:

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

jeg forstår hva du mener, og er enig i at det riktig å se på hva den andre vil oppfatte som "samme" verdi. Det er jo ikke så lett alltid, men hvis summen dere er vant til er 400 kroner som du tar som eksempel, så tenker jeg at løsningen ikke er ETT glass med hjemmelaget syltetøy, men at du bygger ut pakken litt, f.eks:

- gi et fenalår - det koster jo litt, hvis poenget er å matche det du får i pris, men er en bærekraftig gave
- ikke ett glass sylteøy, men flere. Flere forskjellige smaker kanskje? F.eks fikenmarmelade, chilimarmelade og honning med valnøtter som et tema (ostetilbehør)
- syltetøyglasset som del av en matkurv - f.eks ett glass hjemmelaget fikenmarmelade i en fin kurv med oster som passer til.

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes opplevelser er det beste å gi: gavekort på kino, manikyr, restaurant, teater eller noe man vet at mottageren interesserer seg for.

Eller vin/champagne. Eller konfekt.

Mat sånn ellers fungerer bedre i teorien enn i praksis etter min erfaring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg latt være å gi gaver. En gir rett og slett ikke brukte ting i gave til folk.

Anonymkode: 45b87...68e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.8.2019 den 12.14, Sweet Ingrid skrev:

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

Min løsning er rett og slett å løsrive meg fra den tankegangen om at man alltid må gi hverandre noe til samme pengeverdi, som jeg uansett oppfatter som noe av problemet bak miljøkrisa; at man alltid skal matche hverandres eiendeler, som dermed skaper et evig forbruksjag etter ting man egentlig ikke trenger.

Om du gir meg noe til 400, og jeg gir deg et par strikkede sokker eller en miljøvennlig termokopp til 150, så står jeg for det valget uten å bli flau. Jeg synes det er bra om julegaver både er miljøvennlige og rimelige, og forventer ikke noe annet tilbake heller. Da kan du velge å fortsette å gi meg gave til 400 neste år (ditt valg), eller du kan legge deg på mitt lavere nivå. Å være miljøvennlig - eller å være økonomisk fornuftig, for den del - handler til syvende og sist om å stå ved sitt standpunkt og ikke la seg rikke av sosialt press eller skamfølelse. Så får andre reagere som de vil.

Anonymkode: 5f62c...cc7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg latt være å gi gaver. En gir rett og slett ikke brukte ting i gave til folk.

Anonymkode: 45b87...68e

Nåvel, det er en sannhet med store modifikasjon.

Jeg hadde ikke akkurat blitt skuffet og lei meg om en brukt lampe som denne hadde være min eneste julegave i år: 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155901890

Anonymkode: f795d...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Vi gir ikke julegaver, da vi setter kjærlighet høyere en fysiske gjenstander. Men gleder meg til mors middag og fars tørre vitser😉

ikke lenge igjen😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Det eneste som står på ønskelisten min er gavekort. Alltid. Om det er hjemmelagd gavekort på en opplevelse eller gulvvask, eller om det er gavekort på en butikk eller nettbutikk spiller ingen rolle. Gavekort er det beste som finnes, da vet du at mottaker får noe de virkelig vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et tips er å handle lokalt. Støtte lokale bedrifter slik at man holder liv i samfunnet der man bor. Produktene er gjerne laget lokalt, eller i Norge. Her jeg bor er det flere produsenter av ulike typer mat og drikke, som også er forbruksvare. Vi har også en julemesse hvor lokale folk selger ting de har laget. Mye fint og med god kvalitet. Og vi har en dame her som har startet med thaimasasje, som selger gavekort. 

Vi holder folk i arbeid (lokalt, som vil si mindre pendling/drivstofforbruk), vi spiser og drikker av produkter som er økologiske, vi handler kvalitetsklær som varer lengre. 

Anonymkode: 3ef1d...d88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev:

*rekke opp hånden*

Jeg har en søster som gir meg hjemmestrikka raggsokker, og de går rett til fretex.. selv om hun er flink til å strikke. 

Anonymkode: b68b6...2b6

Hvorfor det? Utakknemlig 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir gave kun til mine barn og det ene tante barnet jeg har. Vi har blitt enige i familien, om å bare gi gaver til barna. 

Anonymkode: 25210...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en tradisjonell familie og elsker pakker. Særlig til barna kommer det mye tull. Tips til vår type familie må være å faktisk kjøpe noe vi ønsker oss. Da blir det brukt og satt pris på. Noen ganger har vi fått gaver som har vært kreative som har virkelig vært populære. Barna har fått ymse gavekort. Kino, restaurant (faktisk veldig populært selv om de var i småskolen), blad og opplevelser. Til voksne kan vin, spennende hudpleie (det finnes gode alternativer som er snill med miljøet?), raggsokker, gavekort på opplevelser og slikt være populært. I år har jeg tenkt å gi ost til venninnene mine (må informere om å åpne der og da, eller ha pakken i kjøleskapet). Prisvinnende ost som er vanskelig å få tak i, men som jeg har funnet i en butikk jeg kjører forbi når jeg er på reise. Slike gaver kan gis med hjemmelaget produkter, som sulter eller knekkebrød. Til foreldre/svigers kan bilder av barna være populært. Til ungdom er det sikkert vanskelige, om de spiller f.eks Playstation kan jo digitale penger være alternativ. Nødvendig utstyr kan man kanskje kjøpe eller spleise på. Sportsutstyr, sko og klær. Jeg tenker at det ikke er miljøfiendtlig om det blir brukt og elsket. Til jålejenter kan gavekort til hudpleie, sminke kurs, massasje og fargeanalyse være populært. Helt ærlig så har folk flest så mye ting at det blir stadig vanskeligere å kjøpe gaver. 

Anonymkode: 61f50...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager de fleste gavene selv. Plukker bær på høsten som blir til syltetøy og saft, lager konfekt, karameller og brente mandler. Jeg lager ofte en kurv med litt forskjellig godt i, der jeg også kjøper en god kaffe og en flaske vin. Jeg begynte å lage konfekt og denslags da jeg var student og ikke hadde så god råd, første julen jeg kjøpte gaver til folk ble det jeg pleide å gi etterlyst, så jeg gikk tilbake til det. 

Selv vil jeg helst ikke ha gaver om jeg ikke ønsker meg noe, jeg ønsker ikke å fylle opp huset med ting jeg ikke trenger eller bruker. Tok litt tid for familien å forstå. Jeg har sagt at dersom de absolutt vil gi meg noe, så blir jeg glad for et bidrag til en veldedig organisasjon. 

Anonymkode: 26480...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en tradisjonell familie og elsker pakker. Særlig til barna kommer det mye tull. Tips til vår type familie må være å faktisk kjøpe noe vi ønsker oss. Da blir det brukt og satt pris på. Noen ganger har vi fått gaver som har vært kreative som har virkelig vært populære. Barna har fått ymse gavekort. Kino, restaurant (faktisk veldig populært selv om de var i småskolen), blad og opplevelser. Til voksne kan vin, spennende hudpleie (det finnes gode alternativer som er snill med miljøet?), raggsokker, gavekort på opplevelser og slikt være populært. I år har jeg tenkt å gi ost til venninnene mine (må informere om å åpne der og da, eller ha pakken i kjøleskapet). Prisvinnende ost som er vanskelig å få tak i, men som jeg har funnet i en butikk jeg kjører forbi når jeg er på reise. Slike gaver kan gis med hjemmelaget produkter, som sulter eller knekkebrød. Til foreldre/svigers kan bilder av barna være populært. Til ungdom er det sikkert vanskelige, om de spiller f.eks Playstation kan jo digitale penger være alternativ. Nødvendig utstyr kan man kanskje kjøpe eller spleise på. Sportsutstyr, sko og klær. Jeg tenker at det ikke er miljøfiendtlig om det blir brukt og elsket. Til jålejenter kan gavekort til hudpleie, sminke kurs, massasje og fargeanalyse være populært. Helt ærlig så har folk flest så mye ting at det blir stadig vanskeligere å kjøpe gaver. 

Anonymkode: 61f50...579

jeg synes nesten det er enklere å kjøpe brukt til barn og ungdom, enn til voksne. I fjor kjøpte jeg gaver til begge mine på finn.no - lego til den ene og en elektronisk dings til den andre. Den dingsen var brukt 1 gang og hadde originalpakken med, så barnet vet fremdeles ikke at den var brukt. 

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ungene til å lage masse "fine" julegaver av rusk og rask du har liggende hjemme. Ingen som tør å si annet enn at "Åhh, så fint, tusen takk!"

Anonymkode: c1848...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes nesten det er enklere å kjøpe brukt til barn og ungdom, enn til voksne. I fjor kjøpte jeg gaver til begge mine på finn.no - lego til den ene og en elektronisk dings til den andre. Den dingsen var brukt 1 gang og hadde originalpakken med, så barnet vet fremdeles ikke at den var brukt. 

Anonymkode: a0cc4...ffb

Der er vi enig. Skiutstyr, spillkonsoller har blitt gitt som gave. Ene skal få en brukt mobil i gave. Eneste jeg kan tenke på av gjenbruk til voksne er om folk samler på noe. Men treffer man er det gjerne veldig populært. Jeg leter etter deler til et servise fra 70 tallet og hadde noen kommet med noe fra det hadde jeg blitt lykkelig. Samme med min mor. Skulle jeg handle brukt til mannen tenker jeg f.eks truger. 

Anonymkode: 61f50...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk vi en liten flaske med hjemmelaget kreklinglikør, ikke så utrolig fancy men fy så koselig ☺️ Avsluttet en fin kveld med en liten shot som smakte skikkelig godt. 

Anonymkode: 497d8...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...