Gå til innhold

Bærekraftig jul! Dine beste tips til julegaver?


Gjest Sweet Ingrid

Anbefalte innlegg

På 20.8.2019 den 12.14, Sweet Ingrid skrev:

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

Spør om det er noe de ønsker seg, om de ikke kommer på noe så kan du gi en gavepose med bruksting som er lokalprodusert som du vet de bruker i løpet av ett år. 

Spekemat, flatbrød, pesto e.l ...

Vin, ost, sylte, kjeks...

Kaffe, te, sjokolade, lys....

En kan selv ønske seg kort på gaver gitt til andre i u-land som geit, vaksiner, skolegang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er vi enig. Skiutstyr, spillkonsoller har blitt gitt som gave. Ene skal få en brukt mobil i gave. Eneste jeg kan tenke på av gjenbruk til voksne er om folk samler på noe. Men treffer man er det gjerne veldig populært. Jeg leter etter deler til et servise fra 70 tallet og hadde noen kommet med noe fra det hadde jeg blitt lykkelig. Samme med min mor. Skulle jeg handle brukt til mannen tenker jeg f.eks truger. 

Anonymkode: 61f50...579

spillkonsoll, ja. Det er jo i utganspunktet en veldig bra ting å kjøpe brukt, så det ville vi kjøpe brukt til bursdagsgave i år. Men de fleste vi fant på finn.no var altfor høyt priset i forhold til en ny. Rett og slett en dårlig deal. Det kan være et problem på finn.no i enkelte kategorier. Så der endte vi dessverre med å kjøpe nytt. Men vi skal passe på å selge den videre etter hvert, så den får et nytt liv hos noen andre. Til en pris som gir den nye eieren en god deal!

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

spillkonsoll, ja. Det er jo i utganspunktet en veldig bra ting å kjøpe brukt, så det ville vi kjøpe brukt til bursdagsgave i år. Men de fleste vi fant på finn.no var altfor høyt priset i forhold til en ny. Rett og slett en dårlig deal. Det kan være et problem på finn.no i enkelte kategorier. Så der endte vi dessverre med å kjøpe nytt. Men vi skal passe på å selge den videre etter hvert, så den får et nytt liv hos noen andre. Til en pris som gir den nye eieren en god deal!

Anonymkode: a0cc4...ffb

Lite tips, jeg har lagt ut annonse på Facebook lokale kjøpe og selge sider om jeg ikke har funnet noe på finn.no. Jeg har hatt god erfaring med det. Ofte har folk ting liggende ubrukt, men tar seg ikke bryderiet med å selge på finn. Jeg har opplevd ymse som selger på finn og det er sjeldnere jeg gidder nå. Useriøse, masete kunder som krever mer tid enn de er verd. 

Anonymkode: 61f50...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev:

*rekke opp hånden*

Jeg har en søster som gir meg hjemmestrikka raggsokker, og de går rett til fretex.. selv om hun er flink til å strikke. 

Anonymkode: b68b6...2b6

Da kan du si til henne at du har ikke rukket å slite ut parret fra i fjor, men har hørt en del skryte av hjemmestrikkede kjøkkenkluter.

Så får du noe som er nyttig og brukbart i stedet for raggsokker som du ikke bruker.

Eller så kan det hende du får noe helt annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 12.14, Sweet Ingrid skrev:

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

Jeg ville sagt at jeg herved melder meg ut av den uskrevne avtalen fordi den er i strid med ditt levesett og dine verdier. Ingen kan bestemme dette på dine vegne. Om du gir ut ifra dine verdier og din økonomi, og de fortsetter i gi deg gaver til verdi av 400 kr, så er det deres eget valg, og da kan de ikke bli sure, altså. Vel, de kan jo selvsagt bli sure, men det ville jo være grunnløst og fryktelig barnslig. Og helt klart ikke ditt problem.

I vår familie gir vi kun gaver til barn under konfirmasjonsalder. Før det hadde vi en avtalt maksgrense på hva det var greit å bruke på gaver, slik at vi unngikk å opparbeide press mtp verdi. Grensen var 200 kr, men man kunne selvsagt da gi for en femtilapp også. «Gi etter evne» var vi enige om.

Vi får julegaver av barna våre (voksne), og mannen min og jeg gir til hverandre. Selv liker jeg å få gavekort, sånn at jeg kan kjøpe meg noe jeg virkelig trenger. Kino- teater- eller konsertbilletter. Julekaffe. Krydder. God te. Sjokolade. Hjemmestrikkede sokker. Bøker.

Anonymkode: f19d6...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite tips, jeg har lagt ut annonse på Facebook lokale kjøpe og selge sider om jeg ikke har funnet noe på finn.no. Jeg har hatt god erfaring med det. Ofte har folk ting liggende ubrukt, men tar seg ikke bryderiet med å selge på finn. Jeg har opplevd ymse som selger på finn og det er sjeldnere jeg gidder nå. Useriøse, masete kunder som krever mer tid enn de er verd. 

Anonymkode: 61f50...579

jeg har overveiende gode erfaringer med finn, bortsett altså fra at noen har et lite realistisk forhold til hva de kan kreve i pris. De skjønner ikke at de må prise tingen i forhold til hva en lik ting koster ny akkkurat nå, og ikke hva de selv ga for den.

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har overveiende gode erfaringer med finn, bortsett altså fra at noen har et lite realistisk forhold til hva de kan kreve i pris. De skjønner ikke at de må prise tingen i forhold til hva en lik ting koster ny akkkurat nå, og ikke hva de selv ga for den.

Anonymkode: a0cc4...ffb

Jeg har opplevd at noen har ville kjøpe deler av barnevogn og at de ville jeg skulle betale frakt. Så de ville faktisk jeg skulle ødelegge barnevognen uten å få en krone for det. Eller vi har solgt vare og vet behjelpelig med frakt, så har de spurt om vi kunne bære det opp x antall etasjer. Men ofte gode erfaringer også. Jeg solgte noe ny i eske, og kjøperen var så glad han gråt. Han hadde aldri trodd han skulle ha mulighet til å kjøpe noe han hadde ønsker seg lenge, og iallefall ikke nytt. Nå har jeg annonse kort ute og leverer til gjenbruksbutikk etter dette. Gidder ikke å kaste vekk så mye tid lengre. 

Anonymkode: 61f50...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvis man bruker gaveposer/vinposer så ikke skriv på posen, eller lim på til-fra-lapp, heng heller en i hanken, slik at mottakeren kan bruke gaveposen på nytt. 

*Grå/rød hyssing er fint på gaver, spesielt om man har pakket de inn i gråpapir. 

*Matgaver er flott, feks. spekeskinke, godt flatbrød, tynnkake, gode oster etc. 

*Jeg elsker å få hjemmestrikkede sokker, men ser her at det ikke gjelder alle. 

Anonymkode: ae9b2...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr hjemmestrikk - det MÅ jo ikke være grove raggsokker. Jeg kan på en måte forstå dem som ikke elsker tradisjonelle norske raggsokker. Ingenting sier grå hverdag som et par trauste raggsokker liksom...

Jeg fikk gode tilbakemeldinger da jeg strikket et par lekre strømper med flettemønster i tynn alpakka til en 20-åring. I en farge som 20-åringer liker.

Håndstrikkede luer og skjerf i gode og myke garnkvaliteter, i lekre farger, er etter min mening en luksusgave og stiller i en annen klasse enn raggsokker. Tar bittelitt lenger tid, koster litt mer, men mulighetene er jo uendelige mtp variasjon i tids- og pengebruk. Og så løser det jo det problemet mange er inne på, at de har problemer med å få de hjemmelagede tingene til å passe til nivået som familien bruker på gaver.

Og la lappen følge med så mottakeren skjønner at det er alpakka eller mohair eller silke eller hva man nå velger + vaskeinstruksjoner. Jeg hater å få strikkegaver uten å vite hva materialet er! er det håndvask på 20 grader eller maskinvask på 60 liksom?

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg setter stor pris på, er matgaver som mottakeren er god på, men som jeg ikke pleier å lage selv. Eks jeg blir superglad hvis mamma gir meg en hjemmelaget ribberull til jul, for det er ikke noe jeg får til selv. Eller tantes krumkaker, eller onkels plommesyltetøy.

Anonymkode: a0cc4...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 10.40, Mt3 skrev:

Da kan du si til henne at du har ikke rukket å slite ut parret fra i fjor, men har hørt en del skryte av hjemmestrikkede kjøkkenkluter.

Så får du noe som er nyttig og brukbart i stedet for raggsokker som du ikke bruker.

Eller så kan det hende du får noe helt annet.

Hjemmestrikkede kluter er fantastisk!❤️

Hilsen meg som har 20 par strikkasokker liggende i skuffen fra mormor..😂 Nå har hun heldigvis starta med kluter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg kjenner ett eneste menneske som ikke jubler over å få hjemmestrikkede raggsokker :) 
Kan du strikke eller hekle så har du en uendelig mengde muligheter å velge fra. Ellers er spiselige gaver en annen slager. Bondens Marked (julemarkedet) er supert her jeg bor. Kjøper ofte julegaver der selv :) 

Anonymkode: f795d...40f

Åh, det er så koselig å få 😊 Eller å lage til andre. Hjemmestrikket raggsokker i god kvalitet på kalde dager er digg! 👏🏻😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Matgaver som man vet at blir spist/drukket. Gjerne egenprodusert syltetøy, syltede gresskar o.l. som syltes på glass som er brukt fra før. Be mottakerne om å  levere glasset tilbake til deg når det er tomt, slik at du har til å lage nye gaver i.

Anonymkode: a912a...00c

Fine julegavetips, men ikke be om å få tilbake glassene når de er tomme. Har du gitt noe i gave, så har du gitt det i gave. Du ber ikke om å få det tilbake. Mottakeren har jo kanskje bruk for glassene/boksene også.

Anonymkode: 39aaa...183

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.8.2019 den 13.23, AnonymBruker skrev:

*rekke opp hånden*

Jeg har en søster som gir meg hjemmestrikka raggsokker, og de går rett til fretex.. selv om hun er flink til å strikke. 

Anonymkode: b68b6...2b6

Wow... du kødder? Så utrolig utakknemlig du er. 

Anonymkode: 3363e...37a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow... du kødder? Så utrolig utakknemlig du er. 

Anonymkode: 3363e...37a

hva er poenget med slike dømmende kommentarer? det er jo en ærlig sak å ikke like rakksokker, og et nyttig innspill i en debatt om bærekraftige gaver at ikke alle synes raggsokker er stas å få.

Anonymkode: a0cc4...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow... du kødder? Så utrolig utakknemlig du er. 

Anonymkode: 3363e...37a

Så du mener det er bedre at sokkene blir liggende ubrukt i skapet mitt, i stedet for at jeg gir dem til fretex...? Hvordan er det bærekraftig, mon tro? 

Jeg liker ikke å gå med raggsokker, hvorfor skal jeg da gå med noe jeg synes er ubehagelig fremfor å gi dem til andre som kanskje liker dem? 

Anonymkode: b68b6...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...