Gå til innhold

Bærekraftig jul! Dine beste tips til julegaver?


Gjest Sweet Ingrid

Anbefalte innlegg

Gjest Sweet Ingrid

Det er stadig flere av oss som har begynt å begrense forbruket i hverdagen for å spare planeten. Jeg kjøper så lite som mulig, og trenger jeg noe nytt leter jeg i gjenbruksbutikker eller kjøper noe av kvalitet som skal vare. 

Men julegaver er et dilemma. De fleste har familie som ikke tenker på samme måten, så å avtale å ikke gi gaver feks vil sees på som frekt. Men hva kan man gi i julegave til venner og familie, som ikke skader planeten unødig mye? Og hva kan man ønske seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Sweet Ingrid skrev:

Men hva kan man gi i julegave til venner og familie, som ikke skader planeten unødig mye? Og hva kan man ønske seg selv?

Matgaver som man vet at blir spist/drukket. Gjerne egenprodusert syltetøy, syltede gresskar o.l. som syltes på glass som er brukt fra før. Be mottakerne om å  levere glasset tilbake til deg når det er tomt, slik at du har til å lage nye gaver i.

Anonymkode: a912a...00c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og drikke, veldig gjerne noe du lager selv eller kjøper fra lokale produsenter (dra på julemarked!). Såper, ullsokker osv, igjen hjemmelaget eller fra lokale. Sjekk med mottagerne om det er noe de trenger. 

Jeg elsker gaver som jeg kan bruke. Men vi har blitt enige om å begrense omfanget, det er jeg veldig glad for, av flere grunner. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting man vet de faktisk ønsker seg, og ting man vet de uansett får bruk for. 

Eller penger ;)

 

Anonymkode: b68b6...2b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gråpapir istedet for gavepapir, førstnevnte kan resirkuleres og det kan ikke det andre! Dropp gavebånd, det er unødvendig plast, Du kan fint kjøpe brukte gaver eller gi opplevelser i gave. Hvis noen du kjenner strikker kan du jo ønske deg skjerf, votter osv eller avleggere hvis du liker planter. 😊

Endret av WhiteSwan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billetter til teater, gavekort på cafe og restaurant, spa og liknende synes jeg er fine gaver. Slipper å pakke det inn og man slipper å få ting som bare ligger og støver.

Evt spleise med andre på en ordentlig og gjennomtenkt gave som mottaker ønsker seg som uansett på et senere tidspunkt ville blitt kjøpt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kjenner ett eneste menneske som ikke jubler over å få hjemmestrikkede raggsokker :) 
Kan du strikke eller hekle så har du en uendelig mengde muligheter å velge fra. Ellers er spiselige gaver en annen slager. Bondens Marked (julemarkedet) er supert her jeg bor. Kjøper ofte julegaver der selv :) 

Anonymkode: f795d...40f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kambotcha, tapper det på gamle øl flasker. 

Støper stearinlys, strikker, syr og lager såper. 

Til barna kjøper jeg alltid bøker, noe nytt men også pent brukte. 

Anonymkode: bb4eb...a4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg kjenner ett eneste menneske som ikke jubler over å få hjemmestrikkede raggsokker :) 
Kan du strikke eller hekle så har du en uendelig mengde muligheter å velge fra. Ellers er spiselige gaver en annen slager. Bondens Marked (julemarkedet) er supert her jeg bor. Kjøper ofte julegaver der selv :) 

Anonymkode: f795d...40f

*rekke opp hånden*

Jeg har en søster som gir meg hjemmestrikka raggsokker, og de går rett til fretex.. selv om hun er flink til å strikke. 

Anonymkode: b68b6...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at hjemmelaget = bærekraftig..? 

Jeg bruker aldri stearinlys, det er jo mer bærekraftig å IKKE bruke det.. 

Jeg kjøper kun såper som er svanemerket, uparfymert, og ikke inneholder hormonforstyrrende eller allergifremkallende stoffer. Hjemmelaget såpe, neitakk. 

 

Anonymkode: b68b6...2b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Jeg lager kambotcha, tapper det på gamle øl flasker. 

Støper stearinlys, strikker, syr og lager såper. 

Til barna kjøper jeg alltid bøker, noe nytt men også pent brukte. 

Anonymkode: bb4eb...a4d

Hva er kambotcha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, minister-mio skrev:

Hva er kambotcha?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kombucha

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror folk at hjemmelaget = bærekraftig..? 

Jeg bruker aldri stearinlys, det er jo mer bærekraftig å IKKE bruke det.. 

Jeg kjøper kun såper som er svanemerket, uparfymert, og ikke inneholder hormonforstyrrende eller allergifremkallende stoffer. Hjemmelaget såpe, neitakk. 

 

Anonymkode: b68b6...2b6

Men selvom du ikke bruker stearinlys gjør jo andre det. Jeg lager nye lys av nedbrenye lys, så jeg vil si det er mer bærekraftig enn at testene brennes på søpla. 

Kokosfett olivenolje og lut inneholder nok mindre allergifremkallende stoffer enn den du bruker som er svanemerket. Selv fikk jeg ille reaksjoner av samtlige svanemerkete produkter. Og jeg har aldri reagert på noe noen gang. Svanemerket er ikke nødvendigvis det beste. 

12 timer siden, Sweet Ingrid skrev:

Hva gjør dere med "dilemmaet" at mer tradisjonsbundne familiemedlemmer og venner forventer gave til en viss sum slik som de selv gir? Når de gir deg en gave til for eksempel 400 kr og du gir et syltetøyglass tilbake liksom......? Man må jo lage ganske mye forskjellig før det både koster og ser ut som verdi på 400 kr. Dette hindrer meg også fra å gå i gjenbruksbutikken etter gaver, fordi det meste der er for billig..

Hva tenker du noe som er hjemmestrikket El lignende er verdt da? Om du lager syltetøyet selv har du jo kanskje brukt minst ett døgn av din tid på å produsere det. Er ikke din tid verdifull? Det er ikke nødvendigvis råvarene eller hvordan varen ser ut som gjenspeiler verdien. 

Anonymkode: bb4eb...a4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først er inne på en så teit tanke, er nok det mest bærekraftige å ikke kjøpe noe. Rett og slett slutte helt med gaver.

Anonymkode: 32381...bc2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fint å gi bort gaver som drikkeflaske i stål, bærenett, termokopp, guppybag, bivokspapir osv slik at folk kan bli mer beviste på ting man bruker en gang, slik som drikkeflaske i stål, plastfilm, pappkopp, plastposer osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sweet Ingrid
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kombucha

 

Men selvom du ikke bruker stearinlys gjør jo andre det. Jeg lager nye lys av nedbrenye lys, så jeg vil si det er mer bærekraftig enn at testene brennes på søpla. 

Kokosfett olivenolje og lut inneholder nok mindre allergifremkallende stoffer enn den du bruker som er svanemerket. Selv fikk jeg ille reaksjoner av samtlige svanemerkete produkter. Og jeg har aldri reagert på noe noen gang. Svanemerket er ikke nødvendigvis det beste. 

Hva tenker du noe som er hjemmestrikket El lignende er verdt da? Om du lager syltetøyet selv har du jo kanskje brukt minst ett døgn av din tid på å produsere det. Er ikke din tid verdifull? Det er ikke nødvendigvis råvarene eller hvordan varen ser ut som gjenspeiler verdien. 

Anonymkode: bb4eb...a4d

Det er ikke jeg som tenker sånn, men mange i familien gjør nok det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Tror ikke jeg kjenner ett eneste menneske som ikke jubler over å få hjemmestrikkede raggsokker :) 
Kan du strikke eller hekle så har du en uendelig mengde muligheter å velge fra. Ellers er spiselige gaver en annen slager. Bondens Marked (julemarkedet) er supert her jeg bor. Kjøper ofte julegaver der selv :) 

Anonymkode: f795d...40f

Hater så hardt å få hjemmestrikka votter og sokker og luer. Har enkelte som bare ikke klarer å slutte selv om de aldri ser meg bruke det. Det ender opp i en fretexboks hver gang. 

Anonymkode: a24fa...947

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å få hjemmestrikka sokker! Luer not so much fordi jeg er så stor rundt hodet og alle lager luene for små hver gang. Helt bortkasta garn!

Man kan lage såpemasse, for eks. Finnes såpemasse som er vegansk/mild mot hud og slikt. Så kan du lese deg litt opp på hvordan du kan gjøre de ennå mer spesiell. Kanskje gi de en duft som du vet personen liker.

Vennene mine og jeg pleier å gi hverandre bare sånne "smågaver", som penner og slikt som vi vet vi liker - og "gaven" er mer at vi får tid sammen å hygge oss uten stress. 

Anonymkode: d66c8...8d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...