Gå til innhold

Reduksjonen i tankemangfold og sensur av nyhetsmedier - Resett


Anonym27

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Fylkesfyrsten said:

Det fører neppe til noen større polarisering enn de reaksjonene de møter på meningene sine uansett. Synes du det hadde vært bedre om de fikk en time på NRK til rådighet hver dag?

Folk trenger ikke å eksponeres for ekstremt tankegods på nettsteder som ikke omhandler det. Om man aktivt oppsøker resett, er det ikke det samme som å bli utsatt for propaganda på et nettforum. Hvorfor vil du fasilitere spredning av ekstreme holdninger? Jeg ønsker ikke å bidra til slikt. Det gjør heller ikke egmont. Det er ikke problematisk.

Og ingen - heller ikke jeg - har snakket om å forby resett. De har lovfestet rett til å ytre seg, og det forsvarer jeg. Men de har ingen lovfestet rett til å bruke andres kanalaer til å spre sitt hatbudskap. Hvorfor forstår du ikke det?

Da har du stemplet alt som publiseres på Resett som uønsket tankegods, som ekstremt og som propaganda. Da må du gjøre denne overforenklingen. Utsagnet ditt hviler på premissen om at alt man linker til på resett sine sider er propaganda.

På et tidspunkt, så var det å tro at objekter faller til bakken like raskt, uavhengig av masse, like ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, BareEnBruker said:

Åja. Det er kun sensur om man henrettes? Det fins altså ikke sensur i Norge? Det fins altså ingen konsekvenser for ytringer i Norge?
Hva skjedde med Mohyeldeen Mohammad etter hans første tale på universitetsplassen i 2010? Han ble regelrett utsatt for forfølgelse.

Hvis du ikke leser hva jeg skriver, gidder jeg ikke å svare deg. Du kan få konsekvenser av å ytre deg, men du blir ikke forfulgt, arrestert eller mishandlet. Du har ingen beskyttelse mot negative reaksjoner, og må stå for det du har ytret.

Mohyeldeen Mohammad ble dømt etter norsk lov. Det var ikke noen annen forfølgelse enn det andre lovbrytere blir utsatt for. Han valgte selv å gjøre dette i full offentlighet, og da har man ikke krav på noen beskyttelse mot omtale av rettssak og dom, om det ikke er særlige forhold som taler for det.Mohammad ble dømt etter norsk lov og rettspraksis, for trusler, vold, bruk av falske bilskilter og tyveri. Han ble frifunnet for påstand av motarbeidelse av rettsvesenet. ANken hans mot dommen fra lagretten kommer opp for høyesterett senere i år.

Hvordan kan du mene at Mohammad ikke fikk ivaretatt sin rettssikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Ytringsfrihet gir deg ingen rett til å trakassere andre - og unntaksbestemmelsene er godt definert i lovverket (selv om det kan være noe skjønnsvurderinger innad i de enkelte kategorier). Det er med andre ord ikke noe reelle begrensninger hvis man ikke har behov for å føre en retorikk som forbindes med dystre kapitler i menneskehetens historie.

Det går helt fint an å føre en offentlig debatt uten å kalle folk kakkerlakker eller "jævla neger." Hvor kommer dette behovet fra? Man bør forholde seg saklig, og da er ikke unntaksbestemmelsene problematiske.

Problemet er at lovverket ikke er godt definert, lovverket straffer «hatefulle ytringer» uten videre definisjon av hva dette er. Det blir dermed opp til staten å bestemme hva det er lov å si og hva som er straffbart. Ytringsfrihet er friheten til å si det man vil, om det sårer og krenker deg bør ikke være mitt problem, det er ditt problem. Du sier man bør forholde seg saklig, men hvem bestemmer hva saklig er? Det man ser i for eksempel England er at fakta kan bli forbudt, folk har blitt straffet for rasistiske ytringer ved å presisere at knivvoldsstatistikken ikke drives av hvite, så dette er en slippery slope om ikke alle i landet har like verdier lenger. Norge har kunnet ha en regulert ytringsfrihet når folk var fundamentalt enig, nå mener en stor del av befolkningen at alle som er mot innvandring er dårlige, fæle mennesker som ikke bør bli hørt. 

Her er paragrafen:

§ 185. Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.

 

Altså er krenkende ytringer om islam til muslimer nå muligens straffbart, dette er en skummel trend. 

Her kan du lese et opprop fra en rekke akademikere og andre som avhenger av ytringsfriheten kritisere den nye straffeloven:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BRzx17/Opprop-Rasismeparagrafen-horer-ikke-hjemme-i-et-liberalt-demokrati

Det er på ingen måte klart definert, og om så det var det, hvem skulle hatt myndighet til å definere hva man får si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fylkesfyrsten skrev:

Dette er det dummeste jeg har lest.

Hvilke dissidenter i norge er forsvunnet fra offentligheten uten spor? Hvor mange er i norge fengslet eller henrettet uten lov og dom?

Hvordan kan vi sitte her og diskutere systemkritikere og avvikere hvis de er sensurert bort? Da ville vi jo ikke visst om dem.....

Hvis norge var som kina, hadde denne debatten vært fjernet, og noen av oss hadde sittet i arrest.

Hvor mange kinesiske dissidenter har deltatt i debatter i kinesisk statsfjernsyn og presse?

Det er iallfall noen norske dissidenter som har blitt buret inne på psykiatrisk og medisinert såpass hardt at de har tatt skade av det. Hun ene var vel jurist eller statssekretær eller noe sånt i Gro-tiden og jeg tror hun mente at Eu-opplegget vårt var i strid med grunnloven. Tormod Bakke ble tatt når han jobbet for et opposisjonelt tidsskrift. Mulig det hette "Ikkevold"?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BareEnBruker said:

Da har du stemplet alt som publiseres på Resett som uønsket tankegods, som ekstremt og som propaganda. Da må du gjøre denne overforenklingen. Utsagnet ditt hviler på premissen om at alt man linker til på resett sine sider er propaganda.

På et tidspunkt, så var det å tro at objekter faller til bakken like raskt, uavhengig av masse, like ekstremt.

Det resett skriver er ekstremt. Det er derfor de møter så mye motstand, debatt og problematisering.

Når det gjelder fallende gjenstander, kan du lese om begrepet terminal hastighet og hvordan denne forholder seg til masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Hvis du ikke leser hva jeg skriver, gidder jeg ikke å svare deg. Du kan få konsekvenser av å ytre deg, men du blir ikke forfulgt.

Mohyeldeem Mohammad ble forfulgt etter uttalelsene på universitetsplassen. Norsk presse hadde bokstavelig talt et kamera oppi ræva på ham, snappet bilder fra trær, var som paparazzier i karikerte Hollywood-filmer. Dette etter en uttalelse som ikke var straffbar, før han kom med uttalelser av annen karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fylkesfyrsten skrev:

OK.

Du forstår ikke dine egne definisjoner eller eller implikasjonen av dem. Og stadig endrer du premissene for spørsmålet ditt,og nekter å svare på de spørsmålene jeg stiller deg.

Dette er bare for tåpelig. Redaksjonell frihet og praktiseringen av den er ikke i konflikt med ytringsfriheten, og utøvelsen av sådan har ikke noe med sensur å gjøre. Det er ikke å legge ord i munnen på deg å påpeke at argumentasjonen din impliserer at du mener du skal kunne publisere hva du vil i hvilke medier du vil.

Det er meningsløst å debattere under slike forhold.

Ytringsfriheten overstyrer ikke redaksjonell frihet. Hvorfor er det umulig å forstå?

Man kan spørre seg om KGs redaksjonelle vurderinger er fornuftige eller ikke - men dette er ikke et spørsmål om ytringsfrihet.

Hersketeknikker bør du ta på noen som faller for de.

Jeg anser sensuren som feil, en kan få.eks trekke paralleller til en viss frisør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Det resett skriver er ekstremt. Det er derfor de møter så mye motstand, debatt og problematisering.

Hvordan vet du at det er innholdet i det resett skriver som er utgangspunktet for motstand, og ikke hvem som skriver i kommentarfeltet og hvem som er involvert i resett som er problemet? Alt fra resett sensureres jo her. Kan du stå inne for at alle artikler skrevet på resett er ekstreme, eller som du kaller det, propaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fylkesfyrsten said:

Det fører neppe til noen større polarisering enn de reaksjonene de møter på meningene sine uansett. Synes du det hadde vært bedre om de fikk en time på NRK til rådighet hver dag?

 Folk trenger ikke å eksponeres for ekstremt tankegods på nettsteder som ikke omhandler det. Om man aktivt oppsøker resett, er det ikke det samme som å bli utsatt for propaganda på et nettforum. Hvorfor vil du fasilitere spredning av ekstreme holdninger? Jeg ønsker ikke å bidra til slikt. Det gjør heller ikke egmont. Det er ikke problematisk.

Og ingen - heller ikke jeg - har snakket om å forby resett. De har lovfestet rett til å ytre seg, og det forsvarer jeg. Men de har ingen lovfestet rett til å bruke andres kanalaer til å spre sitt hatbudskap. Hvorfor forstår du ikke det?

Jeg har aldri bedt om at man aktivt promoterer Resett, jeg har sagt at man ikke bør forby dem sånn som KG har gjort eller forby dem sånn som Facebook har gjort mot amerikanere. Hold deg til saken.

Å fjerne Resett fra KG vil ikke hindre ekstremt tankegodt. For det første er det mange her som tar artikler fra Resett og lager et emne uten å linke til Resett. For det andre så er det ikke ulovelig å nevne Resett, så folk vil komme til å høre om dem. Jeg tipper at til og med du har gått inn på Resett og tatt en titt.

Om du ikke ønsker at Norge skal bli som Kina, så finnes det ingen måter å isolere Resett sånn at KG-bruker ikke finner dem. Det eneste du får til med et KG forbud er å radikalisere de som blir påvirket av forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Når det gjelder fallende gjenstander, kan du lese om begrepet terminal hastighet og hvordan denne forholder seg til masse.

Så flink du er. Var det en kommafeil du skulle trekke fram også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, I Grosny said:

Det er iallfall noen norske dissidenter som har blitt buret inne på psykiatrisk og medisinert såpass hardt at de har tatt skade av det. Hun ene var vel jurist eller statssekretær eller noe sånt i Gro-tiden og jeg tror hun mente at Eu-opplegget vårt var i strid med grunnloven. Tormod Bakke ble tatt når han jobbet for et opposisjonelt tidsskrift. Mulig det hette "Ikkevold"?

Hvis du mener å ha sikre bevis for dette, burde du varsle Strasbourg umiddelbart. Tror du virkelig ikke disse sakene har vært gjennomgått offentlig? Tror du at du ville ha visst om dette så konkret hvis det virkelig var snakk om frihetsberøvelse uten lov og dom?

2 minutter siden, BareEnBruker said:

Mohyeldeem Mohammad ble forfulgt etter uttalelsene på universitetsplassen. Norsk presse hadde bokstavelig talt et kamera oppi ræva på ham, snappet bilder fra trær, var som paparazzier i karikerte Hollywood-filmer. Dette etter en uttalelse som ikke var straffbar, før han kom med uttalelser av annen karakter.

Det er ikke så veldig merkelig at man pådrar seg en del oppmerksomhet når man nærmest lover et terrorangrep i størrelsesorden 11. september. I perioden publiserte han også gjentatte ytringer der han forsvarte ekstreme holdninger som omhandlet bl. a. steining av homofile. Til og med en del norske muslimer gikk ut og fordømte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fylkesfyrsten skrev:

Det resett skriver er ekstremt. Det er derfor de møter så mye motstand, debatt og problematisering.

Når det gjelder fallende gjenstander, kan du lese om begrepet terminal hastighet og hvordan denne forholder seg til masse.

Måtte en tur innom nettavisen Resett og så ikke noe ekstremt i det redaksjonelle.

Leste rett nok ikke kommentarfeltet men det er jo ikke det du kritiserer slik du har formulert innlegget ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Fylkesfyrsten skrev:

Du er uenig i rettspraksis, og du gir uttrykk for det i offentligheten. Du benytter ytringsfriheten din. 

At du er uenig i rettspraksis gir deg imidlertid ikke rett til å endre den. Men du har som fri borger lov til å utdanne deg til jurist, og søke jobb i høyesterett. Dette "noen" er de som vi konstitusjonelt har satt til å gjøre den jobben, for å sørge for at lover ikke blir tolket vilkårlig etter den enkelte dommers personlige syn.

Hva er poenget ditt? 

Poenget mitt er at man ikke alltid vet hva som defineres som en hatefull ytring og ikke. At man ikke på forhånd kan vite konsekvensene av sine handlinger. Noen kan ytre seg på en måte som andre oppfatter som hatefull selv om vedkommende selv ikke oppfatter det slik.

Sitat

Grensene mellom lovlige og ulovlige ytringer må bli vurdert i hvert enkelt tilfelle. Vi kan derfor ikke beskrive dem generelt her.

https://www.politiet.no/tjenester/tips-politiet/hatefulle-ytringer-pa-internett/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Det er ikke så veldig merkelig at man pådrar seg en del oppmerksomhet når man nærmest lover et terrorangrep i størrelsesorden 11. september. I perioden publiserte han også gjentatte ytringer der han forsvarte ekstreme holdninger som omhandlet bl. a. steining av homofile. Til og med en del norske muslimer gikk ut og fordømte dette.

Det er ikke veldig merkelig, nei. Men nå var det ingen som sa at det var merkelig, kun at dette var forfølgelse, enten du mener det er merkelig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Hersketeknikker bør du ta på noen som faller for de.

Jeg anser sensuren som feil, en kan få.eks trekke paralleller til en viss frisør

Det er ingen sensur. Det er en feilslutning, og en sviktende forståelse, samt utvanning av begrepet sensur.

3 minutter siden, BareEnBruker said:

Hvordan vet du at det er innholdet i det resett skriver som er utgangspunktet for motstand, og ikke hvem som skriver i kommentarfeltet og hvem som er involvert i resett som er problemet? Alt fra resett sensureres jo her. Kan du stå inne for at alle artikler skrevet på resett er ekstreme, eller som du kaller det, propaganda?

Jeg bryr meg ikke om hvem som skriver. Dette er tåpelig.

2 minutter siden, Camlon said:

Jeg har aldri bedt om at man aktivt promoterer Resett, jeg har sagt at man ikke bør forby dem sånn som KG har gjort eller forby dem sånn som Facebook har gjort mot amerikanere. Hold deg til saken.

Å fjerne Resett fra KG vil ikke hindre ekstremt tankegodt. For det første er det mange her som tar artikler fra Resett og lager et emne uten å linke til Resett. For det andre så er det ikke ulovelig å nevne Resett, så folk vil komme til å høre om dem. Jeg tipper at til og med du har gått inn på Resett og tatt en titt.

Om du ikke ønsker at Norge skal bli som Kina, så finnes det ingen måter å isolere Resett sånn at KG-bruker ikke finner dem. Det eneste du får til med et KG forbud er å radikalisere de som blir påvirket av forbudet.

Jeg har da ikke sagt at det er et poeng at man ikke skal finne frem til resett. Jeg sier at jeg ikke forstår hvorfor det er så viktig å overstyre kgs lovfestede rett til å utøve sin redaksjonelle frihet, når denne ikke er i konflikt med noens ytringsfrihet eller andre lovfestede rettigheter. Kg har ikke "forbudt resett." De har sagt at resett er et nettsted de ikke vil assosieres med, og det er fullt lovlig, og krenker ingens rettigheter.

Det er ikke noe poeng i å "isolere" resett. De har rett til å utøve sin ytringsfrihet. Jeg ønsker at de skal få lov til det (selv om jeg gjerne hadde sett at de lot være). Jeg ønsker ikke noe forbud. Men jeg er heller ikke noe poeng i at man skal fasilitere spredningen av budskapet deres. Leser du ikke hva jeg skriver?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Jeg bryr meg ikke om hvem som skriver. Dette er tåpelig.

Men 1), som House M.D sier: everybody lies og 2) det er kanskje ikke du som avgjør hvem som skal og ikke skal få lov til å nevnes på KG?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, BareEnBruker said:

Men 1), som House M.D sier: everybody lies og 2) det er kanskje ikke du som avgjør hvem som skal og ikke skal få lov til å nevnes på KG?

1) Hva fiktive doktorer i amerikanske tv-serier sier, tillegger jeg ingen vekt i debatter.

2) Selvsagt er det ikke jeg som bestemmer hva kg tillater. Jeg påpeker bare at de ikke gjør noe ulovlig, og at de er i sin fulle rett til å definere hva de ikke ønsker å publisere.

Var det vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, BareEnBruker said:

Det er ikke veldig merkelig, nei. Men nå var det ingen som sa at det var merkelig, kun at dette var forfølgelse, enten du mener det er merkelig eller ei.

Alle som stikker seg frem i offentligheten med store kontroversielle uttalelser må regne med at pressen "forfølger" dem. Hvis du virkelig vil ha en slik sak som faktisk er stygg, kan du se på Tore Tønne-saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fylkesfyrsten said:

Selvsagt er det ikke jeg som bestemmer hva kg tillater. Jeg påpeker bare at de ikke gjør noe ulovlig, og at de er i sin fulle rett til å definere hva de ikke ønsker å publisere.

Flott! Ingen innvendiger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...