Gå til innhold

Hvorfor skal ikke-kristne gravlegges på kirkegård egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg er død, har jeg forsvinnende liten makt over hva familien min velger å gjøre.

Jeg har gjort det veldig klart at jeg er organdonor, det er superviktig. Hvis det er viktig for familien min å ha en tradisjonell begravelse, så er det greit for meg. Jeg opplever den jo ikke selv.

Begravelsen er tross alt mer for de sørgende, enn den avdøde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor motstandere av kristendommen absolutt skal gravlegges og ha minnested på en kirkegård. Er ikke det litt hån/utnyttelse av kirken? De tror ikke på et ord av det som kristendommen står for, men gravlegges på kirkens eiendom det skal de. Hvorfor? Det er da ingen menneskerett?  

Ikke misforstå. Det plager meg ikke. Men jeg bare lurer.

 

Anonymkode: cc594...82a

Som ikke-kristen så kan jeg opplyse at det betyr ingenting for meg om hvor jeg blir begravet. Faktisk kan de etterlatte bestemme selv dette da jeg selv anser graven som et sted de kan komme og minnes meg, bra at det passer dem i såfall . Det jeg vil derimot insistere på er at jeg skal være organdonor for å gi noe mening til døden til å begynne med.

Anonymkode: 4a9a1...150

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal faen meg ikke ha noe prest. Du vet det finnes humanistisk gravferd. Og jeg skulle gjerne ha sluppet kristen jord,men nå finnes det ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6b7db...cec

Du trenger ikke å begraves i det hele tatt. Du kan donere kroppen din til vitenskapen. Dermed gjør du nytte etter din død. https://www.ntnu.no/mh/legemedonasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi noe annet valg? Man har vel ikke lov å gravlegges i egen hage ol? 

Man kan vel kremeres, men nå tenker jeg valg i forhold til gravlegging 😅 finnes det noe annet sted enn en kirkegård hvor man har lov til å gravlegge døde mennesker? 

Når jeg er død, betyr det fint lite hvor kroppen min ender opp. Jeg er jo død, så det betyr veldig lite 😅

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du avslører deg som nokså kunnskapsløs, ts. Vi ateister har ikke noe valg: her i Norge er det faktisk ikke lov å gravlegge noen andre steder enn i vigslet jord.

Det kan være mange grunner til at ikke-kristne begraves via kurkren, med prest og salmesang. Det er dessverre fortsatt sånn at mange ikke vet om at det finnes et livssynsnøytralt alternativ til den kristelige seremonien. Mange steder har heller ingen livssynsnøytraIe lokaler som kan brukes til gravferdsseremoni. I noen tilfeller er det sånn at en livssynsnøytral seremoni synes å innebære for mye pes til at de pårørende orker å ta tak i det, eller det kan til og med hende at pårørende bare ikke respekterer avdødes ønske om livssynsnøytral seremoni, og kjører på med «det vanlige», fordi det er enklest.

Anonymkode: 20e73...85b

Noen steder er det gitt dispensasjon fra kirkemøtet om at man kan benytte vigslede lokaler til seremonier som ikke er i kirkens regi. Vi gjennomførte for ikke så lenge siden en livssynsåpen bisettelse i en av de lokale kirkene. Den kirken er relativt ny, så der var det en del av lokalet som ikke var utsmykket med kors o.l. Tidligere, før denne kirken ble bygd, har vi gjennomført liknende bisettelser i en annen kirke i kommunen. 

Anonymkode: 0f30f...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er noen kirkegårder som har egen plass for de som er humanetikere. Altså en plass hvor jorden ikke er vigslet i kristen tro. 

Anonymkode: ee42c...b21

Det er veldig mange som ikke er religiøse som heller ikke er humanetikere. Det er også en form for livssyn som mange av oss ikke hører hjemme under. Ikke bland begrepene ☺️

Anonymkode: df76e...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mange som ikke er religiøse som heller ikke er humanetikere. Det er også en form for livssyn som mange av oss ikke hører hjemme under. Ikke bland begrepene ☺️

Anonymkode: df76e...71c

Dessuten stemmer ikke påstandene til brukeren du siterer. Bare å google det, eller gå rett på https://fritanke.no/vet-du-hvor-ikke-kristne-begraves-nar-de-dor/19.9689

Anonymkode: 20e73...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farfaren min ble gravlagt på Oslo gravlund i 1960 uten at den gravlunden var knyttet til en kirke. Han gikk i kirken også av og til og trodde at Gud fantes, fortalte pappa. Selv ble jeg født 17 år etter hans død. 

plasser å begravepå som  gravlund/kirkegård og begravelse er noe staten bestemmer. Det er ikke lovlig å begrave foreldre i Hagen. Et alternativ er kremasjon. 

 

Hvis jeg dør så skal jeg bli begravd i skogen på naturtomt. Ja, riktig. Jeg bor i Nederland og i Nederland har man noen steder avsatt enkelte plasser i skoger som statlige gravlunder og om ønskelig kan man begraves slik. Men de fleste begraves på vanlig gravlund/kirkegård eller kremert 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...