Gå til innhold

Hvorfor skal ikke-kristne gravlegges på kirkegård egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor motstandere av kristendommen absolutt skal gravlegges og ha minnested på en kirkegård. Er ikke det litt hån/utnyttelse av kirken? De tror ikke på et ord av det som kristendommen står for, men gravlegges på kirkens eiendom det skal de. Hvorfor? Det er da ingen menneskerett?  

Ikke misforstå. Det plager meg ikke. Men jeg bare lurer.

 

Anonymkode: cc594...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvorfor motstandere av kristendommen absolutt skal gravlegges og ha minnested på en kirkegård. Er ikke det litt hån/utnyttelse av kirken? De tror ikke på et ord av det som kristendommen står for, men gravlegges på kirkens eiendom det skal de. Hvorfor? Det er da ingen menneskerett?  

Ikke misforstå. Det plager meg ikke. Men jeg bare lurer.

 

Anonymkode: cc594...82a

Det er vel mer at det er der vi tillater at de skal gravlegges 

Anonymkode: d7ecc...77d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mer at det er der vi tillater at de skal gravlegges 

Anonymkode: d7ecc...77d

Men det forklarer ikke den kristne seremonien i kirken før selve grevleggingen. Hvorfor prest involveres, kristne salmer synges osv, selv om vedkommende overhode ikke trodde på Gud. 

Rart det ikke eksisterer noe alternativt gravsted for ateister egentlig. De skal jo tilrettelegge for alt mulig annet her til lands. Hvorfor tvinge dem ned i kristen jord når de egentlig ikke vil ha noe med den religionen å gjøre.

Anonymkode: cc594...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det forklarer ikke den kristne seremonien i kirken før selve grevleggingen. Hvorfor prest involveres, kristne salmer synges osv, selv om vedkommende overhode ikke trodde på Gud. 

Rart det ikke eksisterer noe alternativt gravsted for ateister egentlig. De skal jo tilrettelegge for alt mulig annet her til lands. Hvorfor tvinge dem ned i kristen jord når de egentlig ikke vil ha noe med den religionen å gjøre.

Anonymkode: cc594...82a

Jeg skal faen meg ikke ha noe prest. Du vet det finnes humanistisk gravferd. Og jeg skulle gjerne ha sluppet kristen jord,men nå finnes det ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6b7db...cec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal faen meg ikke ha noe prest. Du vet det finnes humanistisk gravferd. Og jeg skulle gjerne ha sluppet kristen jord,men nå finnes det ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6b7db...cec

Det er noen kirkegårder som har egen plass for de som er humanetikere. Altså en plass hvor jorden ikke er vigslet i kristen tro. 

Anonymkode: ee42c...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen kirkegårder som har egen plass for de som er humanetikere. Altså en plass hvor jorden ikke er vigslet i kristen tro. 

Anonymkode: ee42c...b21

Supert, får håpe flere steder får det etterhvert 🙂

Anonymkode: ab3f7...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke er troende har jeg vanskelig for å tro at man ønsker å ligge i hellig jord... Der i mot om jorden ikke  er vigslet så kan jeg på en måte forstå det. 

 

Min søster sa hun ikke ville ligge der uansett. Hun ville omdannes til en diamant... hmmm,m

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ende opp der men vi har ikke stort å velge mellom..

Anonymkode: 449c8...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GjestSiden2006 skrev:

Om man ikke er troende har jeg vanskelig for å tro at man ønsker å ligge i hellig jord...

Jeg er ikke troende og kunne vanskelig brydd meg mindre om hva slags jord jeg lå i.  Eneste måten jeg kunne brydd meg mindre var om jeg var død. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen kirkegårder som har egen plass for de som er humanetikere. Altså en plass hvor jorden ikke er vigslet i kristen tro. 

Anonymkode: ee42c...b21

Det stemmer,men det finnes ikke mange av de.

Anonymkode: 6b7db...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi har jo ikke noe valg. Vi kan ikke gravlegges hvor som helst. Siden jeg er ateist så tror jeg jo ikke at vigslet jord er noe mer hellig enn annen jord, så akkurat det gjør meg ingenting. Å ha en prest derimot, er helt uaktuelt. Men jeg er enig i at det skulle vært flere alternativer. 

Anonymkode: ea7e8...339

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal faen meg ikke ha noe prest. Du vet det finnes humanistisk gravferd. Og jeg skulle gjerne ha sluppet kristen jord,men nå finnes det ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6b7db...cec

Man kan vel søke om tillatelse til å få spre asken, hvis det kan være et alternativ. Hvor lett det er å få tillatelse til det er jeg dog usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke kirkegård lengre. Loven ble endret i 2012, nå heter det gravplass eller gravlund. Les deg opp på gravferdsloven så blir du litt klokere.

Jord er forøvrig ikke kristen. Jord er jord og har ikke noe livssyn/religion.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der de gravleger folk som ikke ønsker å ligge på kirkegård kan gravlegges på en minneslund. 

Anonymkode: 892e4...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjetil E skrev:

Man kan vel søke om tillatelse til å få spre asken, hvis det kan være et alternativ. Hvor lett det er å få tillatelse til det er jeg dog usikker på.

Gravferdslova § 20 andre avsnitt: "Fylkesmannen kan etter søknad fra person som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som skal sørge for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, som ikke-troende, er det helt likegyldig hvor jeg gravlegges, da "vigslet jord" ikke betyr noe mer enn utmark. Men av praktiske årsaker, for mine pårørende, er det fint å kunne ha et normalt sted å gå til. Hvis de ønsker det. Hvis de ønsker å gjøre meg om til en diamant er det skikkelig kult 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du avslører deg som nokså kunnskapsløs, ts. Vi ateister har ikke noe valg: her i Norge er det faktisk ikke lov å gravlegge noen andre steder enn i vigslet jord.

Det kan være mange grunner til at ikke-kristne begraves via kurkren, med prest og salmesang. Det er dessverre fortsatt sånn at mange ikke vet om at det finnes et livssynsnøytralt alternativ til den kristelige seremonien. Mange steder har heller ingen livssynsnøytraIe lokaler som kan brukes til gravferdsseremoni. I noen tilfeller er det sånn at en livssynsnøytral seremoni synes å innebære for mye pes til at de pårørende orker å ta tak i det, eller det kan til og med hende at pårørende bare ikke respekterer avdødes ønske om livssynsnøytral seremoni, og kjører på med «det vanlige», fordi det er enklest.

Anonymkode: 20e73...85b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal faen meg ikke ha noe prest. Du vet det finnes humanistisk gravferd. Og jeg skulle gjerne ha sluppet kristen jord,men nå finnes det ikke noe alternativ.

Anonymkode: 6b7db...cec

 

2 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Kroppen min kan gjerne bli dumpa i sump. Jeg skal ikke gravlegges på en kristen plass. Ikke faen! 

Hjelpes 😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det forklarer ikke den kristne seremonien i kirken før selve grevleggingen. Hvorfor prest involveres, kristne salmer synges osv, selv om vedkommende overhode ikke trodde på Gud. 

Rart det ikke eksisterer noe alternativt gravsted for ateister egentlig. De skal jo tilrettelegge for alt mulig annet her til lands. Hvorfor tvinge dem ned i kristen jord når de egentlig ikke vil ha noe med den religionen å gjøre.

Anonymkode: cc594...82a

Det er fullt mulig å ha en gravferdsseremoni helt blottet for religiøst innhold for de som ønsker det. Det er også sånn at mange føler det trygt med og finner trøst i en kristen seremoni fordi det er det de er vant til, selv om de ikke er troende. Og det er helt OK. 

Anonymkode: c6aa5...adb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...