Gå til innhold

Disney får kritikk for norsk «Løvenes konge»-versjon - kun hvite dubbere


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

Bør kun folk med røtte fra Afrika få lov til å dubbe løver?

https://www.vg.no/rampelys/i/6jy22o/disney-faar-kritikk-for-norsk-loevenes-konge-versjon-jeg-blir-irritert

I den originale versjonen har nesten alle skuespillerne røtter til Afrika. I et innlegg på Facebook blir dette kraftig kritisert av Kaja Sannerud Andersen.

– Den norske utgaven kjører nesten uten unntak «The Whitest Cast Alive», står det i innlegget.

– Du mister en dimensjon med filmen som du kunne hatt. Man kunne brukt skuespillere som kunne vært med på ramme inn settingen på en annen måte. Jeg vil ikke si noe stygt om den norske casten, jeg har blitt fortalt at den er bra. Men når det er et gjennomgående problem at det ikke er multikulturelle dubbere, så kunne man i alle fall brukt denne anledningen til å gjøre noe med det, sier hun.

 

Endret av vi har alle vårt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Det finnes ingen grense, på hva folk blir krenket for...:murvegg:

Forresten er det ikke rasistisk å være så opphengt i hudfarge, 🤔

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Jeg reagerte litt på denne jeg: 

Sitat

Til VG forteller hun at det har vært en generell irritasjon at flerkulturelle karakterer åpenbart ikke har flerkulturelle stemmer. Da hun sjekket rollebesetningen til «Løvenes konge» ble det for henne veldig påfallende.

Hva mener hun med dette? Flerkulturelle karakterer? Er de ikke dyr fra Afrika da? Har de flere kulturer bare fordi de er fra Afrika? Eller er all annen bakgrunn enn norsk flerkulturell?

Dette er så dumt atte jeg vet ikke hva jeg skal si engang. Karakterene skal ikke snakke med aksent, de skal snakke norsk. Poenget er at barn og andre som ikke snakker engelsk skal skjønne hva de sier. Den eneste som skal snakke med utenlandsk aksent er Rafiki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare stemmer så det bryr jeg meg ikke om så lenge de passer i stemmen. Er ikke slik at dette er en spilt in film så ja. Dont care.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kritikken ha vært ment som en spøk, og så har VG gått på limpinnen? :)

Hva blir det neste? Ny film om Tornerose, og store oppslag dersom stemmen til Tornerose _ikke_ blir lest inn av en kvinne med narkolepsi? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da burde den personen forstå når noen reagerte på at Ariel blir spilt av en svart skuespiller. Ariel har opphav fra Danmark, og da er det naturlig at det er etniske dansker, eller den rasen som er identisk med de etniske dansker, spiller hovedrollen.

Han sier videre, at folk krever autentisitet. Hvorfor skal denne autentisiteten bare gjelde andre veien da?!

Når ikke vi får ha våre rollekarakterer i fred, hva betyr vel autentisitet lenger da?! INGENTING.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er så herlig latterlig at det er vanskelig å finne ord. Parallelt med at en spør "når er vi norske nok" klager en på at folk som er for norske får spille i animasjonsfilmer, der en uansett ikke ser hudfargen til skuespillerne. 

Antirasisme handlet før om at hudfarge ikke var viktig. Antirasisme handler i dag om at hudfarge er kjempeviktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, vi har alle vårt skrev:

Bør kun folk med røtte fra Afrika få lov til å dubbe løver?

https://www.vg.no/rampelys/i/6jy22o/disney-faar-kritikk-for-norsk-loevenes-konge-versjon-jeg-blir-irritert

I den originale versjonen har nesten alle skuespillerne røtter til Afrika. I et innlegg på Facebook blir dette kraftig kritisert av Kaja Sannerud Andersen.

– Den norske utgaven kjører nesten uten unntak «The Whitest Cast Alive», står det i innlegget.

– Du mister en dimensjon med filmen som du kunne hatt. Man kunne brukt skuespillere som kunne vært med på ramme inn settingen på en annen måte. Jeg vil ikke si noe stygt om den norske casten, jeg har blitt fortalt at den er bra. Men når det er et gjennomgående problem at det ikke er multikulturelle dubbere, så kunne man i alle fall brukt denne anledningen til å gjøre noe med det, sier hun.

 

Jeg leste om saken, og jeg begriper virkelig ikke greie. På hvilken måte har f.eks Beyonce en relevant tilknytning til Afrika foruten hudfargen? Om det absolutt var viktig å spille på en slik link, ville det ikke da være mer hensiktsmessig å bruke afrikanske dubbere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er dubbing.. Man ser jo ikke personen som snakker, hvordan kan man høre om han eller hun er svart eller hvit eller gul for den saks skyld..? Samtidig er det jo et manus man skal følge. Skjønner virkelig ikke at dette er et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noe så idiotisk tåpelig. Hvem bryr seg om stemmene i filmen kommer fra en etnisk norsk enn en innvandret afrikaner?

Så lenge personen snakker forståelig norsk og barna forstår så er det heit greit.

Hvor er krenkekrakken? Jaja, samma det, krakken er vel overbefolket for lengst 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
3 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Kan kritikken ha vært ment som en spøk, og så har VG gått på limpinnen? :)

 

Mulig, men det er vel uansett VG som prøver å melke en ikke-sak. En tilfeldig dame skriver et innlegg på sin Facebookside om hvem hun synes burde vært de norske stemmeskuspillerne i en film. Det å finne folk på internett med "kontroversielle" meninger er jo bare en svært lettvint måte å lage nyheter på når man inne har noe å skrive om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva som skjer når hipstere får maktposisjon. Skulle heller valgt edgelords eller normale folk :P . De generelt kan finne objektive ting å være for eller imot innenfor politiske saker.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som uansett leser VG lenger? Pleide å gjøre det på 2000 tallet, men selve clickbait tullet de har var det som fikk meg til å stoppe etter 2012 eller noe. Tror problemet er når media får hipstere som sjefer. Så går det i dass. Er bare fakta bare.

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...