Gå til innhold

Jusprofessor om «Ocean Viking»: Norge plikter å sørge for trygghet


vi har alle vårt

Anbefalte innlegg

Leger Uten Grenser samarbeider med organisasjonen SOS Mediterranée om redningsoperasjoner i Middelhavet og har leid det norske lasteskipet «Ocean Viking». I løpet av fire dager i august har skipet tatt om bord 356 mennesker.

Siden «Ocean Viking» har norsk flagg, plikter Norge å sørge for en trygg havn for menneskene om bord, sier professor i havrett Erik Røsæg. – Det spiller ingen rolle at skipet ligger i internasjonalt farvann, sier han.

Justisminister Kallmyr sier: – Migrantene kommer ikke til Norge

Hva tenker du om dette, har Norge ansvar for dette?

https://www.nrk.no/urix/jusprofessor-om-_ocean-viking__-norge-plikter-a-sorge-for-trygghet-1.14662748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg virker det underlig at Norge har et ansvar for hva en ideell organisasjon gjør.  Her er båten tilfeldigvis norsk.  De plukker opp flyktninger i Middelhavet og plutselig er flyktningene vårt ansvar.

Hvor mange flyktninger er det greit at de plukker opp ?  356 er håndterbart, men tenk om det ble 3560 eller 35600?  Hva da?  Hvor går grensen for hva som ikke lenger er Norges ansvar.  Hvis det ikke finnes en grense, så er jo dette oppskriften på å få slutt på velferdsstaten vår.

I tillegg er jo dette i all hovedsak økonomiske flyktninger.  Har de samme rettigheter som de som flykter fra krig?

Jeg bare spør!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alternativene her?

Er det riktig at redningsbåter fra andre europeiske land plukker opp migrantene, og gi resten ansvaret til Italia og Malta? I Italia var det i fjor kommet nesten 200.000 (mesteparten menn) fra Afrika. Mesteparten av disse går og tråkker rundt i byene i Italia. Det finnes ingen jobber. For disse mennene er det eneste valget kriminalitet. Eller å prøve å komme seg videre til landene de egentlig vil til: Sverige og Tyskland. Men de kommer seg ikke over grensene. Ingen vil ha dem. 

Dette er et vanskelig spørsmål. På den ene siden er det ikke riktig å la mennesker dø. Men det er heller ikke riktig å overlate mange hundre tusen mennesker til de to landene som tilfeldigvis ligger nærmest.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor disse båtene bare drar til Middelhavet. Om de vil fylle opp med immigranter fortest mulig så er det enklere for alle om de bare kaster anker 100 meter utenfor kysten av Somalia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste riktige her for å redde liv er faktisk å sende flyktningene tilbake og fortelle alle at de må gå igjennom en lovlig prosess, da redder man ufattelige mange liv til mange mennesker som forsøker å ta seg over til Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pillarguri said:

For meg virker det underlig at Norge har et ansvar for hva en ideell organisasjon gjør.  Her er båten tilfeldigvis norsk.  De plukker opp flyktninger i Middelhavet og plutselig er flyktningene vårt ansvar.

Hvor mange flyktninger er det greit at de plukker opp ?  356 er håndterbart, men tenk om det ble 3560 eller 35600?  Hva da?  Hvor går grensen for hva som ikke lenger er Norges ansvar.  Hvis det ikke finnes en grense, så er jo dette oppskriften på å få slutt på velferdsstaten vår.

I tillegg er jo dette i all hovedsak økonomiske flyktninger.  Har de samme rettigheter som de som flykter fra krig?

Jeg bare spør!

Norge har ikke noe ansvar, noen sted. Det er bare påfunnet ansvar våre godhets politikere har funnet på for å gi oss maks skyldfølelse, som da igjen gir de toppjobber i FN. Ikke tro at våre politikere bryr seg for det gjør de jo egentlig ikke de bare jatter med for å samle stemmer.

Eneste plassen i midtøsten jeg faktisk kan se Norge må ta noenlunde ansvar for er Libya etter angrepet Norge deltok med da vi slapp over 400 bomber hvor 60 mennesker ble drept og mange flere ble skadet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse båtene drar nedover dit, for å bevisst drive menneskesmugling. Dem vet hva dem gjør, og det hele er godt organisert. Det er ikke noen forskjell på dem og andre menneskesmuglere. Send skipene til de landene hvor flyktningene har sitt opphav, og sett dem trygt på land. Nei til menneskesmugling, uansett hvem som utfører det. Samtidig burde organisasjoner og personer som utfører det, få straff og båtene konfiskert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
6 timer siden, vi har alle vårt skrev:

Leger Uten Grenser samarbeider med organisasjonen SOS Mediterranée om redningsoperasjoner i Middelhavet og har leid det norske lasteskipet «Ocean Viking». I løpet av fire dager i august har skipet tatt om bord 356 mennesker.

Siden «Ocean Viking» har norsk flagg, plikter Norge å sørge for en trygg havn for menneskene om bord, sier professor i havrett Erik Røsæg. – Det spiller ingen rolle at skipet ligger i internasjonalt farvann, sier han.

Justisminister Kallmyr sier: – Migrantene kommer ikke til Norge

Hva tenker du om dette, har Norge ansvar for dette?

https://www.nrk.no/urix/jusprofessor-om-_ocean-viking__-norge-plikter-a-sorge-for-trygghet-1.14662748

Tull. Snart hopper alle fra Afrika i havet for å bli reddet. Det må gjøres noe med grunnene til at det er grusomt å bo der. Flere land er totalt uegnet til å regjere over egen befolkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Norge har ikke noe ansvar her. Men båten og dens mannskap har et ansvar. Når de ikke får sette migrantene i land i Italia, blir de nødt til å sette dem i land der de kom fra, altså på nordkysten av Afrika. Får de ikke sette dem i land der, har de et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den personen som ivrer mest for det tar på seg prosjektet. Jeg blir sur om andre tar på seg prosjekter for så å ta det som en selvfølge at jeg skal være med på prosjektet. De er jo luksusvarer også, han kan få beholde dem selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, herzeleid skrev:

Kan de ikke bare sette dem i land der de dro fra?

Nærmeste trygge havn skal de settes i land, i følge gjeldene lovverk, Libya er ikke å anse som trygg havn, heller ikke flyktningleirene de flyktet fra, jeg  tror Europa må sammen organisere leire som har grei standar, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Nærmeste trygge havn skal de settes i land, i følge gjeldene lovverk, Libya er ikke å anse som trygg havn, heller ikke flyktningleirene de flyktet fra, jeg  tror Europa må sammen organisere leire som har grei standar, 

Slik jeg forstår det plukkes disse opp veldig nærme kysten av Nord-Afrika. Er det slik å forstå at leirene i området juridisk sett ikke regnes som trygge nok? 

Jeg er enig i at en bør gå sammen om å organisere leire som har bedre standard. Derfor er det så rart at en heller velger å bruke enorme summer på å la folk komme til vesten, heller enn å sørge for at enormt mange flere har en grei standard i leriene de er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, herzeleid skrev:

Slik jeg forstår det plukkes disse opp veldig nærme kysten av Nord-Afrika. Er det slik å forstå at leirene i området juridisk sett ikke regnes som trygge nok? 

Jeg er enig i at en bør gå sammen om å organisere leire som har bedre standard. Derfor er det så rart at en heller velger å bruke enorme summer på å la folk komme til vesten, heller enn å sørge for at enormt mange flere har en grei standard i leriene de er. 

Det er en av forklaringen til leger uten grenser jeg har hørt, virker som landene i Europa trekker seg tilbake og gjør det til politikk å være strengest mulig, når de heller burde søke samarbeid og faktisk drifte gode leire der folkene er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...