Gå til innhold

Hvordan gjøre tog attraktivt?


Brutex

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting til som må fikses hvis jeg skal kjøre langdistanse med tog, er muligheten for å regulere temperatur og blokkere ut solen. Nå har man bare disse digre persiennesakene som deles mellom flere rader. Hvis jeg trekker den ned, trekker de bak meg den opp igjen. Og jeg savner luftdyser som man har på fly. Noen tog har varmeapparat under der man har armen, og plutselig sitter man med stekt arm siden de skrur det av og på hele tiden.

Anonymkode: 0e4c2...950

Ja, der sier du noe. Oslo-Trondheim toget er alltid iskaldt. Ta med ulltøy! Jeg synes de burde ha pledd på hattehyllen - i hvert fall i komfortvognen.

Anonymkode: 522e2...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, der sier du noe. Oslo-Trondheim toget er alltid iskaldt. Ta med ulltøy! Jeg synes de burde ha pledd på hattehyllen - i hvert fall i komfortvognen.

Anonymkode: 522e2...4d6

Jeg synes det er glovarmt 😄 men det bekrefter bare behovet for å kunne regulerer ting rundt egen plass. Og sju timer med solen i ansiktet orker jeg ikke.

Anonymkode: 0e4c2...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Tviler på at Bergensbanen brukte kortere tid da den åpnet for over 100 år siden. Men vet at det for noen tiår siden gikk raskere enn det går i dag. Det handler om at Oslo Bergen nå går innom Drammen som er en ganske stor omvei. Sånn er det jo med tog, de tar omveier for å hente passasjerer, mens fly bare går fra A til B. 

Men enig med deg at for mange strekninger så gir det ingen mening å ta tog. Det er dyrere og tar lengre tid. 

Anonymkode: 392f2...ecf

Man må nok til etter at Ulrikken og Arnanipa tunnellene åpnet. Dette skjedde vel tidlig 70 tall. Turen rundt om Nestun, Minde og Garnes er alt for lang og kronglete til at tog som gikk den veien kan ha vært raskere enn i dag. Så vil tippe at raskeste reisetid var etter at disse tunnellene stod ferdig men før man flyttet togene over fra å gå over Roa til å gå over Drammen. Er en del lenger å kjøre Hoksund og Drammen enn å kjøre Jevnaker Roa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 17.06, Roci skrev:

Ja,  jeg vet at Flytoget er privat, det var nå mest et forsøk for å illustrere forskjellen 🙂 

Flytoget er slettes ikke privat, det er 100% statlig eid (styrt av Næringsdepartementet). 

Flytogets ruter legges ut på anbud i 2026. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barvogn med subsidierte drikkevarer (taxfree).

Anonymkode: 2d2bd...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten vits i å prøve å få enda flere til å ta toget da kapasiteten mange steder er helt sprengt. De siste årene har jernbanen hatt 7-8% passasjervekst årlig og på mange avganger er det ikke engang ståplasser igjen. Så her bør man nok prioritere utbygging av dobbeltspor først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2019 den 7.58, Brutex skrev:

Hva skal til for at du velger tog fremfor andre transportmidler på strekninger hvor tog er en mulighet?

Tid, pris og banesystem som fungerer.

Er lei av å ta buss - tog - buss vær sommer når jeg skal mot Osloregionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokaltog: Flere togsett/plasser i rushen. Ingenting er som å starte dagen med å stå i dunsten fra armhulen til en fremmed på grunn av stapp fulle avganger. 
Regiontog: Luftdyser over setene som på fly, hurtigtog som ikke stopper i alle småbygdene, alle setene bør være vendt i kjøreretning.

Generelt: Prisene og tilgjengeligheten må forbedres. Når det koster halvparten så mye og tar deg halvparten så lang tid å reise mellom de større byene i Norge med fly enn det gjør med tog, er det et enkelt valg for de fleste.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempedyrt å ta tog, og det har faktisk blitt dyrere nå. Kanskje det lønner seg å ta tog dersom man er alene, men utenom det er det rimeligere med bil (per reise).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er risikosport. Støtt og stadig stopper toget på en eller annen gudsforlatt plass med signalfeil eller feil på strømledningen eller solslyng eller viltpåkjørsel eller eller eller... Tør faen ikke stole på dem. Hadde Vy enda hatt litt greie på å organisere busstransport når det kladder, men igjen og igjen blir passasjerene stående og vente i timesvis hvis noe uforutsett skjer (og det skjer!). 

Bil. Eller fly. Ferdig. 

Anonymkode: c6dc5...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent bare tatt tog de siste årene. Jeg synes det også er mer behagelig. Jeg bor et sted der jeg må bruke Vestfoldbanen og skal til Bergen. Synes derfor det er greit nok å bytte i Drammen, selv om det er omvei i forhold til hvordan jeg kunne kjørt (men har ikke lappen og bil så... ). Jeg sjekker alltid flyprisene mellom Torp og Flesland, men for meg er det alltid dyrere. Når jeg skal hjem til jul i over en uke, holder det ikke med en koffert, så da er fly totalt utelukket. På toget kan man i praksis ha med seg så mye vekt man vil. Ingen kaster av noe. Jeg har ihvertfall med en stor koffert, gjerne en ryggsekk og en bag med gaver i tillegg, det siste havner i hyllen over. Det er også avslappende å sitte på toget. Jeg har med meg gode baguetter og salater, kjøper ikke noe i cafévognen, men ønsker ikke at den skal forsvinne. Så ser jeg noen serier på nettbrettet og hører på noen podcaster og sover litt. og plutselig har alle timene gått. Det funker på nattoget også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 15.57, AnonymBruker skrev:

Enig. Nytter ikke med melkerute hvis man skal ha tog som stopper på for mange stasjoner underveis. Man trenger flere tog som går fra A til B, fortrinnsvis der A og B kun er de store byene, helst på egne traseer uten hinder fra annen trafikk. Det må også være flere enn 1-2 avganger enn dagen for å være attraktivt. Jeg har f. eks. ikke mulighet til å bruke flere dager på å dra til Tromsø på et møte eller seminar, en tur som innebærer flere togbytter fra Oslo. Begge veier. 

Videre må man ha mer forskning og utvikling innen f. eks. magnettog for å gjøre det mer økonomisk effektivt. Det er et tankekors at det begynner å bli ganske mange år siden magnettog ble oppfunnet og at det fortsatt er svært få land som i begrenset grad tilbyr det på enkelte strekninger. 

Anonymkode: f9367...1d7

Hvis du skal til Tromsø med tog fra Oslo så sliter du stort! :Knegg:

Til poenget med 'melkerute' så er det sånn i dag (og la meg bruke eksempler jeg kjenner godt til siden jeg reiser der 5 dager i uka) 

Oslo S - Halden: Stopper ikke før Ski. De som stopper i Ski stopper for påstigning, ikke avstigning. Etter Ski stopper de ikke før Moss. Mellom Moss og Halden er det stopp på alle stasjoner.

Oslo S - Moss: Stopper på Holmlia før Ski. Etter Ski stopper de på alle stasjoner frem til endestasjonen Moss

Oslo S - Ski: Lokaltog som stopper på alle stasjoner, og innsatstog som ikke stopper på riktig alle stasjoner, men nesten.

Hvorfor er det sånn? Mengden tog (lokomotiver og vogner) er ikke ubegrenset. Med egen trasse fra hver store by ville en by som lille Moss få 3 trasseer i tillegg til sin egen. Sånt ville det bli bråk av, og hver trasse ville stått ubrukt mellom hver avgang/ankomst i hhv. Halden, Sarpsborg og Fredrikstad sør for Moss. Så var de de som bor og går på toget på Rygge elelr Råde da. Hva skal vi gjøre med dem? Skal de få eget lokaltog? - eller kunne lokaltoget til Moss gå litt lenger sør?

Jeg vil tro at de som legger ruteplanene gjerne vil ha deg med på laget. Det er nok veldig mange hensyn vi som tar tog ikke ser.

Anonymkode: bf321...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha togkupeer til alle, også på dagtid, slik at man slipper å sitte oppi mennesker. Enhver nordmanns drøm

Anonymkode: 1ac2f...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på en YouTube-serie som heter All the Stations om et koselig par (i 30-40-årsalderen) som i 2017 besøkte alle stasjonene i Storbritannia (i år har de vært i Irland og på Isle of Man). Da får man et innblikk i hvordan tog ser ut der borte. (Jada, de koster mer, men man kan drømme). En ting jeg liker godt, er at vognene har 2+1 seterader i stedet for våre 2+2. Det betyr at noen faktisk kan sitte alene på ene siden av vognen og ikke omtrent oppi en sidemann/-kvinne om man er tidlig nok med bestillingen. De har også fremdeles salg fra trillevogn på flere avganger og da ble jeg skikkelig misunnelig. De savner jeg. De har ikke eksistert siden jeg var liten og har vel ikke handlet sånn siden jeg har hatt penger selv.

De har ellers noen rare stolformasjoner, som at setene er i riktig retning til midten av vognen, der er 4-manns-plassen og så er det feil vei i resten av vognen, i tillegg til 4-mannsplasser i enden. Det er jeg glad ikke er i Norge, men skjønner at det sparer litt tid når man slipper å snu stolene på endestasjonene (og i Kristiansand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt tog om det var en mulighet. Er ganske vanskelig å ta tog når man reiser mellom Tromsø-Bodø.

Anonymkode: b6ab5...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville bedre utvalg av drinker, dobbeltsenger og togvertinner hjulpet enormt. Jeg vil drikke meg drita, knulle og flørte med bimboer i skjørt som så vidt dekker rumpa.

I tillegg ville god mat vært en fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der sier du noe. Oslo-Trondheim toget er alltid iskaldt. Ta med ulltøy! Jeg synes de burde ha pledd på hattehyllen - i hvert fall i komfortvognen.

Anonymkode: 522e2...4d6

Hver gang jeg har tatt tog mellom oslo og trondheim har det lugget en pose med pledd, øyedeksel, ørepropper og sånn flypute på setet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hver gang jeg har tatt tog mellom oslo og trondheim har det lugget en pose med pledd, øyedeksel, ørepropper og sånn flypute på setet. 

Det var sånn på nattoget før, men de sluttet med det igjen, dessverre. (Øyedeksel var forresten et artig ord for sovemaske 😄 )

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sofie777 skrev:

Det var sånn på nattoget før, men de sluttet med det igjen, dessverre. (Øyedeksel var forresten et artig ord for sovemaske 😄 )

Bra jeg tok sånn 10 hver gang jeg toget da, så nå har jeg en livsstilssupply.

Hvorfor sluttet de med det?

Endret av abrasiveRefraction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...