Gå til innhold

Hvordan gjøre tog attraktivt?


Brutex

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man burde vel få til en kombinasjon hvor wifi er basert på mobil nett der man har det, satelitt som backup der man har det og så antenne kabler i tunneler og andre vanskelige steder. I T-banetunellene i Osle bruker de antennekabler og det gir jo god båndbredde til mange brukere samtidig.

For meg er tog fordelaktig fordi det bringer meg direkte fra bysentrum til bysentrum. Jeg trenger ikke tid på innsjekking og tidlig fremmøte. Toget er også komfortabelt- Jeg kan reise meg opp og strekke beine hvis jeg ønsker det.

Jeg tenker at det burde være billigere å gi folk bedre plass til bein ig bagasje på tog enn på fly. Dermed rart at man har nesten like lite beinplass som man har på fly. Å kunne arbeide på toget er viktig  men da trenger jeg nett. Å sove er også ganske nyttig hvis jeg skal reise mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Bergen. Ved å sove på toget kommer jeg frem uthvilt og trenger ikke stå opp grytidlig samme dag. Jeg har heller ikke noe problem med å dele kupe med andre. Fra turisthytter er jeg vant med å dele rom med begge kjønn og alle aldre og opplever ikke det som noe problem.

Anonymkode: 2412f...dbd

Det er muligens mulig, men det må noen andre svare på. Slike ledninger blir vel og lagt i nye jernbanetunneller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker konsekvent tog mellom Oslo og Voss. På turene er det spesielt toalettfasilitetene som kunne blitt bedre. Bedre stoler, spesielt på nattoget. Skulle gjerne ha ønsket høyere hastighet, da togturen tar lengre tid enn å kjøre med bil. 

Anonymkode: a7a56...ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, A-hunter skrev:

Tid, tid og atter tid!

I molbolandet Norge, der rørleggere blir ordførere og klimaalarmister setter dagsorden, er det ingen voksne igjen som kan fortelle hvordan vanlige folk opplever hverdagen. Tiden er kritisk for å gjøre tog attraktivt.

Det prosjekteres, planlegges og finansieres nye togstrekninger. Så kommer lokalpolitikere på banen som tvinger gjennom at toget selvsagt må stanse på hver eneste melkerampe gjennom ferden. Hver minste lille by, tettsted og sentrum skal ha sin perrong - noe som går på bekostning av tiden toget trenger fra A til B.

I stedet skulle man sett på et to-delt system. Hurtigtog på egne linjer mellom de store byene, lokaltog på sine egne linjer mellom de små byene med start og stopp på stasjonen for hurtigtoget. Når såkalte hurtigtog skal bruke samme linjer og ha like mange stopp som det alltid har vært blir det aldri hurtig.

Med den enorme mengden penger Norge bruker i året på tog er dette bare et spørsmål om vilje. Og evnen til å tenke nytt.

Enig. Nytter ikke med melkerute hvis man skal ha tog som stopper på for mange stasjoner underveis. Man trenger flere tog som går fra A til B, fortrinnsvis der A og B kun er de store byene, helst på egne traseer uten hinder fra annen trafikk. Det må også være flere enn 1-2 avganger enn dagen for å være attraktivt. Jeg har f. eks. ikke mulighet til å bruke flere dager på å dra til Tromsø på et møte eller seminar, en tur som innebærer flere togbytter fra Oslo. Begge veier. 

Videre må man ha mer forskning og utvikling innen f. eks. magnettog for å gjøre det mer økonomisk effektivt. Det er et tankekors at det begynner å bli ganske mange år siden magnettog ble oppfunnet og at det fortsatt er svært få land som i begrenset grad tilbyr det på enkelte strekninger. 

Anonymkode: f9367...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Roci skrev:

Dette! Men nå bor jo jeg i Nordland, en nedprioritert landsdel på mange måter. På noen avganger mellom Bodø og Trondheim er det satt opp det såkalte "Agenda"-toget, som faktisk  har betraktelig lavere komfort enn flytoget! Vonde, harde seter, dårlig med beinplass og manglende plass til bagasje. Ingen muligheter for servering, kun en snacksautomat. Og her snakker vi faktisk om en togtur på over 8 timer......Ikke rart at folk heller velger å fly.

Flytoget er helprivat, så det er nok en forskjell. Når man først har så stor privatiseringsiver i Norge blant regjeringen, så burde det vært langdistansetog som skulle vært privatisert (Og da mener jeg ikke satt ut på anbud på oppdrag fra staten Norge, men reell privatisering der selskap kjøper tomter, bygger infrastruktur, drifter togsett og sørger for egen drift og personell), ikke nærtrafikken. 

Anonymkode: f9367...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flytoget er helprivat, så det er nok en forskjell. Når man først har så stor privatiseringsiver i Norge blant regjeringen, så burde det vært langdistansetog som skulle vært privatisert (Og da mener jeg ikke satt ut på anbud på oppdrag fra staten Norge, men reell privatisering der selskap kjøper tomter, bygger infrastruktur, drifter togsett og sørger for egen drift og personell), ikke nærtrafikken. 

Anonymkode: f9367...1d7

Ja,  jeg vet at Flytoget er privat, det var nå mest et forsøk for å illustrere forskjellen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly Stavanger-Oslo: 45 min

Tog Stavanger-Oslo: 8 timer

Er det er spørsmål om hva som kan forbedres? Hastigheten! Tog tar for lang tid. Jeg skjønner at Norge er et vanskelig land å komme seg fremover i, men en bergensk venn av meg sa nylig at bergensbanen Bergen-Oslo tar lengre tid den dag i dag enn når den først åpnet 😳

Raskere tog, da hadde det kanskje vært verdt turen. 

Anonymkode: c46e3...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker tog. Men har sluttet å ta det. Det blir for ustabilt og uforutsigbart. Du kan ikke stole på at det kommer et tog, du kan ikke stole på at det kommer seg dit det skal når det skal, du kan ikke stole på at du får plass, selv med plassbillett, du kan ikke stole på at bagasjen din er trygg. Det er for mange problemer for ofte. 

Anonymkode: 15df2...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfort. Mer komfort! Jeg tar regelmessig toget Oslo-Trondheim og velger alltid komfortvognen. Bestiller i god tid for å være sikret sete i kjøreretningen, ved et godt vindu med masse utsikt og minst mulig innsyn fra andre reisende, og ikke i nærheten av toalettet og dørene.

Sist jeg reiste Oslo-Trondheim var komfortvognen lite komfortaktig - plassen vi var tildelt føltes som en helt vanlig vogn, med rød/rosa vogntrekk.

På veien hjem derimot fikk vi komfortseter med grått trekk og MASSE plass! Toalettet var rundt og stort! Et rullebånd nær taket annonserte kommende stoppested, i stedet for en sprakete uklar stemme over anlegget. Wow, sier jeg bare....Sånn:

iMageWithFallbackAndMagikAndS3.aspx?d=1&t=636982560000000000&c=image%2Fjpeg&base=73&h=6EB4241D527CBC9BA6C39AF3DE049BCB&x=0&y=0&real=&img=-0364b4-wm.jpg

Anonymkode: 522e2...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst, skal man først ta tog må det være tog, og ikke buss for tog flere måneder i året.

Anonymkode: 0e4c2...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Nytter ikke med melkerute hvis man skal ha tog som stopper på for mange stasjoner underveis. Man trenger flere tog som går fra A til B, fortrinnsvis der A og B kun er de store byene, helst på egne traseer uten hinder fra annen trafikk. Det må også være flere enn 1-2 avganger enn dagen for å være attraktivt. Jeg har f. eks. ikke mulighet til å bruke flere dager på å dra til Tromsø på et møte eller seminar, en tur som innebærer flere togbytter fra Oslo. Begge veier. 

Videre må man ha mer forskning og utvikling innen f. eks. magnettog for å gjøre det mer økonomisk effektivt. Det er et tankekors at det begynner å bli ganske mange år siden magnettog ble oppfunnet og at det fortsatt er svært få land som i begrenset grad tilbyr det på enkelte strekninger. 

Anonymkode: f9367...1d7

Helt enig! I Oslo-området er det jo sånn på enkelte strekninger at det er egne traseer som går fra A til B og lokaltogene som kjører "melkeruta" går på egen trase. Og det fungerer. Noen eksempler:

Asker - Oslo S:

  • Melkeruta har 12 stopp og tar 35 minutter.
  • Toget som kun stopper på Sandvika, Lysaker, Skøyen og Nationaltheateret før Oslo S tar 22 minutter. (Kjører egen trase Asker-Sandvika og Sandvika-Lysaker. Fra Lysaker går det på samme trase som øvrige tog.)

Oslo S - Lillestrøm:

  • Melkeruta har 11 stopp og tar 29 minutter.
  • Direktetog tar 10 minutter. (Kjører tunnel direkte fra Oslo til Lillestrøm uten stopp.)

Det er snakk om store besparelser i kjøretid på korte strekninger rundt Oslo og om man hadde fått til tilsvarende mellom de store byene kunne kanskje toget blitt et reelt alternativ.

Bare se på Italia, der fungerer hurtigtog. Man kan komme seg fra Roma til Firenze på 90 minutter. Roma til Venezia tar snaut 4 timer og Roma til Milano tar rundt 3 timer. Da er toget et reelt alternativ. Vi snakker hurtigtog på egne traseer som kjører i høy hastighet fra A til B med få eller ingen stopp.

Anonymkode: 11205...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok prisen og tiden. Skal du ta tog fra f.eks Oslo til Stavanger eller Trondheim så koster det like mye som fly, eller mer. Synes de kunne hatt aånn prisreduksjon på den ruten. 

Men jo, det er wifi på tog, men noen ganger er det dårlig. 

 

Anonymkode: eba1a...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Brutex skrev:

Jeg er en togentusiast som liker å å kjøre tog og synes flere burde gjøre det. Det er da trist å se hvor lite som gjøres for å gjøre det attraktivt i konkurranse med f.eks. fly. Tidligere hadde man 6 direktetog fra Oslo til København om dagen hvorav en fortsatte til Hamburg. I dag har man ingen. En ting er f.eks. manglende trådløs dekning. Jeg forstår ikke hvordan de kan få til dekning på fly men ikke på tog. Jeg forstår heller ikke hvorfor de slutter/redusere sovekupeer eller stiller krav om at man må leie hele kupeen. Tidligere kun man få en seng i en tremannslugar. Ser også at devgår mer overfra togkiosk til automater med begrenset utvalg (og som du ikke får handlet på hvis det ikke er dek ing) Selvfølgelig er det også viktig med høyere hastighet men det koster selvfølgelig mer å legge om sporene. 

Hva skal til for at du velger tig fremfor andre transportmidler på strekninger hvor tog er en mulighet?

 

Liker ikke folk så bruker mye penger på å heller kjøre bil😊 

skql jeg bite i det sure eple å ta tog, må følgene skje:

-flere vogner på toget

- billigere

- tog som kommer?

Anonymkode: 2a996...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tatt en del tog i Finland, da langdistanse. Finnene kan tog, her har du mulighet til å ta med bilen på toget i egen bilvogn, og da er plass i enten egen sovekupé eller delt kupé inkludert i prisen (dette velger du selv), i tillegg er det stabilt wifi. Dette er ofte tog som blir både delt og satt sammen på nytt i løpet av reisen, slik at man utnytter et togsett til det mest optimale. Så om et tog starter i nord, så kan det deles og ende opp i 3 ulike byer innen morgenen etter, og ha plukket opp vogner underveis fra andre stasjoner. 

Anonymkode: 488fe...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle en liten tur til Oslo med barna i sommer. Vi måtte ta tog fordi vi bare har plass til fem i bilen og hadde en venn av barna på sommerbesøk. Fra Larvik til Oslo og hjem igjen kostet det oss 3000 kroner!  Og det var masse bytter til buss og tilbake til tog. Med 30 minutters ventetid på neste tog fordi det ikke samsvarte. Det er jo helt hårreisende 🙈🙈🙈

Anonymkode: c7296...380

Da skulle det stått om livet til noe hvis jeg hadde betalt så mye for togbilletter 😳 Hinsides priser selv om dere var 6 personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar toget en del. Og har pendlet daglig med toget, da det faktisk tok meg rasker og billigere til jobb, enn bil. Men skal jeg besøke familie, som bor 2 timer unna, koster det meg 500 kr en vei, skal jeg og betale for mine 2 barn, så blir det 500 kr til. Da blir det billigere med bil. 

Jeg bor i Drammen, og kjenner jeg, er og dritt lei det arbeide i Lier tunnelen hver eneste sommer. 

Anonymkode: 78d26...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fly Stavanger-Oslo: 45 min

Tog Stavanger-Oslo: 8 timer

Er det er spørsmål om hva som kan forbedres? Hastigheten! Tog tar for lang tid. Jeg skjønner at Norge er et vanskelig land å komme seg fremover i, men en bergensk venn av meg sa nylig at bergensbanen Bergen-Oslo tar lengre tid den dag i dag enn når den først åpnet 😳

Raskere tog, da hadde det kanskje vært verdt turen. 

Anonymkode: c46e3...c85

Tviler på at Bergensbanen brukte kortere tid da den åpnet for over 100 år siden. Men vet at det for noen tiår siden gikk raskere enn det går i dag. Det handler om at Oslo Bergen nå går innom Drammen som er en ganske stor omvei. Sånn er det jo med tog, de tar omveier for å hente passasjerer, mens fly bare går fra A til B. 

Men enig med deg at for mange strekninger så gir det ingen mening å ta tog. Det er dyrere og tar lengre tid. 

Anonymkode: 392f2...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det handler jo om avstander og geografi. Oslo-Stockholm er perfekt med tog. Slik det er nå tar det jo totalt litt kortere tid enn å fly og er betydelig billigere. Oslo-Trondheim burde tatt kortere tid. Skal vi sammenlikne oss med noe, må det jo bli andre land med fjell og dype daler og lange avstander.

Sovekupeene er et av de største probleme synes jeg. Få inn billige 4-mannskupeer.

Anonymkode: 3d171...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, A-hunter skrev:

Tid, tid og atter tid!

I molbolandet Norge, der rørleggere blir ordførere og klimaalarmister setter dagsorden, er det ingen voksne igjen som kan fortelle hvordan vanlige folk opplever hverdagen. Tiden er kritisk for å gjøre tog attraktivt.

Det prosjekteres, planlegges og finansieres nye togstrekninger. Så kommer lokalpolitikere på banen som tvinger gjennom at toget selvsagt må stanse på hver eneste melkerampe gjennom ferden. Hver minste lille by, tettsted og sentrum skal ha sin perrong - noe som går på bekostning av tiden toget trenger fra A til B.

I stedet skulle man sett på et to-delt system. Hurtigtog på egne linjer mellom de store byene, lokaltog på sine egne linjer mellom de små byene med start og stopp på stasjonen for hurtigtoget. Når såkalte hurtigtog skal bruke samme linjer og ha like mange stopp som det alltid har vært blir det aldri hurtig.

Med den enorme mengden penger Norge bruker i året på tog er dette bare et spørsmål om vilje. Og evnen til å tenke nytt.

Det faktum at rørleggere kan bli ordførere er et av de grunnleggende aspektene som gjør Norge så progressivt, og så bra. Sosial mobilitet er kjernen i et sunt samfunn, så sant du ikke ønsker deg tilbake til føydalismen selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle en liten tur til Oslo med barna i sommer. Vi måtte ta tog fordi vi bare har plass til fem i bilen og hadde en venn av barna på sommerbesøk. Fra Larvik til Oslo og hjem igjen kostet det oss 3000 kroner!  Og det var masse bytter til buss og tilbake til tog. Med 30 minutters ventetid på neste tog fordi det ikke samsvarte. Det er jo helt hårreisende 🙈🙈🙈

Anonymkode: c7296...380

Dette tror jeg ikke kan være riktig. 2 voksne og 4 barn kan reise tur/ retur for under halvparten. (nå er det riktignok buss for tog som stort sett er dritkjipt, men dere kommer dere altså frem og tilbake for 1.300 kr totalt).

Anonymkode: 36f05...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som må fikses hvis jeg skal kjøre langdistanse med tog, er muligheten for å regulere temperatur og blokkere ut solen. Nå har man bare disse digre persiennesakene som deles mellom flere rader. Hvis jeg trekker den ned, trekker de bak meg den opp igjen. Og jeg savner luftdyser som man har på fly. Noen tog har varmeapparat under der man har armen, og plutselig sitter man med stekt arm siden de skrur det av og på hele tiden.

Anonymkode: 0e4c2...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...