Gå til innhold

Det er faktisk plantebasert som er greia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjøtt og fisk er det beste du kan spise, ferdig snakka.

Anonymkode: 47589...b9b

Forskning? :) 

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er da ikke skapt for å ete planter laugh.gif 

Det tar noen tusener av år til før kroppene våre eventuelt håndterer plantebasert kost

Anonymkode: a16c5...701

Kan du da forklare alle studiene som viser at plantebasert er best? Kan du da forklare at der folk lever lengst i verden spiser de en høy andel av planter og en mindre andel av animalsk?

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i å leve av planter. Jeg spiser det jeg vil når jeg vil så kan andre passe seg selv. 

Gjør og men hva du vil, bare ikke bland andre oppi det! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare helt utrolig, på dette forumet der alle skriker etter VITENSKAP når man nevner noe som helst alternativt, og hyler om at man må ha forskning til å backe ting opp, HVORFOR ignorerer dere forskningen innen kosthold???

All vitenskap viser at plantebasert er sunnest. Det er også et forsikringsselskap som gir billigere forsikring for veganere.

Og nei, jeg sier ikke at man skal bli veganert. Men det å spise lavkarbo er altså ikke sunt,man må ha frukt og grønnsaker.

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du da forklare alle studiene som viser at plantebasert er best? Kan du da forklare at der folk lever lengst i verden spiser de en høy andel av planter og en mindre andel av animalsk?

Anonymkode: 491b0...b3e

Mindre sigaretter kanskje, og mer FISK :)  og sunne oljer, og mer fysisk aktivitet Blant annet.

Anonymkode: a16c5...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mindre sigaretter kanskje, og mer FISK :)  og sunne oljer, og mer fysisk aktivitet Blant annet.

Anonymkode: a16c5...701

Not so much...bare 1% fisk her: Image result for blue zones

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Not so much...bare 1% fisk her: Image result for blue zones

Anonymkode: 491b0...b3e

Aha :) Det har sikkert  også med genene og med livsstilen (fysisk aktivitet og kanskje mindre stress) å gjøre.

Anonymkode: a16c5...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha :) Det har sikkert  også med genene og med livsstilen (fysisk aktivitet og kanskje mindre stress) å gjøre.

Anonymkode: a16c5...701

Og sikkert ingenting med kosthold å gjøre :) 

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og sikkert ingenting med kosthold å gjøre :) 

Anonymkode: 491b0...b3e

Joda :) men hvor stor bit av årsaken som er kosthold, vet man inte :) 

Anonymkode: a16c5...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare helt utrolig, på dette forumet der alle skriker etter VITENSKAP når man nevner noe som helst alternativt, og hyler om at man må ha forskning til å backe ting opp, HVORFOR ignorerer dere forskningen innen kosthold???

All vitenskap viser at plantebasert er sunnest. Det er også et forsikringsselskap som gir billigere forsikring for veganere.

Og nei, jeg sier ikke at man skal bli veganert. Men det å spise lavkarbo er altså ikke sunt,man må ha frukt og grønnsaker.

Anonymkode: 491b0...b3e

Hva om vi bare driter i det og spiser slik vi vil:-)?

Anonymkode: 26596...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Not so much...bare 1% fisk her: Image result for blue zones

Anonymkode: 491b0...b3e

Hvor lever de som har dette kostholdet?

Anonymkode: a16c5...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lever de som har dette kostholdet?

Anonymkode: a16c5...701

Og lever de nå eller når levde de?

Anonymkode: a16c5...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sammenligne vegansk kosthold med hjerteinnfakt-dietten lavkarbo som er for vektnedgang for én periode?

Vegansk kosthold er bra for DYR. Ikke for mennesker. 

Veganere er utsatt for mangler av en rekke næringsstoffer, der flere av dem er livsnødvendige derfor er det ikke bærekrafig selv om en voksen kan overleve (en stund i alle fall) på vegansk diett. Det gjelder: A-vitamin, D-vitamin, B12, Jod, Omega 3, selen. De er i det hele tatt utsatt for tilstander som i dag hovedsaklig forekommer i U-land. De er nok mindre utsatt for hjerte/kar-sykdommer pga lite dårlig fett og mye fiber i kosten, men de utsetter seg for andre sykdommer har gått ut på dato i store deler av verden..

https://forskning.no/mat-vitaminer-mat-og-helse/veganere-er-sunnest-pa-overflaten/449941

Anonymkode: ff352...010

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og lever de nå eller når levde de?

Anonymkode: a16c5...701

100-åringer i diverse deler av verden, alle spiste størstedelen planter:

"Når National Geographics team tok for seg områdene på jorda hvor folk levde lengst, fant de at det var fire steder man hvor man så en uvanlig stor andel livsfriske hundreåringer: Okinawa i Japan, Sardinia i Italia, Nicoya-halvøya på Costa Rica og blant adventister i California. Etter å ha sammenlignet gruppene, kom man fram til at det gikk an å trekke frem ni enkle, men viktige punkter som kan sette deg på sporet av et sunnere og lykkeligere liv."

https://www.sunnhetsbladet.no/blog-hayden/2015/5/7/the-blue-zones-lev-lenge-og-godt

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hedersbrukeren said:

Om jeg slutter å spise kjøtt så blir nok verden et bedre sted, ja :)

Hjelper nok heller lite om alle nordmenn slutter, går bare ut over diverse bønder :)

Ikke om man spiser mye av de nroske grønnsakene som brokkolig og blomkål som er fantastiske næringskilder, blant annet

Anonymkode: d76e3...daa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa den hissige veggisen med dyrenes velferd foran menneskers. 

Anonymkode: 2daa2...79f

Sier kjøttetere som driter i at folk sultet i den tredje verden så lenge en selv for maule i seg så mye kjøtt som mulig 

Anonymkode: 386f2...56a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor lever de som har dette kostholdet?

Anonymkode: a16c5...701

Tjaaa..... Kan det være Loma Linda i California, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Iso1 said:

Jeg er ikke interessert i å leve av planter. Jeg spiser det jeg vil når jeg vil så kan andre passe seg selv. 

Gjør og men hva du vil, bare ikke bland andre oppi det! 

Det er ikke meningen å blande andre oppi det, du kan selvsagt spise det du vil for meg.

Jeg ønsker bare å spre bevissthet rundt at det ikke er sunt å spise egg og bacon til frokost, tunfisksalat til lunsj, biff til middag og kyllingfilet til kvelds. Det har det aldri vært og kommer aldri til å bli selv om veldig mange mener det nå, i og med keto og lavkarbo-bølgen. Denne trenden fremmer ikke helse.

Anonymkode: 491b0...b3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meningen å blande andre oppi det, du kan selvsagt spise det du vil for meg.

Jeg ønsker bare å spre bevissthet rundt at det ikke er sunt å spise egg og bacon til frokost, tunfisksalat til lunsj, biff til middag og kyllingfilet til kvelds. Det har det aldri vært og kommer aldri til å bli selv om veldig mange mener det nå, i og med keto og lavkarbo-bølgen. Denne trenden fremmer ikke helse.

Anonymkode: 491b0...b3e

Du høres ut som om du faktisk tror selv at du er sjef.

Anonymkode: 26596...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt om dette før her på forumet, men uten å få ordentlig svar: Hva skal jeg egentlig spise?

For jeg er: eggeallergiker, glutenallergiker, laktoseintolerant; har irritabel tarm-syndrom og blir dårlig av en rekke stivelsesrike planter, sånn som flere kornsorter og belgvekster. Er sensitiv overfor kunstige tilsetningsstoffer f.eks. mat. Har slitt med alle slags fordøyelsesplager og allergiske reaksjoner før det ble klart hva jeg ikke tåler å spise, men har etterhvert funnet fram til et riktig kosthold.

Ønsker å spise mest mulig økologisk, villfanget eller villsanket, og kortreist. Spiser plantebasert ja, men også fisk, sjømat og kjøtt, samt litt laktosefrie meieriprodukter.

Dette fungerer veldig bra for helsa mi, men ifølge vegetarianere og veganere er ikke kostholdet mitt bra nok før jeg tar vekk absolutt alt av animalsk opphav. Så igjen mitt spørsmål: hva skal jeg egentlig spise da?

Anonymkode: 62b34...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...