Gå til innhold

Snakker de virkelig ikke dialekt i Risør i det hele tatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakker de virkelig ikke dialekt i Risør i det hele tatt? Altså, det ligger jo i en helt annen landsdel enn Østlandet, det ligger i Sørlandet, der dialekten pleier å ha både skarre-r og bløte konsonanter. Men i Risør? Nei, har ikke hørt noen der som snakker dialekt i det hele tatt. Så forresten et intervju med han fotballspilleren fra Risør, Erik «Myggen» Mykland, og selv om han både er født og oppvokst på Sørlandet (Risør), snakket han helt vanlig bokmål som om han skulle vært fra Oslo. Er Risør virkelig et "dialektfritt område", eller er det bare Myggen som har valgt å legge om til vanlig bokmål? Har heller ikke hørt andre risøringer som snakker sørlandsk.

Anonymkode: 4bce5...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se på kartet. Risør ligger på Sørlandet, men ikke så langt fra grensa til Telemark . Skarregrensen går i tvedestrand og grensen for bløte konsonanter i Arendal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo- jeg er fra Risør, og der har vi dialekt. Risør er på Sørlandet. Men- det går et dialektskille mellom Risør og Tvedestrand, omtrent i Holt. Her begynner den typiske dialekten som kjennetegner resten av Sørlandet; bløde konsonanter og skarre r. Typisk for Risør dialekten er æ endinger i flertall: guttæ, bilæ, båtæ. 1. Pronomen entall er ikke jeg- men e. Dessuten mange dialekt utrykk, og særtrekk som feks utjamning mellom du og deg; «e e glad i du».

Anonymkode: ce465...171

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo- jeg er fra Risør, og der har vi dialekt. Risør er på Sørlandet. Men- det går et dialektskille mellom Risør og Tvedestrand, omtrent i Holt. Her begynner den typiske dialekten som kjennetegner resten av Sørlandet; bløde konsonanter og skarre r. Typisk for Risør dialekten er æ endinger i flertall: guttæ, bilæ, båtæ. 1. Pronomen entall er ikke jeg- men e. Dessuten mange dialekt utrykk, og særtrekk som feks utjamning mellom du og deg; «e e glad i du».

Er du fra Songe/Lindland? Ingen snakker da sånn i Risør eller på Søndeled nå

Anonymkode: ca7ab...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig snakker de dialekt der som alle andre steder. Risørdialekt er likere østlandsk enn andre sørlendingdialkekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Snakker de virkelig ikke dialekt i Risør i det hele tatt? Altså, det ligger jo i en helt annen landsdel enn Østlandet, det ligger i Sørlandet, der dialekten pleier å ha både skarre-r og bløte konsonanter. Men i Risør? Nei, har ikke hørt noen der som snakker dialekt i det hele tatt. Så forresten et intervju med han fotballspilleren fra Risør, Erik «Myggen» Mykland, og selv om han både er født og oppvokst på Sørlandet (Risør), snakket han helt vanlig bokmål som om han skulle vært fra Oslo. Er Risør virkelig et "dialektfritt område", eller er det bare Myggen som har valgt å legge om til vanlig bokmål? Har heller ikke hørt andre risøringer som snakker sørlandsk.

Anonymkode: 4bce5...27f

Det er ingen som snakker bokmål 🤣

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra Songe/Lindland? Ingen snakker da sånn i Risør eller på Søndeled nå

Anonymkode: ca7ab...362

Nei, sentrum. Det er det som er Risør dialekt og voksne fra Risør som snakker dialekt, snakker sånn. I bygdene i Risør snakker jo folk breiere og sier feks mi, ikkje osv.

Men som alt annet endrer dialekt seg også. Om 100 år er nok alle dialekter mer utvanna. Skarre-R utvider seg jo feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen «dialektfrie» områder. Østlandsk er også dialekt. Bokmål er et skriftspråk. 

Anonymkode: 5eb9e...7a9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten i agder forsvinner. De fleste barn her sier "jeg" og "ikke". Skulle tro vi var på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risør har da absolutt dialekt. 

Ho i stedet for hun. Et litt annet tonefall enn ren riksmål. Litt andre ord og vendinger. Lokale varianter mellom by og bygd. Jeg er østlending, men delvis bodd i Risør kommune. Også tilknytning til kragerø. Jeg kan godt gjenkjenne de ulike dialektene der nede, og lokalisere hvor vedkommende er fra. Kragerø har en litt annen dialekt igjen. Litt tjukke l’er, og et litt annet tonefall. Det er østlandsdialekt med vri på det, men helt klart er det dialekt. Fra Tønsberg omtrent byttes ho ut med hu. Vestfoldinger trekker sammen ord, hakke, skakke, kanke, måkke osv. Skarre-r kommer som nevnt før her, fra Tvedestrandsgrensa. 

Dialekter er morsomt:) Synd det blir mer og mer utvannet, og dermed vanskeligere å høre hvor de forskjellige kommer fra. 

Anonymkode: 39ff7...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et litt annet tonefall enn ren riksmål.

Synes det er det mest tydelige med dialekten der, denne noe spesielle uttalen, ellers er den veldig østlandsk i forhold til Vegårshei, Gjerstad ol i områdene rundt.

Anonymkode: ae10a...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...