Gå til innhold

Hvorfor kan ikke folk ordentlig norsk..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo 

Hvorfor er det noen som bruker "henne" som nominativ? Og ikke kan forskjell på hun og henne, han og ham... Og du/deg og jeg/meg har de ingen problemer med...?

Om man ikke lærte det på skolen, så burde man ihvertfall hørt det via andre som snakker norsk 😂

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Også er det kj-lyden, da... 

Altså etnisk norske folk... 😨 

Hvorfor?? 

Anonymkode: e2ff7...7f3

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Upopulær mening: pga alle innvandrerne som snakker utydelig og ikke lærer seg norsk godt nok. 

Anonymkode: e5421...712

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hallo 

Hvorfor er det noen som bruker "henne" som nominativ? Og ikke kan forskjell på hun og henne, han og ham... Og du/deg og jeg/meg har de ingen problemer med...?

Om man ikke lærte det på skolen, så burde man ihvertfall hørt det via andre som snakker norsk 😂

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Hvorfor?? 

Det er norsk lært på Livets Harde Skole.

Anonymkode: d9a4c...105

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Upopulær mening: pga alle innvandrerne som snakker utydelig og ikke lærer seg norsk godt nok. 

Anonymkode: e5421...712

Og da tar nordmenn over mener du? 

Anonymkode: 398bd...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Hallo 

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Hvorfor?? 

Folk vet ikke forskjell på fakta og myter. De evner ikke se den kvalitative differansen mellom den ukvalifiserte og unyanserte synsingen til et menneske med marginal mengde utdannelse og en med 5-8 års utdannelse innen et fagfelt og 30 års erfaring oppå det igjen. 

At de ikke kan formulere seg på norsk fremstår tilnærmet oppegående, sånn i den store inkompetente menneskemengde.

Anonymkode: 89f3f...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da tar nordmenn over mener du? 

Anonymkode: 398bd...b4f

De blir påvirket ja. Norske ungdommer på innvandrertette steder snakker kebabnorsk.

Akkurat nå, Egenskap skrev:

Fordi vi har dialekter i Norge. 

Henne i stedet for hun og hun i stedet for henne er ikke dialekt. Det er direkte språkfeil!

Å tælle i stedet for å gå er dialekt.

Anonymkode: 876a3...895

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Egenskap said:

Fordi vi har dialekter i Norge. 

Det har vi alltid hatt, men smarte duppedingser, blant annet, med ordbok og stavekontroll, gjør at man ikke trenger å bli god lenger. Når jeg var 12 år satt jeg hjemme og skrev "skolestil" på fritiden, uten at det var en oppgave. Jeg ville bare skrive, og håpet at jeg en gang i livet skulle få muligheten til å levere den inn. Ikke mange som gjør det i dag. Kanskje ikke den gangen heller, for den saks skyld ... så mulig det bare var meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir påvirket ja. Norske ungdommer på innvandrertette steder snakker kebabnorsk.

Henne i stedet for hun og hun i stedet for henne er ikke dialekt. Det er direkte språkfeil!

Å tælle i stedet for å gå er dialekt.

ble sitert hu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk vet ikke forskjell på fakta og myter. De evner ikke se den kvalitative differansen mellom den ukvalifiserte og unyanserte synsingen til et menneske med marginal mengde utdannelse og en med 5-8 års utdannelse innen et fagfelt og 30 års erfaring oppå det igjen. 

At de ikke kan formulere seg på norsk fremstår tilnærmet oppegående, sånn i den store inkompetente menneskemengde.

Har du glemt noen komma eller noe her? Det var en fryktelig lang setning. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egenskap skrev:

ble sitert hu

Hæ?
Hu er dialekt, akkurat som ho, men det brukes i stedet for hun. Derfor kan man ikke sette inn hu/ho der det egentlig skal være henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo 

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Hvorfor?? 

Er ikke "hu" dialekt? Fra Son eller rundt der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk ikke respekterer ordentlig norsk.

Har opplevd mange som bare skriver det de skriver fordi de alltid har skrevet det sånn.

Hva gjør man med sånne folk?

Man gir opp. 🙂

De fortjener ikke tiden min. Dessuten er det ikke attraktivt med mennesker som ikke utvikler seg.

Og, for dere snobber, dette gjelder mennesker med bachelor-grad og doktor-grad.

Så ikke prøv dere.

Anonymkode: 343c1...bd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

I Larvik der jeg er fra, sier man "hu besøkte a i sta/ hu prata med a i sta" (hun besøkte henne ista, hun pratet med henne ista), i Sandefjord vet jeg de sier ho i stedet for hu. Men så vet jeg at mange bruker hu og ho istedet for henne/a.. Og det må jo være feil, i følge logikk.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk ikke respekterer ordentlig norsk.

Har opplevd mange som bare skriver det de skriver fordi de alltid har skrevet det sånn.

Hva gjør man med sånne folk?

Man gir opp. 🙂

De fortjener ikke tiden min. Dessuten er det ikke attraktivt med mennesker som ikke utvikler seg.

Og, for dere snobber, dette gjelder mennesker med bachelor-grad og doktor-grad.

Så ikke prøv dere.

Anonymkode: 343c1...bd4

Tror ikke utdannelse alltid har noe å si, men det å gidde å ta til seg info.. F. Eks jeg har utdannelse og ser på språket mitt som midt på treet. Men man vil jo gjerne være flink i alt, og da må man ta til seg hva som er riktig og galt.. Verste jeg vet er folk som sier "men jeg skriver jo på dialekt!".. Altså, hvorfor? Når ble trøndersk et skriftspråk egentlig..? 

11 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Det har vi alltid hatt, men smarte duppedingser, blant annet, med ordbok og stavekontroll, gjør at man ikke trenger å bli god lenger. Når jeg var 12 år satt jeg hjemme og skrev "skolestil" på fritiden, uten at det var en oppgave. Jeg ville bare skrive, og håpet at jeg en gang i livet skulle få muligheten til å levere den inn. Ikke mange som gjør det i dag. Kanskje ikke den gangen heller, for den saks skyld ... så mulig det bare var meg. 

Herlig! Skrev masse for meg selv her også:) 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønte jeg ikke.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er norsk lært på Livets Harde Skole.

Anonymkode: d9a4c...105

Eller Livets Hare Skole, som jeg også har sett noen skriver på Facebook😂

Anonymkode: 51da8...8eb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Follo😊

Anonymkode: 51da8...8eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo 

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Hvorfor?? 

Altså, hvorfo kan ikke slike som deg og meg riktig tegnsetting? Etniske norske folk, ass. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo 

Henne sa til meg at.. 

Ringte du hu? 

Henne skal komme etterpå

Hvorfor?? 

Jeg har sett "meg og mannen/sjærsten/kjæresten" skal på tur (eksempel) mange ganger på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er et pinglete folk som ikke tør å rette på hverandre og hvis vi gjør det blir det sett på som frekt.

Hvor mange kjenner man ikke som sier når i stedet for da? Flere her på KG skriver "synd i henne". Mange klarer ikke kj-lyden og dette er også folk som ikke har noe med innvandrere å gjøre. Det er stor forskjell på "kebabnorsk" og denne typen late talefeil, det hører i hvert fall vi som er oppvokst med begge deler.

Anonymkode: cfcc0...a1c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...