Gå til innhold

Får han mer ved skilsmisse enn meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært gift i ni år, og i løpet av den tiden har han arvet store summer flere ganger fra besteforeldre. Summene har han investert i kjøp av bolig som vi eier 50/50. Så selv om vi eier 50-50 så har han betalt mer for boligen. Betyr det at han har krav på mer enn meg når vi nå skal skilles? Eller deles alt likt? Har forsøkt å google meg fram til svaret men finner bare at det står at man har rett på alt man har arvet.

(Hadde ikke vært så farlig for meg om jeg ikke hadde barn, men her vi bor er det veldig dyrt og jeg får knapt råd til en toroms til meg og barna om jeg ikke får halvparten)

Anonymkode: d3c13...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke leve fint i en leilighet?

Anonymkode: 07e99...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere eier 50/50 av boligen, så har du krav på 50% av gevinsten ved et salg med mindre dere har avtale om noe annet. 

Anonymkode: 484b3...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke leve fint i en leilighet?

Anonymkode: 07e99...a52

Leilighet blir det uansett og det er helt fint, men vil gjerne i hvert fall ha to soverom. 

Anonymkode: d3c13...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kan dokumentere at arven har gått  til bolig har han krav på mer enn deg.

Anonymkode: c904d...d37

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han kan dokumentere at arven har gått  til bolig har han krav på mer enn deg.

Anonymkode: c904d...d37

Stemmer. Og når man bruker arv på boligen, så er det ofte større enkeltbetalinger som man lett kan finne tilbake til.

(jeg skjønner ikke hvordan du kan tro at du har rett på halve arven hans.... 🙄 )

Anonymkode: 9b876...52d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som gjør at du mener du eier 50% hvis han har betalt mye mer? Hva som er riktig i denne saken avhenger helt av hva dere har avtalt.

Anonymkode: 2d0eb...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ingenting, jeg spør fordi jeg ikke vet. Men nå vet jeg, alle arvesummer skal trekkes fra summen vi får for huset. 

Anonymkode: d3c13...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med 50-50 var at vi står oppført med 50 prosent eierandel hver på huset. 

Anonymkode: d3c13...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i ni år, og i løpet av den tiden har han arvet store summer flere ganger fra besteforeldre. Summene har han investert i kjøp av bolig som vi eier 50/50. Så selv om vi eier 50-50 så har han betalt mer for boligen. Betyr det at han har krav på mer enn meg når vi nå skal skilles? Eller deles alt likt? Har forsøkt å google meg fram til svaret men finner bare at det står at man har rett på alt man har arvet.

(Hadde ikke vært så farlig for meg om jeg ikke hadde barn, men her vi bor er det veldig dyrt og jeg får knapt råd til en toroms til meg og barna om jeg ikke får halvparten)

Anonymkode: d3c13...16b

Hva som skjer er helt avhengig av samboerkontrakt, tinglysning, ordlyd i gavebrev /testament/annet dokument. 

Men du kan aldri forvente at han skal dele sin arv med deg ved en skilsmisse. 

Så du får satse litt lavere enn landets dyreste områder ved en skilsmisse. Og vil du ha nærmere svar får du oppsøke en advokat som kan se på dokuemtene i saken din.

Anonymkode: c87dd...115

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: dette bør du/dere ta via advokat. Ikke stol på tilfeldige brukere på et nettforum som du ikke vet noe om. 

Når man har vært gift så er utgangspunktet at fått/erhvervet i løpet av ekteskapet deles likt. Dette gjelder også i prinsippet arv, men kan være unntak. 

Det er ikke å være grådig når man passer på egne rettigheter og sikrerbarna en OK tilværelse hos begge etter et brudd. Så igjen - advokat nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, regine said:

TS: dette bør du/dere ta via advokat. Ikke stol på tilfeldige brukere på et nettforum som du ikke vet noe om. 

Når man har vært gift så er utgangspunktet at fått/erhvervet i løpet av ekteskapet deles likt. Dette gjelder også i prinsippet arv, men kan være unntak. 

Det er ikke å være grådig når man passer på egne rettigheter og sikrerbarna en OK tilværelse hos begge etter et brudd. Så igjen - advokat nå. 

Jeg mener det er motsatt, arv skal holdes utenom bortsett fra visse unntak, selv om man er gift.

Anonymkode: 9580a...af1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, regine skrev:

TS: dette bør du/dere ta via advokat. Ikke stol på tilfeldige brukere på et nettforum som du ikke vet noe om. 

Når man har vært gift så er utgangspunktet at fått/erhvervet i løpet av ekteskapet deles likt. Dette gjelder også i prinsippet arv, men kan være unntak. 

Det er ikke å være grådig når man passer på egne rettigheter og sikrerbarna en OK tilværelse hos begge etter et brudd. Så igjen - advokat nå. 

Det gjelder ikke i prinsippet arv og gave. 

Ekteskapsloven: § 59. Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_2-7

Det er grådig å tenke man har rett til en annens arv, og hadde det vært motsatt, hadde TS satt i gang et ramaskrik om uretten.

Anonymkode: 954ed...042

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.8.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i ni år, og i løpet av den tiden har han arvet store summer flere ganger fra besteforeldre. Summene har han investert i kjøp av bolig som vi eier 50/50. Så selv om vi eier 50-50 så har han betalt mer for boligen. Betyr det at han har krav på mer enn meg når vi nå skal skilles? Eller deles alt likt? Har forsøkt å google meg fram til svaret men finner bare at det står at man har rett på alt man har arvet.

(Hadde ikke vært så farlig for meg om jeg ikke hadde barn, men her vi bor er det veldig dyrt og jeg får knapt råd til en toroms til meg og barna om jeg ikke får halvparten)

Anonymkode: d3c13...16b

Altså du føler du fortjener halvparten av hans arv pga skilsmissen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i ni år, og i løpet av den tiden har han arvet store summer flere ganger fra besteforeldre. Summene har han investert i kjøp av bolig som vi eier 50/50. Så selv om vi eier 50-50 så har han betalt mer for boligen. Betyr det at han har krav på mer enn meg når vi nå skal skilles? Eller deles alt likt? Har forsøkt å google meg fram til svaret men finner bare at det står at man har rett på alt man har arvet.

(Hadde ikke vært så farlig for meg om jeg ikke hadde barn, men her vi bor er det veldig dyrt og jeg får knapt råd til en toroms til meg og barna om jeg ikke får halvparten)

Anonymkode: d3c13...16b

Synes du at du fortjener hans arv på noen måte?

Anonymkode: 97188...0f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Loff77 skrev:

Altså du føler du fortjener halvparten av hans arv pga skilsmissen?

Får visst kopiere inn et svar jeg ga lenger opp:

«Jeg mener ingenting, jeg spør fordi jeg ikke vet. Men nå vet jeg, alle arvesummer skal trekkes fra summen vi får for huset.»

Og det er for at barna mine skal få plass - jeg personlig kunne helt fint bodd i en liten to-roms.

 

Anonymkode: d3c13...16b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får visst kopiere inn et svar jeg ga lenger opp:

«Jeg mener ingenting, jeg spør fordi jeg ikke vet. Men nå vet jeg, alle arvesummer skal trekkes fra summen vi får for huset.»

Og det er for at barna mine skal få plass - jeg personlig kunne helt fint bodd i en liten to-roms.

 

Anonymkode: d3c13...16b

Men hva føler du selv er riktig da? Man får jo litt inntrykk av att synes det kunne vært greit å få halvparten av alt pga att du ønsker å holde standarden oppe for deg og unga ved en skilsmisse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Loff77 skrev:

Men hva føler du selv er riktig da? Man får jo litt inntrykk av att synes det kunne vært greit å få halvparten av alt pga att du ønsker å holde standarden oppe for deg og unga ved en skilsmisse?

Standarden blir nok den samme, det er mer snakk om at ungene får egne soverom eller må dele. Det har altså ikke så mye å si for meg personlig. 

Jeg mener ikke at det er riktig at jeg får hans arv, men jeg vil jo ha det som er rettmessig mitt. Derfor lurte jeg.

Kanskje er det mulig at barna eller han kan stå som eier av deler av leiligheten, slik at ikke arven tilfaller meg. Det finner vi ut av. 

Anonymkode: d3c13...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du mener du eier 50% hvis han har betalt mye mer? Hva som er riktig i denne saken avhenger helt av hva dere har avtalt.

Anonymkode: 2d0eb...fd8

Dersom de har felleseie og eier boligen 50/50, spiller det i utgangspunktet ingen rolle hvem som har betalt mest. Men om den ene har betalt mest pga hn har brukt penger fra arv, gave eller lotterigevinst, er det en annen sak. 

Om mannen til ts går med på det, kan ts få halvparten. Men han har selvsagt krav på å beholde arven sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Vi har vært gift i ni år, og i løpet av den tiden har han arvet store summer flere ganger fra besteforeldre. Summene har han investert i kjøp av bolig som vi eier 50/50. Så selv om vi eier 50-50 så har han betalt mer for boligen. Betyr det at han har krav på mer enn meg når vi nå skal skilles? Eller deles alt likt? Har forsøkt å google meg fram til svaret men finner bare at det står at man har rett på alt man har arvet.

(Hadde ikke vært så farlig for meg om jeg ikke hadde barn, men her vi bor er det veldig dyrt og jeg får knapt råd til en toroms til meg og barna om jeg ikke får halvparten)

Anonymkode: d3c13...16b

Om han ikke hadde hatt arven, så ville dere i dag enten hatt billigere bolig eller mer lån, og da ville du jo heller ikke sittet igjen med noe mer selv om du fikk halvparten.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...