Jump to content
AnonymBruker

Gravid, sliten, jobb og en 2-åring fra før av

Recommended Posts

livetleiav
On 8/15/2019 at 5:11 PM, Curlyme said:

Kjære ts. Du er nettopp blitt gravid og det er som regel verst i starten. Mange føler seg helt forferdelig. Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du tar ut sykemelding. Det er ikke bare bare å gå gravid selvom et svangerskap går på skinner betyr det ikke at det andre gjør det. Du må ta det med ro og ta vare på deg selv og lille i magen hvis det skal en sykemelding til en stund så gjør du det. Ikke hør på alle disse bedre vitere her. 

Man tar ikke sykemelding for at mannen skal kunne jobbe ekstra.

Mannen får kompensere TS for at hun skal jobbe redusert i såfall. Sykemelding er ikke svaret.

Fortsetter under...

alabaster

Er det et alternativ at mannen drar tidligere fra jobben, henter i barnehage og lager middag, og så kan han plukke opp jobben igjen når ingen er lagt? Kan han jobbe hjemmefra deler av dagen? 

AnonymBruker
On 8/15/2019 at 11:10 AM, AnonymBruker said:

Hei alle sammen

jeg er 4+0 i dag og er allerede VELDIG trøtt. Er også blitt kvalm. Er barn nummer 2 jeg venter nå, så blir ikke mye rom for hvile slik som med NR 1. Barnet mitt sover enda ikke hele netter, så jeg er oppe ca 3-4 ganger hver eneste natt. Jeg og kjæresten min bytter selvfølgelig på dette, men jeg våkner alltid selv om. Tar lang tid for å sovne igjen. Legger meg ca rundt kl 21. Og står opp kl 6. Kjæresten min er selvstendig næringsdrivende og jobber til ca 18 hver dag. Så jeg er en del alene etter jeg har hentet mini i barnehagen. Jobben min består av salgsarbeid og jeg har veldig mye arbeidspress på å prestere. Har søkt etter ny jobb i 1 år, men har ikke fått noe enda.. har noen noe tips til meg? Ønsker ikke å presse kroppen min, men kjenner jeg blir utrolig sliten av å jobbe 100%, være gravid med trøtthet og kvalme samt ha en 2-åring hjemme.

Anonymkode: 945b9...f39

Her syns jeg du fikk ufortjent mye pepper. Ja, mannen bør ta mesteparten av arbeidet hjemme, og han bør ikke være på jobb til kl 18 hver dag. Men om du sliter med kvalme allerede etter 4 uker, så kommer nok kvalmen til å være verre enn for de fleste her inne.

Gå og snakk med legen din. Det finnes løsninger som både kvalmestillende tabletter og gradert sykemelding som er riktig for mange.

Anonymkode: a70a4...061

-lykke-

Jeg har ikke lest absolutt alle svarene her, men en del, og jeg må si du får mye pes her, Ts. Men folk pleier jo å gå helt i taket her på KG om noen så mye som nevner ordet sykemelding.

Jeg forstår deg godt. Husker sist jeg var gravid, hvor utrolig trøtt og sliten jeg var i starten. Da hadde jeg ingen barn fra før av, så utenom jobb lå jeg stort sett og sov hele tiden. Sluknet på sofaen med en gang jeg kom hjem. Våknet litt utpå kvelden og spiste litt, så flyttet jeg meg bare over til sengen og sov videre. Konstant trøtt og sliten. Uten å gjøre stort annet enn å jobbe.

Vet ikke om jeg hadde orket å stå i jobben dersom jeg i tillegg hadde hatt en 2-åring å ta meg av. Og det er klart far skal hjelpe til, men han kan jo heller ikke ta ALT. Jeg hadde ikke følt at det var greit om jeg måtte «neglisjere» ungen min fordi jeg var så sliten.

Leste en skrive at hun hadde satt bort 2-åringen til besteforeldrene en god stund. Dette hadde jeg aldri i verden gjort. Hvis det hadde vært så ille, hadde jeg definitivt spurt legen om en sykemelding, så jeg fikk mer overskudd til barnet mitt. Det hadde helt klart blitt prioritert over jobben. 

Husarbeid og alt sånt tenker jeg mannen kan stå for. Men man kan jo ikke melde seg ut av å ta vare på sitt eget barn. Klart far burde steppe inn mer enn vanlig, men for barnets del må man jo også fortsette å være mamma for han/henne. 

Jeg synes for øvrig heller ikke man skal presse seg så mye at man er helt utmattet når barnet først kommer. Selvfølgelig må man regne med å bli mer sliten, og man skal forsøke å strekke seg langt for å stå i jobben gjennom hele graviditeten. Dette skriver jeg med tanke på dem som er veldig  på dette med at man skal stå i jobben helt fram til to uker før fødsel. Det er jo veldig fint om dette er mulig, og det er vel det de fleste håper på. Men man skal også ha overskudd til etter fødsel, det er jo da den virkelig harde jobben begynner. Og har man tatt seg helt ut før dette, så er det fort gjort å få en fødselsdepresjon og gå helt i kjelleren.

Ble et langt svar det her, men kjenner jeg blir litt provosert over alle som omtrent angriper Ts. Uansett, Ts, til syvende og sist er det en lege som avgjør om du skal sykemeldes eller ikke. 

God bedring. Håper du snart føler deg bedre!