Gå til innhold

Gravid, sliten, jobb og en 2-åring fra før av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil først sende mye medfølelse. Jeg har to tette barn og en kronisk sykdom, så var helt utslitt da jeg var gravid og småbarnsforelder på samme tid. Det er hardt. 

Tror ikke folk mener å gå til angrep, men tror mange er lei av denne holdningen om at menn er så uunværlige på jobb, slik at kvinnene de er gift med/får barn med lett blir borte i både mammaperm og sykemeldinger når familiesituasjonen er vanskelig. Det fører til lønnsforskjeller som går ut over alle kvinner, ikke bare de som kompenserer for disse mennene. 

Om mannen din hadde vært kvinne, hva hadde han/hun gjort da? Hadde han unngått å ta over bedriften? Hadde han latt være å få barn for å ikke måtte ut i mammaperm? 

Det er alt for lett å tenke at menn MÅ jobbe mer enn normal arbeidstid og ikke kan ta seg fri, men at det samme ikke gjelder for kvinner. 

Nå tar du faktisk all jobben med å bære frem en baby for hele familien, da er det naturlige at han tar mer enn deg når det kommer til husarbeid og arbeidet med det barnet dere har fra før. Eller at dere bruker av det han tjener ekstra på å være så viktig på å kjøpe hjelp til det dere kan (hushjelp, barnepass osv). Det blir litt feil om din arbeidsplass og samfunnet skal betale for at du er borte fordi han ikke gjør sin del. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo fordi du er alene at det blir travelt... HAN må gjøre mer av det som gjør det travelt for deg. Så kan du gå på jobb i stedet for å be om sykemelding for noe som strengt tatt burde vært løst på hjemmebane. 

Du skriver dere bytter på nattevåken: hva med at han tar alt.. og du sover med ørepropper, og evt på et annet rom lenger unna toåringen. 

Anonymkode: 22d61...c12

Han kan ikke ta absolutt alt. Han har en meget viktig jobb og han eier et firma alene.  

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han kan ikke ta absolutt alt. Han har en meget viktig jobb og han eier et firma alene.  

Anonymkode: 945b9...f39

Neivel..

Han er far nå og må stille opp.

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke ta absolutt alt. Han har en meget viktig jobb og han eier et firma alene.  

Anonymkode: 945b9...f39

Det visste han vel utmerket godt da dere planla dette nye barnet. Hvordan tenkte HAN at det skulle gå, da? Mener HAN det er rettferdig at han skal jobbe så hardt at du må sykemelde deg? 

Da burde han tenkt på forhånd hvordan han skulle løst dette, leid inn ekstrahjelp så han kunne ha mer fri, osv.. 

Anonymkode: 22d61...c12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Embla82 skrev:

Vil først sende mye medfølelse. Jeg har to tette barn og en kronisk sykdom, så var helt utslitt da jeg var gravid og småbarnsforelder på samme tid. Det er hardt. 

Tror ikke folk mener å gå til angrep, men tror mange er lei av denne holdningen om at menn er så uunværlige på jobb, slik at kvinnene de er gift med/får barn med lett blir borte i både mammaperm og sykemeldinger når familiesituasjonen er vanskelig. Det fører til lønnsforskjeller som går ut over alle kvinner, ikke bare de som kompenserer for disse mennene. 

Om mannen din hadde vært kvinne, hva hadde han/hun gjort da? Hadde han unngått å ta over bedriften? Hadde han latt være å få barn for å ikke måtte ut i mammaperm? 

Det er alt for lett å tenke at menn MÅ jobbe mer enn normal arbeidstid og ikke kan ta seg fri, men at det samme ikke gjelder for kvinner. 

Nå tar du faktisk all jobben med å bære frem en baby for hele familien, da er det naturlige at han tar mer enn deg når det kommer til husarbeid og arbeidet med det barnet dere har fra før. Eller at dere bruker av det han tjener ekstra på å være så viktig på å kjøpe hjelp til det dere kan (hushjelp, barnepass osv). Det blir litt feil om din arbeidsplass og samfunnet skal betale for at du er borte fordi han ikke gjør sin del. 

Ja, jeg forstår hva du sier. Men det har ingenting med at han ikke gjør noe hjemme. Han gjør alt her hjemme med husarbeid. Men han har ikke mulighet for å gå tidligere fra jobb enn i 17-18 tiden. Sånn er det bare. Hadde det vært jeg som drev samme firma, så kunne ikke jeg heller dratt tidligere. Sånn er det. 

Utfordringen er at jeg er så innmari kvalm og blir sliten! 

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neivel..

Han er far nå og må stille opp.

Anonymkode: 776b2...873

Han stiller opp og gjør alt her hjemme når han kommer hjem fra jobb.

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det visste han vel utmerket godt da dere planla dette nye barnet. Hvordan tenkte HAN at det skulle gå, da? Mener HAN det er rettferdig at han skal jobbe så hardt at du må sykemelde deg? 

Da burde han tenkt på forhånd hvordan han skulle løst dette, leid inn ekstrahjelp så han kunne ha mer fri, osv.. 

Anonymkode: 22d61...c12

Som sagt så driver han selskapet alene, så han kan ikke leie inn en ekstrahjelp for å gjøre hans arbeid. Dessverre

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg forstår hva du sier. Men det har ingenting med at han ikke gjør noe hjemme. Han gjør alt her hjemme med husarbeid. Men han har ikke mulighet for å gå tidligere fra jobb enn i 17-18 tiden. Sånn er det bare. Hadde det vært jeg som drev samme firma, så kunne ikke jeg heller dratt tidligere. Sånn er det. 

Utfordringen er at jeg er så innmari kvalm og blir sliten! 

Anonymkode: 945b9...f39

Sånn er det å være voksen og med ansvar for barn.

Din jobb er heller ikke fysisk, så jeg skjønner ikke hva det er du blir så utrolig sliten av?

Anonymkode: 776b2...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han stiller opp og gjør alt her hjemme når han kommer hjem fra jobb.

Anonymkode: 945b9...f39

Men da er det vel ikke noe problem og du trenger ikke sykmelde deg heller. Så flott.

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt så driver han selskapet alene, så han kan ikke leie inn en ekstrahjelp for å gjøre hans arbeid. Dessverre

Anonymkode: 945b9...f39

Alle kan leie inn ekstra hjelp om de trenger det, dette er bare tull.

Om han ikke kan leie inn hjelp på jobb kan han kjøpe matkasser, betale for rengjøringshjelp osv. 

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å være voksen og med ansvar for barn.

Din jobb er heller ikke fysisk, så jeg skjønner ikke hva det er du blir så utrolig sliten av?

Anonymkode: 776b2...873

Hva vet du om min jobb egentlig?

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var leder i begge mine gravidteter, da kan man ikke leie inn en ekstrahjelp nei. Det jeg gjorde for å forberede mammaperm var at jeg over lang tid drev ekstra opplæring og delegerte av mine oppgaver til et par av de mest ambisiøse som jobbet under meg. Slik at de var klare for å gjøre jobben min når jeg var i permisjon, og så kunne de eventuelt erstattes av midlertidig innleid i mellomtiden (vi løste det heller med at deltidsansatte jobbet ekstra). 

Om en leder har gjort seg selv helt uunværlig så har han egentlig gjort en dårlig jobb. Mener du at bedriften hadde gått under om han f.eks hadde havnet i en bilulykke? Eller fått hjerteinfarkt? Eller hadde de funnet en løsning og klart seg? 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Embla82 skrev:

Jeg var leder i begge mine gravidteter, da kan man ikke leie inn en ekstrahjelp nei. Det jeg gjorde for å forberede mammaperm var at jeg over lang tid drev ekstra opplæring og delegerte av mine oppgaver til et par av de mest ambisiøse som jobbet under meg. Slik at de var klare for å gjøre jobben min når jeg var i permisjon, og så kunne de eventuelt erstattes av midlertidig innleid i mellomtiden (vi løste det heller med at deltidsansatte jobbet ekstra). 

Om en leder har gjort seg selv helt uunværlig så har han egentlig gjort en dårlig jobb. Mener du at bedriften hadde gått under om han f.eks hadde havnet i en bilulykke? Eller fått hjerteinfarkt? Eller hadde de funnet en løsning og klart seg? 

 

Mannen min er ikke bare leder, han er eier og CEO som syvende generasjon i et firma som har kontorer 4 plasser i landet. Vanskelig å forklare, men de andre medarbeiderne kan ikke gjøre hans jobb nei.

Anonymkode: 945b9...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne tråder blir veldig ofte polariserte. Det ser ut for meg som at du ikke ønsker innspill. Det ser ut som det du vil ha er mange nok tilbakemeldinger og støtte på sykmelding. Ofte er det slik i sånne tråder. Når andre innspill presenteres kommer det motargumenter på at det ikke går. 

Det blir veldig rart, for jeg tror ikke du ønsker annet enn sykmelding og støtte for dette. Så andre innspill er egentlig uvensentlige. 

Jeg skjønnet at det kan være krevende, men dette må du stå inne for selv.

Endret av Sam Jones
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å være voksen og med ansvar for barn.

Din jobb er heller ikke fysisk, så jeg skjønner ikke hva det er du blir så utrolig sliten av?

Anonymkode: 776b2...873

Har du aldri vært gravid? Når man er gravid, produserer man store mengder hormoner, som blant annet gjør at man blir utrolig sliten. Så for å svare deg: hormoner. Man blir utrolig sliten av hormoner. Det er hormoner som gjør at man føler seg helt utmattet, av ingenting. Man trenger ikke gjøre noe som helst fysisk for å bli sliten; man føler seg fullstendig utmattet selv om man bare ligger flatt ut. På samme måte som at man blir kvalm av hormoner, får bekkenløsning av hormoner, får synsforstyrrelser av hormoner, osv. 

Anonymkode: 22d61...c12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vet du om min jobb egentlig?

Anonymkode: 945b9...f39

Du skriver at du har en salgsjobb. Det er ikke en fysisk jobb.

I tillegg gjør mannen alt av husarbeid. Så hva er det du blir så fysisk sliten av?

Anonymkode: 776b2...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen min er ikke bare leder, han er eier og CEO som syvende generasjon i et firma som har kontorer 4 plasser i landet. Vanskelig å forklare, men de andre medarbeiderne kan ikke gjøre hans jobb nei.

Anonymkode: 945b9...f39

Javel. 

Du skal ikke symelde deg for å tilrettelegge for at mannen din skal jobbe ekstra.

Er han leder fpr han delegere ansvar. Det er en stor del av jobben hans.

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du aldri vært gravid? Når man er gravid, produserer man store mengder hormoner, som blant annet gjør at man blir utrolig sliten. Så for å svare deg: hormoner. Man blir utrolig sliten av hormoner. Det er hormoner som gjør at man føler seg helt utmattet, av ingenting. Man trenger ikke gjøre noe som helst fysisk for å bli sliten; man føler seg fullstendig utmattet selv om man bare ligger flatt ut. På samme måte som at man blir kvalm av hormoner, får bekkenløsning av hormoner, får synsforstyrrelser av hormoner, osv. 

Anonymkode: 22d61...c12

Jeg har vært gravid 3 ganger.

Men jeg tenkte aldri tanken på å sykmelde meg for at mannen min måtte jobbe ekstra.

Jeg prioriterte hvile og søvn i første trimester.

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sam Jones said:

Det ser ut som det du vil ha er mange nok tilbakemeldinger og støtte på sykmelding.

Det er nettopp det. der som provoserer mange.

Hvorfor mener så mange kvinner at de skal sykemlde seg for å stelle hjemme og tilrettelegge for at mannen jobber ekstra?

Snylting på samfunnet helt på lik linje med de som lurer til seg uføretrygd osv.

Anonymkode: 776b2...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva vi skriver her inne, er jo dette noe som er mellom deg og din fastlege. Er du sliten så får du bestille en time der, vi her kan ikke vite hvor utslitt du er. Enten får du et ja eller nei når det kommer til sykemelding. 

Anonymkode: e992e...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...