Gå til innhold

Barnebidrag rettferdig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NameDisplayed

Hvis dere vil ha presist bidrag, burde dere regne ut nøyaktig hvor mye barnet spiser for, hva alle innkjøp til ungen kommer på også dele det på to. Gi litt ekstra for alt merarbeidet mor garantert har hatt ved at ungen har fast bosted hos henne.

Jeg skjønner ikke hva tråden er om; at mor vil ha 6000kr ekstra i måneden, eller i en engangssum? Slik jeg ser det slipper fedre kjempebillig unna, stort sett. Jeg har akkurat kranglet meg til 3000kr i mnd for ett småbarn (før 2000kr). Nei, det er ikke hver måned jeg trenger å bruke så mye. Mens andre måneder bruker jeg sikkert mer. Men, det som er sikkert er at det å ha barnet fastboende hos meg koster meg mer tid, energi og ressurser enn hva det koster pappaen å være en morro-fyr når det passer han. Han stiller mye opp, det er ikke det, men den stabile, forutsigbare og pedagogiske oppdragelsen er det jeg som står for. Alle timene jeg har tilbrakt på å lese om barneoppdragelse, og alt som må til for en litt reflektert oppdragelse slipper han unna. Det er et merarbeid som far slipper så til de grader. Så ja, jeg er kanskje heldig som får 3000kr for et lite barn, men så er far kjempeheldig som får et barn som blir godt oppdratt, kledd opp i kvalitetsklær- og sko i alle sesonger og pedagogisk korrekt oppdratt. Spør du meg er det han som slipper billig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sa vi brukte mye penger?😂har du vært inne å sett?

Så her er vell du som kanskje får bli voksen?

Anonymkode: 06e52...e9c

Når du klager at dere ikke har råd til barnebidrag så lever dere over evne. Få ned utgiftene deres og oppfør deg som folk. 

Anonymkode: e697b...ffe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NameDisplayed skrev:

Hvis dere vil ha presist bidrag, burde dere regne ut nøyaktig hvor mye barnet spiser for, hva alle innkjøp til ungen kommer på også dele det på to. Gi litt ekstra for alt merarbeidet mor garantert har hatt ved at ungen har fast bosted hos henne.

Jeg skjønner ikke hva tråden er om; at mor vil ha 6000kr ekstra i måneden, eller i en engangssum? Slik jeg ser det slipper fedre kjempebillig unna, stort sett. Jeg har akkurat kranglet meg til 3000kr i mnd for ett småbarn (før 2000kr). Nei, det er ikke hver måned jeg trenger å bruke så mye. Mens andre måneder bruker jeg sikkert mer. Men, det som er sikkert er at det å ha barnet fastboende hos meg koster meg mer tid, energi og ressurser enn hva det koster pappaen å være en morro-fyr når det passer han. Han stiller mye opp, det er ikke det, men den stabile, forutsigbare og pedagogiske oppdragelsen er det jeg som står for. Alle timene jeg har tilbrakt på å lese om barneoppdragelse, og alt som må til for en litt reflektert oppdragelse slipper han unna. Det er et merarbeid som far slipper så til de grader. Så ja, jeg er kanskje heldig som får 3000kr for et lite barn, men så er far kjempeheldig som får et barn som blir godt oppdratt, kledd opp i kvalitetsklær- og sko i alle sesonger og pedagogisk korrekt oppdratt. Spør du meg er det han som slipper billig unna.

Jeg skulle gjerne sett ett realistisk budsjett på mye penger barnet faktisk koster. De fleste har egentlig ikke peiling.

Anonymkode: 68286...fd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usmakelig svar i en slik sammenheng, hvor far faktisk ønsker og prøver å være delaktig og bistå råde hjelpe,lytte.

Da må det bli trist får vårt barn som har han som far da.

Leit  at for din del at far ikke er til stede😢❤️

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Bruk kondom eller bidra med å forsørg ungen. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: e697b...ffe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne sett ett realistisk budsjett på mye penger barnet faktisk koster. De fleste har egentlig ikke peiling.

Anonymkode: 68286...fd2

Jeg har to barn. Det ene barnet mitt har siden juli kostet meg 20.000 kr. Og det er utenom kost og losji. De 6000 kr jeg egentlig skal ha i bidrag hver måned for to tenåringsbarn er omtrent som en dråpe i havet i forhold til hva de faktisk koster. Jeg har startet med å skrive opp alle utgifter utover kost og losji, og jeg går kraftig i minus for å si det sånn. Spesielt når far da ikke betaler bidraget slik han skal heller.

Anonymkode: 11b97...141

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NameDisplayed
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle gjerne sett ett realistisk budsjett på mye penger barnet faktisk koster. De fleste har egentlig ikke peiling.

Anonymkode: 68286...fd2

Unner du ikke mor ekstra "betaling" for all ekstrainnsats hun mest sannsynlig gjør? Jeg tar med største selvfølge imot ekstra penger fra pappaen til ungen. Vi er begge enig om, dvs han kan selv observere at jeg har gjort en større innsats for at barnet skal være trygg, fornøyd og harmonisk. At jeg har lagt fundamentet for hvor bra ungen fungerer. Dette koster ikke direkte penger, men er også en kostand i form av energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NameDisplayed skrev:

Unner du ikke mor ekstra "betaling" for all ekstrainnsats hun mest sannsynlig gjør? Jeg tar med største selvfølge imot ekstra penger fra pappaen til ungen. Vi er begge enig om, dvs han kan selv observere at jeg har gjort en større innsats for at barnet skal være trygg, fornøyd og harmonisk. At jeg har lagt fundamentet for hvor bra ungen fungerer. Dette koster ikke direkte penger, men er også en kostand i form av energi. 

Nei, far skal virkelig ikke betale mor for å fostre opp og oppdra barnet. Barnebidraget skal dekke kostnader ifbm barnet, ikke mor eller lønn til mor.

Anonymkode: 11b97...141

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du klager at dere ikke har råd til barnebidrag så lever dere over evne. Få ned utgiftene deres og oppfør deg som folk. 

Anonymkode: e697b...ffe

Klager ei,skulle likt å se noen ta 3-5000 ekstra ut i fra hva du eller dere betaler i mnd.

Jeg forsørger våre barn(legg merke til våre barn,som jeg velger og omtale de,da det ikke skal være forskjell på de fordi de er like mye verdt )

 

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skiftenøkkel said:

enig med deg, men å påstå at bidragsordningen er urettferdig er umusikalsk på dette forumet. NAVs bidragsveileder er sannheten, livet og veien 😂.

Klart begge foreldre skal bidra økonomisk til et nøkternt, nødvendig forbruk, som dekker tak over hodet, mat på bordet og klær på kroppen. Om man ønsket å bruke penger utover dette, må man betale for det selv, ikke kreve det av en utenforstående.

Det at en utenforstående, en eks, med hjelp av statens tvangsmakt, og trekk i lønn skal kunne bestemme over dette er helt og full galskap. Ingen barnebidrag bør settes utfra et grunnlag tilsvarende det minimum et barn koster. 

Ingen foreldre har plikt til å gi barna luksus, det får være opp til hver enkelt hvordan de bruker sitt overskudd. Forbruk, sparing, investering. Det er den som sitter på pengene sitt valg. 

Anonymkode: b2f36...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NameDisplayed
Just now, AnonymBruker said:

Nei, far skal virkelig ikke betale mor for å fostre opp og oppdra barnet. Barnebidraget skal dekke kostnader ifbm barnet, ikke mor eller lønn til mor.

Anonymkode: 11b97...141

Takk og lov for at min barnefar ser annerledes på det. Altså, han betaler ikke meg for å oppdra barnet, men at han betaler mer enn hva det ville blitt via NAV, fordi han ser at jeg gjør mer i forhold til barnet enn han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, far skal virkelig ikke betale mor for å fostre opp og oppdra barnet. Barnebidraget skal dekke kostnader ifbm barnet, ikke mor eller lønn til mor.

Anonymkode: 11b97...141

Takk, veldig enig i dette. Hadde barnet vært mere hos oss, hadde det vært strengere regler og mere kontroll. Å ikke si hei til ungen på en hel dag,eller å vite om hu er hjemme eller ei til tider, eller la hun være hjemme alene en uke er ikke forsvarlig. Fordi det passer ungen best og ingen tar igjen med ungen. Da blir jeg harm🤯

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NameDisplayed
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, veldig enig i dette. Hadde barnet vært mere hos oss, hadde det vært strengere regler og mere kontroll. Å ikke si hei til ungen på en hel dag,eller å vite om hu er hjemme eller ei til tider, eller la hun være hjemme alene en uke er ikke forsvarlig. Fordi det passer ungen best og ingen tar igjen med ungen. Da blir jeg harm🤯

Anonymkode: 06e52...e9c

Hva er det du svarer på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har to barn. Det ene barnet mitt har siden juli kostet meg 20.000 kr. Og det er utenom kost og losji. De 6000 kr jeg egentlig skal ha i bidrag hver måned for to tenåringsbarn er omtrent som en dråpe i havet i forhold til hva de faktisk koster. Jeg har startet med å skrive opp alle utgifter utover kost og losji, og jeg går kraftig i minus for å si det sånn. Spesielt når far da ikke betaler bidraget slik han skal heller.

Anonymkode: 11b97...141

Hva gikk disse 20.000 til? Var det nødvendig? Koster den andre tenåringen din også 20.000 i tillegg til kost og losji på et par måneder? 

Anonymkode: b2f36...ac7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn. Det ene barnet mitt har siden juli kostet meg 20.000 kr. Og det er utenom kost og losji. De 6000 kr jeg egentlig skal ha i bidrag hver måned for to tenåringsbarn er omtrent som en dråpe i havet i forhold til hva de faktisk koster. Jeg har startet med å skrive opp alle utgifter utover kost og losji, og jeg går kraftig i minus for å si det sånn. Spesielt når far da ikke betaler bidraget slik han skal heller.

Anonymkode: 11b97...141

Men hvor hadde du ligget hvis han hadde betalt, og er du enig i at dine barn koster akkurat det som nav har satt opp at de gjør? 

Anonymkode: 68286...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva gikk disse 20.000 til? Var det nødvendig? Koster den andre tenåringen din også 20.000 i tillegg til kost og losji på et par måneder? 

Anonymkode: b2f36...ac7

Nei, den andre er billigere i drift, men noen måneder koster hen mye også, men ikke like mye som førstemann. Selvfølgelig var de nødvendig. De gikk til idrett og utstyr til denne. Neste måned går det minst 3000 til, så trenger vi mer utstyr, det er minst 4500 til som må ut før jul, så kommer det enda en utgift på 2000 kanskje i oktober. Og før jul så er det noen dugnader osv som skal betales for som også summerer seg til ca. 2000 kr.

Anonymkode: 11b97...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, veldig enig i dette. Hadde barnet vært mere hos oss, hadde det vært strengere regler og mere kontroll. Å ikke si hei til ungen på en hel dag,eller å vite om hu er hjemme eller ei til tider, eller la hun være hjemme alene en uke er ikke forsvarlig. Fordi det passer ungen best og ingen tar igjen med ungen. Da blir jeg harm🤯

Anonymkode: 06e52...e9c

Altså dette handler jo ikke om bidrag. Bidraget er bare en topping som du irriterer deg over fordi du unner ikke dette mennesket mer enn minus på konto 😂

Anonymkode: 68286...fd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvor hadde du ligget hvis han hadde betalt, og er du enig i at dine barn koster akkurat det som nav har satt opp at de gjør? 

Anonymkode: 68286...fd2

Hvor jeg hadde ligget? Forbruket hadde ikke gått særlig opp dersom jeg hadde fått bidrag, om det er det du mener? 

Nei, mine barn, spesielt det ene, koster mye mer enn hva NAV sier at de skal koste. Denne idretten var far også med på å bestemme at barnet skulle gå på. Dette er da noe NAV ikke tar hensyn til i sin beregning av bidraget.

Anonymkode: 11b97...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor jeg hadde ligget? Forbruket hadde ikke gått særlig opp dersom jeg hadde fått bidrag, om det er det du mener? 

Nei, mine barn, spesielt det ene, koster mye mer enn hva NAV sier at de skal koste. Denne idretten var far også med på å bestemme at barnet skulle gå på. Dette er da noe NAV ikke tar hensyn til i sin beregning av bidraget.

Anonymkode: 11b97...141j

Ja, hvor mye mindre du hadde gått i minus på utgifter til barna hvis bidrag ble betalt. 

Anonymkode: 68286...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Men hva med din kvinnelist da?

Du visste jo han hadde barn fra før da dere slo dere sammen og måtte naturligvis ha en unge til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...