Gå til innhold

Barnebidrag rettferdig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å det gjør han, kjører henter, bringer tilbyr seg og hjelpe. Vi ordner med klær når de er her, gaver til bursdager osv.

Han betaler via nav så alt er på stell. 

 

Anonymkode: 06e52...e9c

Alt det du ramset opp er en selvfølge at han gjør, så det gjør han ikke til årets far av den grunn.

Men du må huske på at hans andre barn har like mye rett på å forsørget av faren sin, akkurat som deres felles unge.

Anonymkode: 79fce...7c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Likestilling er når far har barnet mer.

Anonymkode: 79fce...7c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må nesten mor tillate det og påse at det skjer og ikke la barnet bestemme helt og holdent. Typ skal dere ikke noe ekstra ordinert i sommer kommer ikke den eldste til å ville være hos dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Han betaler bare det barnet/barna har krav på, alt er på stell, ig dere gjør det med glede, unner barnet/barna alt, ikke noe problem. Så hva er problemet ditt? En smule passivaggressiv kanskje? Klage over konfirmasjon (som jo er et unntak i regelverket) og skryte av at han kjører ig kjøper klær...

Hun lopper dere ig krever i hue og ræva. Dere betaler etter NAVs satser....

Anonymkode: c21ea...873

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag/bidragsevne

Hei.

Jeg stiller meg undrende til en ting rundt dette med bidrag.

Min man har to barn fra før. Betaler barnebidrag via Nav på de(med glede)vi har et felles barn, og jeg har et barn fra før som jeg har 50/50 med min eksmann.

Nå ønsker mor å kreve mere av far, da hun mener at den største i huset nå koster mere. Jeg og min mann stiller oss litt spørrende til dette, da hun og hennes samboer gjennom de siste ti årene tjener likt om ikke mere til sammen en oss på et år.

 

Hvordan kan det da ha seg slik at mor alltid kan kreve mere av far?

Blir det da riktig at vårt felles barn skal redusere sin barnehage plass, eller vi må ta mitt barn ut av Sfo får at en annen skal få mere?Eller at vår livskvalitet skal bli redusert pga. Noen absolutt er det jeg mildt sagt kaller grådig.

vi får jo ikke fratrekk så vidt jeg vet for mat, ferier vi tar barna med.

Blir ikke fars livsituasjon lagt til grunne? Med huslån, barnehage og evt gjeld.

Er det virkelig riktig at mor skal få 6000kr ekstra i tillegg til barnetrygd?

Jeg stiller meg spørrende og jeg kjenner på håpløsheten. 

 

 

Føles som at far og hans familie  alltid blir straffet i slike situasjoner. 

Takk for at dere leser og lytter.

 

 

 

  

Anonymkode: 06e52...e9c

Det er riktig at det skal betales mer når barna blir eldre, når det er via f.eks NAV innkrfeving reguleres dette automatisk. Det kommer ann på når bidrag ble bestemt og om det er regulert de siste årene. Du kan se alders perioder inne på NAv og under bidrag. Men det er ikke så ofte opp mer enn ca 400 eller noe på 2-3 år, så det velter nok ikke en barnehageplass eller sfo. Og mors samboer har ikke forsørgerpluikt overfor barn hun har med annen mann fra før. Bidrag regnes ut fra samvær også, så her kan mor be NAV , også far regne ut bidrag og sette hva som er riktig . Og du det handler ikke om å være grådig, den grådige må da isåfall være deg som ikke skjønner at det koster mer med større barn og hvorfor skal det fra før ha mer enn vårt felles ? 

 

Anonymkode: 4c269...a3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dyre fremkomstmidler med bidrag å gjøre? Hvis mor vil kjøpe slikt, så gjør hun det uavhengig av hva du mener hun bør ha råd til. Far trenger ikke å være med på å spleise på noe han ikke synes barna trenger.

Anonymkode: bb84f...1ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det da grenser for hvor mye bidrag far betaler. Jeg har et stort barn med en mann, som tjener bra. Og far har samvær kun en helg i måneden, og jeg får 4800 kr i måneden. Så må far her betale så voldsomt mye, så tjener han og veldig bra.

Og far fikk barn med sin ex først, og må selvfølgelig forsørge barna sine. Har han ikke råd til flere barn, så burde han ikke ha fått det. De fleste mennesker har faktisk ikke råd til mange barn. 

Anonymkode: 5b7c5...151

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

Og dette topper kanskje listen over usakelighet eller? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får over 4000 i bidrag for ett barn under 10,-

150.000 skiller inntekten vår. Og det er mye penger i bidrag synes jeg fordi barnet er såpass billig i drift, og har alltid vært det. Etter min mening, hvis vi hadde tatt bort det som faktisk ikke er livsnødvendig å bruke penger på. Klesbudsjettet jeg bruker på han er ett kapittel for seg selv, så det holder jeg for meg selv. 

Føler til tider at far finansierer kosen vår, men kino, spise ute osv, reise osv fordi jeg har såpass bidragsevnen selv. Spesielt etter bhg/sfo regningen sluttet. 

Jeg leier rimelig en anneks og har 13.000 i faste utgifter og mat som lages hjemme 4000,- pluss 500 til diverse.

Dette er ett bevist valg, for jeg kunne kjøpt meg rekkehus, kjørt fin bil, reist på dyre turer, spist flottere, kjøpt meg masse tøy, sminke, gått til frisøren osv. Kjøper kanskje 5000 i året tøy til eg selv, slike ting ønskes til bursdag og jul, også hårprodukter og frisør. Trener hjemme og ute. 

De flytende utgiftene som kan komme som lege, spesialist e.l har jeg ikke tatt med. Heller ikke lisens da eller slik som bursdager, gaver og slikt. Så gjennomsnitt i mnd kan vi si grovt 15.000 i mnd og ta det som ett utgangspunkt . 

Jeg klipper barnet mitt selv med maskin, fikk ei venninne som er frisør til å lære meg. Barnet har ikke mobil, så derfor ikke utgift dette, vi har en kontanttelefon som tar minst 6 mnd på å bruke de 150 kronene. Bilen ble kjøpt på for 90.000 og cashet ut etter sparing, da hadde jeg kjørt en bil de siste 7 årene til 30.000 og som ble nedbetalt innen 2 år. Jeg kjøper mye brukt, telefonen min siste 5 årene har vært en Samsung som ble kjøpt på Facebook til 500,- så betaler bare 250 i abonnement i mnd. 

Jeg føler jeg tar valg her for å ha ekstra i mnd! Jeg er økonomisk, og jeg velger bort ting for ha ha mer frihet sammen med barnet mitt. Jeg har 36.000 brutto inkl. Barnebidrag. Så med 15.000 ut gir dette ett godt overskudd. I tillegg spares 2.000 til hus og 2000 til barnet hver mnd. Leiligheten er også enkelt og rimelig innredet. 

Hvis far sier ett pip om bidrag så tar jeg like greit opp boliglån på 3,5 mill, flytter nær en bomstasjon, leaser bil, kjøper meg den nyeste iphonen til meg og barnet, starter å kjøre barnet til skole, og meg selv til jobb hver dag istede for å samkjøre. Spise kun merkevare, starte å handle meny, kjøpe mat fra ferskvaredisken og fra bonden. Sende barnet til frisør osv. Bruker mer penger på interiør og klær. Melder meg inn i treningssenter og så har plutselig bare 5000 igjen etter alt er betalt og 1000 etter sparing. 

Jeg lever ikke på sparebluss på flere steder for å kunne bruke penger på det jeg ønsker til meg og barnet for at far skal grine over bidraget. Når han selv bor godt med 2 barn. Hvis de ikke har kontroll på sitt forbruk eller sin prioritering så er ikke det mitt ansvar. Han har samboer og 2 barn 

 

 

Anonymkode: 68286...fd2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker dere bør gjøre er: 

-Bli gift 

-Overføre mesteparten av eiendomsretten til felles bolig på deg. (Dette har ikke noe med bidragsfastsettelse å gjøre)

-Er han ansatt/vanlig lønnsmottager. La deg jobbe mest, og han jobbe minst.

-Er han selvstendig næringsdrivende? Da må dere begge bli ansatt i firmaet, og størstedelen av lønnen bli utbetalt til deg. 

-Fastsette bidrag gjennom NAV (oppdatere dette etter endringer er gjort)

-Få flere felles barn 

 

Det eneste som betyr noe i fastsettelse av bidrag er foreldres inntekt, samvær, og total forsørgerbyrde.

 

Dette er en god løsning i alle slike mine-dine-våre familier.

Anonymkode: b2f36...ac7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må du jo gjerne synes, helt greit for meg. Vi har da rett til å mene og undres. Ja jeg vet nav har sine satser, men her blir det ikke lagt til grunne for evt gjeld feks, mannen min får ikke noe skatte lette eller fradrag fordi han han betaler barnebidrag. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidragsordningen er forresten blodig urettferdig, og lagt opp etter en svært kunstig modell en ordner livet sitt etter. 

Anonymkode: b2f36...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja det må du jo gjerne synes, helt greit for meg. Vi har da rett til å mene og undres. Ja jeg vet nav har sine satser, men her blir det ikke lagt til grunne for evt gjeld feks, mannen min får ikke noe skatte lette eller fradrag fordi han han betaler barnebidrag. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Gjeld teller ikke med i vurderingen. Slik er det, og det vet de fleste om, og ordner seg deretter. 

Anonymkode: b2f36...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de må jo ta utgangspunkt i mor og far sin inntekt, og ikke ta med inntekt til partnerne deres. For de er ikke forsørgerpliktige ovenfor sine partnere. Det er barna som kommer først. Faren til mine barn er så idiot, at han giftet seg med en dame med mange barn, så krevde han å slippe å betale bidrag, fordi han måtte jo forsørge alle barna til den nye kona. Det gikk jo selvfølgelig ikke gjennom. Og får jeg med samboer, så er jo ikke han forsørgerpliktig ovenfor meg eller mine barn. Så far må jo fortsatt betale like mye i bidrag.

Og man bør ikke få flere barn enn man har råd til. 

Anonymkode: 5b7c5...151

Nå har jo TS felles barn med mannen. Og som stikk til siste setning; Man vet ikke alltid hvordan fremtiden blir. Ikke sikkert de hadde sett for seg at mor skulle kreve mer penger, samt det kan være andre ting som har skjedd ETTER at man fikk barn ;) 

Anonymkode: ae34e...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker dere bør gjøre er: 

-Bli gift 

-Overføre mesteparten av eiendomsretten til felles bolig på deg. (Dette har ikke noe med bidragsfastsettelse å gjøre)

-Er han ansatt/vanlig lønnsmottager. La deg jobbe mest, og han jobbe minst.

-Er han selvstendig næringsdrivende? Da må dere begge bli ansatt i firmaet, og størstedelen av lønnen bli utbetalt til deg. 

-Fastsette bidrag gjennom NAV (oppdatere dette etter endringer er gjort)

-Få flere felles barn 

 

Det eneste som betyr noe i fastsettelse av bidrag er foreldres inntekt, samvær, og total forsørgerbyrde.

 

Dette er en god løsning i alle slike mine-dine-våre familier.

Anonymkode: b2f36...ac7

Vi er gift

Jeg eier boligen 

Han er ass.

jeg driver eget han er styremedlem i mitt firma.

flere barn blir det ei da vi ønsker å ha tid og rå til de vi har det er de som teller. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jo TS felles barn med mannen. Og som stikk til siste setning; Man vet ikke alltid hvordan fremtiden blir. Ikke sikkert de hadde sett for seg at mor skulle kreve mer penger, samt det kan være andre ting som har skjedd ETTER at man fikk barn ;) 

Anonymkode: ae34e...979

Takk🙌🏻

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Minn meg på at jeg aldri skal skilles, slik at barna mine må forholde seg til fars nye samboer.

Makan til argumentasjon! Blir helt matt. Stakkars barn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er gift

Jeg eier boligen 

Han er ass.

jeg driver eget han er styremedlem i mitt firma.

flere barn blir det ei da vi ønsker å ha tid og rå til de vi har det er de som teller. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Hva er ass.?

Anonymkode: b2f36...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bidragsordningen er forresten blodig urettferdig, og lagt opp etter en svært kunstig modell en ordner livet sitt etter. 

Anonymkode: b2f36...ac7

enig med deg, men å påstå at bidragsordningen er urettferdig er umusikalsk på dette forumet. NAVs bidragsveileder er sannheten, livet og veien 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ass.?

Anonymkode: b2f36...ac7

Assisterende sjef

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...