Gå til innhold

Barnebidrag rettferdig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

3600 mener jeg. 

Å mener ikke at vårt felles barn skal ha mere  en demmes. 

Skjønner det sitter mange mødre her nå som får bidrag ut ifra kommentarene jeg får. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Jeg har 2 barn med samme mann og null bidrag, men rettferdighet for barn er allikevel viktig for meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis far har hovedomsorgen har han helt lik mulighet til å kreve bidrag av mor. = likestilling. 

Anonymkode: de970...bc7

Han har dessverre bare 40 prosent så da har dessverre ikke far stort han skal ha sagt.

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuith skrev:

Jeg har 2 barn med samme mann og null bidrag, men rettferdighet for barn er allikevel viktig for meg.

Det er jo kjempe flott. Jeg ønsker bare rettferdighet for begge parter og barna, men når det går over styr i mine øyne så syns jeg ikke noe om det. Syns man skal stå sammen om store investeringer som gjøres får barna og da må jo far få mulighet til å  si sin mening og ikke bli holdt uten for osv.

Syns det er trist å se min man frustrert og lei seg fordi det blir bygd en ufrivillig mur mellom han og barnet pga av penger. Da er det jo ikke lengre til barnets beste😢

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den er ikke snill, om jeg får si det sånn, det fremkommer ikke noe om ektefelle/samboer inntekt.

Kun barnas foreldre.

Håper dere forstår at jeg unner barna/mor bidraget. Men syns det ikke er noe likestilling mellom mor og far i en slik situasjon. Hvor vi damer kan rett og slett loppe mannen for penger, det er jo ikke greit. 

Vi bidrar gjerne med kjøre timer osv

Hvor ble det av god neste kjærlighet og sympati❤️😢

Anonymkode: 06e52...e9c

Han må jo ta vare på ungen sin. Så enkelt er det. Ungen koster ikke mindre penger selv om dere bruker for mye penger. Det er ikke eksem som lopper dere for penger, det er dere som lever over evne. Så bli voksen og betal det NAV sier han skal. 

Anonymkode: e697b...ffe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag/bidragsevne

Hei.

Jeg stiller meg undrende til en ting rundt dette med bidrag.

Min man har to barn fra før. Betaler barnebidrag via Nav på de(med glede)vi har et felles barn, og jeg har et barn fra før som jeg har 50/50 med min eksmann.

Nå ønsker mor å kreve mere av far, da hun mener at den største i huset nå koster mere. Jeg og min mann stiller oss litt spørrende til dette, da hun og hennes samboer gjennom de siste ti årene tjener likt om ikke mere til sammen en oss på et år.

 

Hvordan kan det da ha seg slik at mor alltid kan kreve mere av far?

Blir det da riktig at vårt felles barn skal redusere sin barnehage plass, eller vi må ta mitt barn ut av Sfo får at en annen skal få mere?Eller at vår livskvalitet skal bli redusert pga. Noen absolutt er det jeg mildt sagt kaller grådig.

vi får jo ikke fratrekk så vidt jeg vet for mat, ferier vi tar barna med.

Blir ikke fars livsituasjon lagt til grunne? Med huslån, barnehage og evt gjeld.

Er det virkelig riktig at mor skal få 6000kr ekstra i tillegg til barnetrygd?

Jeg stiller meg spørrende og jeg kjenner på håpløsheten. 

 

 

Føles som at far og hans familie  alltid blir straffet i slike situasjoner. 

Takk for at dere leser og lytter.

 

 

 

  

Anonymkode: 06e52...e9c

At mors nye familie har større boutgifter har ingen innvirkning på barnebidrag. Dette er bare tull fra mors side. Inntektene og samvær er grunnlaget for bb, ikke noe mer.

Det er ikke helt rettferdig alltid regelverket rundt barnebidrag. En ting som kan nevnes er når bostedsforelder får nye barn med ny partner. I den forbindelsen blir ofte inntekten mindre i korte eller lengre perioder, og dette gir rett til høyere barnebidrag. Dermed er f.eks en far med på betale ekstra bb grunnet mors nye barn med annen partner. Dette virker svært urimelig. 

Endret av Peter007
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3600 mener jeg. 

Å mener ikke at vårt felles barn skal ha mere  en demmes. 

Skjønner det sitter mange mødre her nå som får bidrag ut ifra kommentarene jeg får. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Jeg er mor men får ikke bidrag, men det er ingen her på din side dessverre. Så håper du forstår at dere må endre tankegangen deres! Skjønner ikke hvorfor folk må ha ''nytt kjærlighetsbarn sammen'' når man har unger fra før, når man egentlig ikke har råd!

Anonymkode: 12c46...595

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnebidrag er på ett vis alltid rettferdig. Men jeg har sett et tilfelle i familien der far betaler over 11 000 kr for sine to barn. Moren arbeider ikke, men har god utdannelse. Hun nekter han mer samvær, uten grunn. Han er på ingen måte en dårlig far, men ikke så flinkt til å sette ned foten når barnas mor ønsker noe på sin måte. Hun holder pinlig god orden på at de ikke overstiger grensa på 8,99 netter i mnd. Jeg synes dette er en urettferdig fordeling. 

For min egen det er jeg mor som mottar bidrag, men pga min høye lønn betaler ikke far mange hundrelappene i mnd. Så synes ikke jeg hører hjemme i "mor som kan loppe far for penger". Alt av bidraget går inn i barnehageregningen, som jeg dekker godt over 2/3 av. 

Til TS, jeg forstår ikke problemet? Moren kan ikke kreve mer i bidrag, på bakgrunn av det du skriver. Bidrag er beregnet ut fra inntektene til hver av foreldrene og de får en "forsørgningsprosent" basert på samværsordningen. La henne forsøke å endre gjennom nav, det går de nok ikke med på. 

Anonymkode: cc1b4...a83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må jo ta vare på ungen sin. Så enkelt er det. Ungen koster ikke mindre penger selv om dere bruker for mye penger. Det er ikke eksem som lopper dere for penger, det er dere som lever over evne. Så bli voksen og betal det NAV sier han skal. 

Anonymkode: e697b...ffe

Hvem sa vi brukte mye penger?😂har du vært inne å sett?

Så her er vell du som kanskje får bli voksen?

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å det er kun to barn han har fra før med henne. 

Hvordan kan det forsvares? Når de tjener så og si likt at farg skal ut med over 6000 til sammen?

Den tredje er jo vår og den fjerde er jo min fra tidligere(50/50) så den er det ikke noe bidrag. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Tjener far like mye som mor, eller regner du sammen husholdningsinntekter nå? For det siste teller ikke. 

Du kan ha rett på bidrag med 50/50 hvis den andre tjener mye mer enn deg. 

Hvis de tjener likt så høres det veldig riktig ut med 6000 til sammen for to barn. Underholdskostnaden for barn ligger på rundt 6-7000 i måneden, (inkludert boutgifter og alt sammen), og da stemmer det godt da når han skal betale 3/6 av det. Men han har vel samvær og fradrag for dette også? 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag er på ett vis alltid rettferdig. Men jeg har sett et tilfelle i familien der far betaler over 11 000 kr for sine to barn. Moren arbeider ikke, men har god utdannelse. Hun nekter han mer samvær, uten grunn. Han er på ingen måte en dårlig far, men ikke så flinkt til å sette ned foten når barnas mor ønsker noe på sin måte. Hun holder pinlig god orden på at de ikke overstiger grensa på 8,99 netter i mnd. Jeg synes dette er en urettferdig fordeling. 

For min egen det er jeg mor som mottar bidrag, men pga min høye lønn betaler ikke far mange hundrelappene i mnd. Så synes ikke jeg hører hjemme i "mor som kan loppe far for penger". Alt av bidraget går inn i barnehageregningen, som jeg dekker godt over 2/3 av. 

Til TS, jeg forstår ikke problemet? Moren kan ikke kreve mer i bidrag, på bakgrunn av det du skriver. Bidrag er beregnet ut fra inntektene til hver av foreldrene og de får en "forsørgningsprosent" basert på samværsordningen. La henne forsøke å endre gjennom nav, det går de nok ikke med på. 

Anonymkode: cc1b4...a83

Det er flere hopp i utregningen av underholdstkostnad ut fra alder. Jeg gjetter på at det er det mor mener her. Feks. ved 5 år, 11 år og 14 år, hvis jeg husker rett. Det koster jo selvsagt mer med en 14-åring enn en 2-åring. (Dette er underholdskostnaden, dvs ikke barnehage/sfo-utgifter)

Anonymkode: de970...bc7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnebidrag er på ett vis alltid rettferdig. Men jeg har sett et tilfelle i familien der far betaler over 11 000 kr for sine to barn. Moren arbeider ikke, men har god utdannelse. Hun nekter han mer samvær, uten grunn. Han er på ingen måte en dårlig far, men ikke så flinkt til å sette ned foten når barnas mor ønsker noe på sin måte. Hun holder pinlig god orden på at de ikke overstiger grensa på 8,99 netter i mnd. Jeg synes dette er en urettferdig fordeling. 

For min egen det er jeg mor som mottar bidrag, men pga min høye lønn betaler ikke far mange hundrelappene i mnd. Så synes ikke jeg hører hjemme i "mor som kan loppe far for penger". Alt av bidraget går inn i barnehageregningen, som jeg dekker godt over 2/3 av. 

Til TS, jeg forstår ikke problemet? Moren kan ikke kreve mer i bidrag, på bakgrunn av det du skriver. Bidrag er beregnet ut fra inntektene til hver av foreldrene og de får en "forsørgningsprosent" basert på samværsordningen. La henne forsøke å endre gjennom nav, det går de nok ikke med på. 

Anonymkode: cc1b4...a83

Beklager uttrykke lopper for menger, men at noen krever. Far får ikke mere sammvær, barnet driver ikke med fritids aktiviteter eller går på Sfo/barnehage barnet er 15 år

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han allerede betaler bidrag via nav så bør jo ikke dette være et problem, det er nok ikke mor til barna som plutselig har bestemt seg for at hun vil ha mere pga barna blir eldre, men det er Nav som oppjusterer bidraget pga eldste blir 15 år. 

Bidrag blir endret etter alder, og jeg tror det ene alderstrinnet for økning av bidrag er 15 år. Men det er ikke snakk om tusenvis av kroner i økning, så at den lille økningen skal økonomisk velte lasset hos dere og føre til at dere må si opp SFO høres merkelig ut. 

Enkelt fortalt så øker Nav bidraget i takt med at barna blir eldre. Ikke hvert år, men f.eks det øker når barnet er 6 år, 10 år, 15 år. 

Utgifter til konfirmasjon til begge foreldrene er også naturlig da enkelte ting går utenom vanlig bidrag, f.eks konfirmasjon, tannregulering, briller

Da han fikk barn med deg så fikk mor redusert bidraget pga han fikk flere barn å forsørge, i tillegg får han fratrekk i bidrag for samvær pga de utgiftene han da har (Nav regner fratrekk ut i fra antall overnattinger)

Det blir i allefall feil å klandre mor for dette når de har bidraget utregnet og fastsatt via Nav, da er det egne satser for hvor mye som skal betales. 

Enkelt forklart så har Nav en fast sum hvor mye et barn i en bestemt alder koster. Med det som grunn så legges det til hva mor tjener, hvor mye far tjener, og deretter så tar de utgangspunkt i antall netter barnet sover hos hver av de. Har far/mor nye barn med ny partner så gir også det fratrekk pga flere å forsørge. Har den som har bostedsadresse på barnet utgifter på bhg/SFO til felles barn så går også det inn i regnestykket. Har den som har barnet fast økonomisk støtte til bhg/SFO så legges også det til til fordel for den som betaler bidrag. Bor den som betaler bidrag sammen med noen så legges også det ved i regnestykket pga mindre boutgifter.  

Som du ser så er det mye som legges til grunn når bidraget utregnes. Det er mye mere rettferdig nå enn hva det var før i tiden da det ble regnet bidrag prosentvis av inntekten. Faren min betalte bidrag for broren min og meg, og for 2 barn så måtte han betale 22% av inntekten. Og det er mye. Det ble ikke tatt stilling til hva bidragsmottaker tjente. 

Og, jeg synes det er fornuftig at mannen din og eksen har bidraget via Nav. Det skal i teorien føre til mindre konflikter rundt det økonomiske (men da må dere slutte å klandre mor for noe Nav har bestemt) 

Du kan gå inn på Nav sine sider å lese om hvordan bidrag beregnes 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+NAV+beregner+barnebidraget

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager uttrykke lopper for menger, men at noen krever. Far får ikke mere sammvær, barnet driver ikke med fritids aktiviteter eller går på Sfo/barnehage barnet er 15 år

Anonymkode: 06e52...e9c

Ofte spiser 15-åringer som hester. Kanskje utgiften ligger der?

Anonymkode: 12c46...595

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Hvis han allerede betaler bidrag via nav så bør jo ikke dette være et problem, det er nok ikke mor til barna som plutselig har bestemt seg for at hun vil ha mere pga barna blir eldre, men det er Nav som oppjusterer bidraget pga eldste blir 15 år. 

Bidrag blir endret etter alder, og jeg tror det ene alderstrinnet for økning av bidrag er 15 år. Men det er ikke snakk om tusenvis av kroner i økning, så at den lille økningen skal økonomisk velte lasset hos dere og føre til at dere må si opp SFO høres merkelig ut. 

Enkelt fortalt så øker Nav bidraget i takt med at barna blir eldre. Ikke hvert år, men f.eks det øker når barnet er 6 år, 10 år, 15 år. 

Utgifter til konfirmasjon til begge foreldrene er også naturlig da enkelte ting går utenom vanlig bidrag, f.eks konfirmasjon, tannregulering, briller

Da han fikk barn med deg så fikk mor redusert bidraget pga han fikk flere barn å forsørge, i tillegg får han fratrekk i bidrag for samvær pga de utgiftene han da har (Nav regner fratrekk ut i fra antall overnattinger)

Det blir i allefall feil å klandre mor for dette når de har bidraget utregnet og fastsatt via Nav, da er det egne satser for hvor mye som skal betales. 

Enkelt forklart så har Nav en fast sum hvor mye et barn i en bestemt alder koster. Med det som grunn så legges det til hva mor tjener, hvor mye far tjener, og deretter så tar de utgangspunkt i antall netter barnet sover hos hver av de. Har far/mor nye barn med ny partner så gir også det fratrekk pga flere å forsørge. Har den som har bostedsadresse på barnet utgifter på bhg/SFO til felles barn så går også det inn i regnestykket. Har den som har barnet fast økonomisk støtte til bhg/SFO så legges også det til til fordel for den som betaler bidrag. Bor den som betaler bidrag sammen med noen så legges også det ved i regnestykket pga mindre boutgifter.  

Som du ser så er det mye som legges til grunn når bidraget utregnes. Det er mye mere rettferdig nå enn hva det var før i tiden da det ble regnet bidrag prosentvis av inntekten. Faren min betalte bidrag for broren min og meg, og for 2 barn så måtte han betale 22% av inntekten. Og det er mye. Det ble ikke tatt stilling til hva bidragsmottaker tjente. 

Og, jeg synes det er fornuftig at mannen din og eksen har bidraget via Nav. Det skal i teorien føre til mindre konflikter rundt det økonomiske (men da må dere slutte å klandre mor for noe Nav har bestemt) 

Du kan gå inn på Nav sine sider å lese om hvordan bidrag beregnes 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+NAV+beregner+barnebidraget

Bidraget har vært likt enten vi har hatt barn sammen eller ei😊så mindre penger har hun ei fått. Kort fortalt.

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å gjøre endringer så må det er viss endring i inntekt også. Tror det er 12% så er ikke bare til å søke om mer fordi en har lyst på mer. 

Og en betaler etter evne, så de me god inntekt betaler mer enn hva ett barn koster fordi bidragsevnen er høy. 

Vi bruker i da såpass mye penger på barna at vi vet egentlig hva den reelle kostnaden er.. Barna er også en løpende utgift, og en føler pengene barra renner ut.

Anonymkode: 68286...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidraget har vært likt enten vi har hatt barn sammen eller ei😊så mindre penger har hun ei fått. Kort fortalt.

Anonymkode: 06e52...e9c

Opplyste dere Nav da dere fikk felles barn og ba om ny utregning da? 

Ved endringer som f.eks nye barn, at man får samboer, at man mister jobben og får mindre lønn så må den som betaler bidrag fremme krav om endring. Glemmer dere å gjøre det så får dere nesten ta det på deres egen kappe og ikke skylde på mor 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, jeg skjønner du er frustrert men det er noe "klagende" over innleggene dine som skinner gjennom så la meg spørre - ditt særkullsbarn, får di bidrag for dette og er du fornøyd med ordningen du har for egen del?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Be NAV om å ta en ny utregning både på hans barn og dine barn. Barn koster penger uansett om man har råd til det eller ikke. Jeg sliter selv med å få hjulene til å gå rundt, så prioriterer ungene, og sparer inn på meg selv. Søker etter ny jobb.

Spør også nav hva bidraget er ment til, så det ikke spleises på utgifter som egentlig blir betalt for via bidraget. Konfirmasjon kommer utenom, så det er ikke urimelig. Beløpet burde de blitt enige om. Tafatt å si at hun bestemte.

Anonymkode: bb84f...1ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han har dessverre bare 40 prosent så da har dessverre ikke far stort han skal ha sagt.

Anonymkode: 06e52...e9c

40% er ju mye kun 10% fra halvparten av tiden.

Har dere virkelig fastsatt bidrag via NAV og registrert all samvær riktig?  

Synes bidraget høres høyt ut i forhold til samvær. 

Anonymkode: 19df4...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det mye saklig og usaklige svar, så jeg takker får svar.

Trodde vi var kommet lengre i samfunnet enn dette men. 

Men takk for en interessant debatt/forum snakk. 

Jeg står fortsatt på mitt at likestilling mellom menn og kvinner finnes dessverre ikke i slike sammenhenger. Men blir straffet fordi den andre parten tok et annet valg, som å ta mannen til retten, ta sparepengene og sette personen i en økonomisk vanskelig stilling for og så kreve i hue og ræva. Investere i dyre fremkomst midler til barnet fordi dette skal brukes som belønning for barnet.

Godt jeg kan legge meg med god samvittighet.

Trist at mannen ikke dessverre kan få hjelp og forståelse av andre. 

Menved hennes kvinnelist så kan hun ved et taste trykk kreve mere.

Ja ha en fin fin dag dere.

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40% er ju mye kun 10% fra halvparten av tiden.

Har dere virkelig fastsatt bidrag via NAV og registrert all samvær riktig?  

Synes bidraget høres høyt ut i forhold til samvær. 

Anonymkode: 19df4...586

Siden barnet er mere med mor kan mor kreve mere.

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...