Gå til innhold

Barnebidrag rettferdig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnebidrag/bidragsevne

Hei.

Jeg stiller meg undrende til en ting rundt dette med bidrag.

Min man har to barn fra før. Betaler barnebidrag via Nav på de(med glede)vi har et felles barn, og jeg har et barn fra før som jeg har 50/50 med min eksmann.

Nå ønsker mor å kreve mere av far, da hun mener at den største i huset nå koster mere. Jeg og min mann stiller oss litt spørrende til dette, da hun og hennes samboer gjennom de siste ti årene tjener likt om ikke mere til sammen en oss på et år.

 

Hvordan kan det da ha seg slik at mor alltid kan kreve mere av far?

Blir det da riktig at vårt felles barn skal redusere sin barnehage plass, eller vi må ta mitt barn ut av Sfo får at en annen skal få mere?Eller at vår livskvalitet skal bli redusert pga. Noen absolutt er det jeg mildt sagt kaller grådig.

vi får jo ikke fratrekk så vidt jeg vet for mat, ferier vi tar barna med.

Blir ikke fars livsituasjon lagt til grunne? Med huslån, barnehage og evt gjeld.

Er det virkelig riktig at mor skal få 6000kr ekstra i tillegg til barnetrygd?

Jeg stiller meg spørrende og jeg kjenner på håpløsheten. 

 

 

Føles som at far og hans familie  alltid blir straffet i slike situasjoner. 

Takk for at dere leser og lytter.

 

 

 

  

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få nav til å bestemme hvor mye bidrag som skal betales. Da blir det bestemt utifra inntekt og antall barn, og så kan ikke hun komme å kreve mer når hun føler for det.,

Anonymkode: 0df9f...4a5

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere brukt bidragskalkulatoren på nav.no foresten?:)

Anonymkode: 0df9f...4a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere brukt bidragskalkulatoren på nav.no foresten?:)

Anonymkode: 0df9f...4a5

Tenkte jeg og. Greit utgangspunkt. Det holder også at kun den ene parten krever bidraget innkrevd av NAV.Da vil det reguleres hver juli, samt i forhold til alder på barnet/barnene.

Anonymkode: 44072...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få nav til å bestemme hvor mye bidrag som skal betales. Da blir det bestemt utifra inntekt og antall barn, og så kan ikke hun komme å kreve mer når hun føler for det.,

Anonymkode: 0df9f...4a5

Takk for svar, hun ville jo ikke loppe oss for penger sier hun,men en tusen lapp kan jo gjøre et stort innrykk i noens økonomi. Vi lever ikke noe utbasunerte liv. Vi har nettopp vært med å betale nærmer 20000 tusen i konfirmasjon(gave 10.000(da mor bestemte gaven, og selskap 10.000)

jeg hadde jo aldri krevd det av min eks mann viss jeg visste de hadde det sånn midt på tre og tro meg jeg har ikke alltid vært enig min eks handlinger osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere brukt bidragskalkulatoren på nav.no foresten?:)

Anonymkode: 0df9f...4a5

Ja, den er ikke snill, om jeg får si det sånn, det fremkommer ikke noe om ektefelle/samboer inntekt.

Kun barnas foreldre.

Håper dere forstår at jeg unner barna/mor bidraget. Men syns det ikke er noe likestilling mellom mor og far i en slik situasjon. Hvor vi damer kan rett og slett loppe mannen for penger, det er jo ikke greit. 

Vi bidrar gjerne med kjøre timer osv

Hvor ble det av god neste kjærlighet og sympati❤️😢

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg og. Greit utgangspunkt. Det holder også at kun den ene parten krever bidraget innkrevd av NAV.Da vil det reguleres hver juli, samt i forhold til alder på barnet/barnene.

Anonymkode: 44072...73c

Den ene parten? Der vill da si mor i dette tilfelle. Eller?

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de må jo ta utgangspunkt i mor og far sin inntekt, og ikke ta med inntekt til partnerne deres. For de er ikke forsørgerpliktige ovenfor sine partnere. Det er barna som kommer først. Faren til mine barn er så idiot, at han giftet seg med en dame med mange barn, så krevde han å slippe å betale bidrag, fordi han måtte jo forsørge alle barna til den nye kona. Det gikk jo selvfølgelig ikke gjennom. Og får jeg med samboer, så er jo ikke han forsørgerpliktig ovenfor meg eller mine barn. Så far må jo fortsatt betale like mye i bidrag.

Og man bør ikke få flere barn enn man har råd til. 

Anonymkode: 5b7c5...151

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryddigste er at bidrag går igjennom NAV, det er iallfall min erfaring :)

Anonymkode: ddcbf...d75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den er ikke snill, om jeg får si det sånn, det fremkommer ikke noe om ektefelle/samboer inntekt.

Kun barnas foreldre.

Håper dere forstår at jeg unner barna/mor bidraget. Men syns det ikke er noe likestilling mellom mor og far i en slik situasjon. Hvor vi damer kan rett og slett loppe mannen for penger, det er jo ikke greit. 

Vi bidrar gjerne med kjøre timer osv

Hvor ble det av god neste kjærlighet og sympati❤️😢

Anonymkode: 06e52...e9c

Man loppes ikke for penger. Mors samboer har ikke forsørgerplikt ovenfor barnet, akkurat som at din mann ikke skal betale for ditt barn, eller at du skal betale bidrag for fars barn. 

Mannen sin må jo forsørge barna sine, og da deles det han har i bidragsevne på de tre barna. Eller så har han så god inntekt at bidragsevnen ikke påvirker bidraget, og da må han betale fullt. Det er uansett avsatt nok til å dekke forsørging av det fellesbarnet dere har også. 

Anonymkode: de970...bc7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de må jo ta utgangspunkt i mor og far sin inntekt, og ikke ta med inntekt til partnerne deres. For de er ikke forsørgerpliktige ovenfor sine partnere. Det er barna som kommer først. Faren til mine barn er så idiot, at han giftet seg med en dame med mange barn, så krevde han å slippe å betale bidrag, fordi han måtte jo forsørge alle barna til den nye kona. Det gikk jo selvfølgelig ikke gjennom. Og får jeg med samboer, så er jo ikke han forsørgerpliktig ovenfor meg eller mine barn. Så far må jo fortsatt betale like mye i bidrag.

Og man bør ikke få flere barn enn man har råd til. 

Anonymkode: 5b7c5...151

Jo den nye partneren blir jo på en måte det, jeg fikk jo ikke feks dobbel barnetrygd etter at min samboer flyttet inn og vi fikk felles barn da ser systemet på han som en forsørger for mitt første fødte barn,

Å det er jo ikke likestilling når  mor  kan kreve og kreve og den far ikke har noen ting han skal ha sagt. Bare må betale, han skal vell få lov til å etablere seg på nytt uten å bli straffet for det?På lik linje som mor.

Som jeg skrev vi betaler mere enn gjerne barnebidrag med det må jo være et tak et sted. 

Skal vi selge bil, redusere Sfo plasser og barnehager? Får en part skyld?

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man loppes ikke for penger. Mors samboer har ikke forsørgerplikt ovenfor barnet, akkurat som at din mann ikke skal betale for ditt barn, eller at du skal betale bidrag for fars barn. 

Mannen sin må jo forsørge barna sine, og da deles det han har i bidragsevne på de tre barna. Eller så har han så god inntekt at bidragsevnen ikke påvirker bidraget, og da må han betale fullt. Det er uansett avsatt nok til å dekke forsørging av det fellesbarnet dere har også. 

Anonymkode: de970...bc7

Han vill jo forsørge det er ikke det det står på😊Grunnen til at jeg sier vi, er fordi at det er ikke noe dine eller mine penger😊Det er våre penger.

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo den nye partneren blir jo på en måte det, jeg fikk jo ikke feks dobbel barnetrygd etter at min samboer flyttet inn og vi fikk felles barn da ser systemet på han som en forsørger for mitt første fødte barn,

Å det er jo ikke likestilling når  mor  kan kreve og kreve og den far ikke har noen ting han skal ha sagt. Bare må betale, han skal vell få lov til å etablere seg på nytt uten å bli straffet for det?På lik linje som mor.

Som jeg skrev vi betaler mere enn gjerne barnebidrag med det må jo være et tak et sted. 

Skal vi selge bil, redusere Sfo plasser og barnehager? Får en part skyld?

Anonymkode: 06e52...e9c

Neida, utvidet barnetrygd er fordi DU bodde alene. Du mistet den fordi DU ble samboer, og dermed fikk lavere boutgifter, matutgifter etc fordi du da fikk en å dele med. Ikke fordi din mann skal forsørge ditt barn. 

Både far og mor kan etablere seg på nytt, ingen blir straffet for det. Det er tak på bidraget, 25% av bruttoinntekt, og det er beregnet FØR samværsfradrag. 

Jeg skjønner at dette slår hardt ut for de familiene der far står for størsteparten av inntekten inn, men det må jo bare være slik, ellers hadde alle bidragspliktige skaffet seg en samboer med lav inntekt, og så sluppet bidrag. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vill jo forsørge det er ikke det det står på😊Grunnen til at jeg sier vi, er fordi at det er ikke noe dine eller mine penger😊Det er våre penger.

Anonymkode: 06e52...e9c

Det er jo deres problem at dere har valgt felles økonomi. Staten kan ikke ta med i beregningen om hvem av et samboerpar som tjener mest, hvem som fyller opp felleskonto eller om det er fellesøkonomi. 

Anonymkode: de970...bc7

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må forsørge barnet sitt. Vil han ikke betale rett til mor må han øke omsorgsprosenten. 

Det er ikke bare ditt barn som fortjener et hus å bo i eller nye klær. Far må også betale halvparten av sin sønns boutgifter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo den nye partneren blir jo på en måte det, jeg fikk jo ikke feks dobbel barnetrygd etter at min samboer flyttet inn og vi fikk felles barn da ser systemet på han som en forsørger for mitt første fødte barn,

Å det er jo ikke likestilling når  mor  kan kreve og kreve og den far ikke har noen ting han skal ha sagt. Bare må betale, han skal vell få lov til å etablere seg på nytt uten å bli straffet for det?På lik linje som mor.

Som jeg skrev vi betaler mere enn gjerne barnebidrag med det må jo være et tak et sted. 

Skal vi selge bil, redusere Sfo plasser og barnehager? Får en part skyld?

Anonymkode: 06e52...e9c

Hvis far har hovedomsorgen har han helt lik mulighet til å kreve bidrag av mor. = likestilling. 

Anonymkode: de970...bc7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere/far betaler med glede og mer enn gjerne og unner barna pengene. Så hva er problemet? Du undres....

20 000,- for en konfirmasjon er helt vanlig. Pluss på en telemarksbunad, og det blir fort det dobbelte. 

Det er du og din mann som rydde skikkelig opp i dine og mine penger, dine og mine barn osv, og sette opp budsjettert diskutere alle eventualiteter. Kjøretimer. Hjelpe studenter? Bunad til yngre? Utveksling i utlandet? Fritidsaktiviteter osv osv. For ditt barn og de yngste også. Hva hvis.

Så er det avtale med mor, da. 

Bidraget får far ta via nav. 

 

Anonymkode: c21ea...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vill jo forsørge det er ikke det det står på😊Grunnen til at jeg sier vi, er fordi at det er ikke noe dine eller mine penger😊Det er våre penger.

Anonymkode: 06e52...e9c

Å det er kun to barn han har fra før med henne. 

Hvordan kan det forsvares? Når de tjener så og si likt at farg skal ut med over 6000 til sammen?

Den tredje er jo vår og den fjerde er jo min fra tidligere(50/50) så den er det ikke noe bidrag. 

Anonymkode: 06e52...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så far har 3 barn og betaler 6000 totalt for de to eldste. Kan du med hånden på hjertet si at far betaler max 3000 i utgifter til deres felles barn - inkludert boutgifter? Eller mener du deres felles barn har rett på mer penger fra far enn de eldste har?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blueblizz skrev:

Han må forsørge barnet sitt. Vil han ikke betale rett til mor må han øke omsorgsprosenten. 

Det er ikke bare ditt barn som fortjener et hus å bo i eller nye klær. Far må også betale halvparten av sin sønns boutgifter. 

Å det gjør han, kjører henter, bringer tilbyr seg og hjelpe. Vi ordner med klær når de er her, gaver til bursdager osv.

Han betaler via nav så alt er på stell. 

 

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuith skrev:

Så far har 3 barn og betaler 6000 totalt for de to eldste. Kan du med hånden på hjertet si at far betaler max 3000 i utgifter til deres felles barn - inkludert boutgifter? Eller mener du deres felles barn har rett på mer penger fra far enn de eldste har?

3600 mener jeg. 

Å mener ikke at vårt felles barn skal ha mere  en demmes. 

Skjønner det sitter mange mødre her nå som får bidrag ut ifra kommentarene jeg får. 

Anonymkode: 06e52...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...