Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #1 Skrevet 11. mai 2005 Hei! Jeg går på attføring, og har tenkt meg en uke til syden i juni, jeg skal få en legeattest på at det er bra for meg å dra da. Jeg begynner forhåpentligvis på skolen til høsten, men akkurat nå gjør jeg ingenting. Er det noen andre på attføring som har fått beholde attføringspengene selv om dere reiser en uke til syden? Var det "kranglete" å få det? Håper at noen kan svare meg! mvh Guri
lillesky Skrevet 11. mai 2005 #2 Skrevet 11. mai 2005 Du må søke trygdekontoret. Jeg får sykepenger (men er innvilget yrkesrettet attføring), og jeg søkte og fikk dra, så lenge det ikke gikk utover noe behandling. Jeg hadde også legeattest om at sydenoppholdet ville gjøre godt for meg. Men jeg har hørt om folk som reiser uten å søke. I verste fall kan du få beskjed om å ta ut ferie, slik at du ikke får penger under sydenoppholdet.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #3 Skrevet 12. mai 2005 Næmmen lille venn da... Tenk om du ikke får lønn for å reise til syden. Er jo synd på deg da...
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Næmmen lille venn da... Tenk om du ikke får lønn for å reise til syden. Er jo synd på deg da... Regnet med et sånn svar, men jeg reiser med god samvittighet. Jeg ble sykemeldt for 2 år siden, lå hjemme i ett år før jeg fikk komme på sykehus for å få medisiner som hjalp så jeg kunne komme meg ut litt. Har ikke vært på ferie siden sommeren 2002, fikk derfor ikke brukt opp ferie jeg faktisk har opparbeidet meg. Hadde sykehusnorge vært litt kjappere kunne jeg vært ett år på vei med uttdanning og tilbake i ny jobb. Har derfor ikke dårlig samvittighet hvis jeg får en ukes attføringspenger mens jeg er i syden, som fakstisk også hjelper på sykdommen jeg har....
MiniMjau Skrevet 12. mai 2005 #5 Skrevet 12. mai 2005 Jeg synes så at hvis sol og varme hjelper deg helsemessig så burde du fått penger under oppholdet. Hvis du bare skal til syden og skal prøve å "krangle" til deg dagpenger mens du er der så blir det feil...nå jeg vet absolutt ingenting om attføring og lignende...jeg prater bare ut i fra det jeg finner fornuftig og rettferdig...og jeg aner heller ikke hva som feiler deg... Lykke til ihvertfall!
lillesky Skrevet 12. mai 2005 #6 Skrevet 12. mai 2005 Regnet med et sånn svar, men jeg reiser med god samvittighet. (oppgitt) Reis med god samvittighet. Jeg søkte som sagt, og fikk tillatelse. Men det kan jo hende det er anderledes der du bor. Lykke til iallefall. Det ordner seg på et vis.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #7 Skrevet 12. mai 2005 (oppgitt) Reis med god samvittighet. Jeg søkte som sagt, og fikk tillatelse. Men det kan jo hende det er anderledes der du bor. Lykke til iallefall. Det ordner seg på et vis. Tusen takk! :kysse:
Gjest Hilur Skrevet 13. mai 2005 #8 Skrevet 13. mai 2005 Jeg bare lurer på hvorfor du mener at du skal få lønn for å reise på ferie når ingen vanlige arbeidstakere får det?
lillesky Skrevet 13. mai 2005 #9 Skrevet 13. mai 2005 Jeg bare lurer på hvorfor du mener at du skal få lønn for å reise på ferie når ingen vanlige arbeidstakere får det? Man er ikke vanlig arbeidstaker når man er sykmeldt. Sånne spørsmål er unødvendige.
Gjest hilur Skrevet 13. mai 2005 #10 Skrevet 13. mai 2005 Man er ikke vanlig arbeidstaker når man er sykmeldt. Sånne spørsmål er unødvendige. Hvorfor er det et unødvendig spørsmål? Er du den rette til å bestemme hva alle andre skal synes passer inn i en diskusjon og ikke? Greit nok at du ikke er vanlig arbeidstaker når du er sykemeldt, men jeg ser nå likevel virkelig ikke hvorfor man skal være mer berettiget til å motta lønn mens man er på ferie som sykemeldt enn man er som vanlig arbeidstaker!
momo Skrevet 13. mai 2005 #11 Skrevet 13. mai 2005 Og når man går på attføring får man ikke feriepenger, det får dere med jobb, og det er da deres lønn under ferie.
lillesky Skrevet 13. mai 2005 #12 Skrevet 13. mai 2005 Hvorfor er det et unødvendig spørsmål? Er du den rette til å bestemme hva alle andre skal synes passer inn i en diskusjon og ikke? Greit nok at du ikke er vanlig arbeidstaker når du er sykemeldt, men jeg ser nå likevel virkelig ikke hvorfor man skal være mer berettiget til å motta lønn mens man er på ferie som sykemeldt enn man er som vanlig arbeidstaker! Jeg kan synes det er et unødvendig spørsmål når du kan spørre det du vil. Jeg synes det er veldig mange som spør spørmål som ikke har noe med tema direkte å gjøre. Når du er sykmeldt, skal du ikke arbeide. Du kan ikke ta ferie fra sykdommen heller, den blir med deg på ferie. Når man får anbefaling fra legen om å dra på ferie som sykmeldt, er ikke det fordi legen mener du trenger sol og strand. Heller at det vil gjøre godt for deg å komme vekk og bli raskere frisk, eller bedre livskvaliteten din. Som langtids sykmeldt får man dessuten ikke feriepenger (kun for 48 dager per år, dvs ikke for hele året som arbeidstakere).
Riverton Skrevet 14. mai 2005 #13 Skrevet 14. mai 2005 Ta kontakt med saksbehandlerern på Aetat. Så går det nok helt greit. Reis med god samvittighet. Det koster ikke samfunne noe ekstra om du reiser utenlands. Ingen andre ville godtatt å miste inntekter bare fordi de krysser en landegrense.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2005 #14 Skrevet 15. mai 2005 Ta kontakt med saksbehandlerern på Aetat. Så går det nok helt greit. Reis med god samvittighet. Det koster ikke samfunne noe ekstra om du reiser utenlands. Ingen andre ville godtatt å miste inntekter bare fordi de krysser en landegrense. Gjør man ikke det altså? Da vil jeg gjerne vite hvor du jobber dersom det er slik det fungerer der, for der vil jammen jeg også ha jobb. De stedene jeg vet om gir deg i alle fall ikke lønn om du drar på ferie!
lillesky Skrevet 15. mai 2005 #15 Skrevet 15. mai 2005 Gjør man ikke det altså? Da vil jeg gjerne vite hvor du jobber dersom det er slik det fungerer der, for der vil jammen jeg også ha jobb. De stedene jeg vet om gir deg i alle fall ikke lønn om du drar på ferie! Feriepenger?
Riverton Skrevet 15. mai 2005 #16 Skrevet 15. mai 2005 Det blir sagt mye dumt i denne diskusjonen her. Ingen arbeidsgiver betraler deg mindre når du er i utlandet enn det du før når du er hjemme i ditt eget hjem her i Norge. Det er bare trygdekontoret som har slike regler. Ingen arbeidsgiver kutter i lønna bare fordi du tar en helg i utlandet. Men det gjør selvfølgelig trygdekontoret. Arbeidsgivere betaler utifra helt andre kriterier enn hvilket land du oppholder deg. Ferier og avspasering får en selvfølgelig betalt for uansett om en er i Norge eller utlandet. Jobber du for din arbeidsgiver så dår du like mye betalt uansett om du jobber i Norge eller jobber i utlandet. I de tilfeller en arbeidsgiver betaler for dager du ikke arbeider så stiller ikke arbeidsgiver som krav at du skal oppholde deg i Norge. Det er bare når det gjelder sykepenger (også sykepenger betalt av arbeidsgiver) attføringspenger, rehabiliteringspenger og dagpengerer at du har plikt til å oppholde deg i Norge. Reiser du til utlandet må du søke om å beholde pengene. Ingen arbeidsgiver krever at du skal søke om lov for å krysse en landegrense.
lillesky Skrevet 15. mai 2005 #17 Skrevet 15. mai 2005 Det blir sagt mye dumt i denne diskusjonen her. Det blir dessverre ofte det... Jeg synes folk skal prøve så langt som mulig å holde seg til det som blir spurt om i første innlegg. Innlegg kan såre mer enn man tror!
Gjest kjhsd Skrevet 15. mai 2005 #18 Skrevet 15. mai 2005 Jeg synes dere (trådstarter, lillesky og Riverton) er utrolig touchy! Man må vel få lov til å ha forkjellige meninger om saker og ting. Attføring er et flott tiltak som vi er heldig som har. Men som med et hvert slikt tiltak vil det alltid være mennesker som misbruker det. Hadde sykehusnorge vært litt kjappere kunne jeg vært ett år på vei med uttdanning og tilbake i ny jobb. Har derfor ikke dårlig samvittighet hvis jeg får en ukes attføringspenger mens jeg er i syden, Sånne uttalelser provoserer grenseløst! Det er faktisk ikke sykehus Norges feil at du ble syk heller. Vær heller taknemmelig for at sykehus Norge hjelper deg å bli bedre. Og vær også takknemmlig for at du får attføring. som fakstisk også hjelper på sykdommen jeg har.... Det er flott! Da er jeg helt for at du skal dra men jeg synes holdningen din er PYTON! Man er ikke vanlig arbeidstaker når man er sykmeldt. Sånne spørsmål er unødvendige. Dette var da et helt legitimt og sakling spørsmål, snakk om å ta forsvars posisjon!! Uff, jeg blir provosert. Jeg er i utgangspunktet helt for at trådstarter skal få dra til "syden" når hun går på attføring, men etter å ha lest alle de latterlige og tåplige argumentene og kommentarene her er jeg jammen ikke sikker lenger!! .... Kanskje du heller bør dra lenger unna, slik at du kan se hvor priveligerte vi er i Norge som har attføring, gratis sykehus og råd til å reise til "syden"!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå